Определение по дело №334/2024 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 1185
Дата: 19 септември 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247090700334
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 август 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1185

Габрово, 19.09.2024 г.

Административният съд - Габрово - II състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа докладваното от съдията Емилия Кирова-Тодорова административно дело334/2024 г. на Административен съд - Габрово, за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба с вх. № СДА-01-1957 от 29.08.2024 г., подадена от О. Д. чрез кмета на същата, с упълномощен процесуален представител – адвокат Г. Д. В., против Решение № BG05M9OP001-2.062-003/4 от 12.08.2024 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014 – 2020 г. за верификация на постъпило искане за плащане. В жалбата се съдържа и особено искане за спиране на производството на основание чл. 144 от АПК, във вр. с чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК.

С процесното решение, въз основа искане за плащане № 6 на ИСУН 2020 с отчетен период 01.01.2021 г. – 01.09.2022 г., относно проект „Център за социална рехабилитация и интеграция за лица с психични разстройства и умствена изостаналост“, се определя общ размер на верифицираните средства 30 047.10 лв. и се отклонява искане за плащане в размер на 3 172.28 лв. за непреки разходи поради наличието на предпоставки за недопустимост по чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК. На основание чл. 75, ал. 1 от ЗУСЕФСУ и във вр. с Решение за определяне на финансова корекция рег. № BG05M9OP001-2.062-003/39 от 26.07.2024 г. е „извършена финансова корекция в размер на 76 355.81 лв.“ по сключен договор № 164 от 10.05.2021 г. със „Строй Контрол Инвест“ ЕООД, отчетени с фактура № 118 от 03.09.2021 г., като разходите се разпределят в искания за плащане, съответно, № 2 – 61 084.65 лв. и № 6 – 15 271.16 лв. Определена е сума за възстановяване в общ размер от 31 037. 55 лв. – размера на верифицираните разходи по внесеното ИП № 6, от което е приспадната извършената ФК по отчетени разходи в ИП № 2.

Решението е връчено по електронен път на адресата на 13.08.2024 г., видно от комуникация, приложена по делото на електронен носител. В съпроводителното писмо, с което жалбата и преписката са изпратени в АСГ, е посочено, че жалбата е депозирана в УО на 26.08.2024 г., в рамките на законния срок за обжалване, поради което съдът приема, че тя е подадена в срок и от заинтересована страна – адресат на процесния ИАА.

В процесното решение е отразено, че ИП № 6 не е окончателно такова. С него бенефициентът предявява повторно разходи, които са вече отказани за верификация от УО в предходно административно производство, предявени с ИП № 2, по което е налице произнасяне от страна на УО с влязъл в сила акт – Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане от 30.12.2021 г., като искането е от 29.12.2021 г.

По отношение на повторно предявени разходи на стойност 45 318.26 лв. е налице развито друго допълнително административно производство по определяне на ФК, приключило с Решение от 22.03.2022 г., частично отменено по съдебен ред. Спрямо част от същите разходи УО е провел нова процедура по определяне на ФК, в резултат на която е постановено Решение от 26.07.2024 г. /приложено към административната преписка поделото/.

При преценката за допустимостта на предявените за плащане 48 490.54 лв. УО намира, че с частичната отмяна на Решението от 22.03.2022 г. съдът не постановява дължимост на заявените от бенефициента суми. Съдебната проверка е по отношение законосъобразността на наложената ФК, а не върху допустимостта на заявените за възстановяване разходи. Тези разходи са били вече отказани за плащане в предходно производство, но поради различни причини.

Относно заявената сума от 45 318.26 лв. разходите са отказани с т. 2 от Решението за верификация по ИП от 29.12.2021 г., което е влязло в сила като необжалвано.

Относно сумата от 30 047.10 лв. /за придобиване на активи – материални и нематериални/ съдът е счел, че бенефициентът не е допуснал нарушения при възлагане на обществените поръчки, поради което и УО потвърждава допустимостта на тези разходи за тази стойност.

Относно разходите за СМР на стойност 15 271.16 лв. същите са допустими, но за тях е определена ФК.

Разходите на стойност 3 172.28 лв. са недопустими, като по отношение на тях е вече определена недопустимост с влязъл в сила ИАА и повторна верификация не може да се направи.

Предявените повторно разходи представляват единна ставка, която се определя като процент към преките допустими разходи, като не е предвидена законова възможност за такова повторно предявяване, освен в хипотезата на чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, но такива предпоставки не са налице.

По тези причини УО намира, че е налице отрицателна процесуална предпоставка по чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, която определя ИП за в тази му част за недопустимо, поради което органът не следва да се произнася по него.

В т.2 от Решението на същия административен орган от 26.07.2024 г. е определена ФК в размер на 25% върху сумата от отчетените като допустими разходи, засегнати от допуснати нарушения по договора с доставчика, но към датата на издаване на процесния ИАА това решение е връчено, но невлязло в сила.

На тези основания се: 1. верифицират разходи от 30 047. 10 лв.; 2. Отклоняват се като недопустими такива за 3 127.28 лв.; 3. Извършва се ФК в размер на 76 355.81 лв. по двете ИП №№ 2 /за 61 084.65 лв./ и 6 /за 15 271.16 лв./; 4. Определя се общ размер на сума за възстановяване – 31 037.55 лв.

В жалбата си О. Д. оспорва процесното Решение и моли за спиране на производството по делото. Съдът е счел жалбата за нередовна поради липса на приложени доказателства за внесена ДТ, поради което на жалбоподателя са дадени указания за отстраняване на нередовността и срок за това. В постановения срок нередовността е отстраненаи ДТ е заплатена.

Решението се оспорва в цялост. Според жалбоподателя предходно издаденото и цитирано по-горе решение на същия УО от 26.07.2024 г. е за налагане на същата ФК, което прави незаконосъобразно процесното такова и е основание за исканото от него спиране на настоящото съдебно производство до изясняване на спора по законосъобразността на това предходно издадено решение. Процесният ИАА незаконосъобразно съдържа както частична верификация на заявени за плащане разходи, така и разпореждане за налагане на ФК, като по този начин се издават два административни акта, с които се налага такава корекция, за една и съща нередност, като процесният се явява втори по реда на издаването си. Не са дефинирани и разграничени ясно в настоящото решение основанията за неверифициране на ИАА и за налагане на ФК, което не е направено. Налице е и противоречие между фактически и правни основания, като фактическите са свързани с преценката за допустимост ва извършените разходи, а правните – с твърдения за извършена нередност и определяне на ФК чрез препращане към предходно решение, невлязло до момента в сила. На практика в процесния ИАА не се съдържат ясни основания за издаването му. Цитирането единствено на предходно издаден ИАА е недостатъчно като фактическа обосновка за издаването на процесния такъв, още повече, че първият не е влязъл в сила.

В отговор по депозираната жалба УО оспорва допустимостта и основателността на същата, като се изразяват и доводи против направеното искане за спиране на производството. С молба от 17.09.2024 г. представя допълнителни доказателства и пояснения, като мотивира становище против спиране на производството, т.к. настоящото производство касае верификация на предявени за плащане разходи, а другото съдебно производство, поради чиято висящност жалбоподателят иска спиране на настоящото, е свързано с налагане на ФК, което е различно самостоятелно производство, развиващо се независимо от настоящото.

Съдът споделя доводите на ответната страна за липса на основания за спиране на настоящото съдебно производство, като намира, че не са налице условията за преюдициалност на другото по отношение на настоящото такова, поради което следва да остави това искане без уважение.

Делото следва да се насрочи за о.с.з. с конституиране и призоваване на страните.

Воден от изложеното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 153, ал. 1, чл. 170, във вр. с чл. 9, ал. 4 от АПК, Административен съд- Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на жалбоподателя за спиране на производството по делото като неоснователно.

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1.Жалбоподател: Община Дряново, ЕИК: *********, с адрес за призоваване и съобщения: [населено място], [улица].

2.Ответник: Ръководител УО на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“2014 – 2020 при Министерство на труда и социалната политика, с адрес за призоваване и съобщения: [населено място], [улица], ЕИК: *********.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание за 07.11.2024 г. от 11.30 часа, за когато на страните да се изпратят призовки.

УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да установи основанията за издаване на акта и спазване на процесуалните изисквания, вкл. че на жалбоподателя е предоставена възможност да участва в производството по издаване на оспорения ИАА, запознат е с предварително с установените факти и обстоятелства и е имал възможност да направи възражения и да представи становище и доказателства, преди издаването на Решението; чеса налице основания за отказ от верификация на процесните суми, както и основание за възстановяването на такива.

Преписи от съдебния акт да се изпратят на страните в едно с призовките.

Съдебният акт не подлежи на обжалване.

Съдия: