Решение по дело №2456/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 75
Дата: 13 януари 2023 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20227180702456
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№75

гр. Пловдив,  13. 01. 2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, пети състав, в открито заседание на 13,12,2022 година  в състав

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

и секретар Дарена Йорданова ,   като разгледа докладваното от председателя АД № 2456 по описа за 2022г. на Административен съд – Пловдив, намира за установено следното:

Производството е по реда на  чл. 145, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДП.

Жалбоподателят – Й.В.К., ЕГН **********, с адрес: ***, Пловдивска област, бул. „Ал. Стамболийски“ *** чрез адвокат И.Р. оспорва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-5697-000085/16.08.2022 година на Началник група към ОДМВР – Пловдив, сектор СПС – Пловдив, с която е прекратена регистрацията на ППС за срок от шест месеца, отнети са СРМПС № ***и два броя рег. табели № ***.

Оспорения  административен акт се счита за незаконосъобразен , поради  липса на компетентност за издаване на акта, липса на мотиви ,  както и издаден при съществени процесуални нарушения. Претендират се  и съдебни  разноски.

Ответникът - Началник група към ОДМВР – Пловдив, сектор СПС – Пловдив,   изразява становище  / л. 2/ за недопустимост и неоснователност на подадената жалба, счита заповедта за издадена от компетентен орган, в срок, без вътрешни противоречия и в съответствие с описаната фактическа обстановка.

Окръжна прокуратура Пловдив – редовно призована, не встъпва в процеса.

По допустимостта на жалбата  - видно от разписката към процесната заповед /л. 35/ същата е получена лично от жалбоподателя на 31,08,22г., поради което предвид подаването й на 02,09,2022г. пред ПАС, чрез органа   в законоустановения 14-дневен срок, от лице, което има правен интерес, поради което  жалбата следва да се приеме за процесуално  допустима.

Административен съд - Пловдив, в настоящия състав, като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид становищата на страните, намери за установено следното от фактическа страна:

Процесната Заповед за прилагане на ПАМ е издадена на основание  чл.171, т.2А от ЗДвП от Началник група към ОДМВР – Пловдив, сектор СПС – Пловдив, след като е установено , че на 08.08.2022г., след извършена проверка на АМ ТРАКИЯ, км. 154 изход на бензиностанция ЛУКОЙЛ в 17.20ч.,  ЛЕК АВТОМОБИЛ НИСАН АЛМЕРА с РЕГ №***, собственост на Й.В.К. е управлявано от Й. П.М. който управлява МПС без да притежава СУМПС и КТ, към него български образец. От извършената  справка в Сектор Пътна полиция е установено, че водача управлява с чуждестранно свидетелство, без да е подменено след пребиваване в страната повече от три месеца. Видно от справка „АИС-ГК“,М. е влязъл в Р.България на 12.06.2021г. На водача е съставен АУАН №АД 359456/08.08.2022г., с който са иззети СРМПС,  част втора и два броя рег.табели №***.

Предвид горното както се каза на Й.В.К.  е наложена Принудителна административна мярка – „Прекратяване на  регистрацията на ППС за срок от шест месеца, отнемане на СРМПС № ***и два броя рег. табели № ***“ .

Не  се спори от страните ,  че Й. П.М. към датата на проверката притежава и е представил пред проверяващия орган СУМПС - “DRIVING LICENCE” ****, издадено на 16.12.2020г. от Обединено кралство Великобритания, със срок на валидност 15.12.2030г.,  както и чеМ. е влязъл в Р.България на 12.06.2021г.

В хода на съдебното производство към доказателствения материал се приобщиха   и изпратените от ответника доказателства / л. 2-22/  т.е.  процесната ЗППАМ в оригинал, заверено копие от АУАН  от 08,09,22 г., справки за нарушител, справка за пътуване  зад граница наМ. ,  заверени копия от заповеди № 317з-3162/15.04.2022г. на Директор ОДМВР-Пловдив, № 8121з-1524/09.12.2016 г. на министър на вътрешните работи и № 8121К-5154/ 12.10.2021 г. за преназначаване на държавни служители на ръководни длъжности в МВР на министър на вътрешните работи.

При така установеното от фактическа страна настоящият съдебен състав намира следното от правна страна:

Страните нямат спор по фактите, които са установени по непротиворечив и категоричен начин и се признават от страна на жалбоподателя,  доколкото в жалбата и  в  осз . не са направени никакви оспорвания относно събраните и приети по делото писмени доказателства.

Няма  спор между страните  чия е собствеността на управляваната  лека кола ,  както и че К. е предоставил същата за управление наМ., като горното се установява по безспорен начин и от разпита на св.М., разпитан в осз. на 01,11,22г.

Спорът между страните е относно правилното приложение на материалния закон - чл. 102, ал. 1 , т.1 от ЗДП и има ли допуснати съществени процесуални нарушения от АНО.

Съгласно разпоредбата на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, за да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство. В настоящия случай, жалбоподателят не оспорва факта, че на датата на проверкатаМ.  е  управлявал  неговия лек автомобил  с английско свидетелство за правоуправление на МПС.

Съгласно непротиворечивата практика на ВАС доказателствата и фактите по делото следва да се обсъждат , към момента на установяване на нарушението , в случая към момента на издаване на  процесната Заповед за прилагане на административна мярка  и към момента на установяване на нарушението , т.е.  към 08, 08, 2022 г.

Законодателят в чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП е предвидил,  че за да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство. Валидността му следва да се преценява както за категориите за които се отнася , така и за срока му на валидност- т.е. докога то важи и е годно.

Същевременно законодателят е предвидил в чл. 171, т.2а от с.з. , че следва да се прекрати регистрацията на пътно превозно средство което се  управлява от неправоспособен водач.

В случая жалбоподателя не подкрепя своите твърдения с представени от него писмени доказателства , като дори не е представено и процесното „английско“ свидетелство.

В жалбата се твърди че е налице противоречие между отразеното в АУАН и в процесната ПАМ, както и че не е ясно за какво е санкцията , но съдът счита че не е налице съществено процесуално нарушение доколкото в случая собственик на МПС е предоставил собственото си МПС .

В случая , както се каза по-горе е налице  "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: а)... както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година ".

Административният орган обвързва фактическото основание за издаване на заповедта с констатациите в АУАН, които от правна страна са квалифицирани за нарушение на чл. 162, ал. 1 ЗДв. П. Съгл. тази норма: "Българските граждани могат да управляват моторни превозни средства на територията на Република България с чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария в срок до 3 месеца от датата на влизането им в страната. "

 В случая няма спор , че Й.М. е влезнал в България на 12,06,2021г., като това е доказано  посредством справка / л. 18/  за пътуване на лице – български гражданин и тази дата не се оспорва , извън 3-месечния срок по чл. 162 ЗДП.

 Нормата на чл. 162, ал. 1 ЗДв.П, която е цитирана в ПАМ и  във вр. с която е приложена принудителната мярка ограничава времевия период на управление на МПС от български гражданин на територията на РБ в хипотеза на "чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство".

От 31 януари 2020 г. Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия /"Обединеното кралство"/ не е член на ЕС и на Европейското икономическо пространство /ЕИП/.  От посочената дата до 31 декември 2020 г. започва да тече 11-месечен преходен период, в който европейското законодателство продължава да действа на територията на Обединеното кралство. По време на преходния период двете страни имат възможност да договорят бъдещите си взаимоотношения, като в случай на необходимост, периодът може да бъде удължен еднократно при изявено желание от двете страни до 1 юли 2021 г.

 От 01.01.2021г. Обединеното кралство е третирано като трета страна извън ЕС и ЕИП и спрямо него и в него ще спре да се прилага правото на ЕС. Според данните от Министерство на вътрешните работи, относно Брекзит на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия /www. mvr. bg/, в рамките на преходния период /до 31.12.2020 г. / свидетелство за управление на моторно превозно средство, издадено от Обединеното кралство, се признава за СУМПС, издадено от държава членка на ЕС и лицата, притежаващи такова, могат да го ползват, до датата му на валидност или до края на преходния период, в зависимост от това коя от двете дати настъпи най-напред.

 Случаят касае дата 08,08,2022 г. и пряка последица от изтичането на тримесечния срок, / от 12,06,2021г./ , визиран в цитираната по-горе разпоредба, е дерогиране валидността на чуждестранното свидетелството за управление на МПС за територията на Република България. Това не лишава водача от правоспособност да управлява МПС, но същият губи правото да управлява МПС на територията на страната, тъй като не притежава валидно СУМПС по смисъла на националното законодателство. Следователно, управлението на МПС от водач в хипотезата на чл. 162, ал. 1 ЗДП – с чуждестранно СУМПС, след изтичане на тримесечния срок от датата на влизането му в страната, е идентично на управление на МПС без свидетелство за правоуправление. Издаването на СУМПС е предпоставено от придобиване на правоспособност, но за да управлява правомерно МПС, водачът трябва да притежава съответно свидетелство за управление, по арг. от чл. 150а ал. 1 ЗДП.

Удостоверяване на правоспособността е посредством валидно СУМПС, а в случай, че водачът не притежава такова свидетелство, макар и придобил правоспособност, той е в невъзможност правомерно да я установи. С изтичане на срока от три месеца, считано от датата на влизане наМ. на територията на страната, СУМПС, издадено от Великобритания, не съставлява валиден документ, удостоверяващ правоспособност за управление на МПС на територията на РБ и вероятно поради незнание той не е предприел следващите се законосъобразни действия за валидизиране на притежаваното от него свидетелство по реда на чл. 162 , ал. 4 и 5 от ЗДП.

Представените заверени копия от заповеди № 317з-3162/15.04.2022г. на Директор ОДМВР-Пловдив, № 8121з-1524/09.12.2016 г. на министър на вътрешните работи и № 8121К-5154/ 12.10.2021 г. за преназначаване на държавни служители на ръководни длъжности в МВР на министър на вътрешните работи изключват съмнение за компетентност на издалия заповедта административен орган, компетентен в пределите на неговата материална /предметна/ и териториална компетентност.

Съдът счита ,  че установеното от ответника в оспорената ПАМ не е оборено в настоящото съдебно производство , поради което следва жалбата като неоснователна да се отхвърли.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДв.П   Съдът

Р    Е    Ш    И    :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.В.К., ЕГН **********, с адрес: ***, Пловдивска област, бул. „Ал. Стамболийски“ ***** против  Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-5697-000085/16.08.2022 година на Началник група към ОДМВР – Пловдив, сектор СПС – Пловдив, с която е прекратена регистрацията на ППС за срок от шест месеца, отнети са СРМПС № ***и два броя рег. табели № ***.

Решението не подлежи на обжалване.

                          Административен съдия :