Решение по дело №571/2018 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 405
Дата: 29 март 2018 г. (в сила от 25 юли 2018 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20182120200571
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ  

№ 405,     гр.Бургас,   29.03.2018г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

       Бургаският районен съд,  наказателно отделение, осми състав,

на седми март,  две хиляди и осемнадесета година,

в публично съдебно заседание в състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ПЕТЯ   ГЕОРГИЕВА

                                                                  

 при секретаря:  Златка Калоянова

в присъствието на прокурора…………………като разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер дело № 571 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

       

     Производството по делото е образувано по повод жалбата на А.И.П. ЕГН ********** с адрес *** против наказателно постановление № ДАИ-0000154/ 23.10.2017г., издадено от главния директор на ГД „АИ“ гр.София, с което за нарушение на чл.43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства вр. чл.30, ал.1, т.4 вр. с  Приложение 5, част II, раздел I, т.2, б.б от същата наредба на основание чл.178а, ал.7, т.1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 1500 лева. С жалбата е направено искане за отмяна на наказателното постановление, като се сочат доводи за незаконосъобразност и необоснованост.

    Жалбата е депозирана в преклузивния срок за обжалване от надлежно легитимирана страна и е допустима.         

    Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено от фактическа и правна страна следното :

   На 20.09.2017г. около 13,30 часа в гр.Бургас , ул.“***“ №  в пункт за периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства  на „Е.  Г.И.“ЕООД ЕИК **** с разрешение № 1465, валидно до 29.06.2020г. е била извършена тематична проверка по сигнал № 50-08-22#3/22.08.2017г. и направена справка в ИС на ИА“АА“,  извършена на 24.08.2017г. в ОО“АА“ Ямбол за съмнителни периодични прегледи. В хода на проверката е констатирано, че на 02.06.2017г. в гореописания пункт, за периода от 09:27 до 09:46 часа А.И.П. в качеството си на председател на комисия за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на моторно превозно средство „* * *“ от кат.N3 с рег.№ ***, собственост на „П.Т.И..“ЕООД-клон София ЕИК ******** е допуснал извършване на периодичен преглед за цитираното моторно превозно средство, без за същото да е заплатен данък, дължим към деня на извършване на прегледа, съгласно изискванията на чл.60, ал.1 и ал.6 от ЗМДТ, който е минимум до 2016г. включително, като прегледът е приключил със заключение на комисията, че пътното превозно средство се допуска за движение по пътищата отворени за обществено ползване в 09:46 часа на 02.06.2017г.. Видно от справка в ИС на ИА „АА“ към деня на извършване на прегледа 02.06.2017г. за моторното превозно средство с рег.№ *********** е имало задължение за местни данъци и такси към Община Столична.

   На жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение за това, че е нарушил на чл.43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства вр. чл.30, ал.1, т.4 вр.  с  Приложение 5, част II, раздел I, т.2, б.б от същата наредба.

     От формална страна акта за установяване на административно нарушение е редовен. Същият е предявен на жалбоподателя, който e дал обяснения, че конкретното превозно средство, поради промяна в отчетността, задълженията за местни данъци и такси се плащат към Община Бургас, където системата го допуска за извършване на преглед. В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН е депозирано писмено възражение.

     Административнонаказващият орган е приел констатациите в акта за доказани и е издал обжалваното наказателно постановление, като е наложил на жалбоподателя глоба в размер на 1500 лева за нарушение на чл.43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства вр. чл.30, ал.1, т.4 вр.  с  Приложение 5, част II, раздел I, т.2, б.б от същата наредба на основание чл.178а, ал.7, т.1 от ЗДвП.

    Издаденото наказателно постановление от формална страна е в съответствие с чл.57, ал.1 от ЗАНН. Ангажирани са доказателства за връчването на препис. В хода на производството не са допуснати съществени процесуални нарушения от категорията, представляващи самостоятелни основания за отмяна. 

    Съгласно чл.43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства председателят на комисията е длъжен да не допуска извършването на периодичен преглед на пътно превозно средство в нарушение  на изискванията за извършване на периодични прегледи, определени в същата наредба. В чл.30, ал.1, т.4 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства е предвидено, че при периодичния преглед на пътно превозно средство се представя документ за платен данък върху превозните средства, изискуем към деня на извършването на периодичния преглед на пътното превозно средство, съгласно чл.60, ал.6 от ЗМДТ, или документ, че са освободени от данък, съгласно чл.58 от Закона за местните данъци и такси.

   В Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства е транспонирана, Директива 2009/40/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 6 май 2009г. относно прегледите за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, като в същата са уредени и задълженията на съответните длъжностни лица и контролни органи. Председателят на комисията за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на моторно превозно средство има задължение да провери изброените в чл.30 от наредбата документи, и в частност документ за платен данък върху превозните средства, дължим към деня на извършването на периодичния преглед на моторното превозно средство, съгласно чл.60, ал.6 от ЗДМТ, или документ за освобождаване от данък съгласно чл.58 от ЗМДТ. Когато  се въведат индивидуализиращите данни на автомобила в информационната система на ИА“АА“ и не се получи изрично потвърждение, че за него не се дължи данък, председателят изисква от лицето представило автомобила за преглед документ, удостоверяващ плащането а данъка.   Изискването към контролно-техническите пунктове да имат такава информационна система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на моторните превозни средства е въведено с Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. Информационна система осигурява възможност автоматично да се провери наличието на платен данък за превозното средство. В конкретния случай, видно от протокола за извършен периодичен преглед за техническа изправност на пътно превозно средство, техническият пункт на „Е.И.“ЕООД не само, че е имал връзка с базата данни на Община София, но и в момента на справката – 02.06.2017г. в 09:46 часа се е визуализирала информация, че за въпросното моторно превозно средство  - „* * *“ от кат.N3  с рег.№ ****, собственост на „П.Т.Е. “ЕООД-клон София ЕИК *** има задължения за местни данъци и такси към Община Столична.

  Съгласно „Методика за извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства“ - Част II, раздел I, т.2, б. "Б" от Приложение № 5 към чл. 31, ал.1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, председателят трябва да сканира представения от лицето документ, маркиран със стикер за еднозначно разпознаване, като прегледът се извършва само след потвърждение, че не се дължи данък, а ако не се получи потвърждение, че не се дължи данък, председателят на комисията отразява несъответствията в протокола и не извършва периодичния преглед. В конкретния случай, жалбоподателят не е изпълнил нито едно от вменените му задължения. В нарушение на изискванията същият като председател на комисия за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътното превозно средство е допуснал да се извърши периодичен преглед в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи, определени в Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. Жалбоподателят не е изпълнил вменените му задължения по извършване на справки, изискване и процедиране с необходимата документация, удостоверяваща плащането на дължимия годишен данък, но въпреки това е допуснал извършването на техническия преглед, поради което и правилно е ангажирана административно-наказателната му отговорност за нарушение по чл.43, ал.1, т.1, б.б от наредбата. Съгласно разпоредбата на чл.10 от ЗАНН допустителството е наказуемо само в предвидените в закона случаи. В чл.178а, ал.7, т.1 ЗДвП законодателят е предвидил  ангажиране на отговорност на председател на комисия, извършващ прегледи, който допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническа изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията на наредбата по чл.147, ал.1, така че материалния закон е приложен правилно.

  Нарушението не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид.  

   Предвид гореизложеното на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд

                                                 Р Е Ш И:

     ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № ДАИ-0000154/ 23.10.2017г., издадено от главния директор на ГД „АИ“ гр.София, с което за нарушение на чл.43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства вр. чл.30, ал.1, т.4 вр. с  Приложение 5, част II, раздел I, т.2, б.б от същата наредба на основание чл.178а, ал.7, т.1 от ЗДвП на А.И.П. ЕГН ********** с адрес *** е наложена глоба в размер на 1500 / хиляда и петстотин/ лева.

    Решението подлежи на обжалване с касационна жалба  пред Административен съд- Бургас в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

  

                                                                                               Председател :/П/

 

Вярно с оригинала:З.К.