Решение по дело №873/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 393
Дата: 7 юли 2022 г. (в сила от 9 август 2022 г.)
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20224430200873
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 393
гр. Плевен, 07.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и четвърти юни през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ИГЛИКА ИВ. ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20224430200873 по описа за 2022 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
Постъпила е жалба от О. В. П., ЕГН ********** от *** против
Електронен фиш за налагане на глоба Серия К №5658725/24.10.2021г. на ОД
на МВР-Плевен за нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система – със АТСС тип стационарна система №
00209D32F66C на ОД на МВР-Плевен, с който на жалбоподателя О. В. П. за
нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, във връзка с
чл.182, ал.4 от ЗДвП е наложено административно наказание: глоба в размер
на 1300 лв. Твърди се, че електронния фиш е незаконосъобразен по изложени
в жалбата съображения, поради което се моли неговата отмяна.
В съдебно заседание О. В. П. не се явява, не се представлява.
Ответникът по жалбата – ОД на МВР-Плевен, редовно призовани, не
изпраща представител и не ангажира становище по съществото на жалбата.
Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО
1
ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО, СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА
ОСНОВАТЕЛНА.
Електронен фиш за налагане на глоба Серия К №5658725/24.10.2021г. на
ОД на МВР-Плевен бил издаден на О. В. П., ЕГН ********** от ***, като за
нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, във връзка с
чл.182, ал.4 от ЗДвП му било наложено административно наказание: глоба в
размер на 1300 /хиляда и триста/ лева. Било прието, че на 24.10.2021г. в 09:02
часа на Е-83, км.89+2, Околовръстен път – Плевен, находящо се на път І-3
„Бяла-Ботевград“, при ограничение на скоростта за извън-населено място
– 90 км/ч., отчетен толеранс от -3% – МПС, товарен автомобил „Рено
Мастер“ с рег. № *** се движело със скорост, различна от допустимата 70
км/ч., а именно със 126 км/ч., като бил заснет с автоматизирано техническо
средство № ***.
В издадения ЕФ са изпълнени в пълна степен законовите предписания,
от гледна точка на реквизити, като следва да се посочи за пълнота, че със
закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ,
бр. 10 от 2011 г. се създават алинеи 4, 5, 6, 7, 8 и 8 в чл.189, като се въвежда
понятието “електронен фиш”, с който се налага глоба за нарушение,
установено с технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното
средство. Разписани са изискванията към електронния фиш – задължителните
реквизити и съдържанието му, както и административнопроцесуалните
правила за неговото издаване и изпращане на собственика на превозното
средство, с което е извършено нарушението. Така съгласно чл.189, ал 4 от
ЗДП „…Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката
или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш
се утвърждава от министъра на вътрешните работи.”. Т.е. в конкретния
случай е посочено както мястото на нарушението – Е-83, км.89+2,
2
Околовръстен път – Плевен, находящо се на път І-3 „Бяла-Ботевград“, така и
подлежащото на наказване лице, което в случая е водачът на процесното
МПС, на процесната дата и час – посочено съобразно разпоредбата на чл.188,
ал.1 от ЗДвП, видно от депозирана Декларация за предоставяне на
информация по нарушение във връзка с разпоредбите на чл.188 от ЗДвП от
собственика/законния представител на регистрираното превозно средство, в
която собственикът И.П.М. е декларирал, че е предоставил на процесната дата
управлението на превозното средство - товарен автомобил „Рено Мастер“ с
рег. № *** на О. В. П.. В достатъчна степен според съда са описани и
обстоятелствата на нарушението. Указани са начинът на уведомяване,
сроковете за уведомяване, възможността да се правят възражения и
предвидения за това срок. Посочени са основанията, на които може да бъде
анулиран електронният фиш, както и срокът за неговото обжалване. Чрез
установяването на нарушенията чрез технически средства, записващи датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство на практика отпада възможността за субективното тълкуване и
интерпретиране на обстоятелствата, при което е извършено нарушението.
Със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата,
ДВ, бр. 19 от 2015 г. се допълва ал.8 на чл.189 от ЗДвП като се предвижда, че
в 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с
цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо
посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както
и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските
координати, действащото ограничение на скоростта по чл.21, посоката на
движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо
средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка.
Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на
контрола за спазване на правилата за движение по пътищата. Тук следва да
се посочи, че специалните правила за налагане на глоби с електронен фиш
облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура
по налагането и обжалването на наказанията, свързани с нарушения на
Закона за движението по пътищата.
А съгласно ал.3 на с.чл.165 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015г.)
3
Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи. В конкретния случай това е Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6,
т.65 от ДР на ЗДвП /ДВ бр.19/2015г./, в който се съдържа определение за
„Автоматизирани технически средства и системи“, като те са определени като
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
В ДВ бр.36/2015г. е обнародвана цитираната по-горе Наредба №8121з-
532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение
по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл.12
от Наредбата, стационарните автоматизирани технически средства или
системи, прикрепени към земята, се обслужват периодично от служител за:
- т. 1. сваляне на заснетите изображения с данни за установените
нарушения на правилата за движение в случаите, когато няма изградена
преносна среда между АТСС и съответната структура на МВР;
- т. 2. осигуряване на условия за непрекъсната работа на АТСС.
По аргумент от посочената разпоредба следва извод, че с
подзаконовият нормативен акт е регламентирана възможност, при
установяване на нарушения със стационарно АТСС, което е позиционирано
към земята да бъде издаден електронен фиш.
При съпоставяне на чл.189, ал.4 от ЗДвП, според който електронен
фиш се издава при констатирано с АТСС нарушение в отсъствие на
контролен орган, с разпоредбата на §6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДвП, според
която стационарни АТСС, прикрепени към земята и обслужвани периодично
4
от контролен орган установяват нарушение в отсъствие на контролен
орган, следва, че при установени със стационарни АТСС нарушения на
скоростта е допустимо издаването на електронен фиш.

ЕФ обаче следва да бъде отменен като незаконосъобразен, поради
следните съображения:
Въпреки описаното в детайли административно нарушение и свързаните
с него обстоятелства, в издадения ЕФ, съдът констатира допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което накърнява правото
на защита на административнонаказаното лице. Изразява се в следното: В ЕФ
е вписано нарушение на налично „ограничение на скоростта за извън-
населено място – 90 км/ч“, а няколко реда по-надолу освен установената
скорост от 126 км/ч, е вписана „разрешена стойност на скоростта – 70
км/ч“. Направен е впоследствие извод за превишение от 56 км/ч. Налице е
според съда противоречие в посочената в ЕФ разрешена скорост, а именно –
90 км/ч или 70 км/ч е тя. В допълнение следва да се посочи, че като
нарушена е вписана не разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДвП, относима за
изключенията, при които с пътен знак е разрешена по-ниска скорост, а тази на
чл.21, ал.1 от ЗДвП, навеждаща на извода, че възприетата от АНО разрешена
скорост е 90 км/ч, при съобразяване и на категорията на процесното ППС.
Поради това въпреки подробното описание на останалите обстоятелства на
нарушението остава неясна за сочения нарушител, а и за съда волята на АНО,
което нарушение е недопустимо да се отстрани посредством тълкуване на
тази воля.

От друга страна, недостатъкът не може да бъде саниран и посредством
тълкуване на посочената в НП санкционна разпоредба на чл.182, ал.4 от
ЗДвП, съгласно която:Когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т.
1 - 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение
глоба в двоен размер, а за повторно нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 -
предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер и лишаване
от право да се управлява моторно превозно средство за срок три месеца“.
Т.е. санкционната разпоредба на чл.182, ал.4 от ЗДвП предвижда санкции за
извършени повторни нарушения, като подробно са изброени какви са те и
5
как се формира крайния размер на санкцията, съобразно извършеното
нарушение по предходните алинеи на чл.182 от ЗДвП. Реално не става ясно
хипотетично АНО каква воля е имал, когато е наложил на жалбоподателя
санкция в размер на 1300 лева – да санкционира ж-ля за първо нарушение или
при условия на повторност. Същевременно от доказателствата по делото
липсват и данни за повторност на твърдяното нарушение.

С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалвания
електронен фиш е незаконосъобразен, като издаден при съществени
нарушения на процесуалните правила и като такъв следва да бъде отменен.
Воден от горното, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба Серия „К“ Серия К
№5658725/24.10.2021г. на ОД на МВР-Плевен за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство – АТСС тип стационарна система № ***
на ОД на МВР-Плевен, с който на жалбоподателя О. В. П., ЕГН **********
от ***, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, във
връзка с чл.182, ал.4 от ЗДвП е наложено административно наказание: глоба в
размер на 1300 /хиляда и триста/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред
Административен съд-гр.Плевен в 14-дневен срок от получаване на
съобщенията за постановяването му от страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6