Решение по дело №459/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 304
Дата: 4 декември 2019 г. (в сила от 17 юни 2020 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700459
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 04.12.2019 год.

 

     Номер      304                2019 година                       град Кюстендил

 

    В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

     Кюстендилски административен съд               

     на пети ноември                                            2019 година

     в открито заседание в следния състав:

 

                                Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                  

     Секретар: И. С.

     Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

     Административно дело номер 459 по описа за 2019 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

П.А.Ф. ***,обжалва Решение № 2153-09-30/13.09.2019 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил, с което е отхвърлена жалбата на г-жа Ф. против разпореждане № **********/24.07.2019 г. на длъжностното лице по пенсионното осигуряване към ТП на НОИ гр. Кюстендил, с което е отменено разпореждане № **********/26.01.2019 г. и последващите го и е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на основание § 4 ал. 1 от ПЗР на КСО, чл. 99 ал. 1 т. 2 б.“а“ от КСО и чл. 114 ал. 1 от КСО, като е установено недобросъвестно получена сума за пенсия, която следва да се възстанови заедно с лихвата по чл. 113 от КСО. Иска се отмяна на обжалвания административен акт. Твърди се,че фактическите констатации на решаващия орган не почиват на факти,а на предположение и е недопустичмо преразглеждане на преписката пет години след влизане в сила на акта, с който е приключена.

Ответникът по жалбата – Директорът на ТП на НОИ гр. Кюстендил, чрез процесуалния си представител гл.юк. А,моли да се отхвърли жалбата и да се потвърди решението на Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил.

Административното производство е започнало със заявление вх.№ ПП 5183/09.01.2015 г. на П.А.Ф. с искане да й бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. С разпореждане № **********/26.01.2015 г. на ръководителя на “Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ гр. Кюстендил е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст в минимален размер, считано от 09.01.2015 г. и впоследствие с разпореждане № ********** от 01.04.2015 г. е изменена в действителен размер на основание чл. 99 ал. 1 т. 6 от КСО.

Във връзка с извършена проверка на пенсионното досие на Ф., с писмо изх. 1056-09-45/2/13.06.2019 г. от „Обединен осигурителен архив“ с. Невестино е изискано да се издаде УП–13 и УП-15 за периода 16.09.1986 г. – 18.09.1989 г. за положения от нея труд при осигурителя ДФ „С“, на длъжност „бояджия на отливки в леярен цех“. При подаване на заявлението Ф. е представила за горепосочения период ТК № 1311 и УП-3 № 140-2/08.05.2001 г., издадено от ДФ „С“. На 17.06.2019 г. с вх. № 1056-09-45/3 е постъпил отговор в ТП на НОИ Кюстендил, с което ООА – с. Невестино уведомява, че след извършена проверка в наличните Приемателно – предавателни протоколи, за лицето П.А.Ф. данни не са открити. Искането за този период е препратено в отдел „Осигурителн архив“ към ТП на НОИ София – град за извършване на допълнителна проверка.

На 03.07.2019 г. с вх. № 1056-09-45/5 е постъпил отговор от ТП на НОИ София – град, че при извършена проверка в приетата разплащателна документация на ДФ „С“, П. „Ч з.“ – Б. приета с ППП № 4546/29.04.2014 г. за следния период: 01.01.1982 г. – 31.12.1999 г. За периода 16.09.1986 г. – 18.09.1989 г. е установено, че липсват данни за П.А.Ф..

С писмо изх. № 1056-09-45/6 от 10.07.2019 г. е изискано от Ф. отново да представи всички документи, удостоверяващи трудовия/осигурителния й стаж. На 17.07.2019 г. с декларация вх. № 1056-09-45/7 Ф. декларира, че не може да представи исканите документи, тъй като ги е изгубила.

Информацията по изготвения образец УП-3 № 140-2 от 08.05.2001 г. не е потвърдена и е изготвен нов опис на действително положения осигурителен стаж, като този за периода 16.09.1986 г. – 18.09.1989 г. е изключен от зачетения осигурителен стаж в първа категория, тъй като не се представят неоспорими доказателства същият да е бил положен от Ф.. Условията за пенсиониране по § 4 ал. 1 от ПЗР на КСО за жени през 2015 г. са:навършена възраст 47 години и 08 месеца; 10 години стаж от първа категория и 94 точки сбор от осигурителн стаж и възраст. При новият опис се установява, че Ф. няма 10 години стаж от първа категория, а има 07 години 06 месеца и 23 дни и не отговаря на условията за пенсиониране по § 4 ал. 1 от ПЗР на КСО към датата на подаване на заявлението.

Издадено е разпореждане № **********/24.07.2019 г. В мотивите на разпореждането се съдържат констатации,че вина за отпуснатата лична пенсия за осигурителен стаж и възраст с разпореждане № ********** ОТ 26.01.2015 г. има Ф., тъй като си е послужила с документ с невярно съдържание. Недобросъвестно получаваната пенсия от същата следва да се възстанови от нея заедно с лихвите по чл. 113 от КСО.

Разпореждане № **********/24.07.2019 г. е било обжалвано пред Директора на ТП на НОИ Кюстендил. Това разпореждане е потвърдено с оспореното Решение № 2153-09-30/13.09.2019 г.,като в него е посочено,че г-жа Ф. не представя неоспорими доказателства, удостоверяващи, че е положила  трудов/осигурителен стаж за периода 16.09.1986 г. – 18.09.1989 г.

В административната преписка е приложена пенсионна преписка на П.А.Ф., съдържаща 52 листа.

Жалбоподателката е субект на правото на съдебно оспорване, упражнила е правото си надлежно, жалбата е постъпила в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК и в този смисъл е допустима.

С разпореждане № **********/24.07.2019 г. длъжностното лице по пенсионното осигуряване е постановило законосъобразен  акт. Правилно е приложил материалния закон и Директорът на ТП на НОИ Кюстендил в оспореното Решение № 2153-09-30/13.09.2019 г.,отхвърляйки оспорването на г-жа Ф. срещу разпореждането.

Преди всичко следва да се посочи, че пенсионният акт като вид индивидуален административен акт се ползва със стабилност, но тази негова стабилност се разпростира до момента, в който същият бъде изменен или отменен,а това следва и може да се случи само на законово основание. В този смисъл, стабилността на акта не може да се схване като непогрешимост на същия, а това, че не може да бъде изменян или отменян с редовните начини на контрол, вкл. и съдебен. В тази насока законодателят е предвидил в АПК хипотези, при които може един придобил задължителна сила и станал стабилен административен акт, да бъде изменен или обезсилен при откриване на нови обстоятелства, които да сочат неговата незаконосъобразност или неправилност.

В пенсионото производство тази възможност е намерила израз в правилото на чл. 99 от КСО, според което влязлото в сила разпореждане по чл. 98 може да се измени или отмени от органа, който го е издал, когато бъде установено поне едно от изброените в ал. 1 обстоятелства: отпускането на пенсия въз основа на неистински или подправен документ или на документ с невярно съдържание, като в случая е налице именно такова обстоятелство – чл. 99 ал. 1 т. 2 б. „а“ от КСО. Това означава, че влязлото в сила разпореждане за отпускане и определяне на пенсията може да бъде отменено или изменено, ако се установи, че пенсията е неправилно отпусната. Тази хипотеза, за разлика от останалите в ал. 2, е по – обща такава, с оглед самата й формулировка, поради което под същата следва да се привеждат факти, попадащи в приложното й поле, които не попадат в никоя от останалите хипотези. В този смисъл, настоящият състав на съда счита, че като е приложил хипотезата на чл. 99 ал. 1 т. 2 б. „а“ от КСО, административният орган е приложил правилно закона.

Съдът не приема тезата на жалбоподателката, че е изгубила исканите й документи. Изгубването на документи, очевидно не е посочено като основание в КСО, но това няма как да бъде изискано от законодателя – да посочи всички възможни хипотези, които могат да се осъществят в правната действителност. Във всеки случай обаче, когато пенсията на лицето е определена в несъответствие с нормативноустановените към момента на отпускането й правила и това не покрива друга хипотеза на чл. 99 ал. 1 от КСО, пенсионният орган може, вкл. и служебно, да отмени и/или измени пенсионния акт. В тази хипотеза въобще не е задължително този резултат да е по причини в пенсионера, за разлика напр. от хипотезата по ал. 2 б. „б“. Това може да е в резултат на допусната грешка в самото развило се и приключило производство по първоначалното отпускане, какъвто е и конкретният случай – неправилна преценка досежно категорията на даден стаж или неговата изискуема продължителност.

От представените по делото доказателства,а именно пенсионна преписка на П.А.Ф. е видно, че е представен опис на документи на трудовия й стаж,вкл. и от осигурителната й книжка. Така представените и приети в съдебното производство писмени доказателства не са оспорени по реда на чл. 193 от ГПК от страните. В тях се съдържат данни както за продължителността на трудовия стаж придобит на съответното място предвид отразените данни за извършваната работа,така и отрасъла на дейността. Т.е. начинът на установяване на длъжността,на която е положен спорния трудов стаж и неговата продължителност е в съответствие с чл. 40 ал. 1 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж. При липса на открито производство по реда на чл. 193 от ГПК по оспорване на вписването,съдът е длъжен да приеме с оглед обвързващата доказателствена сила на официалните документи, че вписаните в тях факти са се осъществили.

Установените обстоятелства водят до безспорния извод, че през периода: 16.09.1986 г. -18.09.1989 г. /в ДФ ”С”/, лицето не е работило като бояджия на отливки в леярен цех. Горното се потвърждава от представените по делото писмени доказателства:писмо вх. № 1056-09-45/3/17.06.2019 г. от „Осигурителен архив“ с. Невестино и писмо вх. № 1056-09-45/5/03.07.2019 г. от „Осигурителен архив“ към ТП на НОИ гр. София.

Отпуснатата пенсия на Ф. е била по § 4 ал. 1 от ПЗР на КСО, като за жени през 2015 г./датата на заявлението – 09.01.2015 г./ условията са били: навършена възраст 47 години и 08 месеца; 10 години стаж от първа категория и 94 точки сбор от осигурителен стаж и възраст. След направеният нов опис на осигурителния стаж на Ф. е установено, че същата няма 10 години стаж от първа категория, а има 07 години 06 месеца и 23 дни и не отговаря на условията по § 4 ал. 1 от ПЗР на КСО. За установяване на последно посочените осигурителен доход и стаж е поискано от жалбоподателката да представи необходимите документи. Самата тя в декларация с вх. 1056-09-45/7/17.07.2019 г. сочи, че не може да ги представи тъй като ги е загубила. Именно с оглед на това е била извършена допълнителната проверка, за която Ф. е била уведомена. Извършената проверка по своята правна природа представлява административно производство по чл. 108 ал. 1 т. 1 от КСО, съгласно която норма, контролните органи на НОИ при изпълнение на служебните си  задължения имат право да проверят всички физически и юридически лица за дейността възложена на НОИ. Следователно, по силата на чл. 108 ал. 1 т. 1 от КСО, е допустимо и законосъобразно контролните органи на ТП на НОИ да извършват ревизиране и проверка на пенсионните преписки по всяко едно време, независимо  от изтеклия период, независимо от наличието или липсата на съмнение и независимо от наличието на външни сигнали или обективни индикации. В тази връзка са нормите на Гл. ІV от Правилника за организация на НОИ. Според чл. 108 ал. 2 от КСО, физическите и юридически лица са длъжни да представят на контролните органи на НОИ исканите от тях документи, сведения, справки, декларации, обяснения и носители на информация, свързани със спазване на осигурителното законодателство във връзка с дейността възложена на тази държавна институция. За пълнота на изложението, съдът ще посочи, че органът не е бил длъжен да проверява какви доказателства има в своите архиви за наличие или липса на осигурителен стаж и доход на лицето, за да прецени при отпускане, респ. изменение или отмяна на размера на пенсията, какъв е действителният размер на осигурителния стаж и доход и съответно размер на пенсията /виж Решение № 10193 от 01.08.2017 г. по адм. дело № 2342/2016 г. на ВАС на Р. България/. В тази връзка е в тежест именно на жалбоподателката да докаже своя осигурителен стаж, независимо от причините за извършената проверка, чрез предоставяне на съответните документи. Тъй като такива не са представени, вкл. и в хода на съдебното производство, контролните органи са констатирали, че установеният стаж за времето 16.09.1986 г. – 18.09.1989 г. не отговаря на този установен при отпускането на пенсията през 2015 г. При така установения по новия опис осигурителен стаж на жалбоподателката в хода на административната процедура, очевидно в случая се касае за неправилно отпусната пенсия с разпореждане № ********** от 26.01.2015 г., считано от 09.01.2015 г. Казано по друг начин, настоящият казус се субсумира в хипотезата на чл. 99 ал. 1 т. 2 б. „а“ от КСО.     

Не на последно място, съдът ще посочи, че е извън предмета на настоящето производство, въпросът дали жалбоподателката е добросъвестна или не, в каквато насока са изложени възражения в жалбата. Изложеното дотук, води до безспорния извод, че в хода на административното производство, от страна на органа са предприети всички необходими и възможни действия по установяване на точния размер на осигурителния стаж на лицето, при спазване на принципите за истинност и служебно начало въведени в чл. 7 и чл. 9 от АПК. Следва да се приеме, че Ф. никога не е имала трудов стаж от първа категория за посочения изследван и проверен период. В този смисъл, пенсията й изначално е била неправилно отпусната, доколкото същата не е отговаряла на условията по § 4 ал. 1 от ПЗР на КСО към датата на подаване на заявлението за отпускане на пенсия.

Отменяйки разпореждане № **********/26.01.2015 г. и отказвайки да отпусне лична пенсия за ОСВ по § 4 ал. 1 от ПЗР на КСО, на основание чл. 99 ал. 1 т. 2 б. „а“ от КСО на П.А.Ф. с разпореждане № **********/24.07.2019 г., длъжностното лице по пенсионното осигуряване е постановило акт съобразен с материалния закон. На основание чл. 114 ал. 1 от КСО недобросъвестно получената сума от пенсията следва да се възстанови от лицето заедно с лихвата по чл. 113 от КСО. Правилно е приложил материалния закон и Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил в оспореното Решение № 2153-09-30/13.09.2019 г., отхвърляйки оспорването на г-жа Ф. срещу разпореждането.

При проверката по чл. 168 от АПК не се установиха други отменителни основания по чл. 146 от АПК.

Процесното решение и контролираното с него разпореждане са постановени от компетентни органи по чл. 117 ал. 1, т. 2 б. “а” и чл. 98 ал. 1 от КСО. Административният акт притежава необходимото съдържание по чл. 59 ал. 2 от АПК. В производството по издаване на акта не е  допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени правила.

Обжалваното решение съответства на целта на закона, тъй като е израз на упражнено правомощие при оспорване по административен ред на съответния административен акт.

 

     Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

 

 

 

 

 

                       Р  Е  Ш  И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.А.Ф. ***, ЕГН **********,срещу Решение № 2153-09-30/13.09.2019 г. на Директора на ТП на НОИ гр.Кюстендил и потвърденото с него разпореждане № **********/24.07.2019 г. на длъжностното лице по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ гр. Кюстендил,с което на основание § 4 ал. 1 от ПЗР на КСО, чл. 99 ал. 1 т. 2 б. „а“ от КСО и чл. 114 ал. 1 от КСО е отменено разпореждане № ********** ОТ 26.01.2015 г. и е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, като е установено недобросъвестно получена сума за пенсия, която следва да бъде възстановена заедно с лихвата по чл. 113 от КСО.

      Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България.

      Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: