Определение по дело №550/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 179
Дата: 14 февруари 2023 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20227200700550
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№179

 

гр.Русе, 14.02.2023 г.

 

Административен съд Русе, 6 състав, в закрито заседание на четиринадесети февруари , през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                  Съдия: Елица Димитрова

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело 550  по описа за 2022 година, за да се произнесе, съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 197 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 27, ал. 4, изр. второ  във връзка с  чл. 34, ал. 4, т. 2 от от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ)

Образувано е по жалба на „ БИОМЕС ИНВЕСТ“ЕООД представлявано от З.И.И. срещу  Решение № 03-180/ РД/74 от 28.11.2022г. на Вр. и.д.Директор на ОД на ДФ „Земеделие“ гр.Русе  за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение №BG06RDNP001-6.011-0220 в ИСУН, УРН 764987 и ИД № 18/06/1/0/01683 в ИСАК, подадено от "БИОМЕС ИНВЕСТ"ЕООД по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.

Първоначално жалбата е била нередовна, като с писмо вх.№ 653/14.02.2023г нередовностите са отстранени.

С оспорения акт, на основание  чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕФСУ  и чл. 18, ал. 9, т. 2  от Постановление № 162 на Министерски съвет на Република България от 05.07.2016 година за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. /ПМС № 162/05.06.2016 г. /, съгласно Заповед № 03-РД/1759/21.06.2021 г., допълнена със заповед № 03-РД/1759 +2 / 25.11.2022г  за делегиране на правомощия за представляване на изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" на директорите на Областните дирекции на ДФ“ Земеделие“ ,  във връзка с открита процедура чрез подбор № №BG06RDNP001-6.011 на проектни предложения по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г, ,проектното предложение с идентификационен номер в ИСУН №BG06RDNP001-6.011-0220, подадено от „ БИОМЕ ИНВЕСТ“ ЕООД не е допуснато до техническа и финансова оценка по чл. 19 от ПМС №162 от 5 юли 2016 година и е прекратено производството по оценката му.

Жалбоподателят счита, че неправилно и незаконосъобразно административният орган е приел, че проектното предложение е недопустимо, като оспорва мотивите на органа и твърди противоречие с материалния закон и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила с оглед на липса на задълбочена оценка. Т.е в жалбата се оспорва приетото от адм. орган, че депозираното проектно предложение не отговаря на изискванията за допустимост ,посочени в Раздел 11.1., т.1.4. от Условията за кандидатстване, че при изчисляване на икономическия размер на стопанството през текущата стопанска година не се допуска включване на животни с намерения за придобиване , както и приетото с оглед позоваването на т.1.2.3., от същия раздел преизчисляване на икономическия размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) на „0“ – нула евро и неспазване на  условията съгласно Раздел 13.1 Дейности, допустими за финансиране, т. 1.4.1. „Бизнес планът трябва да показва, че кандидатът ще поддържа размер на стопанството, с който кандидатства, измерен в СПО и не по-малък от 8000 СПО, за периода от датата на подаване на проектното предложение до осъществяване на планираното увеличение по т. 1.3.2.“ и т. 1.4.2. „Бизнес планът трябва да показва, че кандидатът ще поддържа икономически размер на стопанството, измерен в СПО, за който кандидатства, както и най – малко планираното увеличение на стопанството, което не може да бъде по-малко от 4000 евро, измерен в СПО, считано от периода на подаване на искането за второ плащане до изтичане на пет години от датата на сключване на административния договор. Така се твърди неправилно тълкуване на разпоредбите на чл.5 ал.6  изр.2 от Наредба 14/2005г. при положение ,че АО е разполагал с информация за реализирани от дружеството 1518 бр.бройлери на 20.07.2022г, чийто потенциал е в рамките на СПО.

Ответникът по жалбата – временно изпълняващ длъжността директор на ОД на ДФ“ Земеделие“ –Русе, не изразява становище по жалбата.

Административен съд – Русе, в настоящия съдебен състав, като провери процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид доводите и становищата на страните и прецени събраните по делото доказателства, приема следното:

По допустимостта на жалбата:

Съдът намира, че жалбата, по която е образувано делото, е процесуално допустима – подадена е в срока по чл. 27, ал. 4, изр. второ от ЗУСЕФСУ, от легитимирано лице - кандидат, участващ с проектно предложение в открита процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 6.1 от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 година /ПРСР 2014 - 2020 във фаза оценяване на проектното предложение чрез оценка на административното съответствие и допустимостта му, и при наличие на правен интерес от търсената съдебна защита, тъй като е постановено решение за прекратяване на производството по оценка на проектното предложение, депозирано от кандидата. С оглед на това се дължи разглеждането й по същество.

От фактическа страна:

Със Заповед № РД09-1148/25.11.2021 г. на зам.министър на земеделието и ръководител на УО са утвърдени Насоки за кандидатстване по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.011 на проектни предложения по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г,  с краен срок за кандидатстване 28.02.2022г.включващи:

1. Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор по подмярка 6.1 от мярка 6 от ПРСР 2014 - 2020 и приложенията към тях/ приложение № 1/,

2. Условия за изпълнение на одобрени проекти по процедурата и приложенията към тях /Приложение № 2/;

3. Обява за откриване на процедурата /Приложение № 3/.

В Условията за кандидатстване са посочени документите, които кандидатите следва да представят и приложат към проектните си предложения, и допустимите разходи и дейности за подпомагане.

В приложение № 1 към Заповед № РД09-1148/25.11.2021 г. раздел 11.1 са посочени критериите за допустимост, съгласно които към датата на подаване на проектното предложение кандидатите трябва да са регистрирани за първи път като земеделски стопани по реда на наредба 3/1999 за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, да са започнали отглеждането на животни в собствен или нает животновъден обект или да стопанисват земя с цел производство на земеделска и животинска продукция/ т.1.2.1 и т.1.2.2 , имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем / СПО/ в границите на левовата равностойност на 8000-16000 евро включително-т.1.2.3 ,като условията по т.1.2.1 и  т. 1.2.2, се считат за изпълнение ,когато проектното предложение е подадено не по-късно от датата на която са настъпили тези две условия. Когато икономическия размер на СПО по т.1.2.3 се доказва с намерение на засаждане на земеделски култури през текущата спрямо кандидатстването стопанска година в предложението се посочват сроковете ,в които задължително ще се извърши засаждането / засяването на зем.култури. Обаче при изчисляване на икономическия размер на стопанството през текущата година не се допуска включване на животни с намерение за придобиване/ т. 1.4 в раздел 11.1/. В раздел 13.1. дейности, допустими за финансиране т.1.3.2 сочи, че бизнес плана трябва да показва, че кандидатът поддържа размер на стопанството, с който кандидатства, измерва в СПО и не по-макъл от 8000СПО за периода от датата на подаване на проектно предложението до осъществяване на планираното увеличение  най-малко с 4000евро

Предвидено е в раздел 21.1 да се извършва оценка на административното съответствие и допустимост и само тези ,които съгласно т.1.2.3 са преминали успешно тази оценка подлежат на по-нататъшно разглеждане и оценка.

Проектно предложение с идентификационен №BG06RDNP001-6.011-0220 в ИСУН на „БИОМЕС ИНВЕСТ" ЕООД е подадено на 28.02.2022 г., в периода на прием за подпомагане по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.011 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г, определен със Заповед №РД09-1148 от 25.11.2021 г., с наименование на проекта: "„Развитие и автоматизация на стопанството на „БИОМЕС ИНВЕСТ"ЕООД".

В проектното предложение оспорващия е декларирал, че началното му състояние към датата на кандиданстване -28.02.2022г включва 1 560 бройлера за настоящата 202182022г. , чиийто икономически размер измерен в СПО за настоящата година е в размер на 31 200лв. с показател на СПО 20 отнесено към броя бройлери-1560

Съгласно Условията за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.011 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., раздел 21.1. т.4., като част от проверката за административно съответствие и допустимост оценителната комисия може да извърши посещение и/или проверка на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи.

Кандидатът е уведомен на дата 20.04.2022 г., чрез изпратено Уведомление с регистрационен номер в ИСУН BG06RDNP001-6.011 -0220-R001, че ще бъде извършено посещение на място по подаденото проектно предложение. С Протокол за уведомяване по телефона от дата 04.05.2022 г. в 16:07 часа кандидатът е уведомен от служител на ДФ „Земеделие" за необходимост от извършване на посещение на място на 11.05.2022 г. в 11:00 часа в ЖО 7090-1399 в землището на с. Пиргово, общ. Иваново, обл. Русе, като кандидатът е заявил, че ще присъства при извършване на посещението на място.

На дата 11.05.2022 г. е извършено посещение на място от двама помощник оценители, в присъствието на кандидата, като е попълнен Контролен лист за посещение на място с описани резултати от посещението/ л.14 и сл./.Установено е несъответствие между декларираните от кандидата данни, представените документи към формуляра за кандидатстване и тези при посещението на място.

В Контролен лист за извършено посещение на място на дата 11.05.2022 г. е установено, че в животновъдния обект не се отглеждат описаните в бизнес плана видове и категории животни, които са включени в изчислението на първоначалния икономически размер на стопанството. В Забележка е описано: „Пpu извършеното ПнМ в ЖО 7090-1399 се установи, че обекта е подготвен за зареждане на бройлери, но в момента не е населен с птици". Отбелязан е отговор „Не" на въпрос в Контролния лист „Съществува съответствие между декларираните данни и установените при посещението на място" и кандидатът не е възразил на описаните факти и обстоятелства. Приложен е Договор за продажба на еднодневни пилета от дата 07.03.2022 г. и Болничен лист, издаден на дата 29.04.2022 г.

В процеса на оценка на административно съответствие и допустимост на проектното предложение и по-конкретно при извършване на проверки по отношение на предоставените в ИСУН документи, заявени данни и посочени факти са установени липси или друга нередовност и във връзка с точка 6 от Раздел 21.1 „Оценка на административно съответствие и допустимост" от Условията за кандидатстване: "Когато при проверките се установи липса на документи или друга нередовност, съответната комисия по чл. 33 от ЗУСЕСИФ изпраща на кандидата уведомление чрез ИСУН 2020 за установените липси/нередовности и определя 15-дневен срок за тяхното отстраняване."

В тази връзка от оценителната комисия с Уведомително писмо с номер в ИСУН BG06RDNP001-6.011-0220-М001 от 18.07.2022 г. е изискана допълнителна информация със срок на отговор 02.08.2022 г., като отговорът е предоставен в срок на дата 02.08.2022 г.

В Уведомително писмо с номер в ИСУН BG06RDNP001-6.011-0220-М001 от 18.07.2022 г. констатираното от проверката на място от 11.05.2022г. е подробно описано в т.4 от него, като е изискана допълнителна информация и документи в случай на налични такива, доказващи, че към датата на подаване на проектното предложение има налични животни.

В отговор на Уведомително писмо са представени от кандидата: Складова/Стокова Разписка от дата 28.02.2022 г. с Изпращач „Мартиво БГ" ЕООД и Получател З.И.И. за 80 броя еднодневно пиле-бройлер; Договор за поръчка от 28.02.2022 г. с Доверител З.И.И. и Довереник „Биомес Инвест" ЕООД като Доверителя възлага на Довереника да „насели в свой животновъден обект, находящ се в с. Пиргово, регистриран в регистрите на БАБХ под №BG7090-1399, 80 броя еднодневни бройлери за доотглеждане; Пътна/Прехвърлителна разписка №1/28.02.2022 г.; Ветеринарно­медицинско свидетелство за придвижване/транспортиране на животни №091545 от 05 юни 2022 година с изпращач „Мартиво БГ" ЕООД и получател „Биомес Инвест" ЕООД за 1518 броя пилета с цел на придвижване за доотглеждане; Фактура №**********/05.06.2022 г.; Ветеринарномедицинско свидетелство за придвижване/транспортиране на животни №014060 от 20 юли 2022 година с изпращач „Биомес Инвест"ЕООД и получател „Пименс" ЕООД за 1350 броя пилета с цел на придвижване - клане.

Изпратено е 2-ро Уведомително писмо с номер в ИСУН BG06RDNP001-6.011- 0220-М002 от 09.08.2022 г., като е изискана информация със срок на отговор 24.08.2022 г. и е представен отговор в срок на дата 24.08.2022 г.

В изготвения оценителен лист л.291 и сл. оценителната комисия отразила несъответствията между декларираните данни ,представените документи към формуляра и тези при проверката на място и при изчисляване на икономическия размер на стопанството са взети предвид установените данни при посещението на 11.05.2022г на място при което е установено, че кандидатът не отглежда декларирания брой 1560 бройлери, които са включени в първоначалния икономически размер на стопанството и в резултат на преизчисления въз основа на данните от посещението началния икономически размер на стопанството е определен на 0,00 евро и е прието, че кандидата не отговаря на условията „ дейности ,допустими за финансиране“, тъй като не е поддържал размер на стопанството, с което кандидатства измерен в СПО  и не по- малък от 8000 СПО за периода от подаване на проектното предложение до осъществяване на планираното увеличение с 4000 евро, измерен в СПО.      

Така след извършване на административни проверки, включително въз основа на изпратените чрез ИСУН уведомления до кандидатите за получаване на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 за представянето на документи и отстраняване на нередовности, Комисията препоръчала отхвърляне на проектни предложения на етап административно съответствие и допустимост, които да не бъдат допуснати до техническа и финансова оценка, и изготвила списък,  измежду които и проектното предложение на оспорващия „ БИОМЕС ИНВЕСТ“ЕООД представлявано от З.И.И..

Прието е, че последното не отговаря на изискванията на  Раздел 11.1., т.1.4. от Условията за кандидатстване, съгласно които при изчисляване на
икономическия размер на стопанството през текущата стопанска година не се допуска включване на животни с намерения за придобиване и проектното предложение включва отглеждане на животни към датата на подаване 28.02.2022 год. Кандидата не отговаря на критериите за допустимост на кандидатите съгласно раздел 11.1. "Допустимост на кандидатите", т.1.2.3., като икономическия размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) не е в границите между левовата равностойност на 8000 евро и 16000 евро включително, а е „0“ – нула евро, тъй като съгласно Условията за кандидатстване с проектни предложения за  Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.011 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., кандидатът не отговаря на критериите за допустимост на кандидатите съгласно раздел 11.1. "Допустимост на кандидатите", т. 1.4. от Условията за кандидатстване, като при изчисляване на икономическия размер на стопанството по т. 1.2.3 от раздел 11.1., през текущата стопанска година не се допуска включване на животни с намерение за придобиване .В резултат на преизчисления начален икономически размер на стопанството  на кандидата в размер на 0,00 /нула/ евро, не са спазени условията съгласно Раздел 13.1  Дейности, допустими за финансиране, т. 1.4.1. „Бизнес планът трябва да показва, че кандидатът ще поддържа размер на стопанството, с който кандидатства, измерен в СПО и
не по-малък от 8000 СПО, за периода от датата на подаване на проектното предложение до осъществяване на планираното увеличение по т. 1.3.2.“ и т. 1.4.2. „Бизнес планът трябва да показва, че кандидатът ще поддържа икономически размер на стопанството,
измерен в СПО, за който кандидатства, както и най – малко планираното  увеличение на стопанството, което не може да бъде по-малко от 4000 евро, измерен в СПО, считано от периода на подаване на искането за второ плащане до изтичане на пет години от датата на сключване на административния договор.

Въз основа на гореизложеното, проектното предложение с №BG06RDNP001- 6.011-0220 в ИСУН на „БИОМЕС ИНВЕСТ"ЕООД не е допуснато до техническа и финансова оценка.

На кандидата е указано, че има право на възражение пред изпълнителния директор на ДФЗ в едноседмичен срок от получаване на уведомителното писмо, който срок с оглед датата на отваряне изтича на 28.10.2022 г. , като е подадено възражение в указания срок срещу недопускането на проектното му предложение до техническа и финансова оценка.

Съгласно възражението кандидатът е отговарял на изискванията на чл.5, ал.2 точки 2 и 3 от НАРЕДБА № 14 от 28.05.2015 г. за прилагане на подмяркй 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.,тъй като е регистриран на 28.02.2022г с декларирани за отглеждане до 2000бр. бройлери , като спецификата на производствената му дейност по угояване и доугояване на бройлери е бързооборотна и производственият цикъл може да бъде с максимална продължителност до 45-55 дни, не повече и след този период задължително трябва да има период, през който производствената площ да не е населена с животни, за да е възможно качественото почистване и дезинфекция на обекта. Посочил е ,че при кандидатстване за финансовата помощ, дружеството е отглеждало животни в обекта, като след това е последвал задължителен период за почистване и дезинфекция на сградата за приемане на следваща партида от бройлери за угояване.Така възразизил ,че оценителната комисия е извършила преизчисление на икономическия размер на стопанството, като неоснователно го е приравнила към 0 /нула/ евро

С оспореното Решение № 03-180/ РД/74 от 28.11.2022г. на Вр. и.д.Директор на ОД на ДФ „Земеделие“ гр.Русе с делегирана компетентност  съгласно Заповед № 03-РД/1759/21.06.2021 г., допълнена със заповед № 03-РД/1759 +2 / 25.11.2022г. е прекратил  производството по оценка на проектно предложение №BG06RDNP001-6.011-0220 в ИСУН, УРН 764987 и ИД № 18/06/1/0/01683 в ИСАК, подадено от "БИОМЕС ИНВЕСТ"ЕООД по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г,  което е предмет на настоящия съдебен контрол.

В него са възприети изцяло мотивите на Оценителната комисия по чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕИФ, съдържащи се в уведомителното писмо за недопускане на проектното предложение на кандидата до техническа и финансова оценка по чл. 19 от ПМС №162 от 5 юли 2016 година. Те са послужили като фактически и правни основания за постановяването му. Разгледано е и възражението на кандидата срещу включването на проектното му предложение в списъка с недопуснатите до техническа и финансова оценка .Прието е, че кандидатът е уведомен по надлежния ред и не е изпълнил в срок дадените му указания да представи изисканите му документи.Прието е ,че кандидатът не е приложил документи, доказващи, че към датата на подаване на проектното предложение същият разполага с необходимите животни, доказващи минимално изискуемия стандартен производствен размер на стопанството от 8000 евро. И, че към датата на подаване на проектното предложение кандидатът разполага с едва 80 броя бройлери, които са недостатъчни за достигане на минимално изискуемия икономически размер на стопанството от 8000 евро. С тези аргументи възражението му е отхвърлено като неоснователно.

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд –Русе , достигна до следните правни изводи:

Съгласно § 4, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ,сега ЗУСЕФСУ , за ПРСР функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и актовете по неговото прилагане. Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП, ДФЗ изпълнява функциите на РА.

Съгласно чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението на кандидатите, чието проектно предложение е включено в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, в едноседмичен срок от неговото получаване, като прекратява производството по отношение на кандидата. Според чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на РА. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и директорите на областните дирекции на фонда.  В настоящия случай, оспореното решение е издадено на основание посочената разпоредба и от оправомощен за това орган на база делегирана компетентност, съгласно Заповед № 03-РД/1759/21.06.2021 г., допълнена със заповед № 03-РД/1759 +2 / 25.11.2022г  за делегиране на правомощия за представляване на изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" на директорите на Областните дирекции на ДФ“ Земеделие“.

Оспореното решение е издадено в законоустановената писмена форма, при спазване на нормативните изисквания към неговото съдържание - съдържа наименование на органа, който го е издал, наименование на акта, адресат на акта, фактическите и правни основания за издаването му, ясна разпоредителна част. Подписано и датирано.

Относно спазване на административнопроизводствените правила при издаване на оспорваното решение, следва да се посочи следното:

Оспореното решение е издадено от оправомощено лице в рамките на делегираната му компетентност

Чл. 29, ал. 2 от ЗУСЕФСУ предвижда процедурата чрез подбор на проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ да се извършва в следните три етапа:

1. оценяване на всяко проектно предложение, което включва оценка на административното съответствие и допустимостта /т. 1, б. "а"/ и техническа и финансова оценка /т. 1, б. "б"/;

2. класиране на одобрените проектни предложения и

3. определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране.

Според чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕФСУ , оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на УО в двуседмичен срок от крайния срок за подаването им.

Съгласно чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕФСУ  когато при проверката по ал. 1 - за административно съответствие и допустимост, се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Отстраняването на нередовности не може да доведе до подобряване на качеството на проектното предложение. Това условие е спазено.

Предвид указаното в чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕФСУ , въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост комисията по чл. 33 изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се посочват основанията за недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, съответно по реда на чл. 22, ал. 3 и ал. 4 от ЗУСЕФСУ . Условието е спазено,видно от информацията на оптичния диск.

Съгласно чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕФСУ  кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка по ал. 1, може писмено да възрази пред ръководителя на УО в едноседмичен срок от съобщаването. Според разпоредбата на чл. 34, ал. 4 от ЗУСЕФСУ , ръководителят на УО се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като разполага с две възможности: да върне проектното предложение за техническа и финансова оценка /т. 1 или да прекрати производството по отношение на кандидата /т. 2/.

Съдът, като взе предвид представените по делото и обсъдени по-горе писмени доказателства, съставляващи преписката по издаване на оспорения административен акт, счита, че производството по издаването му е протекло съобразно нормативно установените административни правила.

Относно съответствието на акта с материалноправните разпоредби:

В чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ/ ЗУСЕСУФСУ ново заглавие/ е предвидено, че ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, като документите трябва да са съобразени с изискванията на чл. 59, ал. 2 от закона .

Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗУСЕСУФСУ, МС определя с нормативен акт детайлни правила по прилагането на тази глава /"Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ"/ за съответния програмен период.

Според чл. 59, ал. 1 от ЗУСЕСУФСУ , доколкото със закон не е предвидено друго за програма по чл. 3, ал. 2, конкретните национални правила и детайлните правила за допустимост на разходите за съответния програмен период се определят с нормативен акт на МС, като за всяка процедура по програма се определят включително специфичните условия, на които да отговорят разходите, за да се третират като допустими /ал. 2, т. 4 на посочената правна норма/.

Съгласно чл. 5, ал. 1 от ПМС № 162/05.06.2016 г., прието на основание чл. 28, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕСИФ, за всяка процедура ръководителят на УО на програмата утвърждава при условията и по реда на чл. 26, ал. 1, 3, 4 и 5 от ЗУСЕСУФСУ насоки или друг документ, определящи включително условията за кандидатстване.

С оглед съдържанието на цитираните разпоредби следва да се приеме, че Условията за кандидатстване са задължителни за кандидатите по аргумент от чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСУФСУ / бивше заглавие ЗУСЕСИФ8.

В тази връзка и със Заповед № РД09-1148/25.11.2021 г. на заместник-министъра на земеделието и ръководител на УО по програма ПРСР 2014-2020 са утвърдени Насоки за кандидатстване по процесната процедурата чрез подбор №BG06RDNP001-6.011  по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г, част от които са и Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата и и приложенията към тях.

Производството по оценка на проектното предложение на кандидата – жалбоподател в настоящото производство, е прекратено и същото не е допуснато до техническа и финансова оценка с мотиви, че към датата на подаване на проектното предложение и в Отговор на писмото по т. 6 от Раздел 21.1 от Условията за кандидатстване, представените документи не доказват, че кандидатът отговаря на условието, съгласно Раздел 11. "Допустимост на кандидатите", 11.1. т.1.2.3., като икономическия размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) не е в границите между левовата равностойност на 8000 евро и 16000 евро включително. Във връзка с Раздел 11.1., т. 1.4. от Условията за кандидатстване, при изчисляване на икономическия размер на стопанството през текущата стопанска година не се допуска включване на животни с намерения за придобиване и проектното предложение включва отглеждане на животни към датата на подаване 28.02.2022 год. Няма спор , че е извършена допълнителна преценка на съответствието чрез съпоставка на:

     данните за броя на животните към датата на подаване на проектното предложение,

  установения брой животни при посещението на място,

  броя на животните при проверката на данните и обстоятелствата в Регистъра на БАБХ,/ там са декларирани 2000бр. Бройлери/

   документите, предоставени от кандидата като потвърждение, че към датата на подаване на проектното предложение има налични животни,

   документи и обяснения от кандидата, включително и приложените в отговор на писмото по т.6. от Раздел 21.1. от Условията за кандидатстване, както и въз основа на данните от посещението на място, началният икономически размер на стопанството е преизчислен на О/нула/ евро СПО

              Съгласно Условията за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура чрез подбор № BG06RJDNP001-6.011 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., в оспореното решение е прието,че  кандидатът не отговаря на критериите за допустимост съгласно раздел 11.1. "Допустимост на кандидатите", т.1.2.3., като икономическия размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) не е в границите между левовата равностойност на 8000 евро и 16000 евро включително, а е „0" - нула евро, поради това ,че не е установено наличие на декларираните 1560 бр.бройлери за отглеждане към датата на подаване на проекто-предложението/ представени за доказателства само за 80 бр. Еднодневни пилета/  и поради което  кандидатът не отговаря на критериите за допустимост на кандидатите съгласно раздел 11.1. "Допустимост на кандидатите", т. 1.4. от Условията за кандидатстване, като при изчисляване на икономическия размер на стопанството по т. 1.2.3 от раздел 11.1., през текущата стопанска година не се допуска включване на животни с намерение за придобиване.

             Съдът счита ,че при тези събрани и представени в хода на административната проверка за допустимост писмени доказателства правилно е преизчислен начален икономически размер на стопанството на кандидата в размер на 0,00 /нула/ евро, тъй като не са спазени условията съгласно Раздел 13.1 Дейности, допустими за финансиране, т. 1.4.1. „Бизнес планът трябва да показва, че кандидатът ще поддържа размер на стопанството, с който кандидатства, измерен в СПО и не по-малък от 8000 СПО, за периода от датата на подаване на проектното предложение до осъществяване на планираното увеличение по т. 1.3.2." и т. 1.4.2. „Бизнес планът трябва да показва, че кандидатът ще поддържа икономически размер на стопанството, измерен в СПО, за който кандидатства, както и най - малко планираното увеличение на стопанството, което не може да бъде по-малко от 4000 евро, измерен в СПО, считано от периода на подаване на искането за второ плащане до изтичане на пет години от датата на сключване на административния договор." Въз основа на гореизложеното, законосъобразно проектното предложение с №BG06RDNP001- 6.011-0220 в ИСУН на „БИОМЕС ИНВЕСТ"ЕООД не е допуснато до техническа и финансова оценка. Все пак кандидатът не е доказал, че дейностите, включени в проекта, отговарят на условията за допустимост на същите. Нещо повече съгласно &1, т. 28 от ДР на Наредба № 14/28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. "Стандартен производствен обем" е стойността на продукцията, която отговаря на средната стойност за даден район за всеки един земеделски продукт, изчислена в евро по таблица съгласно приложение № 1, а съгласно т. 30 "Стопанство" са всички използвани за селскостопански дейности и управлявани от земеделски стопани единици, които се намират на територията на Република България. От дадената в горецитираната разпоредба легална дефиниция за "Стопанство" става ясно, че не е достатъчно земеделският стопанин да е собственик или ползвател на земеделска земя или друга единица, нито да е получил съответното разрешение от БАБХ за инициатитавата си за отглеждане на птици-бройлери , която да бъде включена в неговото стопанство, а е необходимо задължително с оглед уговорката в указанията вече животните да са включени, т.е налични ,за да се използват за селскостопански цели, а не за други дейности

Следователно, правилен е извода на административния орган, че кандидатът не може да участва в процедурата за подбор на проекти и да получи безвъзмездна финансова помощ и съгласно раздел 11. 1 от Условията, тъй като същият не е представил изискваща се информация, свързана с изпълнението на критериите за подбор. Освен това, указано е изрично в Условията, Раздел 21. 1, т. 4, че в процеса на оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения по настоящата процедура, ще се извършват проверки представени ли са всички документи,вкл и проверки на място и попълнени ли са съгласно изискванията. Съгласно т. 5 на същия раздел от Условията само проектни предложения, преминали успешно оценка на административното съответствие и допустимостта, подлежат на техническа и финансова оценка, а съгласно т. 8 уведомлението за отстраняване на нередовности съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата.

Влезлите в сила Условия за кандидатстване по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ / ЗУСЕСУФСУ/ са задължителни както за участниците в процедурата, така и за управляващия орган на съответната програма.

Предвид всичко гореизложеното, изводът на ответника се явява правилен и законосъобразен. Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимия материален закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Разноски от ответника не са поискани и такива не следва да се присъждат.

Водим от горното и на основание чл. 200 от АПК във вр. с чл. 27, ал. 4, вр. ал. 5 от ЗУСЕСУФСУ, Административен съд – Русе

 

ОПРЕДЕЛИ: 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ БИОМЕС ИНВЕСТ“ЕООД представлявано от З.И.И. срещу  Решение № 03-180/ РД/74 от 28.11.2022г. на Вр. и.д.Директор на ОД на ДФ „Земеделие“ гр.Русе  за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение №BG06RDNP001-6.011-0220 в ИСУН, УРН 764987 и ИД № 18/06/1/0/01683 в ИСАК, подадено от "БИОМЕС ИНВЕСТ"ЕООД по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г,

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните чрез изпращане на преписи по реда на чл. 137 от АПК.

 

СЪДИЯ: