Определение по дело №337/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 декември 2023 г.
Съдия: Йонита Цанкова Цанкова
Дело: 20227130700337
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

     

          гр.Ловеч, 28.12.2023 год.

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІІ-ти административен състав, в закрито заседание на двадесет и осми декември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОНИТА ЦАНКОВА

 

 

при секретаря ……………………………………….... и в присъствието на

прокурора ……………………...………………  като разгледа докладваното от съдията Цанкова адм.д. № 337 по описа за 2022 год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Административното дело е образувано по жалба на Община Априлци с Булстат: *********, с адрес: гр. Априлци, ул. „Васил Левски“ № 109, представлявана от кмета инж. Т. К., чрез адв. С.Л. от ЛАК, със съдебен адрес: ***, срещу Решение за налагане на финансова корекция, обективирано в писмо с изх. № Е-08-00-310/24.08.2022 г. на заместник-министъра на енергетиката и ръководител на Програмния оператор /ПО/ на Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност“ /ПВЕЕЕЕС/.

С протоколно определение от 15.11.2023 г. по адм.д. № 337/2022 г. по описа на АдмС Ловеч, Ловешкият административен съд, ІІІ състав, е приключил съдебното дирене и е дал ход по същество.

С Определение № 1296/21.11.2023 г. по адм.д. № 337/2022 г. по описа на АдмС Ловеч, съдът е констатирал, че делото не е изяснено от фактическа страна, а също и че оспорването е нередовно.

Установено е, че представената административна преписка от ответника е непълна, поради което и следва да се изискат нови доказателства. Видно от  обжалвания индивидуален административен акт - писмо с изх. № Е-08-00-310/24.08.2022 г. на заместник-министъра на енергетиката и ръководител на Програмния оператор на Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност“, едно от визираните нарушения, обусловили налагането на процесната финансова корекция, касае неизпълнение на заложените в документацията за обществената поръчка изисквания по отношение на задължителните реквизити на гаранцията за изпълнение.

От представената в делото административна преписка е установено, че от органа не са приложени всички страници от Указанията за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка по ЗОП с предмет: „Упражняване на строителен надзор по време на строителството и оценка на съответствието на инвестиционните проекти за обект „Подобряване на енергийната ефективност на външно изкуствено осветление на 4 населени места в община Априлци“, финансирани по Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност“ към ФМ на ЕИП 2014-2021“ /л. 203-207/, в които, както се сочи в обжалваното писмо, се съдържат изискванията досежно реквизитите на гаранцията за изпълнение. С оглед на което, с Определение № 1296/21.11.2023 г. по адм. д. № 337/2022 г. по описа на АдмС Ловеч са изискани от ответника заверено копие от Указанията за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка по ЗОП с предмет: „Упражняване на строителен надзор по време на строителството и оценка на съответствието на инвестиционните проекти за обект „Подобряване на енергийната ефективност на външно изкуствено осветление на 4 населени места в община Априлци“, финансирани по Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност“ към ФМ на ЕИП 2014-2021“, които да бъдат представени в 7-дн. срок от получаване на съобщението за определението.

На следващо място, с Определение № 1296/21.11.2023 г. по адм. д. № 337/2022 г. по описа на АдмС Ловеч съдът е констатирал, че оспорването е нередовно, доколкото не е внесен пълният размер от дължимата държавна такса.

Видно от платежното нареждане на л. 496 от делото, жалбоподателят е внесъл държавна такса в размер на 31,20 лв.

Съдът съобрази, че с обжалваното писмо с изх. № Е-08-00-310/24.08.2022 г. на заместник-министъра на енергетиката и ръководител на ПО на Програма ВЕЕЕЕС е наложена финансова корекция върху допустимите разходи по договор с изпълнител, който е финансиран със средства от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021.

Съгласно чл. 1, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ, предмет на закона е определяне на националната институционална рамка за управлението на средствата от Европейските фондове при споделено управление. В съответствие с чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, средствата от Европейските фондове при споделено управление са средствата от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив подход, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, Фонд „Убежище, миграция и интеграция“, Фонд „Вътрешна сигурност“ и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика, предоставени по програми на Република България. Между включените в чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ фондове не са средствата, предоставяни от Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия в изпълнение на Финансовия механизъм на ЕИП.

 Република България е член на Европейското икономическо пространство съгласно Споразумение за участието на Република България и Румъния в Европейското икономическо пространство, ратифицирано със закон, обнародван в Държавен вестник, бр. 13 от 2008 г., като самото споразумение е обнародвано в ДВ, бр. 19/2012 г., в сила за Република България от 09.11.2011 г. В чл. 6 от Протокол 38б от Споразумението между Европейския съюз и Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия, Република България е посочена като бенефициер наред с други страни - членки на ЕС. Между Република България, Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия е сключен Меморандум за разбирателство относно изпълнението на Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 г., ратифициран със закон, обнародван в ДВ.

Правната рамка на Финансовия механизъм на ЕИП 2014 г. - 2021 г. е определена в чл. 2 от Меморандума и обхваща Протокол 38В към Споразумението за ЕИП относно Финансов механизъм на ЕИП 2014 г. -2021 г., Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на ЕИП 2014 г. - 2021 г., одобрен от държавите-донори в съответствие с член 10. 5 от Протокол 38с, Програмните споразумения, които се сключват за всяка програма, и Насоки за изпълнение, приети от Комитета на финансовия механизъм, в съответствие с Регламента.

 По програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност“ безвъзмездна финансова помощ се предоставя чрез Финансовия механизъм на ЕИП за програмен период 2014-2021. Министерство на енергетиката е оператор на програмата, чрез определен от министъра ръководител на Програмния оператор.

 Всички актове, формиращи правния обхват на регулация относно средствата, за които е спорът, регламентират спорните отношения и това изключва приложимост на процедурите по ЗУСЕФСУ. Съдебен контрол върху оспорения административен акт е допустим на основание правилата на Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021, приет от Комитета за ФМ на ЕИП, съгласно чл. 8 от Протокол 38В на Споразумението за ЕИП и предвид чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България.

В този смисъл са и Решение № 9836 от 17.10.2023 г. на ВАС по адм. д. № 4666/2023 г., VII о. и Решение № 3471 от 03.04.2023 г. на ВАС по адм. д. № 9824/2022 г., VII о.

С оглед гореизложеното, съдът намира, че при изчисляването на дължимата от жалбоподателя държавна такса не намира приложение чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕФСУ, а същата се дължи в размер на 50 лева, съобразно т. 2б, б. „б“ от Тарифа № 1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието.

Поради това със същото определение жалбата е оставена без движение на основание чл. 158, ал. 1, във вр. с чл. 151, т. 3 от АПК, с указание в 7-дневен срок от съобщението оспорващият: 1. да довнесе сумата от 18,80 лв., представляваща остатъка от дължимата за образуване на делото държавна такса, както и да представи платежния документ по делото, като са указани последиците на чл. 158, ал. 3 от АПК при неизпълнение указанията на съда – оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване производството по делото.

С писмо с вх. № 3431/05.12.2023 г. в АдмС Ловеч от страна на ответния административен орган са представени изисканите от съда писмени доказателства.

Видно от съобщението, с което е връчено Определение № 1296/21.11.2023 г. по адм. д. № 337/2022 г. по описа на АдмС Ловеч, на л. 646 от делото, същото е получено от процесуалния представител на Община Априлци на 28.11.2023 г., като 7-дн. срок по чл. 158, ал. 1 от АПК, е бил до 05.12.2023 г. вкл. /вторник, работен ден/. Съдът констатира, че както към 05.12.2023 г., така и към настоящия момент от страна на жалбоподателя не са отстранени констатираните нередовности, а именно – не е довнесена дължимата държавна такса, като съответно не е представен и документ за това, въпреки изричните указания на съда.

Редовността на жалбата е условие за надлежно упражняване на правото на съдебно производство, поради което е предпоставка за разглеждането ѝ по същество, след преценка за нейната допустимост. Както проверката за допустимостта, така и оспорването по същество обаче, не могат да бъдат извършени, ако компетентният съд не бъде сезиран с редовна, отговаряща на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК, жалба.

Невнасянето на пълния размер на дължимата държавна такса в срока по чл. 158, ал. 1 от АПК, на основание чл. 158, ал. 3, вр. чл. 151, т. 3 от АПК обуславя оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на производството по делото.

Водим от горното и на основание чл. 158, ал. 3, във вр. с ал. 1, във вр. с чл. 151, т. 3 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Община Априлци с Булстат: *********, с адрес: гр. Априлци, ул. „Васил Левски“ № 109, представлявана от кмета инж. Т. К., чрез адв. С.Л. от ЛАК, със съдебен адрес: ***, срещу Решение за налагане на финансова корекция, обективирано в писмо с изх. № Е-08-00-310/24.08.2022 г. на заместник-министъра на енергетиката и ръководител на Програмния оператор /ПО/ на Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност“ /ПВЕЕЕЕС/.

ПРЕКРАТЯВА производството по настоящото адм. д. № 337/2022 г. по описа на Административен съд - Ловеч.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му, пред ВАС на Р България.

Да се изпрати препис от същото на страните.

Да се уведомят страните да не се явяват в съдебно заседание на 24.01.2024 г.

 

 

                                                                                   АДМ. СЪДИЯ: