Решение по дело №440/2019 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 166
Дата: 26 юли 2019 г. (в сила от 23 август 2019 г.)
Съдия: Тодор Иванов Димитров
Дело: 20193530200440
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 166                                                       26.07.2019г.                                гр.Търговище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД Търговище                                                     IV състав

На 27 юни                                              две хиляди и деветнадесета година.

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                                          Председател: Тодор Димитров

 

секретар Гинка Савова,

като разгледа докладваното от Председателя

АНД № 440/19г. по описа на РС Търговище, за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Н.Н. *** от 22.02.2019г. на Началник на отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна Инфраструктура“ гр.София. Считайки същото за постановено в нарушение на закона, жалбоподателя моли НП да бъде отменено. В с.з. поддържа жалбата си чрез пълномощник.

Ответника по жалбата счита същата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи следното :

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и по реда на чл.60, ал.1 от ЗАНН. Същата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

На 07.02.2019 г., в 10:10 часа, на път II-51, км.75, на 1000м. преди разклона за с.Дралфа в посока гр.Лозница-гр.Попово, жалбоподателят Н.Н. управлявал и осъществявал движение на МПС с четири оси с две управляеми оси марка „Ивеко“ модел „Тракер”c per.№Т7292КТ. Бил спрян за проверка от органите на АПИ. В процеса на проверката е направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. При измерено разстояние между осите 1.40м., сумата от натоварването на двойната задвижваща ос на МПС била 22.360тона, при максимално допустимо натоварване 19 тона, съгласно чл.7, ал.1, т.5, буква В от Наредбата. Съгласно чл.3, т.2 на Наредбата, при надвишаване на нормите по чл.7, ППС е тежко. Измерването било извършено с техническо средство ел. везна CAPTELS ORA 10 № 0784 и ролетка 1302/18 /5м./. ППС-то превозвало фракция.

Измерените параметри на гореспоменатото ППС показвали, че ППС е извънгабаритно по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, респективно тежко по чл.3, т.2 от Наредбата.

За констатираното нарушение на жалбоподателя бил съставен АУАН № 6735/07.02.2019г. След съставяне на АУАН съответната пътна такса не е платена, с което не е изпълнел условието на чл.37, ал.3 от Наредбата.

Въз основа на АУАН на 22.02.2019г. Началник на отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна Инфраструктура“ гр.София издал процесното наказателно постановление с което за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за пътищата във връзка с чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС наложил на жалбоподателя наказание глоба в размер на 2000 лева.

Гореизложената фактическа обстановка се доказа от събраните по делото писмени и гласни доказателства.

Видно от приложеното пълномощно П-285/07.12.2018г. процесното НП е издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия. Видно от приложената Заповед № РД-11-42/24.01.2018г. процесният АУАН е съставен от компетентен орган в кръга на неговите правомощия.

Съгласно чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а” от ЗП движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията управляваща пътя (АПИ). В НП се съдържат констатации, че движението на извънгабаритното пътно превозно средство по смисъла на параграф 1, т.1 от ДР на Наредбата респективно тежко по смисъла на чл.3, т.2 от Наредбата е без разрешение издадено по реда на раздел IV на Наредба № 11. Измерванията на контролните органи са потвърдени от приложената към административно-наказателната преписка писмени доказателства и от показанията на свидетелите. Видно от приложените писмени доказателства към момента на проверката процесната везна е била одобрен тип средство за измерване и е била технически изправна. Съгласно чл.3, т.2 на Наредбата относно хипотезите при допустимото натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси, процесното МПС е тежко като вид извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т.1 от ДР на Наредбата. За така измерените параметри водачът на проверявания тежкотоварен автомобил не е представил пред контролните органи валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно ППС в обхвата на пътя и в ограничителната строителна линия за дейност от специалното ползване на пътищата, което е административно нарушение съгласно чл.26, ал.2, т.1, б. „А” от ЗП във връзка със санкционната норма на чл.53, ал.1 от Закона за пътищата.

Възраженията на жалбоподателят са неоснователни.

Отговорност за движението и съпровождането на извънгабаритни и/или тежки ППС следва да носят не само лицата, които извършват превозите или собствениците на ППС съгласно чл.15, ал.3 от Наредбата, а и водачите, управляващи същите по републиканската пътна мрежа. Спазването на правилата за безопасност на движението по пътищата и познаването на законодателството в тази област е задължение на всеки правоспособен водач. Разпоредбата на същия чл.26, ал.7, т.2 от Закона за пътищата гласи: „Разрешението се издават при следните условия:....да са спазени изискванията на Закона за движението по пътищата, този закон, подзаконовите нормативни актове за неговото прилагане и нормите за проектиране на пътища; ”.

АНО е изложил убедителни съображения защо не счита случая за маловажен, които напълно се споделят от настоящият съд и не следва да бъдат преповтаряни.

Предвид горното съдът намери, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение. Нарушението е първо за водача, което заедно с данните за имотното състояние на жалбоподателя води до извода, че наказанието е несъразмерно завишено. Следва оспореното наказателно постановление да се измени като се намали размера на наказанието – на 1000 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

Р      Е     Ш     И     :

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 5592/22.02.2019 издадено от Началник на отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна Инфраструктура“ гр.София с което за нарушение на чл.26, ал.2, т.1,б.А от ЗП на Н.Г.Н. с ЕГН ********** *** е наложено наказание „глоба“ в размер на 2000 лв., КАТО НАМАЛЯВА размера на глобата на 1000 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Търговищкия административен съд по в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ