Присъда по дело №1019/2016 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 62
Дата: 15 юни 2016 г. (в сила от 2 март 2017 г.)
Съдия: Светлана Ангелова Станева
Дело: 20165300201019
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 18 април 2016 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

№ 62

гр. Пловдив,  15.06.2016  год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ в публичното съдебно заседание на петнадесети юни две хиляди и шестнадесета година, в състав:      

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА СТАНЕВА

                         СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:  ВАЛЯ КИСЬОВА

КАТЯ КОЛЕВА

          

при секретаря И.З. и прокурора Албена Георгиева, като разгледа докладваното от Председателя НОХД № 1019 по описа на съда за 2016 година, след тайно съвещание

 

П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия Р.О.Х. –  роден на *** ***, българин, български гражданин, с незавършен четвърти клас, работещ, женен, неосъждан, с ЕГН **********, за ВИНОВЕН в това, че на 03.09.2015 г. по общински път № PDV 1231 между с. Момино село и с. Пъдарско, обл. Пловдивска /на кръстовището по пътя с. Момино село – с. Пъдарско, преди влизане в с.Пъдарско/, при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка „БМВ”, модел 530Д, с рег.№ ***, собственост на „Строймаштранс” ЕООД с.Дълго поле, е нарушил правилата за движение по пътищата – чл.20, ал.1 и чл.21, ал.1 от ЗДвП и по непредпазливост е причинил смъртта на П.И.П., с ЕГН **********, като е управлявал без да има необходимата правоспособност, поради което и на основание чл.343, ал.3, предл. 7, б.Б, предл. 1, вр. ал.1, б. В, предл. 1, вр.чл.342, ал. 1 вр. с чл. 58а ал. 1 вр. с чл. 54 от НК и чл. 373 ал. 2 от НПК го ОСЪЖДА на ПЕТ ГОДИНИ ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА.

На основание чл.61 т. 3 вр. с чл. 59 ал.1, от ЗИНЗС ОПРЕДЕЛЯ първоначален „общ” режим на изтърпяване на така наложеното на подсъдимия Р.О.Х. наказание от пет години лишаване от свобода, което да изтърпи в затворническо общежитие от „открит” тип.

Вещественото доказателство лек автомобил марка „БМВ”, модел 530Д, с рег.№ ***, свидетелство за регистрация част ІІ и контактен ключ за автомобила, намиращи се на съхранение при домакина на РУ на МВР-Раковски, след влизане на присъдата в сила ДА СЕ ВЪРНАТ на собственика - „Строймаштранс” ЕООД с.Дълго поле.

На основание чл.189, ал.3 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия Р.О.Х. /със снета самоличност/ да заплати по сметка на ОД на МВР-Пловдив сумата от 697,12 лв. /шестстотин деветдесет и седем лева и дванадесет стотинки/ – направени разноски в хода на досъдебното производство, а в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Пловдивския окръжен съд сумата от 15 /петнадесет/ лв. – направени разноски в хода на съдебното следствие.

 

Присъда подлежи на обжалване и протест в 15-дневен срок от днес пред Пловдивския апелативен съд.                                                               

 

 

                                                                                                                                                                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                     

 

                                               СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:

 

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към присъда №62/15.06.2016 г. по НОХД №1019/2016 г. по описа на Пловдивски окръжен съд

 

Срещу подсъдимия Р.О.Х. от ***, Пловдивска област, е внесено обвинение за извършено престъпление по чл. 343, ал.3, предл.7, б.Б, предл. първо, вр. ал.1, б.В, предл.1, вр.чл.342, ал.1 от НК - за това, че на 03.09.2015 г. по общински път № PDV 1231, между с. Момино село и с. Пъдарско, обл. Пловдивска /на кръстовището по пътя с. Момино село – с. Пъдарско, преди влизане в с.Пъдарско/, при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка „БМВ”, модел 530Д, с рег.№ ***, собственост на „Строймаштранс” ЕООД с.Дълго поле, е нарушил правилата за движение по пътищата – чл.20, ал.1 и чл.21, ал.1 от ЗДвП, и по непредпазливост е причинил смъртта на П.И.П., ЕГН **********, като е управлявал без да има необходимата правоспособност.

В хода на съдебното производство не са предявени за съвместно разглеждане с наказателния процес граждански искове.

Наследниците на пострадалата П.П. – родителите ú И.А. и П.А., както и лицето, с което е живяла на съпружески начала – Н.А., са конституирани като частни обвинители.

Делото се разгледа по реда на глава ХХVІІ от НПК – при хипотезата на чл.371, т.2 от НПК – подсъдимият призна изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, като се съгласи да не се събират доказателства за тези факти.

Представителят на Окръжна прокуратура - Пловдив поддържа изцяло повдигнатото обвинение, със същата правна квалификация на извършеното и фактическата обстановка, описана в обвинителния акт. Безспорно според прокурора е установено, че подсъдимият е закупил автомобил и го е управлявал, без да има нужната правоспособност. Счита, че от Х. са допуснати описаните нарушения на правилата за движение, които са в пряка причинно – следствена връзка с настъпилия резултат. Излага съображения, че наказанието следва да се определи под средния размер на предвиденото в закона, при превес на смекчаващите вината обстоятелства, в размер на пет години лишаване от свобода, като същото се намали с 1/3, с оглед проведената процедура. Наказанието следва да се изтърпи реално при първоначален общ режим в затворническо общежитие от открит тип, тъй като условно осъждане не би осъществило целите на наказанието. Вещественото доказателство – лекия автомобил - да се върне на собственика. Подсъдимият да заплати направените по делото разноски.

Повереникът на частните обвинители адв. Я. счита, че обвинението е доказано, излага подробни съображения в тази насока, както и за допуснатите от подсъдимия нарушения на правилата за движение, като следва да се постанови осъдителна присъда. Навежда множество доводи, че подсъдимият не е действал небрежно, а самонадеяно – предоверил се е на възможностите си, разчитайки, че ще избегне последиците. Размерът на наказанието следва да е средния или над средния, като се намали с 1/3 и се изтърпи реално. Следва да се наложи и кумулативно предвиденото наказание лишаване от право да управлява МПС за срока на наказанието лишаване от свобода. Вещественото доказателство да се върне на собственика.

Частните обвинители А., А. и А. поддържат изложеното от повереника си, като А. моли за максимално наказание.

                   Защитникът адв. М., без да оспорва фактическата обстановка, правната квалификация и авторството на деянието, излага подробни съображения, че е налице съпричиняване на съставомерния резултат от пострадалата, която не е използвала предпазен колан, а и се е качила в управлявания от подсъдимия автомобил. В резултат на настъпилото ПТП са причинени травми и на подсъдимия. Следва да се даде приоритет на специалната пред генералната превенция, като се наложи наказание в минимален размер от 3 години, изпълнението на което да се отложи при условията на чл.66 от НК.

                   Подсъдимият Х. поддържа изложеното от защитника си и  моли за по – леко наказание.

Пловдивският окръжен съд, като обсъди приложените по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съобразено със становищата на страните, в съответствие с чл.373, ал.3 от НПК прие за установено от фактическа страна следното:

Подсъдимият Р.О.Х. е роден на *** ***, обл. Пловдивска. Той е българин, български гражданин. Завършил е трети, но не и четвърти клас. Работи във Федерална република Германия като общ работник. Женен е и не е осъждан. ЕГН **********.

Подсъдимият Х. не притежава свидетелство за управление на МПС. Въпреки това през месец юни 2015 г. закупил от св. А.С.С. лек автомобил „БМВ", модел 530Д, с peг. №***, и започнал да го управлява. Посоченият автомобил е собственост на „Строймаштранс" ЕООД с. Дълго поле, обл. Пловдивска, за извършената продажба не е съставен писмен договор и превозното средство не е регистрирано като собствено на подсъдимия.

Свидетелят Н.А. живеел в с.***, Пловдивска област, на съпружески начала с пострадалата П.П. А. и подсъдимият били приятели.

На 03.09.2015 г. около 21:00 часа вечерта с лекия автомобил „БМВ” с peг. №***, подс. Х. отишъл до с. **** и се срещнал със св. А.. Предварително имали уговорка заедно да отидат същата вечер на сватба в с. ****, обл. Пловдивска, с автомобила „БМВ", управляван от Х..

Тримата отишли на сватбата в с. Момино село (на около 4 км от с. ***), като към 22:00-22:10 часа на 03.09.2015 г. решили да си тръгнат. В автомобила, управляван от подсъдимия, на предната дясна седалка бил свидетелят Н.А., а на задната пътувала пострадалата П.П.

Подс. Х. потеглил с лекия автомобил от с. **** към с. **** по общински път №PDV 1231, в посока от юг на север, като се движел със скорост около 108 км/ч, превишавайки разрешената за извън населено място скорост от 90 км/ч. Пътното платно било със суха асфалтова настилка, като поради движението през нощта автомобила бил с включени къси светлини.

Около 22:20 – 22:30 часа на 03.09.2015 г. лекият автомобил, управляван от Х., достигнал до кръстовище преди влизане в с. Пъдарско, на което пътят за селото продължавал с отклонение на дясно. Без да намали скоростта на автомобила, подсъдимият навлязъл в завоя. Поради високата скорост загубил контрол върху управлението и под действието на центробежните сили автомобилът „БМВ" се насочил на ляво и напуснал платното за движение от ляво, след което се преобърнал по таван и преустановил движението си. В резултат на преобръщането, автомобилът бил силно деформиран в задната си дясна част, десните врати, тавана, предния и задния капак. При преобръщането пострадалата П.П. изпаднала от купето на автомобила върху земята на няколко метра в дясно от него, като при произшествието получила множество тежки травматични увреждания и след няколко минути починала. Подс. Х. също изпаднал извън купето на лекия автомобил „БМВ" при преобръщането му, а св. А. го напуснал през счупения прозорец на предната дясна врата.

Около 22:40 часа живущи в близост до местопроизшествието лица видели преобърнатия автомобил и съобщили за инцидента на телефон 112. На място пристигнали полицейски служители на РУ на МВР гр. Раковски и медицински екип на „Спешна помощ", които констатирали смъртта на П.П. и откарали подс. Х. и св. А. за лечение в УМБАЛ „Св. Георги" гр. Пловдив, тъй като при настъпилото ПТП и двамата получили различни по-леки травматични увреждания.

От изготвената по делото съдебномедицинска експертиза на труп №273/15 г. се установява, че при произшествието на пострадалата П.П. е причинено многофрагментно счупване на черепа - черепен покрив, основа и лицев скелет, разкъсване на мозъка, наличие на кръв в лявата плеврална кухина (2 литра - хемоторакс), разкъсване на околосърцевата торбичка и аортата, множество счупвания на ребрата, наличие на кръв в коремната кухина (хемоперитонеум - 1 литър), разкъсване на слезката, разкъсване на левия бъбрек, разкъсно-контузни рани в областта на главата, охлузвания и кръвонасядания в областта на главата, горните и долни крайници.

Описаните травматични увреждания са причинени по механизма на удар или притискане с или върху твърд тъп предмет и според експерта добре отговарят по начин и време да са възникнали в купето на лекия автомобил към момента на станалото ПТП и при изпадане от него.

Според вещото лице, причината за смъртта на П.П. са тежки, несъвместими с живота травматични увреждания. Настъпването на смъртта е в пряка причинна връзка със станалото ПТП.

От заключението на изготвената по делото съдебномедицинска експертиза на св. Н.А. се установява, че при произшествието са му причинени контузии на главата и на гръдния кош, довели до разстройство на здравето, извън случаите на чл.128 и 129 от НК.

От изготвената по делото автотехническа експертиза се установява, че скоростта на движение на лекия автомобил „БМВ 530Д" с peг. №РВ ****РХ преди произшествието е била около 108 км/ч. Максималната скорост, с която е било технически възможно да бъде преодолян завоя в конкретната пътно-климатична обстановка без опасност от странично занасяне на автомобила, е 80 км/ч. Водачът на лекия автомобил „БМВ" е имал техническа възможност да избегне произшествието, ако се е движел със скорост, по-малка от критичната - 80 км/ч.

Според вещото лице основна причина за настъпилото произшествие от техническа гледна точка е, че водачът Р.Х. се е движил със скорост 108 км/ч, която е била по-голяма от критичната 80 км/ч за завоя на дясно при конкретната пътно - климатична обстановка, и така под действие на центробежните сили, автомобилът се е насочил на ляво и е напуснал платното за движение.

          Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин частично от обясненията на подсъдимия, изцяло от показанията на свидетелите А., А., А., Л., И., Л., А.И.С., А.С.С., от писмените доказателства и доказателствени средства – протокол за оглед на местопроизшествие с приложен фотоалбум, справки - за съдимост, характеристична, за нарушител от региона – за подсъдимия, св. А. и пострадалата; медицински документи за пострадалата, св. А. и подсъдимия, удостоверение за наследници, от заключенията на съдебномедицинската експертиза на трупа на пострадалата, съдебномедицин-ските експертизи на св. А. и подсъдимия, химическите – на същите три лица, и автотехническата експертизи, от веществените доказателства по делото.

          Обясненията на подсъдимия, макар и изключително лаконични, допринасят за изясняване на обективната истина по делото, като установяват факта на закупуването на автомобила и управлението му без съответното свидетелство за управление. Макар и да няма отношение към фактите, обуславящи съставомерност на деянието, не се възприе изложеното, че подсъдимият е имал намерение да изкара курсове, за да придобие правоспособност. Такова намерение не се установява, а и е практически невъзможно да се осъществи, доколкото Х. не е завършил началното си образование, а като минимално образователно изискване за придобиване на такава правоспособност се изисква завършено основно /редакцията на чл.151, ал.2 от ЗДвП, действала към момента на извършване на деянието, преди последното изменение/. В този смисъл и доводите на защитата, че подсъдимият е имал намерение да завърши седми и осми клас /при незавършени четвърти, пети и шести/ се явява голословно.

          Не се възприеха обясненията на подсъдимия, че едва ли не се е чувствал задължен да „услужи” на св. А., като го закара, въпреки нежеланието си, на сватбата, тъй като се установява, че това не е инцидентно управление на превозното средство, без да е налице правоспособност. Не се откри в материалите по делото и отговор на въпроса защо е било необходимо закупуване на превозно средство от подсъдимия, след като е нямал придобито свидетелство за упражняване на такова право.

Съдът се довери на свидетелските показания, като прие, че те са еднопосочни, логични, кореспондиращи и взаимно допълващи се. Не се установи някой от свидетелите да е заинтересован от изхода на делото, като показанията са обективни и се възприеха изцяло.

Св. А. и А. не допринасят за изясняване на правнорелевантни факти. Същите дават информация за личността на пострадалата и семейните отношения, като, макар и да не допринасят за изясняване на фактическата обстановка по делото, показанията им следва да се кредитират.

          Съдът възприе заключенията на назначените в хода на досъдебното производство съдебномедицински, химически и автотехническа експертизи като изготвени обстойно, с необходимите професионални знания и опит в съответната област, обективни и безпристрастни. Заключенията са обосновани и мотивирани, като съдът ги възприе изцяло.

          В практиката на ВКС няма единно становище могат ли едновременно да се приемат за съставомерни допуснати нарушения на чл.20 и чл.21 от ЗДвП. Едни състави приемат, че това е недопустимо, а според други – напълно възможно.

          Принципно, специалната норма изключва приложението на общата, в каквото съотношение са разпоредбите на чл. 21 и чл. 20 от ЗДвП. Според настоящият състав обаче нарушенията по последния текст, в частност на ал.1 от същия, не са свързани с избора на скорост, а с липсата на предприети действия за намаляване на скоростта и за спиране, дори и след излизане от пътното платно, както и липсата на знания и умения за контрол върху превозното средство.

Според настоящия състав при настъпилото транспортно произшествие на 03.09.2015 г. подс. Х. е нарушил разпоредбата на чл.20, ал.1 от ЗДвП /Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват/, като е изгубил контрол върху управляваното от него транспортно средство и е напуснал очертаната от пътя посока на движението на автомобила, довело до напускането на пътното платно от ляво и преобръщането му в крайпътната територия.

На същата дата подс. Х. е нарушил и правилата за движение по пътищата, предвидени в чл. 21, ал.1 от ЗДвП, а именно - при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следната стойност на скоростта в км/ч - 90 км/ч за пътно транспортно средство категория В извън населено място, като се е движел със скорост от 108 км/ч, установена от заключението на автотехническата експертиза. Скоростта, с която е управлявал превозното средство, не само е забранена, а и не е съобразена с конкретните пътни условия – техническата възможност за безопасно преминаване през завоя.

Тези нарушения са в пряка причинна връзка с настъпилия вредоносен резултат - смъртта на пострадалата П. е последица от причинените ú наранявания от транспортното произшествие. Избраната скорост на движение от подс. Х. - 108 км/ч, го е лишила от каквато и да е възможност за адекватна реакция при възникване на опасност за движението, а и същият не е притежавал необходимите знания и опит за управление и контрол на превозното средство.

Има ли съпричиняване от страна на пострадалата – този въпрос бе повдигнат от защитата. Такива факти, описани в обстоятелствената част на обвинителния акт, няма. Не се установи пострадалата да е знаела /а и св. А./, че подсъдимият управлява МПС, без да има необходимата правоспособност за това. Нещо повече – те са възприемали системното управление от подсъдимия на превозното средство, включително и в предходни дни, а и на инкриминираната дата.

Вярно е, че пострадалата е била на задната седалка, като не е поставила предпазен колан. По делото не е установено оборудвано ли е превозното средство с такива. Самото поставяне или не на предпазен колан от пътниците в автомобила не може да се приеме, че е основание за настъпване на ПТП. Колкото до това, могъл ли е да бъде избегнат тежкия резултат, ако бе поставен предпазен колан – този въпрос не е изследван, но категоричен отговор отново не би могъл и да се даде. Същевременно това оспорване противоречи и на признатите от подсъдимия факти, сред които не е описано противоправно поведение на пострадалата.

Ето защо при така установената фактическа обстановка по делото съдът прие, че подс. Р.Х. е осъществил както от обективна, така и от субективна страна съставомерните признаци на престъплението по чл. 343, ал.3, предл.7, б.Б, предл. първо, вр. ал.1, б.В, предл.1, вр.чл.342, ал.1 от НК - за това, че на 03.09.2015 г. по общински път № PDV 1231, между с. Момино село и с. Пъдарско, обл. Пловдивска /на кръстовището по пътя с. Момино село – с. Пъдарско, преди влизане в с.Пъдарско/, при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка „БМВ”, модел 530Д, с рег.№ ***, собственост на „Строймаштранс” ЕООД с.Дълго поле, е нарушил правилата за движение по пътищата – чл.20, ал.1 и чл.21, ал.1 от ЗДвП, и по непредпазливост е причинил смъртта на П.И.П., ЕГН **********, като е управлявал, без да има необходимата правоспособност.

От обективна страна – засегнати са обществените отношения, осигуряващи безопасността на транспорта. Изпълнителното деяние е извършено чрез действия - чрез тях подсъдимият е нарушил посочените разпоредби от ЗДвП, а именно тези на чл.20, ал.1 и чл. 21, ал.1 от ЗДвП, като се посочи и по какъв начин е станало това.

Елемент от правната квалификация е и факта, че подсъдимият е управлявал превозно средство, без да е притежавал необходимата правоспособност, като дори не е положил усилия да създаде условия - възможност за придобиване на такова право /нещо, зависещо от него – придобиването на грамотност и завършване на основно образование/.

Престъплението е резултатно – причинена е смъртта на П., като е налице пряка причинно – следствена връзка между поведението на подсъдимия и настъпилия резултат, установена и от заключението на съдебно – медицинската експертиза на трупа на пострадалата.

Налице са всички обективни съставомерни признаци на престъплението, а именно - противоправно поведение, изразяващо се в нарушаване правилата за движение, тези нарушения са в пряка причинна връзка с ПТП и увреждането на пострадалата, която е починала в резултат на тежките травми, които е получила при удара.

От субективна страна престъплението е извършено от подсъдимия по непредпазливост, под формата на небрежност /несъзнавана непредпазливост/ – същият не е предвиждал настъпването на обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

Причините за извършване на престъплението са незачитане на законовите разпоредби и установения в страната правов ред, в частност - правилата за движение по пътищата.

             Настоящето производство протече по реда на глава ХХVІІ от НПК, като подсъдимият призна изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, включително тези, обуславящи съставомерността на деянието от субективна страна. От повереника на частните обвинители се навеждат доводи, че действията на подсъдимия не са небрежни, а самонадеяни. Този довод не може да се сподели. Пречка за това е проведената диференцирана процедура по чл.371 т.2 от НПК. В обвинителния акт е залегнало становището на прокурора, че деянието е осъществено от субективна страна по непредпазливост, в една от формите – небрежност, като Х. не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е могъл и е бил длъжен да ги предвиди. Няма спор в съдебната практика, че претендираната от повереника на частните обвинители форма на вината – самонадеяност, е по-тежка, като не може съдът сам да премине към нея, без да е предявена на подсъдимия. В рамките на съкратеното съдебно следствие това е изключено, тъй като и съдът, а и всички страни, са обвързани с изложените и признати факти и няма как да се възприеме за първи път, в противоречие с предявените и признати факти, по-тежка форма на вината. Освен това, за да е налице самонадеяност, следва да се установи, че деецът е предвиждал настъпването на вредните последици, но е мислел да ги предотврати, който извод от доказателствата по делото не може да се направи /в този смисъл - решение по ВНОХД №593/2015 г. на АС Пловдив/.

                   Относно наказанието:

                   Към момента на извършване на деянието – 03.09.2015 г. – предвиденото в чл. 343, ал.3, предл.последно, б.Б, алт. първа от НК наказание е било лишаване от свобода от три до десет години, а по сега действащия закон – лишаване от свобода от три до петнадесет години. Съгласно чл.2, ал.1 от НК, за всяко престъпление се прилага онзи закон, който е бил в сила по време на извършването му, като според ал.2 на същия текст, ако до влизане на присъдата в сила последват различни закони, прилага се закона, който е най – благоприятен за дееца. В конкретния случай по – благоприятен за дееца е закона, действащ към момента на извършване на деянието, тъй като предвиденото наказание е с по – нисък размер.

                   При определяне на наказанието съдът отчете степента на обществена опасност на деянието и дееца и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства.

                   Деянието според настоящия състав е с изключително висока степен на обществена опасност с оглед прекомерното разпространение на този вид общоопасни престъпления за съдебния район и цялата страна, които са резултат именно от управлението на МПС в нарушение на изискванията на ЗДвП и Правилника за неговото приложение. Обществената опасност на деянието се завишава и от това, че изключително много зачестиха случаите на транспортни произшествия, основна причина за които е липсата на правоспособност за управляване на МПС, и при които причинения резултат е изключително тежък.

                   Самият подсъдим е личност с ниска степен на обществена опасност – не е осъждан, няма данни за криминални прояви, добри характеристични данни, социално интегриран, трудово ангажиран, които съдът отчете и като смекчаващи вината му обстоятелства. Като отегчаващо съдът прие упоритостта на подсъдимия - при липсата на знания и умения за управление на превозното средство, тази дейност не е била инцидентна за него, а системно поведение – подсъдимият се е придвижвал същия ден от с. Дълго поле до с. Пъдарско поне два пъти, а и преди е возил св. А. /показанията на л.49 ДП/.

                   В конкретния случай не може да се приеме, че при наличните смекчаващи вината обстоятелства и най – лекото предвидено в закона наказание е несъразмерно тежко с оглед обществената опасност на деянието и дееца, като не са налице предпоставките за налагане на наказание при условията на чл.55 от НК.

                   Същевременно наличните смекчаващи вината обстоятелства не могат да бъдат игнорирани, като се наложи наказание в максимален размер, както бе поискано от частния обвинител А..

                   При наличие на описаните смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, съобразно с изключително високата обществената опасност на деянието и дееца, настоящия състав намери, че най – справедливо е наказанието да се определи при превес на отегчаващите вината обстоятелства, а именно в размер на седем години и шест месеца лишаване от свобода.

                   С оглед проведеното съкратено съдебно следствие и в съответствие с чл.373, ал.2 от НПК в конкретния случай наказанието следва да се наложи при условията на чл.58а, ал.1 от НК, като определеното се намали с 1/3. Ето защо на подсъдимия се наложи наказание лишаване от свобода в размер на пет години.

Неоснователно е искането на повереника на частните обвинители за налагане на кумулативно предвиденото наказание лишаване от право подсъдимият да управлява МПС. Такова наказание може да се наложи, ако подсъдимият го е придобил. В конкретния случай, Х. не е квалифициран - не е придобил по съответния ред правото, за да бъде лишен от упражняването му. В този смисъл е и трайната съдебна практика.

                    По отношение начина на изтърпяване на наложеното на подсъдимия Х. наказание лишаване от свобода – с оглед размера му не е възможно приложението на разпоредбата на чл.66, ал.1 от НК, а и съдът счита, че за поправяне и превъзпитание на дееца е необходимо същият да го изтърпи реално, като с оглед на това, че се касае за непредпазливо деяние, това следва да стане в съответствие с чл.61, т.3 вр. чл.59, ал.1 ЗИНЗС при първоначален общ режим в затворническо общежитие от открит тип.

По този начин и с така определеното наказание лишаване от свобода в размер на пет години, което да се изтърпи реално, съдът счита, че ще се осъществят целите на индивидуалната и генералната превенция, визирани в чл. 36 от НК – да се въздейства предупредително – възпиращо и възпитателно както върху дееца, така и върху обществото като цяло. При този начин на изтърпяване Х. ще бъде практически лишен от възможността за определения срок на наказанието да управлява превозно средство /тъй като липсата на правоспособност не се е оказала пречка за осъществяване на тази дейност/, а и за в бъдеще ще бъде стимулиран да се въздържа от такова поведение.

Веществените доказателства лек автомобил марка „БМВ”, модел 530Д, с рег.№ ***, свидетелство за регистрация част ІІ и контактен ключ за автомобила, намиращи се на съхранение при домакина на РУ на МВР-Раковски, след влизане на присъдата в сила следва да се върнат на собственика - „Строймаштранс” ЕООД с.Дълго поле.

С оглед постановената осъдителна присъда и на основание чл.189, ал.3 от НПК подсъдимият бе осъден да заплати по сметка на ОД на МВР Пловдив сумата от 697.12 лева разноски по делото, направени в хода на досъдебното производство, както и в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Пловдивския окръжен съд сумата от 15 лв. – направени разноски в хода на съдебното следствие.

Разноски не са поискани от частните обвинители, а се дължат при поискване съобразно нормата на чл.189, ал.3 от НПК, поради което и не се присъдиха.

          Мотивиран от изложените съображения, съдът постанови присъдата.

      

 

 

ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: