Решение по дело №1407/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1189
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 17 ноември 2021 г.)
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20217180701407
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ

 

 

 


РЕШЕНИЕ

 

№ 1189/11.6.2021г.

 

гр. Пловдив, 11.06.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІІІ състав в открито заседание на трети юни две хиляди и двадесет и първата  година в състав:

 

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Г. ПАСКОВ

 

при секретаря С. Ж. и прокурора Д. М., като разгледа докладваното от съдията Г. ПАСКОВ административно дело № 1407 по описа за 20213год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по реда на чл.42 ал.5 от ЗММА, вр.чл. 459 от Изборния кодекс.

Делото е образувано по жалба от Г.Л.Г., ЕГН **********,*** в качеството му ня Кмет на Община Калояново против Решение на  Общинска Избирателна Комисия Калояново № 144-МИ/ 27.05.2021 г. , с което се обявява предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета на община Калояново, обявен с Решение № 138-МИ/ 04.11.2019 г. на ОИК Калояново за избран за кмет на община Калояново.

Излагат се доводи, че решението е нищожно, алтернативно незаконосъобразно, като същото  постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила.

 

 

 

 

            Ответникът по жалбата - Общинска избирателна комисия /ОИК/ -   Калояново чрез председателя й адв. Д. застъпва становище за недопустимост, алтернативно за неоснователност на жалбата.

Според прокурора жалбата е основателна.

Съдът намира жалбата за подадена от надлежна страна, тъй като с оспорения административен акт пряко и непросредствено се зясягат правата и интересите на жалбоподателя. Същата е подадена в законоустановения срок, поради което съдът  намира жалбата за ДОПУСТИМА.

 Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:

Според жалбоподателя административният орган не се е съобразил с разпоредбата на чл. 27, ал.2 т.2 от АПК и е издал акта при наличие на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, независимо дали е във фазата на издаване или оспорване.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

С Писмо вх.№87/24.11.2020г. Районен съд Пловдив е предал в  ОИК Калояново заверен препис на влязло в сила определение № 2002248 от 12.11.2020 г., постановено по НОХД № 7101/2020 г. на PC Пловдив, с кето е одобрено Споразумение между Районна прокуратура Пловдив и Г.Л.Г. с което той се е признал за виновен и е осъден за извършеното от него умишлено встъпление по чл. 343Б, ал. 3 от Наказателния кодекс НК).

С Решение № 143-МИ/25.11.2020г. ОИК Калояново е постановила отказ да се прекратят пълномощията на кмета, тъй като при вземане на решението не е налице предвиденото от чл. 85, ал. 4 от ИК квалифицирано мнозинство.

Решение на ОИК е било обжалвано от ПП „Воля“ пред Административен Съд- гр. Пловдив, като по жалбата е образувано адм. дело № 3112/20 г.  С  Решение № 2318/14.12.2020г., съдът е  отменил обжалваното пред него Решение № 143- МИ/25.11.2020г. на  ОИК Калояново.

Това решение е обжалвано пред ВАС, като е образувано адм.дело № 1453/ 21 г. по описа на трето отделение, и което производство не е приключило към датата на постановяване на настоящето решение. С писмо с изх. № НС-22-1809/24.05.2021 г., ЦИК е указало на ОИК Калояново да изпълни императивната норма на закона, като незабавно : произнесе с решение, с което да прекрати пълномощията на кмета на община Калояново при наличието на  обстоятелствата по чл. 42, ал. 1, т. 4 от ЗМСМА.

 Изпълнение на дадените указания ОИК Калояново е издало процесното Решение  № 144-МИ/ 27.05.2021 г. , с което се обявява предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета на община Калояново.

По наведените доводи от страните и от правна страна съдът намира за установено следното:

Съгласно  разпоредбата на чл. 27, ал.2, т.2 от АПК административният орган проверява предпоставките за допустимостта на искането и за участието на заинтересованите граждани или организации в производството по издаването на индивидуалния административен акт при  липса на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, независимо дали е във фазата на издаване или оспорване.

Безспорно е, че  жалбоподателят е страна в производството по адм. дело № 3112/20 г.  по описа на Административен съд Пловдив, както и, че производството по адм.дело № 1453/ 21 г. по описа на ВАС е висящо.

В същото време съдът намира, че предметът на горепосочените съдебни производства не е идентичен с този на настоящето производство. С Решение № 143-МИ/25.11.2020г. ОИК е постановил отказ за предсрочно прекратяване на правомощията, докато с Решение  № 144-МИ/ 27.05.2021 г. се обявява предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета.

Следователно наличието на издаден индивидуален административен акт и висящо административно производство с различен предмет не е пречка за валидно упражняване на правомощието на органа да издаде нов акт.

За пълнота на изложеното следва да се отбележи, че съобразно разпоредбата  на чл.42, ал.4 вр. ал.1 т.4 от ЗМСМА, при наличие на влязла в сила присъда,  ОИК е длъжен да прекрати предсрочно правомощията на кмета, което задължение е надлежно изпълнено с издаването на процесното решение.

 Съдът намира обжалваното решение на ОИК за издадено от компетентен орган при наличието на изискуемите от закона мнозинство и кворум, в предвидената от закона форма, поради което същото се явява законосъобразно.

Предвид гореизложеното съдът намира жалбата за неоснователна, поради което същата следва да бъде отхвърлена.

Ето защо  Съдът

 

Р    Е    Ш    И    :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Л.Г., ЕГН **********,*** в качеството му ня Кмет на Община Калояново против Решение на  Общинска Избирателна Комисия Калояново № 144-МИ/ 27.05.2021 г. , с което се обявява предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета на община Калояново.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния Административен Съд на Република България в 7-дневен срок от обявяването му.

   

 

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ :