Решение по дело №1582/2022 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 543
Дата: 13 декември 2022 г.
Съдия: Блага Бозова
Дело: 20225530201582
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 543
гр. Стара Загора, 13.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на четиринадесети ноември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Блага Бозова
при участието на секретаря Пламена П. Янкова
като разгледа докладваното от Блага Бозова Административно наказателно
дело № 20225530201582 по описа за 2022 година
Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 108 от 03.05.2022
година, издадено от Директор на Регионална инспекция по околната среда и
водите /РИОСВ/ гр. Стара Загора, с което на „СРЕДНА ГОРА“ АД, с ЕИК
*********, гр. Стара Загора, е наложено административно наказание –
имуществена санкция в размер на 7300.00 /седем хиляди и триста/ лева, за
нарушение по чл.136 ал.2 т.4 във връзка с чл.35 ал.1 т.1 от Закон за
управление на отпадъците /ЗУО/.
В жалбата се твърди, че НП е незаконосъобразно. Сочат се съображения
в подкрепа на молбата съдът да отмени НП.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от процесуален
представител, който поддържа жалбата. Претендират се направените по
делото разноски.
Наказващият орган е представляван в съдебно заседание от процесуален
представител. Счита жалбата за неоснователна. Претендира за присъждане на
разноски, като представя списък за същите.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните и
служебно провери правилността на издаденото НП, приема за установено
следното:
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срок и от надлежна страна -
наказано лице, което единствено чрез право на жалба може да си гарантира
правото да оспори административното обвинение и съответната
административно - наказателна санкция.
На 12.11.2021 г. свидетелите Русева и К., във връзка с годишна планова
1
проверка, в качеството си на служители на РИОСВ – Стара Загора, посетили
площадка, находяща се в гр.Стара Загора, ж.к.„Индустриален”,
ул.”Калояновско шосе” № 2. Свидетелите констатирали, че дружеството
извършвало изгаряне на производствени отпадъци, което представлявало
дейност с код R1, но нямало позволение за тази дейност в издаденото
Разрешение № 13-ДО-398-00 от 02.11.2012 г. Установили, че изгарянето в
котли на производствените отпадъци се използва за производство на пара,
чрез която се захранвали сушилните камери, както и се използвала за
отопление и за задействане на различни машини. Счели, че тази дейност не
попадала в законовите изключения.
В хода на съдебното следствие като свидетели са разпитани
актосъставителят В. Б. К., на длъжност старши експерт в РИОСВ - Стара
Загора, и П. Г. П.а-Русева, на длъжност главен експерт в РИОСВ - Стара
Загора. От показанията на свидетелките се установява, че проверката е във
връзка с притежаваното от жалбоподателя разрешително за извършване на
дейности с производствените отпадъци. На място свидетелите извършили
оглед, като констатирали, че производството на площадката е обособено в
три цеха, като има и три котела. Отпадъците генерирани от дейността на
дружеството са с код 03 01 05 и наименование - трици, талаш, изрезки,
различни от упоменатите в 03 01 04. Установили, че една част от тези
отпадъци се изгарят в котли за производство на пара /код R1/, а другата част
се използва за производство на пелети /код R12/. На дружеството е разрешено
да оползотворява посоченият отпадък с код: 03 01 05, като дейността, която е
позволена да извършва с технологичния отпадък от производствена дейност е
обозначена с код R12, а именно производство на пелети, дружеството нямало
позволение да изгаря отпадъка /код R1/.
За извършената проверка е съставен констативен протокол № 009504 от
12.11.2021 г. /от лист 9 до лист 11 от делото/, в който са дадени предписания,
като под номер 1 е посочено, че следва „да се преустанови дейността по
изгаряне на производствени отпадъци до включване на дейност с код R1 в
притежаваното от дружеството Разрешение за извършване на дейности по
третиране на отпадъци“.
За така установеното е съставен и връчен АУАН № 108 от 17.12.2021 г.
от свидетелката В. К., в присъствие на свидетелите П. Г. П.а-Русева, Р. П..
АУАН е връчен на упълномощено лице, съгласно пълномощно №
3/15.12.2021 г.
АУАН е съставен за нарушение по чл.136 ал.2 т.4 от Закона за
управление на отпадъците - не изпълнява условията, определения в
разрешението по чл.35 ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците -
Решение № 13-ДО-398-00 от 02.11.2012 г. за извършване на дейности по
третиране на отпадъци.
По делото е разпитан свидетелят Борислав Василев Динев, на длъжност
зам.-директор по технически въпроси в „Средна гора“ АД. От показанията му
се установява, че производството на пелети в обекта на дружеството е от 2012
г., за което се изисквало разрешение за дейности с отпадъци и такова било
издадено. Установява се, че дружеството има потоци за отпадъците, които
генерира от производството, в това се включват потока за производство на
пелети, както и за горене за пара за лични нужди.
Посочената фактическа обстановка съдът приема за установена въз
2
основа на събраните гласни доказателства и от приетите писмени
доказателства.
За извършената проверка е съставен констативен протокол № 009504 от
12.11.2021 г., в който са дадени предписания, като под номер 1 е посочено, че
следва „да се преустанови дейността по изгаряне на производствени отпадъци
до включване на дейност с код R1 в притежаваното от дружеството
Разрешение за извършване на дейности по третиране на отпадъци“.
Срещу съставения АУАН е подадено в законовия срок писмено
възражение от жалбоподателя, съгласно чл.44 ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на този акт за нарушение, в законния срок и от компетентен
орган е издадено обжалваното НП.
В обстоятелствената част на наказателното постановление наказващият
орган е приел за установено, че на 12.11.2021 г. от служители на РИОСВ -
Стара Загора е извършена проверка на място, на площадка находяща се в гр.
Стара Загора, ж.к.„Индустриален”, ул.„Калояновско шосе” № 2, резултатите
от която са отразени в констативен протокол № 009504. Посочва се, че
„Средна Гора” АД притежава разрешение за извършване на дейности по
третиране на производствените отпадъци, което е дадено с Решение № 13-
ДО-398-00/02.11.2012 г. издадено от Директора на РИОСВ-Стара Загора.
Съгласно разрешението следва да извършва дейности по оползотворяване,
обозначени с код R12 - предварителна обработка /пелетизиране/ на отпадъци с
код 03 01 05 и наименование - трици, талаш, изрезки различни от
упоменатите в 03 01 04, в количество до 10 000 т./г. След извършен оглед и
обход на площадката е установено, че отпадъците генерирани от дейността на
дружеството са с код и наименование: 03 01 05 - трици, талаш, изрезки
различни от упоменатите в 03 01 04. От трите цеха на площадката,
отпадъците се транспортирали чрез пневмотранспортна система в
централизиран силоз за временно съхраняване, от където се насочват за
оползотворяване, разделени на два потока. Единият поток се насочвал за
производството на пелети /код R12/, а другият поток се подава за изгаряне в
три броя котли за производство на пара /код R1/. Първият котел се зареждал
ръчно с едри дървесни отпадъци и дървесни изрезки от производството на
мебели. Във втория и третия котел се изгарят стърготини, генерирани от
производството на дружеството.
Наказващият орган е прел, че дейността по изгаряне в трите котела не е
разрешена в издаденото Решение № 13-ДО-398-00 от 02.11.2012 г. от РИОСВ-
Стара Загора, което представлява неизпълнение на условия в издадено
решение по чл.35, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците.
Нарушението е извършено на 12.11.2021 г. в гр. Стара Загора, кв.
„Индустриален”, ул. „Калояновско шосе” № 2 и е установено на същата дата -
12.11.2021 г.
Наказващият орган е приел, че с деянието е извършено нарушение на
чл.136 ал.2 т.4 във вр. с чл.35 ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците
/ЗУО/ и е наложил наказание имуществена санкция в размер на 7300 лв., на
основание чл.136, ал.2, т.4, във вр. с чл.35, ал.1, т.1 от Закона да управление
на отпадъците /ЗУО/.
С оглед безспорно установените факти по делото, съдът намира, че са
налице основания за отмяна на наказателното постановление, като
съображенията за това са следните:
3
На първо място, наказателното постановление е издадено в нарушение
на материалния закон, описаното в АУАН и НП не съставлява
административно нарушение, тъй като попада в предвидените в ЗУО
изключения. Чл.35 ал.1 т.1 от ЗУО сочи, че: „За извършване на дейностите по
третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби
по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013, се изисква разрешение, издадено
по реда на глава пета, раздел I“ (от същия закон). Нормите на Глава V, раздел
I са нормите на чл.67 и следващите от ЗУО. Разпоредбата на чл.67 ал.1 от
ЗУО гласи, че "Разрешение за извършване на дейности по третиране
на отпадъци се издава от директора на РИОСВ, на чиято територия се
извършват дейностите“, а нормата на чл.68 посочва редът за подаване на
заявление за издаването на такова разрешение.
В случая наказващият орган не е съобразил изключенията, при които за
третиране на отпадъци не се изисква разрешение, а процесният случай попада
именно в тази хипотеза. В тази връзка съгласно чл.35 ал.2 т.5 от ЗУО
"Разрешение не се изисква за дейност, обозначена с код R1 по смисъла на
приложение № 2 към §1, т.13 от допълнителните разпоредби, отнасяща се до
изгаряне с оползотворяване на получената енергия в специализирани за целта
съоръжения на неопасни отпадъци, по определението за "биомаса", по
смисъла на §1, т.1 от допълнителните разпоредби".
В приложение № 2 към §1, т.13 от ДР на ЗУО се сочи,
че дейностите по оползотворяване се обозначават с различен код, в
зависимост от тяхната същност. С код R1 се обозначават "дейностите по
използване на отпадъците предимно като гориво или друг начин за
получаване на енергия". А с код R12 се обозначават "дейности по размяна
на отпадъци за подлагане на някоя от дейностите с кодове от R1 до R11.
Във връзка с горното, определението за "биомаса" е дадено
в параграф 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗУО, съгласно което
"Биомаса" са продукти, състоящи се от растителни материали от селското и
горското стопанство, които могат да се използват като гориво с цел
оползотворяване на енергийния им потенциал, както и следните отпадъци: а)
растителни отпадъци от горското и селското стопанство; б) растителни
отпадъци от хранителната промишленост, при условие че получената при
изгарянето им топлинна енергия се оползотворява; в) влакнести растителни
отпадъци от производството на целулоза от дървесина и производство на
хартия от целулоза, при условие че се изгарят съвместно на мястото на
образуването им и получената в резултат топлинна енергия се оползотворява;
г) коркови отпадъци; д) дървесни отпадъци, включително дървесни
строителни отпадъци, с изключение на тези, които вследствие обработката им
с препарати за дървесна защита или покрития могат да съдържат
халогенирани органични съединения или тежки метали.
В случая отпадъците, които са изгаряни в производствената площадка
на жалбоподателя, на която се намират трите цеха,
представляват биомаса, по смисъла на горепосоченото определение.
Между страните няма спор, че процесните отпадъци са неопасни, като
същите представляват отпадъци с код 03 01 05 и наименование - трици,
талаш, изрезки различни от упоменатите в 03 01 04, като това изрично е
отбелязано в обжалваното наказателно постановление и се потвърждава от
свидетелките показания. Дейностите извършвани с производствените
отпадъци в трите цеха на дружеството, находящи се на производствената
4
площадка, се означават с кодовете R1 и R12. И тази констатация също е
залегнала в обжалваното НП. По съществото си отпадъците (дървени трици,
талаш, изрезки от производството) попадат в определението "биомаса".
Изгарянето на част от тези отпадъци се използва за производство на пара
с цел отопление на производствените помещения, за захранване на сушилните
камери, за задействане на различни машини. Ето
защо, дейностите по изгаряне тези отпадъци попадат в хипотезата на чл.32
ал.2 т.5 от ЗУО, при която не се изисква разрешение.
По делото се установи по несъмнен начин, че за задоволяване на
енергийните нужди на „Средна гора“ АД и за захранване на котли за
производство на пара, дружеството използва като гориво част от отпадъците,
получени при преработката на дървесината, както и друга дървесина.
Генерираните отпадъци от основното производство на „Средна гора“ АД, с
код и наименование: 03 01 05 - трици, талаш, изрезки, различни от
упоменатите в 03 01 04, които годишно са в размер до 10 000 тона, биват
основно преработени и рециклирани в дървесни пелети, за което дружеството
има и издадено Решение № 13-ДО-398-00/02.11.2012 г. от РИОСВ-Стара
Загора и за изгаряне за производство на пара за собствени нужди. Дървесните
отпадъци, които се използват за изгаряне за производство на пара повече от
30 години съгласно показанията на свидетеля Динев, когато е спряно
ползването на мазут, представляват „биомаса” по смисъла на §1, т.1 от ДР на
ЗУО и съгласно чл.35, ал.2, т.5 ЗУО за тяхното изгаряне не се изисква
специално разрешение.
Чл.35 ал.2 т.5 от ЗУО определя, че такова разрешение не е необходимо
за дейност, обозначена с код R1 по смисъла на приложение № 2 към § 1, т. 13
от допълнителните разпоредби, отнасяща се до изгаряне с оползотворяване на
получената енергия в специализирани за целта съоръжения на неопасни
отпадъци, по определението за "биомаса" по смисъла на § 1, т. 1 от
допълнителните разпоредби, а съгласно чл.35, ал.2, т.7 не се изисква
разрешение за дейността по предварително обработване, обозначена с код
R12 по смисъла на приложение № 2 към § 1, т. 13 от допълнителните
разпоредби, на собствени неопасни отпадъци от опаковки на мястото на
образуването им, включително на територията на търговски обекти. С код R 1
се обозначават дейностите по използване на отпадъците предимно като
гориво или друг начин за получаване на енергия, а с код R 12 - размяна на
отпадъци за подлагане на някоя от дейностите с кодове R 1 - R 11, като при
отсъствие на друг подходящ код R това може да включва предварителни
дейности преди оползотворяването , включително предварителна обработка,
като разглобяване, сортиране, трошене, уплътняване, пелетизиране, сушене,
рязане, кондициониране, преопаковане, разделяне, прегрупиране или
смесване преди подлагане на някоя от дейностите с кодове R 1 -R11.
С оглед определението на „биомаса”, дадено в § 1 т.1 от ДР ЗУО
изгаряните производствени отпадъци в дружеството по своето естество
представляват именно такава „биомаса”. Те са неопасни и тази дейност по
оползотворяването им след тяхното раздробяване следва да се приеме, че е
включена с кодовете R 1 и R 12. С оглед цитираните законови разпоредби
обаче за тяхното оползотворяване законът изрично е предвидил тази дейност
да се осъществява без разрешение. В този смисъл виж Решение № 6190 от
12.10.2016 г. по адм.д. № 6784/2016 г. на Административен съд - София.
Следователно, не е налице извършено административно нарушение, с
5
оглед на което издаденото наказателно постановление се явява
незаконосъобразно и като такова следва да се отмени.
На второ място, установи се, че жалбоподателят използва отпадъци за
производство на топлинна енергия чрез изгаряне на дървесни отпадъци,
отговарящи на определението за биомаса повече от 30 години и във всички
случаи дълго преди извършената процесна проверка на 12.11.2021 г.
Видно от показанията на свидетеля Динев два от описаните три котли са
преминали към изгаряне на дървесни отпадъци още през 1991-1992 г., когато
е заменен ползвания мазут за производство на топлинна енергия. Третият
котел е преминал към изгаряне на дървесни отпадъци през 2009 г.
През 2012 г. е изпълнен инвестиционен проект за преработка на
отпадъци чрез производство на пелети с европейско финансиране за над 1 500
000 лева. На 13.09.2012 г. е извършена извънредна проверка по прилагане на
Закона за управление на отпадъците в „Средна гора“ АД от представители на
РИОСВ-Стара Загора, видно от съставения Констативен протокол №
000910/13.09.2012 г. Издадено е предписание да се подаде заявление за
издаване на разрешение съгласно изискванията на ЗУО за оползотворяване на
дървесните отпадъци с код R12 предварително обработване с информация за
броя и видовете линии за производство на пелети и съответните капацитети.
След бързо изпълнение на предписанието само след месец и половина е
издадено Решение № 13-ДО-398- 00/02.11.2012 г. от РИОСВ-Стара Загора, с
което е разрешено производство на пелети 10 000 тона чрез преработка на
производствени отпадъци с код и наименование 03 01 05 - трици, талаш,
изрезки, различни от упоменатите в 03 01 04. На същия код отговарят и
отпадъците, използвани за производство на топлинна пара. Тогава не е
указано на „Средна гора“ АД, че тази дейност изрично трябва да бъде
посочена в издаденото разрешение.
През 2013 г. „Средна гора“ АД е отличено на 17.7.2013 г. от „Грийн блу
енерджи фактори“ на Европейския съюз за инвестиране в производство на
енергия от възобновяеми енергийни източници за собствени нужди и
спестяване на С02, т.е. към 2013 г. е констатирано изгарянето на дървесните
отпадъци от независима институция към Европейския съюз и ползването им
за производство на топлинна енергия за собствени нужди, видно от
представената като доказателство по делото грамота.
На 21.03.2019 г. е извършена нова планова проверка на дружеството от
представител на РИОСВ-Стара Загора – свидетелят Р. И. П.. В Констативен
протокол № 006262/21.03.2019 г. на стр.З изрично е отбелязано, че
„Дървесните стърготини за технологичен отпадък от производствената
дейност - производство на мебели... Събраните стърготини се транспортират
чрез пневмотранспортна система в централизиран силоз за временно
съхранение, от който се насочват в два потока - единият в производство на
пелети, а другият изгаряне в котли за производство на прегрята пара.“. Т.е. от
констативния протокол се установява, че на специалистите от РИОСВ към
21.03.2019 г. е известно, че част от дървесните отпадъци се изгарят за
производство на пара за нуждите на дружеството. В него няма твърдение за
нарушение по ЗУО за този вид оползотворяване на дървесните отпадъци чрез
изгарянето им за производство на прегрята пара.
На 07.12.2020 г. е извършена нова планова проверка на „Средна гора“
АД от представители на РИОСВ-Стара Загора, в която е участвал
6
актосъставителят свидетелката К.. В изготвения при тази проверка
Констативен протокол № 008429/07.12.2020 г. е отбелязано: „Отпадъците с
код 030105 са технологичен отпадък от производствената дейност,
оползотворяването се осъществява в производство на пелети и изгаряне в
котли за производство на прегрята пара. Събраните стърготини се
транспортират чрез пневмотранспортна система в централизиран силоз за
временно съхранение, от който се насочват за оползотворяване.“. В него няма
твърдение за нарушение по ЗУО за този вид оползотворяване на дървесните
отпадъци чрез изгарянето им за производство на прегрята пара. Описан е и
същия начин на транспортиране на отпадъците и тяхното оползотворяване,
както са описани по-подробно и в констативен протокол № 009504 от
12.11.2021 г.
Едва на 12.11.2021 г. при извършваната проверка специалисти на
РИОСВ са изразили становище за необходимост от издаване на изрично
разрешение за дейността по изгаряне на дървесни отпадъци за производство
на пара за собствени нужди и са описали подробно дейността по
оползотворяване на производствени дървесни отпадъци за производство на
топлинна енергия. Веднага след направените констатации, жалбоподателят е
подал уведомление до РИОСВ, че ще изпълни изисканото. През 2022 г. е
изменено издаденото разрешение и с решение № 13-ДО-398-01 от 13.07.2021
г. на Директор на РИОСВ и дейността по изгаряне на отпадъци за
производство на пара е включена изрично.
Съгласно чл.34 ал.1 изр.второ ЗАНН - „Не се образува административно
наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на
нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или
ако е изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически,
данъчни, екологични и валутни нарушения - две години“.
В Констативен протокол № 006262/21.03.2019 г., приет по делото като
писмено доказателство, е констатиран този начин на оползотворяване на
отпадъците. Ако се твърди, че за оползотворяване на дървесните отпадъци
чрез изгарянето им е нужно разрешение, то към датата на издаване на Акт за
установяване на административно нарушение № 108 от 17.12.2021 г. са
изтекли повече от две години от датата, когато писмено е установен от
специалисти на РИОСВ този начин на оползотворяване на дървесни
отпадъци.
Разпоредбата на чл.34 ал.1 от ЗАНН относно предвидените срокове за
образуване на административно-наказателното производство е императивна и
нейното нарушаване, което се установи по делото, води до
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление и е основание
за отмяната му.
На следващо място, дори хипотетично да се приеме, че е налице
извършено нарушение, то същото следва да се третира като случай на чл.28
от ЗАНН и това е така, защото: Едва на 21.11.2021 г. при извършената
проверка специалистите от РИОСВ са изразили становище за необходимост
от издаване на изрично разрешение за дейността по изгаряне на дървесни
отпадъци за производство на пара за собствени нужди и са описали дейността
по оползотворяване на производствени дървесни отпадъци за производство на
топлинна енергия. Веднага след направените констатации жалбоподателят е
подал уведомление до РИОСВ, че ще изпълни изискването. През 2022 г. е
изменено издаденото разрешение и с решение № 13-ДО-398-01 от 13.07.2021
7
г. на Директор на РИОСВ и дейността по изгаряне на отпадъци за
производството на пара е включена изрично. Жалбоподателят като доставчик
на мебели на световен концерн е задължен да спазва множество
допълнителни изисквания относно начина на добив, преработка на дървесния
материал, и производството на мебели, относно социални, безопасни и
здравословни условия на труд и не на последно място - изисквания за
спазване на екологичното законодателство. По тази причина, след като
контролните органи от РИОСВ са поискали да се допълни издаденото
разрешение за третиране на отпадъци, жалбоподателят веднага е предприел
нужното и понастоящем то вече е факт.
Съгласно чл.63д ал. 1 от ЗАНН - В производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат
право на присъждане на разноски по реда на Административно процесуалния
кодекс.
В съдебно заседание е направено искане за присъждане направени
разноски за адвокат, възлизащи на 700.00 лева, заплатени от жалбоподателя
на 15.09.2022 година, видно от приложеното по делото преводно нареждане
/лист 75 от делото/ и Договор за правна защита и съдействие. Делото е с
фактическа и правна стойност, проведени са две заседания с участието на
процесуален представител на жалбоподател, който е изготвил обстойна жалба
и е представил писмени доказателства в съдебното производство. Предвид
изхода на делото, в тежест на РИОСВ гр. Стара Загора, следва да се възложи
сума в размер на 700.00 лева, представляваща направени от жалбоподателя
разноски за адвокат.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление № 108 от
03.05.2022 година на Директор на Регионална инспекция по околната среда и
водите гр. Стара Загора, с което на „СРЕДНА ГОРА“ АД, с ЕИК *********,
гр. Стара Загора, е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 7300.00 /седем хиляди и триста/ лева.
ОСЪЖДА РИОСВ гр. Стара Загора да заплати на „СРЕДНА ГОРА“ АД,
с ЕИК *********, със седалище гр. Стара Загора, кв. „Индустриален”, ул.
„Калояновско шосе” № 2, сума в размер на 700.00 /седемстотин/ лева,
направени по делото разноски.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване чрез Районен съд -
Стара Загора пред Административен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от
получаване на съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
8