Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 260440
гр. Пловдив 25.03.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивският
окръжен съд Х-ти граждански състав в публичното заседание на деветнадесети
февруари две хиляди двадесета и първа година в състав:
Председател: Пламен Чакалов
Членове: Румяна Андреева
Бранимир
Василев
при
секретаря Бояна Дамбулева като разгледа докладваното от съдия Чакалов в. гр. д.
№2958/20г., за да се произнесе взе предвид следното:
Обжалвано е
решение №260288/08.09.2020г. на Пловдивския районен съд ХV-ти гр. с.
постановено по гр. д. №17184/2019г., с което се осъжда Главна дирекция “Гранична
полиция” към Министерство на вътрешните работи, с адрес гр.София, бул.”Княгиня
Мария Луиза” № 46, да заплати на С.В.В., ЕГН ********** сумата 1699.27 лева
представляваща възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 243 часа
за периода 22.10.2016 г. – 22.10.2019 г. получени в резултат на
преизчисляване на положени часове нощен труд с коефициент 1.143, ведно със
законната лихва от датата на депозиране на исковата молба в съда до
окончателното изплащане на задължението, както и обезщетение за забава в размер
на 259.67 лв. за периода от 30.01.2017г. до 22.10.2019г.
Жалбоподателят Главна
дирекция „Гранична полиция“ МВР моли съда да обезсили решението на районния съд, по съображения
изложени в жалбата и постанови друго, с което отхвърли иска. Прави възражение
за прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната страна.
Въззиваемата страна С.В.В. счита решението на районния
съд за правилно и моли съда да го остави в сила. Претендира разноски.
Предвид доказателствата съдът установи следното:
Няма спор, а и от представените писмени
доказателства се установява, че С. В. В. е работил на длъжност „***“при Граничен
контролно пропускателен пункт – Аерогара Пловдив при Гранично полицейско
управление „Летище Пловдив“ към Регионална дирекция „Гранична полиция“ –
структурно звено от Главна дирекция „Гранична полиция“ МВР София.
С.В. претендира заплащането на възнаграждение за
положен извънреден труд за периода 22.10.2016г. – 22.10.2019г., ведно със
законната лихва и мораторна лихва от 30.01.2017г. до 22.10.2019г.
Спорният по делото въпрос е дали следва да се
извърши преизчисляване на положения труд за времето между 22.00 часа и 06.00
часа с коефициент 1.143.
Съгласно разпоредбата
на чл.187, ал.1 от
ЗМВР работното време на
държавните служители е 8
часа дневно и
40 часа седмично
при 5-дневна работна
седмица. Съгласно чл.187, ал.3
от същия закон
работното време за работещите
на 8 часови, 12 часови или 24- часови
смени, на каквито смени е работел и Щ., се
изчислява сумирано на тримесечен
период, а съгласно
изречение четвърто от
същата разпоредба при работа
на смени
е възможно полагането
на труд и през
нощта между 22.00 часа и 06.00 часа, като
работните часове не следва да надвишават средно
8 часа за всеки 24- часов период. Съгласно
разпоредбата на чл.187, ал.5, т.2 от
ЗМВР за служителите, работещи
на смени, работата
извън редовното работно време
за отработени до 70 часа на
тримесечен период се
компенсира със заплащане
на възнаграждение за
извънреден труд, който съгласно
ал.6 се заплаща
с 50 на сто
увеличение върху основното месечно
възнаграждение.
Съгласно
разпоредбата на чл.187, ал.9
от ЗМВР редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи.
През процесния период е
действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., в която
е липсвало изрично правило за
преизчисляване при сумирано
отчитане на работното време на положените
часове труд между 22.00 часа и 06.00 часа с коефициент 1,143.
Липсата на такова правило
в наредбата обаче не
означава, че подобно преизчисляване
не следва да се
извършва. Съгласно разпоредбата
на чл.188, ал.2 от
ЗМВР държавните служители, които полагат труд за времето между
22.00 часа и 06.00 часа се
ползват със специалната закрила по Кодекса на труда. Съгласно
разпоредбата на чл.140, ал.1 от КТ нормалната продължителност на
седмичното работно време през нощта при
петдневна работна седмица е до 35
часа, а нормалната
продължителност на работното
време през нощта
при петдневна работна седмица
е до 7
часа. Тези норми
на КТ са
част от въведената със
същия специална закрила на
нощния труд, поради
което следва да
намерят приложение и
по отношение на
държавните служители от МВР
по силата на разпоредбата на
чл.188, ал.2 от
ЗМВР. Вярно
е, че в нормата на чл.187,
ал.3, изр.4 от
ЗМВР е предвидено,
че при работа на
смени е възможно полагането на труд
и през нощта
между 22.00 часа и 06.00 часа, като
работните часове не следва да надвишават средно
8 часа за всеки 24- часов период. Посочената
разпоредба разрешава полагането
на труд между 22.00 часа и 06.00 часа за работещите
на смени служители на МВР и
следва да се тълкува
в
съответствие с правилото на
чл.187, ал.1 от ЗМВР, установяващо
8- часов работен ден за служителите на МВР
и по
отношение на тези от тях,
които работят на смени. От съдържанието й
обаче не може да
се направи извод,
че същата предвижда
еднаква нормална продължителност
на работното време за служителите
на МВР през деня
и през нощта, т.е.
че приравнява по
отношение на тях нощния
на дневния труд, тъй като
това би поставило същите
в неравностойно положение спрямо
останалите държавни служители
и работещите по трудово правоотношение и би било в противоречие с
изрично прогласеното в чл.188, ал.2
от ЗМВР приложение по
отношение на служителите на МВР
на уредената в КТ
специална закрила на нощния труд.
При това положение при сумирано
изчисляване на работното
време за
работещите на смени
служители на МВР
следва да се приложи
изрично уредения в
общото трудово законодателство /чл.9, ал.2
от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата/ принцип
за превръщане на
нощните часове в дневни
с коефициент 1,143, равен
на отношението между
нормалната продължителност на дневното
и нощното работно
време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното
работно място.
По изложените съображения, настоящият съдебен състав на ПОС намира, че исковата
претенция за заплащане на извънреден труд за процесния период, получен след
преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по
-стр.3
от решение по в. гр. д. № 2958/20г. на ПдОС-
основание . От заключението на приетата по делото съдебно-счетоводна експертиза с вещо лице М. се установява, че за процесния период от
време ищецът е положил общо 1702 часа нощен труд, който не е заплатен изцяло, като
разликата от 243 часа извънреден труд не е заплатен, а неговата стойност
възлиза на 1 699.27лева. Мораторната лихва е в размер на 259.67лв, в които
размери исковете са основателни и следва да се уважат.
Като е достигнал
до същите правни изводи и е уважил исковете в размерите указани по – горе
районният съд е постановил правилно решение, което следва да се потвърди.
С оглед изхода на
делото основателно е искането
на въззиваемата страна за
присъждане на направените по делото
разноски за адвокатско възнаграждение, които според представения договор за правна
защита и съдействие от 01.02.21г. са в размер на 300лв.
Възражението за
прекомерност на така заплатеното възнаграждение е неоснователно, понеже то е
под предвидения минимум в Наредба №
1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Воден от горното съдът
Р Е Ш
И:
ПОТВЪРЖДАВА решение №260288/08.09.2020г. на
Пловдивския районен съд ХV-ти гр. с. постановено по гр. д.
№17184/2019г.
ОСЪЖДА
Главна дирекция „Гранична полиция“ МВР, с адрес гр. София, бул.”Княгиня Мария
Луиза” № 46 да заплати на на С.В.В., ЕГН ********** *** сумата 300 (триста) лева разноски за адвокатски хонорар, направени във въззивното
разглеждане на делото.
Решението е окончателно.
Председател:
Членове:1.
2.