Решение по дело №5704/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 8333
Дата: 8 май 2024 г.
Съдия: Анета Илчева Илчева
Дело: 20231110105704
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 8333
гр. София, 08.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 82 СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:А.И.И
при участието на секретаря К.Д.Н.
като разгледа докладваното от А.И.И Гражданско дело № 20231110105704 по
описа за 2023 година
“...“ ЕАД е предявило срещу "....” ООД установителни искове по реда на чл. 422 ГПК
с правно основание чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД, чл. 86, ал. 1 ЗЗД и чл. 92 ЗЗД за признаване за
установено дължимостта на следните суми: 2191,23 лева – главница по Договор №
М5688943/01.06.2017 г. за периода 07.01.2022 г. - 06.07.2022 г., ведно със законната лихва от
22.11.2022 г. до окончателното изплащане, 121,86 лева – лихва за забава върху посочените
вземания, от които 113,26 лева – мораторна лихва за период 12.03.2022 г. - 21.11.2022 г. и
8,60 лева - мораторна лихва за периода 06.09.2022 г. – 21.11.2022 г., както и 400 лева –
неустойка за предоставени, но невърнати устройства.
Ищецът твърди, че с ответното дружество са сключили Договор за използване на
електронни съобщителни услуги *********, партида *********, ID на договор М5688943 от
01.06.2017 г., както и Договор от 18.01.2021 г., по силата на който е предоставена за срок от
две години услугата Достъп до интернет с месечна такса 230 лв. без ДДС. Излага, че с Анекс
от 14.03.2021 г. е удължен с нови 24 месеца срокът за ползване на услуга „А1 Business
Voice“, която е активирана на 29.06.2017 г. с месечна такса 69 лева без ДДС. Съгласно ОУ
на ищцовото дружество и на основание т. 54.12 договорът бил прекратен едностранно от
мобилния оператор поради забава в плащането на ежемесечно издаваните на ответното
дружество фактури със 124 дни. С оглед на това, че по договора било предоставено за
ползване и оборудване, което след прекратяването не било върнато на ищеца, то на абоната
била начислена и неустойка във фиксиран размер по ценоразпис на “...” ЕАД. В исковата
молба се твърди, че поради забавеното плащане от страна на ответното дружество
последното дължало и лихва за забава в общ размер на 121,86 лева, от които 113,26 лева -
мораторна лихва за периода 12.03.2022 г. - 21.11.2022 г. и 8,60 лева - мораторна лихва за
1
периода 06.09.2022 г. - 21.11.2022 г.
В срока по чл. 131 ГПК ответното дружество е подало отговор на исковата молба, с
който оспорва предявените искове като неоснователни. Признава, че с ищцовото дружество
са били в облигационни отношения, но оспорва, че те са възникнали по силата на Договор
М5688943 за процесния период 07.01.2022 г. - 06.07.2022 г. Оспорва, че Анекс от 14.03.2021
г. е приложим към посочения от ищцовото дружество договор. Оспорва дължимостта на
претендираната неустойка. В отговора на исковата молба се твърди, че имотът, по
отношение на който са предоставяни мобилните услуги, е прехвърлен на трето лице още
преди процесния период, а всички дължими суми до този момент били надлежно заплащани.
Оспорва, че му е предоставено оборудване за ползване и твърди, че размерът на
претендираната неустойка протИ.речи на добрите нрави и излиза извън обезпечителната и
обезщетителна функция, вкл. води до неравноправност на страните.
Съдът, като съобрази събраните доказателства, достигна до следните фактически и
правни изводи:
За установяване на обстоятелството, че между страните са налице валидни
облигационни правоотношения, са представени Договор от 18.01.2021 г. за предоставяне на
услугата „Достъп до Интернет“, сключен за срок от 2 години, с месечна такса от 230 лева с
Приложение № 1 към него; Констативен протокол за предоставяне на услуга от 18.01.2021 г.
за срок от 2 години; Анекса към договор от 17.03.2021 г. със срок за ползване до 17.03.2023
г. на фиксирана услуга А1 Buisness Voice, PBX № М4220198, като за предоставяните услуги
се дължи възнаграждение в размер на 129,80 лева без ДДС. С Констативен протокол от
19.06.2017 г. на абоната се предоставя услугата Mtel Buisiness Voice и следните устройства:
1 брой MyPbx S20 и 10 броя SP-R50P.
Ищцовото дружество е издало следните фактури за такси на името на "....” ООД: от
09.02.2022 г. за сумата от 383,88 лева с включен ДДС за период на фактуриране 07.01.2022 г.
– 06.02.2022 г.; от 09.03.2022 г. за сумата от 383,88 лева с включен ДДС за период на
фактуриране 07.02.2022 г. – 06.03.2022 г.; от 11.04.2022 г. за сумата от 383,88 лева с включен
ДДС за период на фактуриране 07.03.2022 г. – 06.04.2022 г.; от 09.05.2022 г. за сумата от
457,58 лева с включен ДДС за период на фактуриране 07.04.2022 г. – 06.05.2022 г.; от
09.06.2022 г. за сумата от 383,88 лева с включен ДДС за период на фактуриране 07.05.2022 г.
– 06.06.2022 г.; от 11.07.2022 г. за сумата от 383,88 лева с включен ДДС за период на
фактуриране 07.06.2022 г. – 06.07.2022 г. Ищцовото дружество е издало 10 броя Сметки от
22.07.2022 г. на стойност 40 лева всяка за начислена неустойка за устройства
P1L20B2J00442-50.
Съгласно уговореното в т. 17.4 от договора в случай че в рамките на последния месец
таксуващ период от срока на ползване абонатът не уведоми писмено оператора, че желае
договорът да бъде прекратен по отношение на услугата с изтичане на уговорения срок или
желае да продължи ползването на услугата за нов срок при определени условия, ползването
на услугата продължава за неопределен срок при същите условия и може да бъде прекратено
по всяко време с едномесечно писмено предизвестие от всяка страна без неустойки.
2
Съгласно уговореното в т. 4.3.2.2. от констативния протокол (т. 18.2 от договора.) в
случай че при прекратяване на договора по отношение на услугата или останалите случаи в
ОУ, което и да е оборудване, предоставено от оператора на абоната бъде върнато върнато от
абоната в неизправно състояние или не бъде върнато, операторът има право да получи от
абоната обезщетение в размер на стойността на неустойката за оборудването, съгласно
действащия ценоразпис на оператора.
По силата на чл. 26.4. от ОУ, заплащането на услугите се извършва въз основа на
месечна фактура, която се издава на името на абоната, като неполучаването на фактурата не
освобождава абоната от задължението му за плащане на дължимите суми. С разпоредбата
на чл. 26.5. от ОУ ищецът предоставя на абоната 15-дневен срок след издаване на фактурата
за плащането на посочената в нея сума. Съгласно чл. 5.5 от договора с неговото подписване
абонатът декларира, че е запознат и е съгласен с приложимите към договора ОУ.
Прието е заключение на съдебно-счетоводна експертиза, според което след проверка в
регистрите на ищеца се установи, че процесните фактури и сметки за неустойки са
осчетоводени по партидата на ответното дружество. При проверката на предоставените
дневници покупки, подавани по ЗДДС от „....“ ООД за периода 01.2021 г. - 08.2023 г. се
установи, че процесиите фактури не са декларирани от дружеството ответник. Установи се,
че извънпроцесни фактури, издавани от ищеца през 2021 г. за същите мобилни услуги и
стойности, са заплатени по банка от ответното дружество и за тях е ползван полагащия се
данъчен кредит. Констатиран размер на незаплатените задължения по партидата на
ответника в регистрите на „...“ ЕАД: 2191,23 лв. - предоставени услуги за периода
07.01.2022 г. - 06.07.2022 г. и изчислена законна лихва от 12.03.2022 г. до 21.11.2022 г. в
размер на 113,26 лв.; 400 лв. - начислени неустойки за невърнати 10 бр. устройства и
изчислена законна лихва от 06.09.2022 г. до 21.11.2022 г. в размер па 8,60 лв.
Изслушаната съдебно-техническа експертиза е констатирала, че в софтуерната
системата на оператора са регистрирани договори между страните за следните услуги,
регистрирани е ID на клиент *********, ID на договор М5688943, ID на партида *********,
генерирана от Билинг системата. Услугите по партида е ID ********* са следните: Mtel
Business Voice - фиксирана телефонна услуга, обединяваща всички фиксирани и мобилни
номера на фирмата в VPN, като разговорите между тях са напълно безплатни и позволява
кратко набиране във фирмената група с включени 500 минути за разговори. Предоставено е
оборудване IP телефонна централа и IP телефони, съгласно Констативен протокол за
предоставяне на услугата от 27.06.2017 г. Срокът е за 2 години от датата на активиране -
06.07.2017 г. На 25.06.2019 г. е договорено удължаване на срока и МАТ 69,90 лв. без ДДС -
за услугата, МАТ 1,90 лв. без ДДС - за 10 бр. за IP телефони и такса 1 лв. без ДДС за
обслужване Basic IP Phone. На 18.03.2021 г. срокът на услугата е удължен до 18.03.2023.г.,
като в Обобщената справка на фактурите е дефинирана като Business Fixed Voice Bundle. В
софтуерната система на А1 с абонамент ID 301000783442 за услугата Mtel Business Voice са
генерирани данните за МАТ и срок на абонамент с ID 301000783442, като периодът на
ангажимента е 24 месеца; „..., дефинирана като постоянна връзка за пренос на Интернет
3
пакети през входни точки в мрежата на доставчика. Договорът е сключен на 18.01.2021 г. за
срок от 2 години и МАТ 230 лв. без ДДС. Точката на предоставяне на услугата чрез МАН
свързаност е на адреса на Потребителя в с. Нови Хан, ..... С Констативния протокол за
предоставяне на услугата е удостоверено, че заявената услуга е активирана на съответния
адрес и отговаря на договорените изисквания и параметри. Услугата е включена в партидата
с ID 301001742406. В справката за услугата „... са генерирани данните за МАТ и срок на
абонамент с ID 301001742406. Услугата е активна от 25.06.2019 г. и след това е
предоговорена. В обобщената информация към фактурите за процесния период са отразени
договорените абонаментни и други такси. За клиент „София Студио Комплекс” ООД е
генериран ID на клиент *********, който се отнася за следните услуги: Mtel Business Voice с
ID на договор М5688943 и ID на партида *********, с ID на абонамент 301000783442 и „... с
ID на договор М5688943, ID на партида *********, с ID на абонамент 301001742406. Те са
отнесени към ID на клиент *********, ID на партида *********, ID на договор М5688943. В
генерираните справки от Билинг системата на оператора за статуса на всяка услуга са
отразени датата и часа на промяната при предоставяне на съответната услуга, като: при
статус „Active“ всички услуги по договора са активни и са предоставени от оператора. При
статус „Collection partial Suspend“ услугите са частично ограничени - изходящите услуги са
временно спрени, но достъпът до мрежата на „...“ ЕАД е предоставен и при желание от
страна на Абоната може да се възстановят. При статус „Suspended“ са ограничени всички
услуги, като може да се ползват спешни номера. При статус „Cancelled” всички услуги по
договора са прекратени и клиентът вече не е абонат на оператора. Справките са генерирани
с две опции: в едната са включени и изпратените sms до клиента, а в другата са включени
дата и час на изпълнените действия. За услугата А1 Business Voice по партида ID *********
с ID на абонамент 301000783442 се установява, че в периода 07.01.2022 г. - 18.03.2022г.
услугите са в активен неограничен режим, могат да се използват всички договорени услуги.
На 18.03.2022 г. временно са спрени изходящите обаждания и се преминава от активен в
частично ограничен режим „Collection partial Suspend“, като входящите са активни, т.е.
услугите не са прекратени, абонатът може да получава входящи обаждания, sms в България.
В периода 18.03.2022 г. - 18.05.2022 г. услугите са в частично ограничен режим. На
18.05.2022 г. услугата е ограничена, статус „Suspended“. В периода 18.05.2022 г. - 22.07.2022
г. услугите временно са спрени, като е генериран sms, че се спират всички услуги поради
просрочени задължения. За услуга Достъп до Интернет по партида ID *********, ID на
абонамент 301001742406 се установява, че в периода 07.01.2022 г. - 18.03.2022 г. услугите са
в активен неограничен режим, могат да се използват всички договорени услуги. На
18.03.2022 г. временно се преминава от активен в частично ограничен режим „Collection
partial Suspend“, т.е. услугите не са прекратени. В периода 18.03.2022 г. - 18.05.2022 г.
услугите са в ограничен режим. В периода 18.05.2022 г. - 22.07.2022 г. услугите временно са
спрени, като е генериран sms, че се спират всички услуги поради просрочени задължения.
Следва да се счита, че от 07.01.2022 г. до 06.07.2022 г. услугите са били активни, като от
07.01.2022 г. до 18.03.22 г., са неограничени, от 18.03.2022 г. до 18.05.2022 г. ограничени и
на 18.05.2022 г. временно е спрян достъпът, като не са деактивирани. На 22.07.2022 г.
4
всички услуги, предоставени от оператора, са деактивирани поради неплащане на
задължения от страна на клиента - месечни такси за услугата от 2191,23 лв. и неустойки за
телефоните от 400 лв. За партида с ID на договор М5688943 има баланс от неплатени
2591,23 лв. В софтуерната система е заложен алгоритъм при забавени плащания, който се
изпълнява от нея напълно автоматично, без човешка намеса. За услугите на клиент „София
Студио Комплекс”ООД с ID на клиент *********, процесът протича по следния начин: след
изтичане срока за плащане - 11.03.2022 г., посочен във фактура № **********/09.02.2022 г.
за периода 07.01.2021 г. - 06.02.2022 г. за партида с ID на договор М5688943, клиентът
преминава „под наблюдение“. На 12.03.2022 г. Билинг системата генерира sms до всички
номера на клиента, че има просрочени задължения, като е посочен размера им. На
14.03.2022 г. след проверка от страна на системата за наличен депозит отново се генерират
sms до всички номера на клиента, че има просрочени задължения, като е посочен размера им
и че поради просрочените задължения от 18.03.2022 г. ще се ползват само входящи
обаждания и sms в България. На 18.03.2022 г. услугите на клиента са частично ограничени.
На 02.04.2022 г. са генерирани sms, че има просрочени задължения. На 21.04.2022 г. са
генерирани sms, че има просрочени задължения, като е даден срок за плащане. На 01.05.2022
г. са генерирани sms, че има просрочени задължения, срокът е изтекъл и е начислена такса.
На 14.05.2022 г. са генерирани sms, че има просрочени задължения и от 18.05.2022 г. всички
услуги се спират. На 18.05.2022 г. всички услуги на клиента са спрени временно. На
22.07.2022 г. всички услуги са деактивирани автоматично. След спиране на услугите поради
незаплащането им в софтуерната система е зададен алгоритъм за автоматично прекратяване
на договора съгласно т. 54.12. от Общите условия, като Договорът на абоната/потребителя
се счита за едностранно прекратен от страна на А1. В случай че забавата на плащането на
дължимите суми от абоната/потребителя е продължила повече от 124 дни, всички услуги се
деактивират автоматично. При заплащане на просрочените задължения изцяло, алгоритъмът
за прекратяване на договора се спира и услугите се активират в пълен обем в срок от 2 до 24
часа. В софтуерната система е зададен алгоритъм за генериране на данните - вид, модел,
сериен номер на предоставените устройства, които са били предоставени временно на
клиента за ползване на договорирана услуга към ID на съответния абонамент. Когато се
деактивират услугите, т.е. договорът е прекратен, автоматично се генерират сметки за
задълженията на клиента за неустойки за невърнато оборудване. Business voice се
предоставя чрез свързване на комуникационната инфраструктура на Абоната с
обществената фиксирана и мобилна наземна мрежа на Оператора, предоставяне за ползване
от Абоната фиксирани и мобилни номера в една виртуална частна мрежа за пренос на глас
по начин, позволяващ чрез крайно устройство да бъдат осъществявани гласови повиквания
чрез мобилни номера към мобилни наземни мрежи и чрез фиксирани номера към
обществени фиксирани мрежи. Тя обединява всички фиксирани и мобилни номера на
фирмата в VPN, като разговорите между тях са напълно безплатни и позволява кратко
набиране във фирмената група. Обаждания към национални фиксирани и международни
мрежи се презентират с фиксирания номер, а обаждания към национални мобилни мрежи се
презентират с мобилен номер. Услугата позволява значително да се оптимизират разходите
5
и фирмената комуникация. За да се предостави услугата Business voice е необходима
фиксирана свързаност до офиса на клиента, т.е. до клиентското оборудване, която в случая
се осъществява чрез услугата „... - MAN свързаност. Услугата Business voice е предоставена
на клиента с оборудване IP телефонна централа и 10 броя IP телефони. Договорираната
услуга на клиента е предоставена на 06.07.2017 г. в 14:05:58. Тя включва 10 бр. IP телефони
със съответните серийни номера и IP със сериен номер централа със съответния системен
пакет. Серийните номера съответстват на предадените на клиента с Констативния протокол
при активиране на услугата. Оборудването е провизирано в същото време, 06.07.2017 г.,
14:05:58 ч., когато е активирана и услугата. Отчитането на месечното потребление на
абонатите за всяка услуга въз основа на трафичните данни и включването им в месечната
фактура се извършва автоматично. Практически е невъзможно в процеса по съставяне на
фактурите и отразяването на разходваните от клиентите трафични данни да бъдат допуснати
грешки.

При тази установените факти съдът достигна до следните правни изводи:
От представените писмени доказателства по делото се налага извод, че се доказва
съществуването на облигационни отношения между страните. По силата на сключените
договори ищецът се е задължил да предоставя на клиента при определени ценови условия
услуги, както и устройства.
За установяване на количеството на доставените услуги по делото са представени
фактури, в които са посочени ползваните услуги. Истинността на тези частни документи не
е оспорена, нито изрично е заявено, че ответникът не е бил абонат на ищеца за процесните
периоди от време и не е ползвал изобщо услугите на този оператор, респективно не е
дължала плащане на сумите по тези фактури или ако ги е дължал, те са в друг размер, а не в
посочения от ищеца. Доводи, че абонатът се е възползвал от правото си да оспори
процесните фактури пред оператора, удостоверяващи неговите задължения по процесните
договори и евентуално същите да са отменени изцяло или да е редуцирано по размер
задължението му в резултат на оспорването, няма заявени от ответника. Издадените
фактури действително представляват частни свидетелстващи документи, които се ползват с
материална доказателствена сила само когато издателят им удостоверява неизгодни за себе
си факти. В случая издателят на фактурите е ищецът - доставчик на далекосъобщителни
услуги. Вярно е, че в процесните фактури се удостоверяват изгодни за издателя факти,
които обаче следва да бъдат признати за достоверни, доколкото освен че не са оспорени от
насрещната страна, изложените в тях обстоятелства не са опровергани по никакъв начин.
Предвид липсата на каквото и да било оспорване не се налага страната, която е представила
фактурите, независимо че са изготвени от нея ведно с приложенията, допълнително да
доказва обстоятелствата по тях, доколкото същите се приемат от насрещната страна при
липса на изрично заявено оспорване истинността на тези документи. Нещо повече -
ответникът не е ангажирал каквито и да било доказателства, че е изправна страна по
договора, които да опровергават тези частни свидетелстващи документи. Процесните
6
фактури са относими към представения договор за далекосъобщителни услуги - в същите са
посочени наименованието на абоната и неговия потребителски номер, което е напълно
достатъчно за индивидуализацията на абоната и за задълженията, за които се издава
фактурата.
Неоснователно е възражението на ответника, че поради прехвърляне на имота, до
който се доставяли услугите, същите не се дължат, доколкото се касае за облигационна
връзка между страните, която не е обвързана със собствеността на имота, по отношение на
който се предоставят услугите.
Съгласно чл. 27.1. от ОУ в случай на частично или цялостно неизплащане на указаната
във фактурата сума в срока за плащане, абонатът дължи лихва в размер на 10% годишно за
всеки ден закъснение.
По изложените съображения предявените искове по реда на чл. 422 ГПК с правно
основание чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД и чл. 86, ал. 1 ЗЗД са основателни и следва да бъдат
уважени.
По делото не се установява договорите да са прекратили действието си предсрочно. Не
са представени доказателства за упражняване на правото на оператора да прекрати
едностранно договорите, както е предвидено в чл. 27.2 и чл. 54.1 от ОУ. Не се установява
възникналото в полза на ищеца потестативно право да прекрати облигационната връзка да е
упражнено по надлежния ред и договорите следва да се считат прекратени с изтичане на
уговорения срок, а не преди срока с нарочно изявление, поради което в патромониума на
ищеца не е възникнало вземане за неустойка за невърнати устройства. Вън от горното в
представените по делото сметки, в които са начислени неустойки, не е посочено
основанието за начисляването на тези неустойки. Тези сметки нямат характер на счетоводни
документи /фактури/ и сами по себе си не са годни да установят твърдяното предсрочното
прекратяване на договора, както и причината за това. Поради изложеното предявеният иск с
правно основание чл. 422 ГПК, вр. чл. 92, ал. 1 ЗЗД следва да бъде отхвърлен като
неоснователен.
При този изход от спора разноски се дължат и на двете страни. На ищеца се следват
разноски на основание чл. 78, ал. 1 ГПК съобразно уважената част от исковете. Ищецът е
сторил разноски в размер на 108,52 лева за държавни такси в исковото и заповедното
производство и 500 лева – депозити за експертизи и 400 лева адвокатско възнаграждение.
Съразмерно на уважената част от исковете на ищеца се следват разноски в размер на 859,83
лева. Ответникът не е сторил и не е претендирал разноски в производството.
Така мотивиран, Софийски районен съд, 82 състав
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по предявените от „...“ ЕАД, ЕИК ..., срещу "....”
ООД, ЕИК ....1, искове по реда на чл. 422 ГПК, че "....” ООД дължи на „...“ ЕАД на
основание чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД и чл. 86, ал. 1 ЗЗД следните суми: 2191,23 лева – главница
7
по Договор от 18.01.2021 г. и Приложение № 1 към него; Констативен протокол за
предоставяне на услуга от 18.01.2021 г.; Анекс към договор от 17.03.2021 г. и Констативен
протокол от 19.06.2017 г. за периода 07.01.2022 г. - 06.07.2022 г., ведно със законната лихва
от 22.11.2022 г. до окончателното изплащане, 121,86 лева – лихва за забава върху
посочените вземания, от които 113,26 лева - мораторна лихва за период 12.03.2022 г. –
21.11.2022 г. и 8,60 лева - мораторна лихва за периода 06.09.2022 г. – 21.11.2022 г., за които
суми е издадена Заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК по ч. гр. д. № 63592/2022 г. на СРС,
82 състав.
ОТХВЪРЛЯ предявения от „...“ ЕАД, ЕИК ..., срещу "....” ООД, ЕИК ....1, иск по реда
на чл. 422 ГПК с правно основание чл. 92, ал. 1 ЗЗД за признаване за установено
дължимостта на сумата от 400 лева – неустойка за предоставени, но невърнати устройства.
ОСЪЖДА "....” ООД, ЕИК ....1, да заплати на „...“ ЕАД, ЕИК ..., на основание чл. 78,
ал. 1 ГПК сумата от 859,83 лева – разноски в исковото и заповедното производства.
Решението подлежи на обжалване пред Софийски градски съд в двуседмичен срок от
връчването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8