Решение по дело №31/2025 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 3189
Дата: 20 март 2025 г.
Съдия: Виолета Кожухарова
Дело: 20257050700031
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3189

Варна, 20.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XXI състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ВИОЛЕТА КОЖУХАРОВА

При секретар АННА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия ВИОЛЕТА КОЖУХАРОВА административно дело № 20257050700031 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на 73, ал. 4 от Закона за управление на средства от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), във вр. с чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Кибера“ ООД, ЕИК: *********, със седалище [населено място] и адрес на управление [улица]срещу Решение № РД – 21 – 311/ 20.12.2024 г. на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ при Министерство на труда и социалната политика", с което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с рег. номер от ИСУН BG05SFPR002 – 1.004 „Адаптирана работна среда“.

В жалбата се излагат съображения за нищожност, евентуално – за незаконосъобразност на оспореното решение. Поддържа се, че процесното решението не е постановено от компетентен орган. Отделно от това, дори да се приеме, че г-н Ц. С. има мандат да издаде решението, то същото е неправилно, поради противоречие на материалноправните разпоредби и допуснати съществени нарушения на административнопроцесуалните правила. В поканата до жалбоподателя, административният орган изрично посочва и е указва, че в случай, че „Кибера“ ООД погаси изискуемите публични задължения, следва да информира за това обстоятелство УО, чрез модул „Комуникация с Управляващия орган“ в ИСУН, в резултат на което ще бъде извършена повторно служебна проверка в информационния масив на НАП. Въпреки поетия ангажимент, органът не е извършва такава проверка. Видно и от административната преписка, последната проверка в масивите на НАП е от 13.12.2024 г., т. е. 3 дни преди изтичане на крайния срок, който е до 16.12.2024 г. На 16.12.2024 г. „Кибера“ ООД, във връзка с комуникацията си с органа, е изпратил пояснение за констатираните от органа публични задължения. В пояснението, изпратено на 16.12.2024 г., на Управляващия орган е посочено, че дружеството е погасило задълженията към НАП за осигуровки и данъци, предоставено е обезпечение, като е отправено искане за повторна служебна проверка за това обстоятелство. Независимо от задължението за извършване на проверка, такава не е направена.

Отправя се искане за отмяна на оспореното решение и връщане на преписката на административния орган, за произнасяне по съществото на искането. Претендират се и разноски.

В съдебно заседание, чрез пълномощник, жалбата и отправените със същата искания, се поддържат изцяло от оспорващия.

Ответникът - Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ при Министерство на труда и социалната политика", чрез пълномощник, изразява становище за неоснователност на предприетото оспорване. Сочи, че заповедта за упълномощаването на г- н С. като Ръководител на Управляващия орган се издава от Министъра, а не от физическото лице, което в този момент заема позицията. Разпоредбата чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ въвежда задължение за кандидата, в 30- дневен срок, да представи доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент по чл. 54 от Закона за обществените поръчки. Указанията, дадени с уведомлението от органа, съдържат и варианти за отстраняване на констатирания проблем. На 13.12.2024 г. до ответника е изпратена празна бланка, а не удостоверение от НАП, както е посочено. Въпреки това органът, без да е задължен за това още на същия ден, уведомява кандидата, че изискуемото удостоверение не е представено, отново с изброяване на опциите. От страна на кандидата е изпратено споразумение с публичен изпълнител, като в самия протокол посочено, че се касае предполагаем размер на задължението, поради което и изискването по чл. 184 ДОПК не е изпълнено. Въз основа Инструкция № И-3 от 26.10.2017 г., която е публикувана в Държавен вестник, брой 88 от 03.11.2017 г., между НАП и Министерство на труда и социалната политика, в която изрично в чл. 8, ал. 1, т. 1, че НАП предоставя достъп до следните електронни услуги: информация относно наличие или липса на задължения на конкретни лица, без посочване на вид и размер на задължението. Следователно, за органа е налице невъзможност за служебно събиране на данни за размера на публичните задължения на „Кибера“ ООД. От страна на дружеството не са представени документи, изхождащи от НАП, удостоверяващи размерът на публичните задължения.

Отправя искане за отхвърляне на жалбата. Претендира се и присъждане на разноски.

Административен съд – Варна, след като обсъди доводите на страните, прецени представените по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и извърши проверка на оспорения акт в съответствие с разпоредбата на чл. 168 АПК, за да се произнесе, съобрази следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване по съдебен ред е Решение № РД – 21 – 311/ 20.12.2024 г. на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ при Министерство на труда и социалната политика", с което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с рег. номер от ИСУН BG05SFPR002 – 1.004 „Адаптирана работна среда“.

Видно от представената по делото на електронен носител Заповед № РД-01-318/ 16.10.2023 г. на РУО е, че е открита процедура процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR002-1.004 „АДАПТИРАНА РАБОТНА СРЕДА“. С посочената заповед са утвърдени документацията за провеждане на подбор на проектни предложения по процедурата, както и условия за кандидатстване (УК) с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма "Развитие на човешките ресурси" 2021-2027.

Заповед № РД-01-318/ 16.10.2023 г. на РУО е изменена със Заповеди № РД-01-326/ 25.10.2023 г., като измененията касаят срока за кандидатстване и срока, в който кандидатите могат да искат разяснения във връзка с условията за кандидатстване.

Заповед № РД-01-318/ 16.10.2023 г. на РУО е изменена със Заповед № РД – 01 – 2/ 05.01.2024 г. на РУО, като изменението касае крайния срок за кандидатстване – същият е продължен до 08.01.2024 г., 17:00 ч.

Заповед № РД-01-318/ 16.10.2023 г. на РУО е изменена със Заповед № РД – 01 – 51/ 20.02.2024 г. на РУО, като изменението касае условията за кандидатстване.

Заповед № РД-01-318/ 16.10.2023 г. на РУО е изменена със Заповед № РД – 01 – 248/ 08.10.2024 г., като са изменени, както следва: текстове по „т. 7 Индикатори (показатели) на Условия за кандидатстване и по „т. 8 Общ размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата и разпределение хо категория райони.“

Съгласно представения по делото, на електронен носител, окончателен вариант на условията за кандидатстване, т. 11, т. 1 е предвидено, че в процедурата не може да участват и безвъзмездна финансова помощ не се предоставя на лица, за които аса налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно ЗОП или които не са изпълнили разпореждане на ЕК за възстановяване на предоставената им неправомерна или несъвместима държавна помощ. Съгласно условията, към момента на кандидатстване кандидатите следва да декларират посочените в Декларация на кандидата "Приложение 1" обстоятелства, декларацията се попълва и от лицето упълномощено да подаде проектното предложение. Преди сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ декларираните обстоятелства се доказват и се извършва проверка от УО относно същите - с официални документи, издадени от съответните компетентни органи за обстоятелствата, за които такива документи се издават, и с декларации за всички останали обстоятелства, които не са били декларирани на предходен етап, или когато е настъпила промяна във вече декларирани обстоятелства. В т. 25. 6 от условията е предвидено, че след одобряване на оценителния доклад УО поканва одобрените кандидати да представят доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент и ги информира какви допълнителни документи следва да представят. Срокът за представяне на документите е 30 дни.

В т. 25. 7 от условията е посочено, че кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за финансиране, се поканват да представят в 30 дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, като предоставят необходимите документи. От страна на кандидата в чл. 25, т. 7 раздел I е посочено какви документи следва да представи кандидата, а за управляващия орган е предвидено задължение преди сключване на административния орган да извърши служебни проверки за задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по см. на чл. 62, ал. 2, т. 1 от ДОПК и лихвите по тях към държавата, проверка относно обстоятелствата по чл. 54, ал. 1, т. 6 от ЗОП в информационната система на ИА ГИТ, проверка за задължения от Столична община за местни данъци и такси, проверка за наличието на задължения въз основа на неизпълнение на договор по ОП РЧР 2014-2020 и ПРЧР 2021-2027 г., проверка чрез издаване на електронно свидетелство за съдимост на лицата които са овластени да представляват кандидата. В раздел 25. 7 е предвидено, че УО ще откаже да сключи договор с кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

По делото е представен на електронен носител и оценителен доклад от 20.09.2024 г. изготвен от комисия, и одобрен на 30.09.2024 г. от ръководителя на УО на ПРЧР. Одобрен е общ размер на безвъзмездна финансова помощ от 99 662 905.99 лв., от която 91 968 827.07 лв. за по – слабо развити региони и 7 694 082.92 лв. – за региони в преход.

"Кибера" ЕООД подава проектно предложение по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2021-2027, процедура BG05SFPR002 – 1.004 „Адаптирана работна среда“.

На 14.11.2024г., посредством кореспонденция в ИСУН (Рег.№ BG05SFPR002-1.004-2149- R010), на основание чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, управляващият орган (УО) на ПРЧР, отправя покана към кандидата „КИБЕРА ООД“, за представяне в 30-дневен срок, на доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в Условията за кандидатстване (УК) по процедура BG05SFPR002-1.004 „Адаптирана работна среда“.

На кандидата е определен краен срок за представяне на документите - 16.12.2024 г.

В поканата, изпратена до кандидата, са изброени посочените в т. 25. 7. от УК документи, които следва да представи, за да докаже, че отговаря на изискванията за бенефициент. Съгласно т. 25.7 . от УК, преди сключването на административен договор, управляващият орган извършва служебна проверка за задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях към държавата.

С поканата за представяне на доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент, кандидатът е уведомен, че в резултат на извършените служебни проверки от УО на ПРЧР, е установено, наличие на негови задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно- осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях към държавата, съгласно извършената служебна справка за наличие или липса на просрочени задължения в НАП. Информацията е по данни от Портала за електронни услуги на НАП, актуални към 14.11.2024 г.

Кандидатът е информиран също, че съгласно чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП, задължително се отстраняват участници, които имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на възложителя и на кандидата или участника, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган. Съобщено е още, че хипотезата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП е неприложима, когато размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е до 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, но не повече от 50 000 лв.

Предвид разпоредбата на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП и с оглед установяване на допустимостта на кандидата за сключване на договор по горепосочената процедура, от „Кибера“ ООД е изискано, в рамките на 30-дневния срок по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, да представи документ, издаден от НАП, от който да е видно какъв е размерът на задълженията за данъци и какъв е размерът на задълженията за осигурителни вноски или да представи погасителен план за отсрочване или разсрочване на задълженията, който е одобрен от НАП, съгласно чл. 184 от ДОПК, или документ, доказващ обезпечение на задълженията, или доказателство, че задължението е по акт, който не е влязъл в сила.

На кандидата е указано, че ако междувременно погаси изискуемите задължения, следва да информира за това УО чрез модул „Комуникация с УО“ на ИСУН, в резултат на което ще бъде извършена повторно служебна проверка в информационната система на НАП.

От кандидата са представени: 1. декларация от Д. К. Й. относно предоставяне на данни за действителни собственици на предприятието-кандидат във връзка с чл. 3, т. 6 от Директива (ЕС) 2015/849 на Европейския Парламент и на Съвета за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма и чл. 72 параграф 1, буква д) от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския Парламент и на Съвета (представена на 26.11.2024 г.); 2. декларация от Д. К. Й. относно Регламент (ЕС) № 833/2014 на Съвета от 31 юли 2014 г. относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, изменен с Регламент (ЕС) № 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 г. (представена на 13.12.2024 г.); 3. Заповед № 68/ 05.05.2022 г., издадена от Д. Й. – управител на „Кибера“ ООД, на основание чл. 403а от Кодекса на труда, във връзка с контрола за спазване на трудовото законодателство от Инспекция по труда (представена на 13.12.2024 г.); 4. Заявление за профил за достъп на законния представител на бенефициента до ИСУН 2020 (представена на 13.12.2024 г.); 5. Удостоверение от Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна относно наличие или липса на задължения за местни данъци и такса битови отпадъци, съгласно което към 11.12.2024 г. „Кибера“ ООД няма задължения (представена на 13.12.2024 г.); 6. Искане от „Кибера“ ООД до ИА „Инспекция по труда“, за издаване на удостоверение за надеждност (представена на 13.12.2024 г.); 7. Декларация за нередности от Д. Й. – управител на „Кибера“ ООД (представена на 26.11.2024 г. и на 13.12.2024 г.); 8. Декларация за минимални помощи от Д. Й. – управител на „Кибера“ ООД (представена на 26.11.2024 г.); Протокол от проведено общо събрание на „Кибера“ ООД, от 04.05.2022 г., на което е взето решение Г. Г. – технически ръководител, да се определи като лице, което да следи за предотвратяване на нарушения на трудовото законодателство, в обектите на „Кибера“ ООД (представен на 13.12.2024 г.); 9. Документ за финансова идентификация (представен на 13.12.2024 г.).

Освен гореописаните документи, в рамките на предоставения 30-дневния срок, като отговор на кореспонденция Рег. № BG05SFPR002-1.004-2149-R010 в ИСУН, на 13.12.2024 г., в 15:56 часа, е получена кореспонденция, съдържаща и прикачен и файл, във формат Pdf, с наименование „Удостоверение за липса на задължения НАП“. При проверка на файла се установява, че същият е без съдържание и не възпроизвежда никаква информация.

На 16.12.2024 г. в 10:07 часа до кандидата е изпратена кореспонденция в ИСУН Рег. № BG05SFPR002-1.004-2149-R011, с която е уведомен, че в резултат на извършените служебни проверки от УО на ПРЧР, е установено, че той има задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно- осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях към държавата, съгласно извършената служебна справка за наличие или липса на просрочени задължения в НАП. Информацията е по данни от Портала за електронни услуги на НАП, актуални към 13.12.2024 г. От „Кибера“ ООД отново е изискано да представи документ, издаден от НАП, от който да е видно какъв е размерът на задълженията за данъци и какъв е размерът на задълженията за осигурителни вноски или да представи погасителен план за отсрочване или разсрочване на задълженията, който е одобрен от НАП, съгласно чл. 184 от ДОПК, или документ, доказващ обезпечение на задълженията, или доказателство, че задължението е по акт, който не е влязъл в сила. Указано е, че ако междувременно погаси изискуемите задължения, следва да информира за това УО чрез модул „Комуникация с УО“ на ИСУН, в резултат на което ще бъде извършена повторно служебна проверка в информационната система на НАП.

В отговор на изпратената кореспонденция, на 16.12.2024 г. в 17:00 часа кандидатът представя следните документи:

1. Разпечатка на платежна форма #75294520/12.12.2024 от онлайн банкиране при Българо-американска кредитна банка. Съгласно разпечатката е направен превод в размер на 8 200 лв. от КИБЕРА ООД към НАП Принудително събиране на публични вземания (Основание за плащане-ИД241564146/2024);

2. Разпечатка на преводно нареждане/ вносна бележка FT2434702SZDT89B/12.12.2024 от онлайн банкиране при ОББ. Съгласно разпечатката, следва да се плати сума в размер на 10 000 лв. Наредител и задължено лице е КИБЕРА ООД, а получател е НАП (Основание за плащане - ИД241564146/2024);

3. Разпечатка на преводно нареждане/вносна бележка FT243460FYP21617/11.12.2024 от онлайн банкиране при ОББ. Съгласно разпечатката, следва да се плати сума в размер на 50 000 лв. Наредител и задължено лице е КИБЕРА ООД, а получател е НАП (Основание за плащане - ИД241564146/2024);

4. Заявление от КИБЕРА ООД до ТД на НАП Варна, сектор „Събиране“, за предоставяне на обезпечение във вид на движимо имущество.

5. Постановление Изх.№С24003-023-0001502/17.05.2024г. на НАП, ТД Варна, за налагане на предварителни обезпечителни мерки на основание чл. 121, ал. 1 от ДОПК;

6. Пояснение от КИБЕРА ООД относно задълженията на фирмата към НАП;

7. Протокол Изх.№[рег. номер]-026-0080205/27.11.2024г. на НАП, ТД Варна, за действия по изпълнение на публично вземане.

С Решение № РД – 21 – 311/ 20.12.2024 г. на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ при Министерство на труда и социалната политика", с което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с рег. номер от ИСУН BG05SFPR002 – 1.004 „Адаптирана работна среда“.

За да постанови оспореното решение, прието е от административния орган, че в рамките на 30-дневния срок по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, изтекъл на 16.12.2024 г., от кандидата не е представен документ, издаден от НАП, от който да е видно какъв е размерът на задълженията за данъци и какъв е размерът на задълженията за осигурителни вноски. Не е представен и погасителен план за отсрочване или разсрочване на задълженията, който е одобрен от НАП, съгласно чл. 184 от ДОПК. Представените документи, доказващи обезпечение на задължения, са релевантни към производството, но поради липсата на официален документ от НАП, удостоверяващ всички задължения на кандидата по вид, размер и основание, при разглеждането им в съвкупност не се установява фактическа обстановка, водеща до правен извод относно допустимост на кандидата за сключване на административен договор. Поради непредставянето на официално удостоверение от НАП не може да се извърши проверка дали размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е над 1 % от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, поради което хипотезата на чл. 54, ал. 5 от ЗОП не може да се приложи. На основание чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, в 14-дневен срок от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не е представил в срок доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент.

Видно от приобщената по делото Заповед № РД-03-31/15.09.2022 г. на Министъра на труда и социалната политика, с която Ц. И. С. – главен директор на ГД "Европейски фондове, международни програми и проекти" да изпълнява функциите на ръководител на УО по програма "Устойчива заетост за хора в неравностойно положение", Програма "Развитие на човешките ресурси" 2021 - 2027.

Така изложената фактическа обстановка, налага следните правни изводи:

Жалбата е подадена от легитимирано лице, в законоустановения 14-дневен срок, против подлежащ на съдебно оспорване акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Със Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) (ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.) заглавието на нормативния акт е изменено на Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ). В § 70 от ПЗР на ЗИД на ЗУСЕСИФ е посочено, че до приключването на програмите за програмен период 2014-2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), разпоредбите на ЗУСЕСИФ, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми. В срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон Министерският съвет и министърът на финансите следва да приемат или приведат в съответствие с него нормативните актове по прилагането на ЗУСЕСИФ, като приетите от Министерския съвет и министъра на финансите нормативни актове до влизането в сила на този закон запазват своето действие по отношение на програмния период 2014-2020 г. и същите ще се прилагат до приемането на актовете за програмен период 2021-2027 г., доколкото не противоречат на този закон (арг. от § 71 от ЗИД на ЗУСЕСИФ, ДВ, бр. 51 от 2022 г.).

За настоящото съдебно производство, доколкото същото е с предмет административен акт, издаден по повод управлението на средствата по програма от програмен период 2021-2027 г., се прилагат понастоящем действащите разпоредби на закона и относимите към него подзаконови нормативни актове.

Съгласно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Оспореното решение, издадено на основание чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, е постановено от компетентен орган.

В чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕФСУ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В ал. 2 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация.

Съгласно чл. 29, ал. 1, т. 1 от Устройствения правилник на Министерството на труда и социалната политика (МТСП), Главна дирекция "Европейски фондове, международни програми и проекти" изпълнява функциите на Управляващ орган на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" и Програма "Развитие на човешките ресурси" и отговаря за управлението и изпълнението им в съответствие с принципа за правилно финансово управление. Следователно, на основание чл. 9, ал. 5 ЗУСЕФСУ министърът на труда и социалната политика, като ръководител на министерството, на основание чл. 25, ал. 1 от Закона за администрацията е ръководител на УО, одобрил проекта и той е компетентният орган, който би следвало да е автор на административния акт, с който се отказа сключване на административен договор. Нормата на чл. 9, ал. 5, предложение последно от ЗУСЕФСУ предвижда възможност министърът да делегира своите правомощия на друго лице. В случая, видно от представената по делото Заповед № РД-03-31/15.09.2022 г. на Министъра на труда и социалната политика, Ц. С. – Главен директор на ГДЕФМПП е определен за ръководител на УО на ПРЧР 2021-2027.

Гореизложеното обуславя извода, че процесното решение е издадено от компетентен орган - ръководителя на УО.

Оспореното решение е издадено в срока по чл. 73, ал. 3 ЗУСЕФСУ.

Оспореният акт е издаден в законоустановената писмена форма, подробно е мотивиран и при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на производствените правила и на приложимото материално право, съобразен е с целта на закона и не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

В административното производство по издаване на процесното решение не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – такива, чието избягване би резултирало в различно произнасяне по същество на спорния предмет.

Като фактическо основание за издаване на акта е посочено констатираното конкретно обстоятелство, възприето като основание за отказ от сключване на административен договор, а именно – кандидатът "Кибера" ЕООД не отговаря на изискванията за бенефициент – т. 25.7 от условията за кандидатстване по процедурата, тъй като към момента при извършена проверка от УО, преди сключване на административен договор, е установено че кандидатът има задължения за данъци и осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК.

Правното основание, на което е издадено оспореното решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, е чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, според който текст, в 14-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

Спазени административнопроизводствените правила, разписани в закона и в Условията за кандидатстване. Съгласно разпоредбите на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и т. 25. 7 от Условията за кандидатстване, кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за финансиране, се поканват да представят, в 30-дневен срок, доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, като представят необходимите документи. В същата точка от Условията за кандидатстване е указано, че УО извършва служебни проверки, включително проверка в портала за електронни услуги на НАП за наличието на действащи към момента на сключване на договора трудови договори. В т. 11. 1 от Условията за кандидатстване изрично е указано, че в процедурата не може да участват и безвъзмездна финансова помощ не се предоставя на лица, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно ЗОП.

Видно от представените по делото доказателства е, на 14.11.2024 г. УО указва на дружеството да се представи необходимите документи за сключване на административен договор. Установява се също, че в рамките на предоставения 30 – дневен срок, „Кибера“ ООД не представя пред органа надлежен документ, установяващ наличието всички на задълженията за данъци и осигурителни вноски и техния размер. Не е представен и погасителен план за отсрочване или разсрочване на задълженията, одобрен от НАП по реда на чл. 184 от ДОПК.

След като в Условията за кандидатстване е предвидено, че кандидатите трябва да отговарят на изискванията на чл. 54 от ЗОП, но дружеството е наясно че наличието на неплатени данъчни/осигурителни задължения в размер по- голям от 1 % от годишния оборот за предходната финансова година е пречка за сключване на административен договор. Условията за кандидатстване са общ административен акт и са влезли в сила, с оглед на което както УО, така и дружеството следва да се съобразяват с тях.

Правилно, с оспореното решение е прието, че не е налице условието съгласно чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, кандидатът да отговаря на изискванията на чл. 54 от ЗОП. Както в административното, така и в съдебното производство жалбоподателят не е ангажирал доказателства, от които да се установява, че към 16.12.2024 г., по отношение на него са налице условията посочени в цитираните разпоредби и в т. 11. 1 от Условията за кандидатстване по процедурата, дружеството не отговаря на изискванията за сключване на договор и на това основание е постановен процесният отказ – чл. 38, т. 3, предл. първо от ЗУСЕФСУ. С последното е спазено изискването на чл. 4, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, безвъзмездната финансова помощ да се предоставя за проекти, с които се постигат целите на програмите по чл. 3, ал. 2, и при условията, определени в тях.

Съгласно чл. 37, ал. 1 и ал. 3 от ЗУСЕФСУ, в двуседмичен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от представянето на доказателствата по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган взема решение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 1, като решението на ръководителя на управляващия орган да предостави безвъзмездна финансова помощ се обективира в административен договор с бенефициера. Срокът по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ е даден на кандидатът в рамките на едно конкурсно производство – производство за подбор на проектни предложения. Съгласно чл. 29, ал. 1 ЗУСЕФСУ подборът на проектни предложения, за които се предоставя безвъзмездна финансова помощ, се провежда в съответствие с принципите на свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация, публичност и прозрачност. Тези принципи изискват органът, чрез всяко свое действие, да гарантира на всички кандидати равни условия, в т. ч. и равни условия за представяне на необходимите за подписване на административния договор документи. С оглед на това органът не може да удължава срока на отделни одобрени за сключване на договор лица независимо по какви причини. С решението за одобрение на проектното предложение жалбоподателят е придобил правото да сключи договор за безвъзмездна финансова помощ, но осъществяването му е в зависимост от способността на кандидата да докаже, че отговаря на изискванията за получател на безвъзмездната помощ като това доказване е ограничено със срок. Срокът е определен от законодателя и с изтичането му се погасява правото да се сключи договор за одобреното проектно предложение.

За да отговаря на условията по процедурата и с него да бъде сключен административен договор, за оспорващото дружество към датата на изтичане на срока – 16.12.2024 г., следва да са налице условията по чл. 11. 1 от Условията за кандидатстване по процедурата, съобразени с разпоредбите на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и чл. 54 от ЗОП. В съответствие с чл. 54, ал. 3, т. 3 ЗОП, във вр. с чл. 56, ал. 1, т. 1 ЗОП, кандидат или участник, за когото са налице основания по чл. 54, ал. 1 и посочените от възложителя обстоятелства по чл. 55, ал. 1, има право да представи доказателства, че е предприел мерки, които гарантират неговата надеждност, въпреки наличието на съответното основание за отстраняване. За тази цел кандидатът или участникът може да докаже, че е погасяване на задълженията си по чл. 54, ал. 1, т. 3, включително начислените лихви и/ или глоби или че те са разсрочени, отсрочени или обезпечени. В случая това не е направено. При това положение, законосъобразно е прието от административният орган за осъществена хипотезата на чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ, както и че съгласно чл. 7 от ПМС 162/ 2016 по отношение на него съществува основание за отстраняване по чл. 54 от ЗОП. Наред с това, непредставянето от страна на жалбоподателя в определения срок на документи за удостоверяване на обстоятелствата, при наличие на които би могло да се пристъпи към сключване на административния договор, попада в обхвата на чл. 38, т. 3, предложение второ от ЗУСЕФСУ, доколкото именно в тежест на кандидата е да докаже, че въпреки съществуващите публични задължения, обосноваващи недопустимост на безвъзмездната финансова помощ, същият отговаря на изискванията за бенефициент, тъй като е налице някое от положителните условия по чл. 54, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от ЗОП - допуснато разсрочване, отсрочване или обезпечение на задълженията, ако задължението е по акт, който не е влязъл в сила, когато размерът на неплатените задължения е под 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година. Наличието на обстоятелства, при които посоченото основание за недопустимост на помощта не се прилага (допуснато разсрочване, отсрочване или обезпечение на задълженията, или задължението е по акт, който не е влязъл в сила, или размерът на неплатените задължения е под 1 % от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година) не подлежи на установяване от административния орган, а следва да бъде доказано от кандидата, за когото това би довело до позитивен извод – че отговаря на изискванията за бенефициент. След като не представя доказателства за осъществяването на някое от тези обстоятелства, въпреки че му е била дадена възможност и достатъчен срок за това, то следва да се приеме, че е налице и основанието за отказ от предоставяне на безвъзмездната финансова помощ по чл. 38, т. 3, предложение второ от ЗУСЕФСУ, поради което и не се констатират нарушения на материалния закон, твърдените нарушения на административните правила във връзка и при издаването на оспорения акт. Представянето на удостоверение от НАП, издадено по реда на чл. 87 ДОПК, на 20.12.2024 г., т. е. изтичане на предоставяне на 30- дневния срок, а и след издаване на оспореното решение, не е в състояние да санира допуснатия пропуск.

Решението е съобразено и с целта на закона, доколкото със средства от ЕФСУ следва да бъдат подпомагани само кандидати, които отговарят на всички разписани изисквания, включително в условията за кандидатстване по съответната процедура.

Предвид изложеното, налага се извода, че обжалваното решение, е издадено от компетентен орган, в изискваната от закона форма, спазени са процесуалните и материалните разпоредби при издаването му, като съответства и на целта на закона, поради което не са налице основания за неговата отмяната. Жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане, съдът намира, че на ответната страна следва да бъдат присъдени разноски на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37 от ЗПП, във връзка с чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, в размер на 100 лева.

На основание чл. 77 ГПК, приложим на основание чл. 144 АПК, оспорващият следва да се осъди да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Административен съд – Варна, сумата от 1628.00 лева, представляваща дължима държавна такса. Размерът на таксата е определен съобразно правилото на чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕФСУ, при приет материален интерес по делото, който е съответен на размера на безвъзмездната финансова помощ - 389 815.06 лв., и след приспадане на вече внесената такса.

Воден от горното, на основание чл. 172, ал. 2 АПК, АдмС-Варна, XXI състав

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалба на „Кибера“ ООД, ЕИК: *********, със седалище [населено място] и адрес на управление [улица]срещу Решение № РД – 21 – 311/ 20.12.2024 г. на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ при Министерство на труда и социалната политика", с което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с рег. номер от ИСУН BG05SFPR002 – 1.004 „Адаптирана работна среда“.

ОСЪЖДА „Кибера“ ООД, ЕИК: *********, със седалище [населено място] и адрес на управление [улица]да заплати на Министерство на труда и социалната политика сумата в размер на 100 (сто) лева разноски по делото.

ОСЪЖДА „Кибера“ ООД, ЕИК: *********, със седалище [населено място] и адрес на управление [улица]да заплати да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Административен съд – Варна, сумата от 1628.00 (хиляда шестстотин двадесет и осем) лева, представляваща дължима държавна такса.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14 - дневен срок, от съобщението до страните, че същото е изготвено.

Съдия: