Решение по дело №47/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 август 2020 г. (в сила от 21 август 2020 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20207210700047
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ   № 55

гр.Силистра, 21.08.2020 година

 

В       И М Е Т О      Н А      Н А Р О Д А

        Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на пети август през две хиляди и двадесета година, в състав:                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова

                                                                                                         ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                                                                Елена Чернева

при секретаря Анета Тодорова и с участието на прокурор при ОП гр.Си­листра Галина Вълчева, като разгледа докладваното от съдия М.Славова КАНД № 47 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          С Решение № 64/18.03.20г.,постановено по АНД № 45/2020 г., Силистренският районен съд е отменил т.2 от Наказателно постановление № 39-0000016/10.01.20 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр.Силистра и е потвърдил същото по т.1, с което на Б.С. (B. S.) роден в Република Турция на *** г., е наложено админи­стративно наказание на основание чл.93б ал.7 т.3 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/, за нарушение на чл.8 §1 изр.„второ“ от Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) /Обн. ДВ, бр. 28/95 г. - в сила от 08.11.95 г./, във връзка с чл.78 ал.1 т.1 ЗАвтП и чл.2 §3 от Регламент (ЕО)№ 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15.03.06 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт,за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, по вид „глоба”, в размер на 1 500 лева.

         Производството е образувано по касационна жалба на Б.С. (B.S.), турски гражданин, действащ чрез представител по пълномощие адв. М.П. ***, с искане да бъде отменено обжалваното решение на СРС, в потвърдителната му част по т.1 и след произнасяне по същество от настоящата инстанция, да бъде отменено пър­воначално оспореното НП и за нарушението на чл.8 §1 изр.2 АTER, санкционирано на основание чл.93б ал.7 т.3 ЗАвтП.Твърди се, че е допуснато нарушение на съдопроизводствените правила от въззивната инстанция, защото не били преценени доказателствата, съобразно изискванията на закона и правилата на формалната логика. Това било довело до осуетяване на разкриването на обективната истина и съответно, до неправилно приложение на материалния закон. Отделно от това, но на същата плоскост - за нарушения на процедурните правила, се поддържа довод за неправилно приложение на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН, тъй като се счита, че липсва описание на обстоятелствата, при които е извършено санкционираното нарушение. Съдът не само не бил отстранил горните нарушения, но напротив, бил ги задълбочил със своя акт, поради което се настоява за отмяната му в потвърдителната част по т.1 и за отмяна съответно на НП, в същата част.

          Ответникът по касация - Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Силистра, не се представлява в производството и не изразява становище по касационното оспорване.

          Представителят на Окръжна прокуратура гр.Силистра намира за законосъобразно оспореното съдебно решение и, за неоснователна касационната жалба. Дава заключение за оставяне в сила на съдебния акт.

         Производството е по реда на Глава XII /чл.208 u сл./ АПК, вр.с чл.63 ал.1 ЗАНН.

Силистренският административен съд, след обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, прие следното: Касационните основания, които са заяве­ни и поддържани пред настоящата инстанция са за допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила, довели до неправилно приложение на материалния закон /чл.63 ал.1 ЗАНН, вр.с чл.348 ал.1 т.1 и т.2 НПК/ и за необоснованост. Последната, съгласно изричния регламент на чл.348 НПК, не може да бъде касационно основание, поради което не подлежи на обсъждане, вкл. в контекста на чл.220 АПК. Настоящият контрол следва да се извърши на терена на касационните оплаквания и в параметрите, зададени с чл.218 ал.2 от АПК.

          Предметът на касационния контрол е детерминиран с жалбата, видно от която е, че на проверка подлежи съдебното решение, потвърдило НП по т.1, като в останалата му част, като необжалвано, е влязло в сила.

        Констатираната, при извършена проверка на 10.01.2020 г., около 12.00 часа, по път I-7 Силистра-Шумен, на км.10+793м. (рампа за обслужване на автомобили), простъпка, поставила в ход административнонаказателната процедура с АУАН № 268858 /10.01.20 г. /чл.36 ЗАНН/ е описана като: извършва международен превоз на товари /зеленчуци/ по маршрут Република Турция - Федерация Русия, с товарен автомобил марка „Мерцедес Актрос“, с рег. № 31ADN819 и прикачено полуремарке, с рег. № 31 RJ738, оборудван с дигитален тахограф, марка Continental Automative 1381, с Разрешително № ********** и CMR от 08.01.2020г., като на 09.01.2020 г. водачът не е спазил междудневна почивка от най-малко 9 последователни часа, като намалената дневна почивка е редуцирана с 3 часа и 20 минути, видно от разпечатки на дигитална карта на водача за 08 и 09.01.2020 г.“Актът е съставен и предявен на нарушителя непосредствено след надлежно назначаване на преводач /арг.чл.84 ЗАНН, вр. с чл.142 НПК- л.19/, който изрично е декларирал, че е превел цялото съдържание както на АУАН, така и на по-късно връченото му НП, а санкционираният турски гражданин е разбрал какво нарушение е извършил и какво наказание му е определено, както и че може в 7-дневен срок да обжалва НП пред съда. През същия ден е издадено и процесното пред СРС Наказателно постановление, с което по т.1, за нарушение на чл.8 §2 изр.2 AETR и чл.2 §3 от Регламент (ЕО) № 561/2006 и чл.78 ал.1 т.1 ЗАвтП, на касационния жалбоподател е наложено административно наказание, по вид „глоба“ в размер на 1500 лева, на основание чл.93б ал.7 т.3 ЗАвтП. На същата дата е упълномощен и адв.П. ***, който в нормативните срокове е обжалвал НП.

          При горните фактически установявания, районният съд е приел, че е нарушено задължителното изискване от чл.8 „Почивки“ §1 изр.2 от Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR)- Ратифицирана със закон, приет от 37-то НС на Република България /Обн. ДВ, бр.28/95 г./, на 09.01.2020 г., защото от разпечатката на тахографа се установява, че е управлявал МПС с известни прекъсвания, от 09:27 часа на 08. 01.2020 г. до 00:01 часа на 10.01.2020 г., без наличие на почивка от поне 9 последователни часа. В този 48 часов период, съдът е установил, че е налице управление, по време на което липсва отразяване в дигиталната карта, да е ползвана дневна почивка от водача, което е безспорно нарушение на изискването от чл.8 §1 изр.2 АЕTR. Съдът е преценил, че предвид спецификата на релевираното нарушение, нито при съставянето на АУАН, нито в НП, би могло да се посочи място на неговото извършване, но е счел за безспорно, че бездействието е осъществено на територията на Република България, което е обосновало както компетентността на автомобилната администрация да проведе процесното административнонаказателно производство, така и приложимата правна рамка. Съгласно чл.2 §2 от Регламент (ЕО) № 561/06, последният се прилага, независимо от страната на регистрация на МПС към превозите, извършвани в Общността; между Общността, Швейцария и страните по Споразумението за Европейското икономическо пространство, какъвто не е процесният по делото превоз между Турция и Русия. От друга страна, с чл.2 §3 от Регламент (ЕО) № 561/06 е регламентирано, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън посочените области в §2, вместо Регламента се прилага AETR за: а) превозни средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи по АЕТR - за цялото пътуване, или за: б) превозни средства, регистрирани в трета страна, която не е договаряща по AETR- само за частта на пътуването през територията на Общността или за страните по AETR.

          След справка в официалния сайт на Икономическата комисия за Европа на ООН, под чиято егида е изработена Европейската спогодба /AETR/, се установява, че страни по нея са както България, на чиято територия е констатирано нарушението, така и Турция, и Руската Федерация /www.unece.org/trans/maps/un-transport-agre ement-and-convention-21.html/ Следователно, предвид определящото обстоятелство за приложимостта на горните разпоредбите по §3 на чл.2 от Регламента- мястото на регистрация на процесния товарен автомобил е установено от АНО, че е в Турция, което е открило пътя и на съдебния контрол. Освен това, юридическата квалификация на фактите, макар и непоследователно отразена в НП, съдът е приел за вярна, като е прецизирал същата, без обаче това да се е отразило на същността на нарушението и неговата наказуемост, респ. на правото на защита на касатора. Изложил е нарочни мотиви, които са законосъобразни и се споделят от касационната инстанция.

          Доминиращото оплакване в касационната жалба за нарушение на съдопроизводствените правила, допуснато от въззивната инстанция, не се установява. Напротив, видно от мотивите на обжалваното решение е, че всички доказателства са обсъдени задълбочено, в тяхната логическа връзка и единство, което именно е довело до правилния краен извод за установеност на съставомерните факти, които съответно на чл.93б ал.7 т.3 ЗАвтП, са обосновали санкциониране на деянието. Останалите оплаквания от касационната жалба са били поддържани и пред районния съд и същите са получили законосъобразен отговор с оспореното решение. Като е преценил, че конкретният случай разкрива белезите на типичен за този вид административни нарушения, съдът е приложил правилно закона.

        При настоящото произнасяне съдебният състав установи, че в хипотезата на чл.3 ал.2 ЗАНН, до влизане в сила на процесното пред СРС Наказателно постановление, е последвало по-благоприятно нормативно разрешение за касатора,  а именно: с ДВ, бр.60/ 2020 г., в сила от 07.07.2020 г., размерът на санкцията по чл.93б ал.7 т.3 ЗАвтП е намален. Очевидно изменението на закона е обнародвано значително след постановяване и на оспореното по касационен ред решение на СРС, не само на НП. Следователно, санкционната разпоредба на чл.93б ал.10 т.3 ЗАвтП следва да бъде приложена в настоящата ѝ редакция, с която е намалена глобата на 500 лева, но е останала определена в абсолютен размер. В този ракурс разгледана административнонаказателната отговорност на касатора, поради последвалото по-благоприятно законодателно разрешение, подлежи на смекчаване, с намаляване на глобата до размера от 500 лева.

        Предвид гореизложеното, настоящият състав на АС Силистра намира, че оспореното съдебно решение е постановено при вярно установяване на релевантните факти и при правилно приложение на материалния закон, т.е. при отсъствие на касационни основания за неговата отмяна, но в хипотезата на чл.3 ал.2 ЗАНН, наложеното наказание следва да бъде намалено до определения с ДВ, бр.60/20 г. по-благоприятен за касационния жалбоподател размер, воден от което и на основание чл.221 ал.2 пр.1 АПК, вр.с чл.63 ал.1 ЗАНН,

Р Е Ш И :

         

        ОТМЕНЯ  Решение № 64/18.03.2020 г., постановено по АНД № 45/20 г. на Силистренския районен съд, в частта му, с която е потвърдено по т.1 Наказателно постановление № 39-0000016/10.01.20 г. на Началника на ОО“АА“ гр.Силистра,налагащо глоба в размер на 1500 лева на основание чл.93б ал.7 т.3 ЗАвтП, като вместо това постановява:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 39-0000016/10.01.20 г. на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр.Силистра, в частта му по т.1, с което на Б.С. (B.S.), роден на *** г., гражданин на Република Турция, за нарушение на чл.8 §1 изр.“второ“ от Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства,извършващи международни автомобилни превози (AETR), във връзка с чл.78 ал.1 т.1 ЗАвтП и чл.2 §3 от Регламент (ЕО) № 561/2006, е наложено наказание по вид „глоба“, в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева, като на основание чл.3 ал.2 ЗАНН и чл.93б ал.7 т.3 (изм. ДВ, бр.60/20 г., в сила от 07.07.20 г.) от Закона за автомобилните превози, намалява размера на глобата на 500 (петстотин) лева.

        ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 64/18.03.2020 г. по АНД № 45/2020 г. на Силистренския районен съд, в останалата му обжалвана част.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

        ЧЛЕНОВЕ: 1.                                              2.