АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 143 |
|||||||||||
гр. Видин,
03.08.2020 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд Видин, |
шести административен
състав |
||||||||||
в публично заседание на |
Двадесет и седми юли |
||||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
||||||||||
|
|
||||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Борисов |
|
|||||||||
Административно дело № |
179 |
по описа за |
2020 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Производството е по реда на
чл.145 от АПК във вр. с чл.38 от ЗДС.
Образувано е по жалба на „ Ромфарм компани“ ООД София ЕИК
*********, чрез гл. юрисконсулт Х. ***, против решение № 410/19.06.2020г. на
Министерския съвет на Република България , в частта относно определеното му
обезщетение за отчуждени части от имоти - № 66473.705.61, № 66473.720.88 и №
66473.910.23 в землището на с. Синаговци
, обл. Видин индивидуализирани в жалбата.
Твърди се в жалбата, че
решението е незаконосъобразно в обжалваната част, като се навеждат доводи, че
определеното парично обезщетение не е
равностойно. Иска се от Съда да определи справедливо обезщетение за имота. Претендират
се и направените по делото разноски.
Ответникът по жалбата Министерски
съвет на Република България оспорва жалбата като неоснователна. В писмено
становище сочи , че решението е постановено от компетентен орган, при спазване
на административно-производствените правила и материалния закон. Претендират се
разноски.
Заинтересованата страна Агенция
„Пътна инфраструктура“ , чрез процесуалния си представител в съдебно заседание
оспорва жалбата като неоснователна.Претендира разноски.
Заинтересованото лице
Министъра на регионалното развитие и благоустройство не взема становище.
Заинтересованото лице
Министъра на финансите оспорва жалбата в писмено становище.
Съдът като взе предвид
становищата на страните и събраните по делото доказателства намира за
установено от фактическа страна следното:
С решение №325 от
19.05.2011г. на Министерски съвет републиканският път „Видин-Монтана“ е обявен за
обект с национално значение по смисъла на §.5,т.62 от ДР на ЗУТ и за национален
обект по смисъла на §.1 от ДР на ЗДС. За обекта е одобрен Подробен устройствен план-парцеларен план със
Заповед № РД-02-15-173/19.09.2019г. и Заповед № РД-02-15-174/19.09.2019г. на Зам.министъра
на регионалното развитие и благоустройство, влезли в сила, на които е било
допуснато и предварително изпълнение. Във връзка с горното от заинтересованото лице
Агенция "Пътна инфраструктура" е отправило искане до Министъра на регионалното
развитие и Министъра на финансите с вх.№90-03-590/28.05.2020г. за одобряване на
искането им и за предлагане на МС да вземе решение за отчуждаване на имоти частна
собственост за държавна нужда за изграждане на Обект "Модернизация на участък
от път I-1(E-79) „Видин – Ботевград“ от км. 3+ 757 до км 61+750(километраж по съществуващ
път I-1)=58+128,47(километраж по проект), попадащ в обхвата от км. 3+ 757 до км
34+032,68, на териториите на общините Видин и Грамада. Към искането са
приложили одобрена проектната документация, данни за характеристика, вид, местонахождение,
размер на имотите, данни за собствениците и документи за собственост, както и оценка
на имотите, извършена от оценител на имоти и финансова обосновка на предложението
за отчуждаване,всички приложени по делото. Двамата министри от своя страна са направили
мотивирано искане до МС за приемане на решение за отчуждаване на имотите-частна
собственост, засегнати от изграждането на обекта, находящи
се в землищата на гр.Видин, с.Новоселци, с.Слана бара, гр.Дунавци, с.Търняне, с.Синаговци,
с.Жеглица и с.Ивановци. Към искането е приложена и административната преписка от
проведеното административно производство по чл.34 от ЗДС.
След изпълнение на процедурата
по чл. 34 и чл. 34а от ЗДС Министерският съвет на Република България е постановил
Решение № 410/19.06.2020г., с което отчуждава за държавна нужда за изграждане на
описания по-горе обект имоти и части от имоти - частна собственост, подробно описани
в приложението по вид ,площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и
собственици.
Предмет на отчуждаването са и
процесниите имоти в землището на с. Синаговци, собственост на жалбоподателя.
С оспореното решение, което
се обжалва относно размера на опреденото обезщетение е определено равностойното
парично обезщетение, както следва:
-за
имот с идентификатор № 66473.705.61 и
площ от 2,182 дка - 1544лв.
-за имот с идентификатор № 66473.720.88 и площ от
3,709 дка - 2624лв.
-за имот с идентификатор № 66473.910.23 и площ от
5,092 дка - 3602лв.
Същото е определено в съответствие
с представения оценителски доклад, изготвен от „Сървей груп“ЕООД въз основа на възлагателно писмо изх.№ 53-00-11563/20.11.2019г. на Агенция
„Пътна инфраструктура“ и сключения от същата дата договор.
По делото е назначена и
изслушана съдебно-икономическа експертиза, която е дала заключение за размера
на дължимото обезщетение. Ползваните документи са представени подробно в експертизата.
При така установената фактическа
обстановка Съдът приема от правна страна следното:
Жалбата е насочена срещу годен
за обжалване административен акт, от надлежна страна - собственик, чиито права и
законни интереси са засегнати, в срока по чл. 38,ал.1 от ЗДС, поради което е процесуално
допустима.
Разгледана по същество, жалбата
е неоснователна.
Обжалваното решение касае
изграждането на национален обект, поради което е издадено от компетентен орган
съгласно чл.34а,ал.1 от ЗДС, а именно Министерски съвет на РБ.
Същото е издадено в
предвидената от закона форма, при спазване на административно-производствените
правила и материалния закон.
Представените в административната
преписка доказателства установяват, че е изпълнена изцяло предвидената в чл. 34а
и чл. 34б ЗДС процедура по издаване на решението на Министерския съвет на РБ.
Решението съдържа всички реквизити
по чл. 34б от ЗДС, като е посочена нуждата, за която се отчуждават имотите, видът,
местонахождението, размерът, цената (размерът на обезщетението) и собствениците
на имотите.
Наличието на държавна нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, е установена с влязъл в сила подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със заповед на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройството, с което са изпълнени изискванията на чл. 33, ал. 2 ЗДС.
Отчужден е имот, собственост
на жалбоподателя - земеделска земя по предназначение преди влизането в сила на подробния
устройствен план, съответно преди одобряването на подробния
устройствен план, който предвижда изграждане на национален
обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително
изпълнение. Стойността на обезщетението е
определена по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС.
Съгласно чл.32,ал.1 от ЗДС имоти
и части от имоти - собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават
принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени
по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение, като съгласно ал.2
равностойното парично обезщетение се определя в съответствие с предназначението
на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен
план, съответно преди одобряването на подробен устройствен
план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло
в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните
цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания.
„Пазарни цени" по смисъла на § 1а, т. 2 ДР ЗДС са осреднените цени от всички
сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне
на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба
на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните
институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези, с предмет
идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките
на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията
по местонахождението на имота. С оглед определяне размера на равностойното
парично обезщетение следва да се вземат предвид пазарните цени на имоти, които
да са с подобни характеристики и да се намират в близост до отчуждавания, а
съгласно §.1а,т.4 от ДР на ЗДС имоти в близост до отчуждавания за земеделските
територии са имотите, разположени в едно и също землище.
Съдът кредитира заключението на вещото лице по
отношение на обезщетението в представения първи вариант, то е определено в
съответствие с горните законови разпоредби.
Вещото лице е дало
заключение след като е извършило преглед на всички вписани в службата по
вписвания актове и е приело като годни пазарни аналози по смисъла на горните
разпоредби ползваните пазарни аналози от административния орган. Видно от
експертизата са налице годни пазарни аналози в случая и това са именно
ползваните в оценката, възложена от административния орган. Ползваните в
оценката на административния орган пазарни аналози не са оспорени от страните,
ползвани са и от вещото лице и са правилно определени. Съдът не кредитира
изготвения втори вариант от вещото лице, тъй като е направена субективна
преценка относно стойността на една от сделките. Според вещото лице тази
стойност е ниска и нереална, но не е приложен някакъв критерий за такова
мнение. Също така при изготвяне на експертизата по адм.дело№
171/20г. по описа на АС Видин със същия съдия докладчик за имот в същото
землище и при ползвани същите осем сделки, не е изготвен втори вариант и
изключена тази сделка. Сделката е извършена на цената на данъчната оценка, а
според параграф 1а , т. 2 от ПР на ЗДС не следва да се изключват тези сделки
като относими пазарни аналози.
Предвид горното оспорващия
не е установил съществуването на предпоставки за определяне на по-висок размер
на обезщетението по отношение на имота. Дължимите като обезщетение суми са
правилно определени от административния орган, съобразно метода на оценка,
възприет от законодателя. Този извод следва и от назначената по делото
експертиза.
Предвид горното довода на
жалбоподателя, че размерът на обезщетението е неправилно изчислен, е
неоснователен. Оценката е определена в съответствие с §.1а,т.2 и т.4,б.“в“ от
ДР ЗДС, като доказателства, които да опровергават приложените по делото такива
не са ангажирани. Предвид горепосоченото съдът намира жалбата за неоснователна,
а обжалваното решение в обжалваната част, а именно в частта относно размера на
определеното обезщетение за отчуждените имоти за законосъобразно, като постановено от
компетентен орган, при спазване на изискването за форма, в съответствие с
административно - производствените правила и материалния закон .
Съобразно изхода от спора на
основание чл.143,ал.3 от АПК на ответника МС и заинтересованото лице Агенция
„Пътна инфраструктура“ следва да бъде присъдено поисканото ю.к. възнаграждение,
което следва да бъде определено в размер на по 100.00 /сто/ лева съгласно чл.
78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за
правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, като
същите следва да бъдат присъдени в полза на ЮЛ, към което е органа, страна по
делото по аргумент от разпоредбата на §.1,т.6 от ДР на АПК.
Воден от горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ Ромфарм компани“ ООД София ЕИК
*********, със съдебен адрес ***, против решение № 410/19.06.2020г. на
Министерския съвет на Република България , в частта относно определеното му
обезщетение за отчуждени имоти - № 66473.705.61, № 66473.720.88 и №
66473.910.23 в землището на с. Синаговци
, обл. Видин, като
неоснователна и недоказана.
ОСЪЖДА „ Ромфарм
компани“ ООД София ЕИК ********* да заплати на
Администрацията на Министерски съвет на Република България разноски по делото в
размер на 100/сто/ лв
ОСЪЖДА „ Ромфарм
компани“ ООД София ЕИК 200732874да заплати на Агенция
„Пътна инфраструктура“ разноски по делото в размер на 100/сто/ лв .
Решението е постановено с
участието на заинтересованите страни Агенция „Пътна инфраструктура“ , Министъра
на регионалното развитие и благоустройство и Министъра на финансите.
Решението е окончателно.
Административен съдия: