Решение по дело №451/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 808
Дата: 1 юли 2020 г. (в сила от 1 юли 2020 г.)
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20207050700451
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ .................

гр. Варна,…………………..2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, II СЪСТАВ, в публично заседание на втори юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

 

               при секретаря ДОБРИНКА ДОЛЧИНКОВА, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 451 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация.

Образувано е по жалба на „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията“, ЕИК **, със седалище в гр. Варна, чрез представляващия Ю.Ч. срещу отказ за предоставяне на обществена информация по Заявление вх.№ 05-00-1 от 02.01.2020 г., обективиран в писмо изх.№ 05-00-1 от 16.01.2020 г. на Председателя на Агенцията за ядрено регулиране. Посоченият отказ се оспорва с основанията на чл. 146 т. 2, т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК. Счита, че в случая не са били налице основания за изискване на съгласие от заинтересованата страна „АЕЦ К.“ ЕАД, както и че е налице надделяващ обществен интерес, поради което изисканата със заявлението информация е следвало да бъде предоставена. Моли за отмяна на отказа и задължаване на административния орган да предостави изисканата със заявлението обществена информация.

Ответникът – Председателят на Агенция за ядрено регулиране, е представил писмен отговор с. д. № 4527 от 04.05.2020г, с който оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа становището за неоснователност на жалбата и в съдебно заседание чрез процесуален представител. Претендира юрисконсултско възнаграждение.  

Заинтересованата страна „АЕЦ К.“ ЕАД, чрез ИД Н.М., е представил писмен отговор с. д. № 4058 от 19.03.2020г., с който оспорва жалбата като неоснователна.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена пред родово и териториално компетентен съд, от лице, което е адресат на оспореният отказ за  предоставяне на обществена информация  по ЗДОИ, за което безспорно е налице правен интерес от оспорването му. Обжалването е предприето чрез органа, чийто акт се оспорва, в рамките на предвидения за това 14-дневен срок. Жалбата е процесуално допустима, поради което следва да бъде разгледана по същество.

По основателността на жалбата:

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното :

Предмет на преценка в настоящето съдебно производство е Писмо с изх. № 05 – 00 – 1 от 16.01.2020 г. издадено от Председателя на Агенция за ядрено регулиране, с което на жалбоподателя е отказан достъп до обществена информация по Заявление за достъп до обществена информация с рег. № 05 – 00 – 1 от 02.01.2020 г.

На 02.01.2020 г. жалбоподателят в настоящото производство е подал, Заявление за достъп до обществена информация рег. № 05 – 00 – 1 от 02.01.2020 г. до Председателя на Агенция за ядрено регулиране за предоставяне на следната обществена информация, при посочване на наличие на надделяващ обществен интерес:

1.1.Назначена ли е комисия за разследване на причините и анализ на събитието на 16.11.2019 г. в Блок 5 – да или не, с какъв акт и в какъв състав?

1.2.Окончателен доклад за резултатите от разследването и анализа по точка 1.1., с оглед осигуряване на ядрената безопасност, физическата защита и радиационната защита.

2.1. Назначена ли е комисия за разследване на причините и анализ на събитието на 26.11.2019 г. в Блок 6 – да или не, с какъв акт и в какъв състав?

2.2. Окончателен доклад за резултатите от разследването и анализа по точка 2.1., с оглед осигуряване на ядрената безопасност, физическата защита и радиационната защита.

С Писмо с изх. № 05 – 00 – 1 от 09.01.2020 г. от Председателя на АЯР, ИД на „АЕЦ К.” ЕАД, е известен за подаденото от жалбоподателя в настоящото производство заявление за предоставяне на достъп до обществена информация, като на основание § 1д, ал. 3, т. 1 от ЗБИЯЕ, се иска съгласието на ИД на „АЕЦ К.” ЕАД, за предоставяне на исканата информация.

С Писмо с изх. № 165 от 15.01.2020 г., издадено от ИД на „АЕЦ К.” ЕАД, с което последния квалифицира търсената от жалбоподателя информация като представляваща защитена тайна по смисъла на § 1д, ал. 1 ЗБИЯЕ, поради което, в съответствие с чл. 37, ал. 1 ЗДОИ, отказва да даде съгласието си за предоставяне на исканата информация.

С Писмо с изх. № 05 – 00 – 1 от 16.01.2020 г. издадено от Председателя на Агенция за ядрено регулиране, предмет на оспорване, е отказан достъп до информацията посочена в заявлението, с основанието, че исканата информация представлява документи предоставени на лицензианта „АЕЦ К.” ЕАД, във връзка със задължението му по Наредбата за условията и реда за уведомяване на Агенцията за ядрено регулиране за събития и ядрени съоръжения, в обекти и при дейности с източници на йонизиращи лъчения и при превоз на радиоактивни вещества да уведомява регулатора за събития в ядрено съоръжение.

Отказът е постановен тъй като исканата информация представлява защитена тайна по смисъла на § 1д от ЗБИЯЕ и съгласно чл.4,ал.1 от ЗОДОИ се предоставя по реда на ЗБИЯЕ. Като основание е посочено и несъгласието на „АЕЦ К.” ЕАД за предоставянето на исканата информация.

При така установената фактическа обстановка и при извършване на проверка съгласно чл.168,ал.1 от АПК съдът прави следните правни изводи:

Правото на всяко лице да търси, получава и разпространява информация е конституционно гарантирано с разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Конституцията на Република България. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени със ЗДОИ, като в чл. 2 е дадена легална дефиниция на понятието "обществена информация" по смисъла на този закон - "всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти".

Съгласно чл.9 от ЗДОИ обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна, като чл. 11 от ЗДОИ определя, че служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации.

По силата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, задължени субекти за осигуряване на достъпа до обществена информация, са държавните органи или органите на местното самоуправление в Република България, които създават или съхраняват обществената информация. Изложеното налага извод, че Законът за достъп до обществена информация е общ закон, който урежда общите принципи за предоставяне на достъп до обществена информация и посочва кръга от лицата, които следва да предоставят при поискване обществена информация.

Председателят на Агенцията за ядрено регулиране действа като орган по чл.3 от ЗОДОИ , тъй като  съгласно чл.4, ал.1 от ЗБИЯЕ осъществява държавното регулиране на безопасното използване на ядрената енергия и йонизиращите лъчения и на безопасното управление на радиоактивните отпадъци и отработеното гориво.

Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ, всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Правото на достъп до обществена информация е по принцип свободно, но разпоредбите на чл. 4, ал. 1  предвижда възможността това право да е изключено, пълно или частично ограничено по силата на друг закон.

Обществените отношения свързани с държавното регулиране на безопасното използване на ядрената енергия и йонизиращите лъчения и с безопасното управление на радиоактивните отпадъци и отработеното гориво, както и правата и задълженията на лицата, които осъществяват тези дейности, за осигуряване на ядрената безопасност, радиационната защита и физическата защита са уредени със Закона за безопасно използване на ядрената енергия /ЗБИЯЕ/. По силата на пар.1д, ал.1  от ДР на  ЗБИЯЕ информацията, която е станала известна на председателя на агенцията, на заместник-председателите и на служителите от агенцията във връзка с изпълнението на техните функционални задължения, е защитена тайна и се предоставя по реда на специалния закон ЗБИЯЕ. Тази информация се предоставя само по писмено искане на компетентните държавни органи на Република България. Изключението е предвидено в пар.1д,ал.3 от ДР на ЗБИЯЕ и то е в хипотезите на: 1.  писмено съгласие на съответния заявител, лицензиант или титуляр на разрешение по този закон, предоставил информацията;2.  на заявители, лицензианти или титуляри на разрешение по този закон, когато това е необходимо за правилното протичане на лицензионния процес и за осъществяването на контролната дейност по този закон; 3. в случаите, когато председателят на агенцията възлага на трети лица извършването на експертизи, проучвания и изследвания, свързани с ядрената безопасност и радиационната защита; 4. в изпълнение на задължения на Република България, произтичащи от международни споразумения;5. въз основа на влязло в сила съдебно решение. Посочените ограничения не се прилагат при предоставянето на: 1. информация за инциденти и аварии в ядрени съоръжения или обекти с източници на йонизиращи лъчения в обем, определен с наредбите по чл. 19, ал. 1, т. 8 и чл. 123; 2. данни за състоянието на радиационния фон на територията на Република България; 3. данни за радиоактивно замърсяване на околната среда, което може да застраши живота и здравето на населението; 4. данни за полученото облъчване с йонизиращи лъчения на персонала и населението.

Основанията за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се съдържат в чл.37 от ЗОДОИ и те са следните: 1.исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2 от ЗОДОИ;2. достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес; исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца. В случая отказът е постановен с основанията на пар.1д,ал.3,т.1 от ДР на ЗБИЯЕ, поради изразеното несъгласие на лицензианта „АЕЦ К.“ ЕАД за предоставянето й.

 Съдът намира, че следва да бъде направена преценка за наличието на предпоставките, предвидени в § 1д, ал. 4, т. 1 от ДР на ЗБИЯЕ, според който ограниченията, предвидени в § 1д, ал. 1 - 3,  не се прилагат при предоставянето на информация за инциденти и аварии. Това може да се прецени от смисъла на поставените въпроси , които са: 1.1 Назначена ли е комисия за разследване на причините и анализ на събитието на 16.11.2019 г. в Блок 5 – да или не, с какъв акт и в какъв състав?;1.2.Окончателен доклад за резултатите от разследването и анализа по точка 1., с оглед осигуряване на ядрената безопасност, физическата защита и радиационната защита;2.1. Назначена ли е комисия за разследване на причините и анализ на събитието на 26.11.2019 г. в Блок 6 – да или не, с какъв акт и в какъв състав?;2.2. Окончателен доклад за резултатите от разследването и анализа по точка 2.1., с оглед осигуряване на ядрената безопасност, физическата защита и радиационната защита.

Така поставените въпроси не попадат в нито едно от изключенията предвидени в пар.1д, ал.4, т.1-4 от ДР на ЗБИЯЕ, което обосновава законосъобразността на постановения отказ. Търсената информация представлява защитена тайна по смисъла на § 1д, ал.1  от ДР ЗБИЯЕ, при следните съображения:

Съгласно пар.1д,ал.4 ,т.1 от ДР на ЗБИЯЕ информация за инциденти и аварии в ядрени съоръжения или обекти с източници на йонизиращи лъчения в обем, определен с наредбите по чл. 19, ал. 1, т. 8 и чл. 123 не представлява защитена тайна и се предоставя без ограниченията от ал.1 до ал.3.

            В наредбата по чл.19, ал.1,т.8 от ЗБИЯЕ- Наредба за условията и реда за уведомяване на Агенцията за ядрено регулиране за събития в ядрени съоръжения, в обекти и при дейности с източници на йонизиращи лъчения и при превоз на радиоактивни вещества с разпоредбата на чл.23,ал.2 е предвидено задължение за лицензианта да информира гражданите за събития, инциденти и аварии на базата на скалата ИНЕС, както следва: а) за събития от нива 0 и 1 по скалата ИНЕС, когато тези събития могат да предизвикат обществен интерес или интерес в съседни страни - в срокове по преценка на лицензианта или титуляря на разрешение; б) за събития от нива 2 и 3 по скалата ИНЕС - не по-късно от 24 часа от възникване на събитието; в) за събития от ниво 4 до ниво 7 по скалата ИНЕС - незабавно, но не по-късно от един час от регистриране на събитието.Лицензиантът или титулярят на разрешение информира гражданите за отклонения, инциденти и аварии чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет или по друг подходящ начин.

            Съгласно чл.123 от ЗБЯЕ Условията и редът за разработване на аварийните планове, лицата, които прилагат аварийните планове, техните задължения, мерките за ограничаване и ликвидиране на последици, начините за информиране на населението, както и мерките за проверка на аварийната готовност и изискванията за зоните за аварийно планиране се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на специализирания държавен орган по пожарна безопасност и защита на населението и председателя на агенцията. Обема на информацията за населението и компетентните органи, които да я предоставят  се съдържат в чл.41 и чл.42 от Наредба за аварийно планиране и аварийна готовност при ядрена и радиационна авария / обн. ДВ, бр.94 от 29.11.2011 г. в сила от 29.11.2011 г. с последващи изменения и допълнения./ и е следното: Министърът на вътрешните работи предоставя на населението в зоната за неотложни защитни мерки следната предварителна информация: 1. планираните мерки за защита на здравето на хората, включително мерките, предвидени във външния авариен план за уведомяване, защита и помощ на населението в случай на аварийна обстановка; 2. действията на населението при аварийна обстановка; 3. основна образователна информация за радиацията и нейното въздействие върху човешкото здраве и околната среда;4. обща информация за възможни аварии и последиците от тях за населението и околната среда. Информацията се предоставя на населението, без да е необходимо изричното й поискване, и по начин, осигуряващ постоянен и безпрепятствен достъп до нея. Информацията по ал. 1 се преразглежда, обновява и предоставя на населението поне веднъж на 3 години, както и в случаите на съществени промени в нейното съдържание и обхват. В случай на аварийна обстановка засегнатото население незабавно се уведомява от НЩКК и периодично се информира за аварийната обстановка, нейните характеристики, прогнозата за развитието и предвидените защитни мерки и при необходимост - за мерките за защита на здравето, които трябва да бъдат предприети, включително: 1. вида на аварийната обстановка и при възможност характеристиките й (характер, продължителност и възможно развитие); 2. полезни съвети за лична хигиена и деконтаминация;3. полезни съвети за прилагането на мерки за защита на здравето, като:а) ограничаване консумацията на определени хранителни продукти, които е възможно да са замърсени с радиоактивни вещества; б) пребиваване в затворени помещения;в) организацията по раздаване и използване на индивидуални средства за защита и лекарствени средства; г) организация на възможна евакуация;4. информация за съдействие на органите на изпълнителната власт и аварийните екипи и спазване на техните разпореждания. Когато е възможно възникване на авария, населението в зоната за неотложни защитни мерки се уведомява за това и преди нейното възникване получава следните информация и съвети:1. настройване на определена честота на радио- и телевизионните приемници;2. подготвителни съвети към здравни, детски и учебни заведения и другите организации съгласно външния авариен план;3. препоръки към определени професионални групи.

            Така очертаната правна уредба дава основание да се приеме, че зададените от жалбоподателя въпроси и съответно търсената от него информация не попада в обхвата на информацията,  която лицензиантът и съответните други компетентни органи следва да предоставят на гражданите във връзка с възникнали аварии или инциденти с ядрени съоръжения. Съответно тази информация не е в обхвата на изключенията съгласно пар.1д,ал.4,т.1-4 от ДР на ЗБИЯЕ.

            Следва да бъде отчетен и факта, че търсената информация касае събития, а не аварии в АЕЦ „К.“ , установени на 16.11.2019 г. и на 26.11.2019 г., и предприетите във връзка с тях действия от компетентните органи. Както жалбоподателят така и всички граждани имат правото да получат информация за инциденти и аварии в ядрените съоръжения и последиците от тях, по силата на цитираните по-горе нормативни актове. На 16.11.2019 г. в официалния сайт на АЕЦ „К.“ ЕАД / https://www.kznpp.org/ е публикувано следното съобщение: „ВРЕМЕННО Е ОГРАНИЧЕНА МОЩНОСТТА НА ПЕТИ БЛОК. Мощността на пети блок на АЕЦ “К.” временно е намалена до 50% от 9:10 часа на 16.11.2019 г. Системата за автоматично разтоварване на блока, съгласно проектните алгоритми, автоматично е понижила мощността след изключване на една главна циркулационна помпа. Екипите на атомната централа извършват необходимите проверки на оборудването. Мощността на блока ще бъде повишена до 100% след като бъде потвърдено, че всички системи и съоръжения работят нормално. Няма промяна в радиационната обстановка. Агенцията за ядрено регулиране и Централно диспечерско управление на Електроенергийния системен оператор са уведомени за намаляването на мощността на пети блок. Шести блок на АЕЦ “К.” работи с пълно натоварване на мощността.“.

На 26.11.2019 г. в сайта на АЕЦ „К.“ ЕАД е публикувано следното съобщение : „В 7:11 часа на 26.11.2019 г. генераторът на шести блок на АЕЦ „К.” бе изключен автоматично след сработване на защита на блочните трансформатори. Изключването е предшествано от автоматично повторно включване на електропровод „Петрохан” на около 65 км от АЕЦ „К.”.За спирането на блока са уведомени Агенцията за ядрено регулиране и Централно диспечерско управление на Електроенергийния системен оператор. След направена проверка на системите и съоръженията на шести блок бе потвърдено, че те работят нормално, и в 9:03 часа блокът отново бе включен към електроенергийната система на страната. Пети блок на АЕЦ „К.” работи с пълно натоварване на мощността.“.

От посоченото по-горе може да се направи извода, че информацията попадаща в изключенията на пар.1д, ал.4, т.1-4 от ДР на ЗБИЯЕ е предоставена от лицензианта и същата е общодостъпна на официалния сайт на АЕЦ. Всяка друга информация, която е извън изключенията на посочената разпоредба представлява защитена тайна, която може да се предостави единствено по реда на ЗБИЯЕ.

Жалбоподателят се мотивира с доводи за надделяващ обществен интерес, изключващ предпоставките за отказ за достъп до обществена информация . Легална дефиниция на това понятие се съдържа в нормата на пар.1,т.6 от ДР на ЗОДОИ "Надделяващ обществен интерес" е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3.  В случая обаче търсената информация не може да се предостави в хипотезата на чл.13,ал.4 от ЗОДОИ, тъй като представлява „защитена тайна“ по смисъла на пар.1д, ал.1  от ДР на ЗБИЯЕ , което е основание за отказ съгласно чл.37,т.1 от ЗОДОИ.

Отделно от това с Постановление № 181 на МС от 20.07.2009 г. за определяне на стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност, АЕЦ „К.“ ЕАД е определен като стратегически обект, който е от значение за националната сигурност на Република България и част от критичната инфраструктура. Това предопределя и естеството на информацията , която ще даде неограничен достъп до начина на функциониране на централата като  „з ащитена тайна“ и установяването на ограничения за предоставянето й.

Отделно от това се иска информация за настъпили на 16.11.2019 г. и 26.11.2019 г. събития в АЕЦ „К.”, но доколкото законодателят в разпоредбата на § 1д, ал. 4, т. 1 от ЗБИЯЕ, е посочил единствено понятието „аварии”, то следва да бъде тълкувано стеснително и да се отчете факта, че АЕЦ „К.”, при настъпване на събитията на посочените дати, на своя сайт е публикувал информация, свързана с тях, като е отчел наличието на обществен интерес.

Съдът намира, че търсената от жалбоподателя информация, попада в хипотеза, в която правото му на достъп до обществена информация е ограничено по силата на специалния закон – ЗБИЯЕ , поради което отказът е постановен в съответствие с материалния закон и целта на закона.

Предвид гореизложеното, съдът намира , че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този изход на спора право на разноски в настоящото производство има ответника и същите следва да се присъдят в размер на 100,00 лева на основание чл.25 от Наредба за заплащането на правната помощ, вр. чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ, вр. чл.78, ал.8 от ГПК, вр. чл.144 от АПК.

Водим от горното и на основание чл.172,ал.2 от АПК, Варненският административен съд, втори състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата, подадена от „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията – СОПА” с ЕИК: **, със седалище и адрес на управление гр. ***, представлявано от председателя на УС Ю.Ч., против отказ за предоставяне на обществена информация по Заявление вх.№ 05-00-1 от 02.01.2020 г., обективиран в писмо изх.№ 05-00-1 от 16.01.2020 г. на Председателя на Агенцията за ядрено регулиране.

 ОСЪЖДА Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията" с ЕИК: **, със седалище и адрес на управление гр. ***, представлявано от председателя на УС Ю.Ч. да заплати на Агенция за ядрено регулиране юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 лв./сто лева/.

На основание чл.40, ал.3 от ЗОДОИ решението, е окончателно и не подлежи на оспорване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: