Определение по дело №433/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 5 март 2021 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700433
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№ ….

 

гр. Сливен, 29. 12. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на двадесет  и  девети  декември,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 433 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 4, изр. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по жалба от „Феритранс” ЕООД с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: с. Т., ул. „Г. Д.” № …, община К., представлявано от у. З.М. А., подадена против Решение № РД-16-1099 от 10.11.2020 г. на Ръководителя на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 /ОПИК/, с което е прекратено производството по отношение на кандидата „Феритранс” ЕООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-0999 по процедура № BG16RFОP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”.

В жалбата се изразява несъгласие с оспореното решение. Изложени са съображения, че: във връзка с подготовката на документите за участие в процедурата, на 27.10.2020 г. по електронната поща е получено съобщение, че дружеството е включено в списъка за проектните предложения, но е необходимо предоставяне на допълнителна информация, за да бъде допуснато до техническа и финансова оценка; на зададените въпроси, на 28.10.2020 г. от дружеството е изпратена исканата информация по електронната поща; независимо че е отговорено на зададените въпроси с файлове по електронната поща и че е изпратена исканата информация, с неясни мотиви с оспореното решение не е призната подадената в срок информация, не са признати изпратените коригирани електронни документи.

Административният орган – Ръководителя на УО на ОПИК, в представено писмено становище чрез упълномощен процесуален представител счита жалбата за неоснователна, моли да бъде отхвърлена, излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспореното решение, прави възражение за прекомерност на разноските на жалбоподателя за адвокатско възнаграждение и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становището на административния орган и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият „Феритранс” ЕООД е кандидатствал за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 по процедура BG16RFОP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19” с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-0999 ведно с приложенията към него.

С Решение № 574 от 13.07.2016 г. на Министерски съвет, за Управляващ орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е определена Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” на Министерството на икономиката.

Със Заповед № РД-16-458 от 12.06.2020 г., издадена от Министъра на икономиката и Ръководител на УО на ОПИК, е определена И. И., и.д. г. д. на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност”, за лице, което да изпълнява функциите на р. на УО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК.

Със Заповед № РД-16-562 от 10.07.2020 г. на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” и Ръководител на УО на ОПИК са утвърдени „Условия за кандидатстване и Условия за  изпълнение по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002.2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”, заедно с приложенията към тях, като е разпоредено утвърдените документи да се публикуват на интернет страницата на ОПИК, както и в Информационната система за управление и наблюдение „ИСУН 2020”.

Със Заповед № РД-16-635 от 30.07.2020 г., издадена от Министъра на икономиката и Ръководител на УО на ОПИК, е определена И. И., и.д. г. д. на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност”, за лице, което да изпълнява функциите на р. на УО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК; разпоредено е в случаите на отсъствие на И.И. поради командироване или ползване на законоустановен отпуск, функциите на р. на УО по приоритетни оси 1,2,3 и 4 на ОПИК да се изпълняват от В. В. – з. г. д. в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“; отменена е Заповед № РД-16-458 от 12.06.2020 г. на Министъра на икономиката.

 Със Заповед № РД-16-850 от 08.09.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК, изменена със Заповед № РД-16-963 от 07.10.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК, е определен съставът на Оценителна комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадени проектни предложения по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002.2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”, Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП”, Инвестиционен приоритет 2.2. „Капацитет за растеж на МСП” Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020.

Подаденото от оспорващия проектно предложение е разгледано от Оценителната комисия, от която са констатирани нередовности, и на 19.10.2020 г. на кандидата по процедурата е изпратено уведомление, че следва в срок от три работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020 да представи следните документи/разяснения: 1. Изрично пълномощно за подаване на проектното предложение – попълнено по образец /Приложение 5/, датирано и подписано на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирано и прикачено в ИСУН 2020; 2. Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена по образец /Приложение 1/, датирана и подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020; 3. Декларация за финансовите данни – попълнена по образец /Приложение 2/, датирана и подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020; 4. Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение – попълнена по образец /Приложение 3/, датирана и подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020; 5. Декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен път – попълнена по образец /Приложение 4/, датирана и подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020.

В отговор на изпратеното уведомление, на 22.10.2020 г. в ИСУН по номера на проектното предложение са прикачени седем файла, за които след проверка от комисията е констатирано, че не отговарят на изискванията за редовност. След изпратеното уведомление за установени несъответствия и изтичане на срока за отстраняването им, е констатирано, че: кандидатът не е представил Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия /ЗМСП/ - попълнена по образец /Приложение 1/ чрез ИСУН 2020; другите изискани документи са представени, като са попълнени от лицето с право да представлява кандидата З.М. А., но са подписани с квалифициран електронен подпис (КЕП) с автор и титуляр Р. Г. А., което е нарушение на изискването на Условията за кандидатстване. Въз основа на констатациите, Оценителната комисия е препоръчала на УО да отхвърли проектното предложение, и същото да не бъде допуснато до техническа и финансова оценка.

На 27.10.2020 г. на кандидата „Феритранс” ЕООД, на основание чл. 34 от ЗУСЕСИФ, е изпратено съобщение, с което е уведомен, че е включен в списъка с проектни предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка.

С Възражение, постъпило чрез ИСУН 2020 на 28.10.2020 г., от „Феритранс“ ЕООД са приложени седем файла, представляващи декларации, без да са изразени възражения срещу предложеното отхвърляне на проектното предложение на кандидата.

С Решение № РД-16-1099 от 10.11.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК е прекратено производството по отношение на кандидата „Феритранс” ЕООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-0999 по процедура № BG16RFОP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”. Решението е издадено на основание чл. 9, ал. 5, изр. 2, чл. 27, ал. 4, изр. 2 и 3 и чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ. В мотивите на решението е прието, че: при приключване на оценката на административното съответствие и допустимостта и след изчерпване на процедурните възможности за саниране на установените нередовности, в проектното предложение на кандидата не са налични представени съгласно изискванията Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП /Приложение 1/, Декларация за финансовите данни - попълнена по образец /Приложение 2/, Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение - попълнена по образец /Приложение 3/, и Декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен път - попълнена по образец /Приложение 4/, поради което проектното предложение не може да премине на етап „техническа и финансова оценка”; допълнително представените с възражението декларации не може да бъдат взети под внимание при проверка на основателността на възражението, тъй като съгласно чл. 18, ал. 5 от Постановление № 162 на Министерския съвет от 5 юли 2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020 г., с подаване на възражението не могат да се представят нови документи, които не са били част от първоначално представеното проектно предложение и/или не са допълнени в рамките на кореспонденцията между оценителната комисия и кандидата.

 Решението е издадено от В. В. – з. г. д. на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ЗА р. на УО на ОПИК, съгласно т. II от Заповед № РД-16-635 от 30.07.2020 г. на Министъра на икономиката. Видно от Болничен лист за временна неработоспособност № Е20202732422, издаден на 11.11.2020 г. от ГППМПИ Здраве 999 ООД – гр. София, И. Д. И. – г. д. в Министерство на икономиката, е в отпуск 14 календарни дни от 27.10.2020 г. до 09.11.2020 г.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в преклузивния срок по чл. 27, ал. 4, изр. 2 от ЗУСЕСИФ, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспореният административен акт – Решение № РД-16-1099 от 10.11.2020 г., е издаден за р. на УО на ОПИК от В. В. – з. г. д. на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ на Министерство на икономиката. Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ, ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. С Решение № 574 от 13.07.2016 г. на Министерски съвет, е определен за Управляващ орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” на Министерството на икономиката. Със Заповед № РД-16-635 от 30.07.2020 г., издадена от Министъра на икономиката и Р. на УО на ОПИК, е определена И. И., и.д. г. д. на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност”, за лице, което да изпълнява функциите на р. на УО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК, и е разпоредено в случаите на отсъствие на И. И. поради командироване или ползване на законоустановен отпуск, функциите на р. на УО по приоритетни оси 1,2,3 и 4 на ОПИК да се изпълняват от В.В. – з. г. д. в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“. Видно от Болничен лист за временна неработоспособност № Е20202732422, издаден на 11.11.2020 г. от ГППМПИ Здраве 999 ООД – гр. София, И. Д. И. – г. д. в Министерство на икономиката, е в отпуск 14 календарни дни от 27.10.2020 г. до 09.11.2020 г.

По делото, въпреки дадените от съда указания с Разпореждане от 30.11.2020 г. и с Разпореждане от 16.12.2020 г., не са представени доказателства за обективна невъзможност на титуляря на правомощието – И. И., и.д. г. д. на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” в Министерство на икономиката, да издаде и подпише оспореното в настоящото производство решение. Представени са единствено доказателства за упълномощаване на В. В. – з. г. д. в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, в случаите на отсъствие на И. И. поради командироване или ползване на законоустановен отпуск, да изпълнява функциите на р. на УО по приоритетни оси 1,2,3 и 4 на ОПИК. Заместването се извършва в случаите, когато лицето – титуляр на правомощието, е в обективна невъзможност да го упражнява. В тези случаи, предвид необходимостта от непрекъснато функциониране на административния орган, с изрична писмена заповед следва да бъде наредено отсъстващият по обективни причини титуляр да бъде заместван от друго лице. За определения период заместващият изпълнява правомощията на замествания в пълен обем, като върши тази дейност от името на замествания орган. В разглеждания случай не са представени доказателства за обективна невъзможност на титуляра на правомощието да го упражнява. Представеният болничен лист удостоверява отсъствие на титуляра до 09.11.2020 г. , а оспореният акт е издаден на следващия ден – 10.11.2020 г., от което следва, че липсват доказателства за отсъствие на титуляра на правомощието по обективни причини - командироване или ползване на законоустановен отпуск.

От изложеното следва, че оспореното решение е издадено от лице, което не е имало компетентност да издаде този акт. Следователно, като издадено от некомпетентен орган, оспореното решение е нищожен административен акт.

Независимо, че съдът не е сезиран с искане за обявяване нищожност на оспорения акт, същият е длъжен, след като я констатира, да прогласи тази нищожност служебно, тъй като един нищожен административен акт не може да породи правни последици.

По изложените съображения, процесната жалба следва да бъде уважена, като се обяви нищожността на оспореното решение и преписката се изпрати на компетентния административния орган за произнасяне по същество.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 27, ал. 4, изр. 2 от ЗУСЕСИФ, Административен  съд - Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО Решение № РД-16-1099 от 10.11.2020 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020, с което е прекратено производството по отношение на кандидата „Феритранс” ЕООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-0999 по процедура № BG16RFОP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”.

ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 за произнасяне по подаденото от „Феритранс” ЕООД проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-0999 по процедура № BG16RFОP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”, в законния срок от влизане на определението в сила.

Определението може да се обжалва с частна жалба от страните, участващи в административното производство, в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: