№ 69
гр. Добрич, 24.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДОБРИЧ, XV СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и първи януари през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Мариана Момчева
при участието на секретаря Милена Ст. Александрова
като разгледа докладваното от Мариана Момчева Административно
наказателно дело № 20243230200963 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Х. С. Б. ЕГН **********, чрез адвокат Н. Т.
срещу НП № 28-0000169 от 07.06.2024г., издадено от Началник ОО „АА“ гр.
Добрич, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 43 ал. 2 т. 1 предл. 1 от
Наредба № 40/14.01.2004г. за условията и реда за извършване на автомобилен
превоз на опасни товари на основание чл. 103 ал. 2 т. 2 от Закона за
автомобилните превози е наложено административно наказание глоба в
размер на 5 000 лева.
С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде
отменено.
В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния
представител на жалбоподателя.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се представлява, като
представя становище за неоснователност на подадената жалба.
Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства,
становищата на страните, намира за установено следното:
Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок.
1
Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна
проверка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на
въззивната проверка, при което констатира следното:
От фактическа страна:
Наказателното постановление е издадено за това, че на 14.05.2024г.
около 12.02 часа в област Д. по РП II-29 на входа на гр. Д. срещу
бензиностанция „***“ в посока гр. Д. управлява товарен автомобил марка
„*** от кат. N 3, обозначен с кемлерова табела с UN 1971 /отпред и отзад/ като
извършва превоз на опасни товари/ ADR/ - компресиран природен газ за
собствена сметка /за сметка на „***“ ООД, видно от Заповед/14.05.2024г./ по
маршрут В. - Т. - Д. - С.. При извършената проверка Х. Б. в качеството си на
водач, извършващ превоз на опасни товари не предоставя валидно
„Удостоверение за одобрение на ППС, превозващи определени опасни товари“
за МПС, с рег. № ***, с което извършва превоза.
Водачът представя „Удостоверение за одобрение на ППС, превозващи
определени опасни товари“ с номер 19014028Б валидно до 06.02.2024г.
След направена справка в информационната система на ИААА е
установено, че срокът на валидност не е удължен.
Водачът е уведомен, че МПС се спира от движение до отстраняване на
несъответсвието чрез отнемане на СРМПС *********.
При проведения непосредствен разпит на актосъставителя и свидетеля
по АУАН, съдът не констатира противоречия с установените в АУАН
фактически положения. Показанията на свидетелите са подробни,
задълбочени и непротиворечиви, поради което следва да бъдат кредитирани
изцяло, като се има предвид и, че се подкрепят по еднопосочен начин от
приобщените по надлежния ред писмени доказателства и доказателствени
средства. Липсата на противоречия в доказателствения материал прави
безпредметно неговото подробно обсъждане. Нещо повече - между страните
не се спори по фактите, а единствено досежно приложимите материален и
процесуален закон.
От цялостния анализ на инкорпорирания по делото доказателствен
материал, съдът намира, че не съществува съмнение относно факта на
извършеното административно нарушение, времето, мястото, неговия
механизъм и авторство.
2
От правна страна:
Административнонаказателното производство е строго формален
процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и
юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол
върху издадените от административните органи наказателни постановления е
за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от
твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в
наказателното постановление /арг. чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 14 ал. 2 от
НПК и т. 7 от Постановление № 10 от 28.09.1973г. на Пленума на ВС/, а е
длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото
закон. В тази връзка на контрол подлежи и самият АУАН по отношение на
неговите функции - констатираща, обвинителна и сезираща.
В настоящия случай АУАН и издаденото, въз основа на него НП са
съставени от длъжностни лица в пределите на тяхната компетентност, видно
от приложените по делото заповеди за назначаване, съответно
оправомощаване на актосъставителя и наказващия орган.
На следващо място, съдът служебно констатира, че са спазени
императивните процесуални правила при издаването АУАН и НП - тяхната
форма и задължителни реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 40, 42, 43, ал.
5, чл. 57 и чл. 58 ал. 1 от ЗАНН. Налице е пълно съвпадение между
установените фактически обстоятелства и тяхното последващо
възпроизвеждане в атакуваното НП, като с изискуемата се от закона
конкретика административните органи са очертали времето, мястото,
механизма на твърдяното нарушение и обстоятелствата, при които същото е
намерило проявление в обективната действителност, с което правото на
защита на жалбоподателя е гарантирано в пълна степен, а това мотивира
извод, че всички възражения в очертаната насока са несъстоятелни.
В конкретния случай административнонаказателното производство е
образувано със съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН 3-месечен срок
от откриване на нарушителя, респективно 1-годишен срок от извършване на
твърдяното нарушение. От своя страна обжалваното наказателното
постановление е постановено в изискуемия 6 - месечен срок. Ето защо са
спазени всички давностни срокове, визирани в разпоредбата на чл. 34 от
ЗАНН, досежно законосъобразното ангажиране на
3
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя от формална
страна.
Съгласно чл. 14 ал. 1 от ЗАП, превоз на опасни товари на територията на
Република България се извършва при спазване изискванията на Европейската
спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе (ADR) (обн., ДВ,
бр. 73 от 1995г.; попр., бр. 63 от 2005г.) и на Наредба за условията и реда за
извършване на превоз на опасни товари, издадена от министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията, министъра на
вътрешните работи и министъра на околната среда и водите.
Според § 1, т. 16 от ДР на ЗАвтП, "опасни товари" са вещества и
изделия, чието транспортиране по пътищата е забранено или се разрешава
само при определени обстоятелства, съгласно Приложение А и Приложение Б
към Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе
(ADR).
Разпоредбата на чл. 38 ал. 1 от Наредба № 40 от 14.01.2004г. предвижда,
че Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" издава на
превозвача, ползвателя или собственика на ППС "Удостоверение за одобрение
на ППС, превозващи определени опасни товари" по образец, съгласно
приложение № 7, със срок на валидност една година при съответствие с
изискванията на ADR.
Съгласно чл. 43, ал. 2, т. 1, предл. първо от Наредба № 40 от 14.01.2004
г., освен документите по ал. 1, когато това се изисква по силата на ADR, при
превозите на опасни товари в транспортната единица трябва да се намират и
при поискване от контролните органи да се предостави удостоверение по чл.
38, ал. 1.
В чл. 103, ал. 2, т. 2 от ЗАП е регламентирано, че се наказва с глоба 5000
лв. водач, който извършва превоз на опасни товари с пътно превозно средство
с регистрация в Република България, за което няма издадено от
Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" удостоверение за
одобрение на пътни превозни средства, превозващи определени опасни
товари.
По силата на цитираните нормативни текстове, за превозването на
опасни товари е необходимо за съответното пътно превозно средство (с
регистрация в България), да е било издадено удостоверение за одобрение и
4
това удостоверение следва да се намира в транспортната единица, като при
поискване от контролните органи да се представи. При извършването на
превоз на опасни товари при липса на такова удостоверение се налага
предвидената за това глоба, като по смисъла на чл. 103, ал. 2, т. 2 от
ЗАП административнонаказателно отговорното лице е именно водачът на
превозното средство.
Наредба № 40/14.01.2004г. за условията и реда за извършване на
автомобилен превоз на опасни товари е издадена на основание чл. 14, ал. 1 от
ЗАП., съгласно която превозът на опасни товари на територията на Република
България се извършва при спазване изискванията на Европейската спогодба за
международен превоз на опасни товари по шосе и на Наредба за условията и
реда за извършване на превоз на опасни товари, издадена от министъра на
транспорта и съобщенията, министъра на вътрешните работи и министъра на
околната среда и водите.
Разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от Наредбата регламентира реда по който
Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" издава на превозвача,
ползвателя или на собственика на ППС "Удостоверение за одобрение на ППС,
превозващи определени опасни товари" по образец, съгласно приложение № 7
със срок на валидност една година при съответствие с изискванията на
спогодбата.
Разпоредбата на чл. 43, ал. 2, т. 1, пр. 1 от Наредбата задължава в
транспорната единица да се намира и при поискване от контролните орган да
се представя удостоверение по чл. 38, ал. 1 от Наредбата. Цитираната
подзаконова нормативна разпоредба е в съответствие с Европейската спогодба
за международен превоз на опасни товари по шосе, регулиращa статута на
националните органи, организации или институции, компетентни да осигурят
изпълнението на изискванията за безопасност на международните превози.
Съгласно чл. 38, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата ИА"АА" издава на
превозвача, ползвателя или собственика на ППС "Удостоверение за одобрение
на ППС, превозващи определени опасни товари" по образец съгласно
приложение № 7 със срок на валидност една година при съответствие с
изискванията на европейската спогодба, като удостоверението се издава на
български и на английски език и важи за превоз на опасни товари на
територията на Република България.
5
Видът и характера на превозваното гориво - компресиран природен газ,
го определят като попадащо в обсега на регулации и контрол на посочените
разпоредби.
Санкционната норма на чл. 103, ал. 2, т. 2 ЗАП предвижда
административно наказание глоба от 5 000 лв. за водач, който извършва превоз
на опасни товари с пътно превозно средство с регистрация в Република
България, за което няма издадено от Изпълнителната агенция "Автомобилна
администрация" удостоверение за одобрение на пътни превозни средства,
превозващи определени опасни товари.
Категорично се доказа по делото, че жалбоподателят има качеството
водач на пътно превозно средство, превозващо опасни товари. Водачът не е
представил издадено, валидно към момента на проверката /представил е
Удостоверение по чл. 38, ал. 1 от Наредбата, което е било с изтекъл срок на
валидност - валидно до 06.02.2024г./ и изискуемо по чл. 38, ал. 1 от Наредбата
удостоверение, което е бил длъжен, в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 1, пр. 1 от
Наредба № 40 да съхранява в транспортната единица и при поискване от
контролните органи да представи, с което е осъществил състава на процесното
административно нарушение.
От субективна страна деянието е извършено при форма на вината
непредпазливост, при нейната разновидност - небрежност, тъй като
жалбоподателят, като водач на МПС, е бил длъжен да знае задължението си по
чл. 43, ал. 2, т. 1, пр. 1 и по чл. 38, ал. 1 от Наредбата № 40 и в случая, е могъл
да съобрази поведението си с посочените разпоредби.
Настоящият състав приема, че по отношение на извършеното деяние не
са налице предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като
описаното нарушение е свързано пряко и непосредствено с осигуряването на
безопасни условия за движение на водачите на останалите участници в
движението и по отношение на опасни товари. При това извършеното
нарушение, с оглед вида и характера на превозвания опасен товар, по
съществен начин засяга и застрашава обществените отношения, като среща
широк, отрицателен, административен и обществен отзвук, с оглед на
създаваните опасност и възможни щети.
За да е налице "маловажен случай" на административно нарушение, то
следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на
6
вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, да
представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушение от съответния вид, какъвто не е
настоящия случай. Съдът намира, че в хода на производството не се изтъкнаха
доводи и не са ангажираха доказателства, които да сочат на по - ниска степен
на обществена опасност на извършеното нарушение в сравнение с
обикновените случаи.
Правилно и законосъобразно е приложена санкционната норма на чл.
103, ал. 2, т. 2 от ЗАП, като административното наказание е във фиксиран
размер от 5 000 лева към датата на извършване на вмененото нарушение, с
оглед на което не може да се обективира извод за наличие на основания за
нейното изменение.
Поради това, съдът приема, че НП е законосъобразно и правилно и като
такова следва да бъде потвърдено в цялост.
По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № 28-0000169 от 07.06.2024г., издадено от
Началник ОО „АА“ гр. Добрич, с което на Х. С. Б. ЕГН ********** за
нарушение по чл. 43 ал. 2 т. 1 предл. 1 от Наредба № 40/14.01.2004г. за
условията и реда за извършване на автомобилен превоз на опасни товари на
основание чл. 103 ал. 2 т. 2 от Закона за автомобилните превози е наложено
административно наказание глоба в размер на 5 000 лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК
пред Административен съд - Добрич в 14 - дневен срок от уведомяването на
страните.
Съдия при Районен съд – Добрич: _______________________
7