РЕШЕНИЕ
№ 757
Хасково, 13.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Хасково - III състав, в съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ПЕНКА КОСТОВА |
При секретар ГЕРГАНА ТЕНЕВА
като разгледа докладваното от съдия ПЕНКА КОСТОВА административно дело № 538 / 2023 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Образувано
по жалба от К.Ж.Г. *** против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка №23-0271-000076/21.04.2023г., издадена от
мл.автоконтрольор към ОД МВР Хасково, РУ Харманли, с която на жалбоподателя на
основание чл. 171, т.2а, б“б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна
мярка „Прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца до 1 година, а
именно за 184 дни“.
В жалбата се твърди, че оспорената заповед е нищожна, неправилна,
незаконосъобразна, издадена в нарушение на материалния и процесуалния закон.
Принудителната мярка била приложена в резултат на извършена проверка на
21.04.2023г., като било установено с тест с техническо средство наличие на
канабис-25. Жалбоподателят не употребявал канабис и оспорил резултата, като
пожелал да даде кръв и сторил това в медицинско заведение. При оспорения резултат
от техническото средство, според жалбоподателя определящи били стойностите от
медицинското изследване. Бил задържан и за 24ч., а след това в първия работен
ден направил тест в две лаборатории, като резултатът от тях бил отрицателен.
Освен това посоченият в мярката срок не бил определен законосъобразно, тъй като
създавал несигурност и трябвало да бъде тълкуван при прилагане. Не били
изложени фактически основания за прилагането на мярката. Не били налице
основанията по чл.171, т.2А, б.“б“ и не било уточнено коя хипотеза от
посочените била приложима. Липсата на мотиви било съществено нарушение.
Иска оспорената заповед да бъде отменена, както и ответникът да
бъде осъден да заплати направените по делото разноски.
Ответната страна – Мл.автоконтрольор към ОД МВР Хасково, РУ
Харманли, редовно призован за съдебно заседание не се явява и не взема
становище по оспорването.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото
доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
На 21.04.2023г. в *, С.С. – мл.автоконтрольор към ОД МВР Хасково, РУ Харманли, в
присъствието на свидетели, е съставил Акт за установяване на административно
нарушение с бланков №901632, на К.Ж.Г., за това, че на същата дата, в 15,30ч. в
Харманли, по бул.България, пред магазин „Автограф“, в посока Хасково, управлява
собствения л.а.***, рег.№ ***, след употреба на наркотични вещества или техните аналози,
установено с техническо средство Дрег Друг Тест 5000 с фабричен номер 0022, като
с тампон на тест касета му е взета натривка от устната кухина в 15,55ч.
техническото средство отчита наличие на Канабис -25, издаден талон за
изследване – 100323, поради което е нарушил чл.5, ал.3, т.1, пр.2 от ЗДвП –
управлява ППС след употреба на наркотични вещества или техни аналози.
Въз основа на съставения АУАН е иззет Контролен талон №6903808.
АУАН е връчен на жалбоподателя на 21.04.2023г. Приложен е Талон за изследване с
бл.№ 100323 от 21.04.2023г.
Видно от представената разпечатка на резултати от извършени с
техническо средство Дрег Друг Тест 5000 отчитания на 21.04.2023г. в 15,55ч. е
бил отчетен резултат положителен резултат за Канабис-25.
С писма изх. № 271000-3002 от 21.04.2023г. и изх. № 271000-3002 от
21.04.2023г. мл. автоконтрольор С. С. е
изпратил до Началника на ВМА – София 2 бр. шишенца/колби - кръв и 1 бр.
шишенце/ колби – урина, за изготвяне на химическа експертиза за наличие на НВУ
в кръвта и урината на К.Ж.Г..
В последствие от мл. автоконтрольор Ж. К. И.,
ОД МВР Хасково, сектор Пътна полиция, е издадена и обжалваната в настоящото
производство ЗППАМ №23-0271-000076/21.04.2023г., с която на оспорващия е
наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2А, б.“б“ от ЗДвП –
прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца до 1 година, а именно за
184 дни. В заповедта е записано, че е взет предвид съставения АУАН с бланков
№901632 от 21.04.2023г., като са възпроизведени обстоятелствата, отразени в съдържанието
му.
Жалбоподателят представя резултата от проведени лабораторни
изследвания в лаборатории Синево и Рамус от 24.04.2023г. с отчетени негативни
резултати за тест за наркотици.
Видно от представената по делото Съдебно химико-токсикологична
експертиза рег.№И-7074/01.08.2023г. при изследване на проби стикер 100323 е
доказана употреба на тетрахидроканабинол - наркотично вещество, съдържащо се в
марихуана, канабис и т.н.
Заповедта е връчена на адресата си срещу подпис на 21.04.2023г.,
видно от приложената към същата разписка, а жалбата срещу същата е подадена
пред Административен съд Хасково на 28.04.2023г.
По делото е представена Заповед №272з-199/19.01.2023г. на
директора на ОД на МВР Хасково, с която са оправомощени да прилагат
принудителни административни мерки по чл.171, т.1, т.2, т.2а, т.3, т.4, т.5,
т.6, т.7 и т.8 от ЗДвП конкретни длъжностни лица, между които са и държавните
служители от звената ПП в РУ при ОД МВР Хасково, каквато няма спор е длъжността
на издателя на заповедта.
Съдът,
като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в
жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна
проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание
чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в рамките на
установения от закона 14-дневен срок от съобщаването, и от лице, имащо правен
интерес от оспорването.
Обжалваният акт е издаден от компетентен орган по чл.172, ал.1 от ЗДвП, с оглед представената по делото Заповед №272з-199/19.01.2023г. на
директора на ОД на МВР Хасково, като това не е спорен момент по делото.
Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа задължителните
установени в закона реквизити, както и е мотивирана в достатъчна степен за
извършване на проверка относно материалната ѝ законосъобразност.
Правилно
е приложен и материалния закон. Прекратяване регистрацията на ППС, съгласно чл.
171, т. 2а, б. "б" от ЗДвП, се извършва при управление на МПС след
употреба на наркотични вещества или техните аналози, както и при отказ на
водача да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за
установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества
или техни аналози, или при неизпълнение на предписанието за изследване с
доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични
проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно
изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или за
употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една
година. В случая съдът, с оглед писмените доказателства АУАН Серия GA № 901632/21.04.2023г., който се
ползва с презумптивна доказателствена сила по см. на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП и
резултата отчетен от техническото средство Дрегер Друг Тест 5000, удостоверяващ
употреба на Канабис- 25 от жалбоподателя, приема за безспорно установено
извършеното от К.Г. нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, предл. 2 от ЗДвП, а оттук
и правилно отнасяне на казуса към хипотезата на чл. 171, т. 2а, б.
"б" от ЗДвП.
Предназначението
на ПАМ с превантивен характер е да осуети възможността на дееца да извърши
други подобни нарушения, като тази мярка не съставлява вид административно
наказание. Релевантният за приложението на чл. 171, т. 2а, б. "б" ЗДвП юридически факт е фактът на допуснато административно нарушение, което е
установено и подведено под приложимата материалноправна норма за ангажиране на
административната/наказателната отговорност на жалбоподателя. За да наложи ПАМ,
за компетентния орган е достатъчен съставеният надлежно АУАН с констатирано от
компетентните лица нарушение, което при условията на обвързана компетентност го
задължава да наложи посочената мярка. Административният акт, с който се прилага
ПАМ предхожда административното наказание, което ще бъде наложено на нарушителя
с правораздавателен акт на административнонаказателна юрисдикция /НП/, като
двата акта имат общ правопораждащ юридически факт - допуснатото закононарушение.
При определяне срока на наложената ПАМ, административният орган
правилно е преценил конкретните обстоятелства и е определил срок, който е
близък до предвидения от закона минимум. Относно
този срок е установена законова рамка от 6 месеца до 12 месеца, като при избора
на вариант различен от минимално предвидения, органът следва да изложи своите
мотиви. Същевременно, с оглед защитата на обществения интерес и при
действителното наличие на соченото в заповедта нарушение, в преобладаващата си
практика ВАС приема, че мотивите на административния орган относно фактическото
установяване на нарушенията, вкл. такива съдържащи се в други документи от
преписката, могат да бъдат възприети и като мотиви за определяне срока за
налагане на ПАМ /така Решение № 3115 от 12.03.2018 г. по адм. д. № 12709 от
2017 г. на ВАС, Решение № 961 от 23.01.2018 г. по адм. д. № 10633 от 2017 г. на
ВАС, Решение № 12245 от 13.10.2017 г. по адм. д. № 9208 от 2017 г. на ВАС/. В
конкретния случай в обстоятелствената част на оспорената заповед се съдържат
мотиви, касаещи тежестта на нарушението, предвид установената от водача
употреба на наркотични вещества. Следователно административният орган е имал
предвид цялата административна преписка при определяне на срока, за който е
наложена принудителната административна мярка. Коментираните обстоятелства
обосноват определянето от административния орган, на близък до минималния
предвиден от закона срок за прилагане на процесната ПАМ. В този смисъл е практиката на ВАС
/Решение № 1448 от 4.02.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10198/2018 г., VIII о.,
докладчик председателят Т.
Н./.
Наложената
принудителна административна мярка съответства на целта на закона. Същата има
предназначението да се постигане определен резултат – преустановяване на
противоправното поведение на адресата й като собственик и водач на МПС и
препятстване на възможността му в определен период от време да управлява
собствения си автомобил, респ. да извършва нарушения на ЗДвП. Съобразно това
съдът преценява наложената ПАМ за срок от 184 дни за пропорционална и
съответстваща на преследваните от закона цели, като срокът е определен в
съответствие с разпоредбите на чл. 6 от АПК. Същата е адекватна на целите по
чл. 171 от ЗДвП – подобряване на пътната обстановка в страната, ограничаване и намаляване
броя на пътнотранспортните произшествия, на загиналите и пострадалите при пътни
инциденти участници в движението.
С
оглед на изложеното съдът приема, че обжалваната заповед е законосъобразна -
издадена е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановена е
в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, на които се основава,
при спазване на административно-производствените правила и е съобразена с целта
на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде
отхвърлена.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК,
Административен съд Хасково
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на К.Ж.Г., ЕГН ********** *** против Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка
№23-0271-000076/21.04.2023г., издадена от мл.автоконтрольор към ОД МВР Хасково,
РУ Харманли, с която на основание чл. 171, т.2а, б“б“ от ЗДвП му е наложена
принудителна административна мярка „Прекратяване на регистрация на ППС за срок
от 6 месеца до 1 година, а именно за 184 дни.
Решението
на основание чл.172, ал.5, изр. второ от ЗДвП е окончателно и не подлежи на
обжалване.
Председател: |
||