Решение по дело №10/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 81
Дата: 20 март 2023 г. (в сила от 20 март 2023 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20237200700010
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                           

 

гр. Русе, 20.03.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VII - ми състав, в публично заседание на 20 февруари, през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                  

                                                                        СЪДИЯ: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

при секретаря        МАРИЯ СТАНЧЕВА      като разгледа докладваното от съдия АГУШ адм. дело 10 по описа за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на К.К.В. ***, чрез адв.-пълномощник А. Е. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 22-0247-000098 от 08.12.2022 г. на Началник на РУ - Бяла към Областна дирекция на МВР - Русе, с която на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) по чл. 171, т. 1, б. ”б” от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) - временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

В жалбата се излагат съображения, че заповедта е незаконосъобразна като издадена в противоречие с материалноправни разпоредби.

Претендира се обжалваната заповед да бъде отменена като незаконосъобразна.

Претендират се и направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата, чрез процесуален представител, счита оспорената заповед за законосъобразна, като оспорва основателността на жалбата. Претендира и присъждане на разноски – юрисконсултско възнаграждение, съгласно представен списък на разноските (л. 22 от делото).

Съдът, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, които обсъди в тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срок от лице, което е адресат на оспорената заповед и има правен интерес от оспорването, поради което е допустима.

По същество, жалбата е неоснователна.

Със ЗППАМ № 22-0247-000098 от 08.12.2022 г., издадена на основание чл. 22 от ЗАНН и чл. 171, т. 1, б. ”б” от ЗДвП, Началникът на РУ - Бяла към ОД на МВР - Русе е наложил на жалбоподателя ПАМ „временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач” до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца (л. 1 от преписката).

За да наложи тази мярка, административният орган е съобразил, че на 07.12.2022 г., около 16:35 часа, в с. Обретеник, на кръстовището на ул. „Христо Ботев“ и ул. „Васил Коларов“, като водач на МПС – Ивеко 35 Е 12 рег. № Р4684КС, негова собственост, управлява МПС след употребата на наркотични вещества или техни аналози, установено с техническо средство Drug test 5000“, фабр. № ARDN 0002, със стикер за валидност до м. април 2023 г., проба № 95, на 07.12.2022 г., в 16:53 часа, който отчел положителен резултат, наличие на амфетамин и метамфетамин. На водача е издаден и връчен талон за медицинско изследване № 115189, в който той собственоръчно записал, че приема показанията на техническото средство. Лицето е съпроводено до ФСМП-Бяла, където отказало да се подложи на изследване.

Констатацията на контролните органи дала основание и за съставяне на АУАН № АД194152 от 07.12.2022 г., тъй като деянието на водача на МПС нарушава разпоредбата на чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП (л. 4 от преписката).

Посочените факти и обстоятелства дали основание и за издаване на оспорената пред настоящата инстанция ЗППАМ № 22-0247-000098 от 08.12.2022 г. за налагане на ПАМ по реда на чл. 171, т. 1, б. „б“ от Закона за движението по пътищата и свидетелството за управление на МПС на водача било отнето до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

Оспорената заповед е връчена на 19.12.2022 г., видно от отбелязването в разписката в самата заповед (л. 1, гръб от преписката), а жалбата против същата е подадена чрез административния орган на 22.12.2022 г. (л. 8 от делото).

В съдебно заседание процесуалният представител на ответника представя заверени преписи от Писмо изх. № 336р-4574 от 06.02.2023 г. и от разпечатка от ЦАИС за документооборот при ОД на МВР – Русе (л. л. 19 – 21 от делото), като заявява, че видно от същите, на 23.12.2022 г. бързо производство за управление на МПС след употреба на наркотични вещества е изпратено в РП – Бяла и че на органа е служебно известно, че на 16.02.2023 г. НОХД № 328/2021 г. по описа на РС – Бяла е образувано във връзка с престъпление по чл. 343б, ал. 3 от НК. Сочи, че видно от деловодната система на РС - Бяла отговорността на жалбоподателя е решена.

Оспорената по съдебен ред заповед е издадена от компетентен орган.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки от вида на процесната се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

По делото е представена Заповед № 336з-3170 от 31.12.2021 г. на Директора на ОД на МВР – Русе, с която той е оправомощил длъжностни лица, които да прилагат с мотивирана заповед ПАМ по ЗДвП, между които по т. 3 и Началниците на районни управления при ОД на МВР - Русе (л. 18 от преписката). Заповедта е издадена на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и Заповед рег. № 8121з-1632 от 02.12.2021 г. на Министъра на вътрешните работи, с която Министърът на вътрешните работи определя Областните дирекции на МВР като служби за контрол по смисъла на чл. 165, ал. 1 от ЗДвП (л. л. 19 и 20 от преписката). Съобразно това и в съответствие с нормата на чл.172, ал. 1 от ЗДвП Директорът на ОД на МВР - Русе, с горецитираната Заповед № 336з-3170 от 31.12.2021 г., е делегирал правомощията си по издаване на заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП, вкл. и на Началника на РУ - Бяла при ОД на МВР - Русе.

Изводът е, че процесната заповед е издадена в условията на делегирана компетентност – разписана е законова възможност за делегиране и е налице нарочен писмен акт, с който изрично се възлага съответното правомощие на органа-издател на индивидуалния административен акт.

С оглед съдържанието на акта съдът приема, че е спазена установената от закона форма - чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 59, ал. 2 от АПК. Фактическите основания за издаване на заповедта се съдържат и в АУАН № АД194152 от 07.12.2022 г., който изрично е посочен като основание за издаване на оспорения административен акт.

В производството по издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Административният акт е съобразен и с целта на закона, която най-общо е да се гарантира безопасността на движението по пътищата.

При преценка на материалната законосъобразност на заповедта, съдът съобрази следното:

Съгласно чл. 171, т. 1, б. ”б” от ЗДвП, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

За да е приложима цитираната норма е необходимо да са налице в своята съвкупност кумулативно дадените предпоставки, а именно лицето да е водач, който управлява МПС и да извършва това след употреба на наркотични вещества или техни аналози, какъвто е конкретният казус.

Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен акт за установяване на административно нарушение, който АУАН, съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното.

В настоящия случай безспорно са налице материалноправните предпоставки за налагане на дадената ПАМ, като този извод на съда се подкрепя от събраните доказателства, въз основа на които съдът установява и фактическата обстановка по делото. Последната кореспондира изцяло с описаните в съставения АУАН и в оспорената в настоящото производство ЗППАМ релевантни факти и обстоятелства.

Безспорно се установява фактът, че В. е управлявал МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози - амфетамин и метамфетамин. Това е установено с годно техническо средство „Drug test 5000“, фабр. № ARDN-0002.

За поведението на водача В., както беше посочено и по-горе, е съставен и АУАН, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. А противно на така установеното и в проведеното съдебно производство не се доказва.

Управлението на МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози е релевантен факт, безспорно установен и пред настоящата инстанция, с осъществяването, на който за административния орган, действащ в условията на обвързана компетентност, е възникнало задължението да приложи принудителната административна мярка и да отнеме временно свидетелството на жалбоподателя за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от осемнадесет месеца.

Съдът счита, че не е налице основание за отмяна на заповедта, тъй като безспорно са установени материалноправните предпоставки за налагане на процесната ПАМ.

Решаването на въпроса за отговорността на водача в наказателно производство с влязъл в сила акт не прави издадената заповед за прилагане на ПАМ незаконосъобразна, а само е основание за отпадане на наложената принудителна мярка. Още повече и предвид нормата на чл. 142, ал. 1 от АПК, която изисква преценка за съответствие на издавания акт с материалния закон към момента на издаването на акта, което, както се посочи, в случая е налице.

Предвид изхода на спора и своевременно направеното искане на ответника, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК, Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. на ВАС по т. д. № 5/2009 г. и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в полза на ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 5 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на К.К.В. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0247-000098 от 08.12.2022 г. на Началник на РУ - Бяла към Областна дирекция на МВР - Русе, с която на В. е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. ”б” от Закона за движението по пътищата - временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

ОСЪЖДА К.К.В., ЕГН **********,*** да заплати на Областна дирекция на МВР – Русе сума от 100 (сто) лева разноски по делото – за юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.                                                                          

                                                                                

                                                                  Съдия: