ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2580
Русе, 09.09.2024 г.
Административният съд - Русе - VIII състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА |
Като разгледа докладваното от съдия РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА административно дело № 20247200700453 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 159, т. 1 от АПК и чл.16, ал.8 и ал. 10 от Постановление на МС № 114 от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г.).
Постъпила е жалба от „Зора-Агро 99“ ЕООД, със седалище: гр. Русе, депозирана чрез адвокат-пълномощник А. Ж., против Уведомително писмо (УП) за представяне на документи за проверка на изискванията за краен получател и за корекции в бюджета на финансиране на Предложение за изпълнение на инвестиция от Механизма за възстановяване и устойчивост по Процедура за предоставяне на средства на крайните получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ с изх. № 07-2600/8745 от 14.05.2024 г., издадено от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/, само в частта му по Раздел I, с която на основание чл. 16, ал. 10 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., дружеството, в качеството му на кандидат за средства от Механизма, подало Предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) с номер от ИСУН: BG-RRP-6.004-0585, се уведомява, че Оценителната комисия е извършила корекция в бюджета на финансиране на неговото ПИИ. Иска се отмяна на УП в оспорената му част.
Ответникът в производството – изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуални представители гл. юрисконсулт Л. Ж. и юрисконсулт Г. Б., оспорва жалбата като счита същата за неоснователна и недоказана.
От фактическа и правна стана, съдът намира следното:
С Регламент (Е.) № 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12 февруари 2021 г. е създаден Механизъм за възстановяване и устойчивост. Механизмът е иновативен резултатно ориентиран инструмент, който цели да осигури ефективна и значителна финансова подкрепа за ускоряване на прилагането на устойчиви реформи и свързаните с тях публични инвестиции в държавите-членки на Е.. В ДВ, бр. 43 от 10.06.2022 г. е обнародвано Постановление на МС № 114 от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост. Постановлението на Министерския съвет е във връзка с изпълнението на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), одобрен с решение на Министерския съвет и използването на средствата от Механизма за възстановяване и устойчивост в съответствие с принципа на добро финансово управление, както и във връзка изискванията на чл. 22 от Регламент (Е.) № 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12 февруари 2021 година за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост („Механизъм“). Постановлението регулира обществените отношения, породени във връзка с изпълнението на НПВУ.
В конкретния казус производството пред административния орган се развива именно по реда на Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., средствата от Механизма се предоставят от ръководителя на структурата за наблюдение и докладване с договор за финансиране въз основа на одобрено предложение за изпълнение на инвестиция или със заповед, когато структурата за наблюдение и докладване и крайният получател са в една и съща административна структура или организация. А според ал. 2 средствата по ал. 1 се предоставят чрез: 1. подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели, които не са изрично посочени в Плана за възстановяване и устойчивост; 2. директно предоставяне на средства на конкретни крайни получатели за изпълнение на инвестиции в Плана за възстановяване и устойчивост.
Според правната норма на чл. 4 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., кандидатите за средства от Механизма подават предложение за изпълнение на инвестиция чрез формуляр за кандидатстване в информационната система за Механизма в съответствие с условията, утвърдени от ръководителя на структурата за наблюдение и докладване.
През 2023 г. по Механизма за възстановяване и устойчивост BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ на Държавен фонд “Земеделие“ „Зора-Агро99“ ЕООД е подало Предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) с номер от ИСУН: BG-RRP-6.004-0585 по процедура за предоставяне на средства чрез подбор - чл. 4, вр. с чл. 3, ал. 2, т. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ (вж. Основна информация за предложение за изпълнение на инвестиция „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичния преход на селското стопанство“, Процедура № BG-RRP-6.004 по направление „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ – Приложение № 2 към Условията за кандидатстване на л. л. 10 – 18 от преписката).
Видно от разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., при процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции се извършва:
1. оценяване на всяко предложение, подадено в определения срок, което включва:
а) оценка на административното съответствие и допустимостта;
б) техническа и финансова оценка;
2. класиране на предложенията, чиято оценка е по-голяма или равна на минимално допустимата по чл. 16, ал. 1, в низходящ ред;
3. определяне на предложения, за които се предоставят средства от Механизма.
На основание разпоредбата на чл. 20, ал. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., в 7-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от представянето на доказателствата по чл. 19, ал. 2, ръководителят на структурата за наблюдение и докладване издава решение за предоставяне на средства от Механизма по всяко предложение, включено в списъка по чл. 18, ал. 1, т. 1.
На основание разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. органът може и да откаже предоставянето на средства при изпълнението на определени предпоставки.
Съгласно нормата на чл. 10, ал. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., след изтичането на крайния срок за подаване на предложения ръководителят на структурата за наблюдение и докладване назначава със заповед комисия, която да извърши оценяване и класиране на предложенията по процедурата. Комисията се назначава в 7-дневен срок от изтичането на крайния срок за подаване на предложения.
По преписката са налични Заповед № 03-РД/598 от 08.02.2024 г., изменена със Заповеди за изменение на тази заповед № 03-РД/598#1 от 23.02.2024 г., № 03-РД/1056 от 13.03.2024 г., № 03-РД/598#2 от 29.03.2024 г. и № 03-РД/598#3 от 19.04.2024 г., на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с които на основание чл. 10, ал. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. по компонент Устойчиво земеделие – Инвестиция „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“, във връзка с т. 1 от Правила за работата на Оценителната комисия е определил състава на Оценителната комисия за разглеждане, извършване на оценка, класиране на подадените предложения за изпълнение на инвестиции и изготвяне на административни договори за безвъзмездна финансова помощ/откази за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ от Националния план за възстановяване и устойчивост, началото на работа на Комисията, както и срока, до който Комисията следва да изготви и представи на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ оценителен доклад, съгласно чл. 18 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. (л. л. 176 – 197 от преписката).
Налице са данни, че предложението на жалбоподателя е било оценено с оглед административното му съответствие и допустимост, каквато проверка е дължима на основание чл. 8, ал. 1, т. 1, б. „а“ и чл. 15 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. и което представлява първият етап от дейността на Оценителната комисия по проверка на подадените предложения за изпълнение на инвестиции като е прието, че кандидатът отговаря на съответните изисквания (представен Протокол от оценка по критерии за административна допустимост и оценка на качеството № 03-0416/1885 от 24.04.2024 г., ведно с извлечение за движението на документа от деловодната система на ДФЗ - „Архимед“ на л. л. 110 и сл. от преписката).
Последвала е и техническа и финансова оценка, извършена по реда на чл. 16 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., което на практика представлява вторият етап от дейността на комисията по разглеждане и оценка на подадените ПИИ. В изпълнение на изискванията на чл. 18 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., резултатите от работата на Оценителната комисия са обективирани в Оценителен доклад № 03-0416/1887 от 24.04.2024 г., неразделна част от който са Списък на предложените за финансиране проектни предложения и размера на предоставената безвъзмездна финансова помощ, в който под номер 187 фигурира жалбоподателят с ПИИ BG-RRP-6.004-0585 с одобрени разходи в размер на 350 093, 57 лева и одобрена субсидия на проекта в размер на 175 046, 78 лева и получен общ брой точки – 73 (л. 41 от преписката); Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанията за отхвърлянето им; Списък на оттеглените проектни предложения (л. л. 39 и сл. от преписката).
На основание чл. 16, ал. 8, т. 4 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., съгласно който Оценителната комисия може да извършва корекции в бюджета и/или размера на финансирането на предложение, в случай че при оценката се установи наличие на недопустими дейности или разходи, Оценителната комисия е направила корекция на разход за телескопичен повдигач МТ 1840 Easy с мощност 70-80 к.с. и с височина на повдигане 17,55 м. като недопустим за финансиране в размер на 200 416, 00 лева по подробно изложени съображения.
Налице са данни, че представеният оценителен доклад е одобрен от ръководителя на структурата за наблюдение и докладване, каквото качество има изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“.
Съгласно разпоредбата на чл. 19, ал. 2 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл.18, ал. 1, т. 1, а в случаите по чл. 20, ал. 2 – и от списъка по чл. 18, ал. 1, т. 3, се поканват да представят в 14-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за краен получател на средства от Механизма, включително на изискванията по чл. 6, посочени в условията за кандидатстване по чл. 5, ал. 1, т. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване. При установена обективна необходимост от предоставяне на разяснения и/или допълнителни документи на кандидатите може да се предостави еднократно допълнителен срок, но не по-дълъг от 14 дни.
В изпълнение на горецитираното законово изискване до жалбоподателя е изпратена покана да представи съответни документи като тази покана на практика е обективирана в Раздел II от процесното уведомително писмо /УП/, в която част то не е оспорено с разглежданата жалба.
Съгласно разпоредбата на чл. 16, ал. 10 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., кандидатът се уведомява за извършените от Оценителната комисия корекции по ал. 7 и 8 с поканата по чл. 19, ал. 2. Именно в тази част е оспорено процесното УП.
С Уведомително писмо с изх. № 07-2600/8745 от 14.05.2024 г., изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ уведомява жалбоподателя, че след проведената оценка, предложението за изпълнение на инвестиция на „Зора-Агро 99“ ЕООД е получило 73 общ брой точки по критериите за оценка на ПИИ съгласно Раздел 19 „Критерии и методика за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции“ от Условията за кандидатстване по процедурата и е включено в списъка на предложения за изпълнение на инвестиции, одобрени за финансиране по процедурата, с максимален размер на средствата от Механизма за възстановяване и устойчивост в размер на 175 046, 78 лева, което представлява 50 на сто от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи.
С УП в оспорената му част – Раздел I, на основание чл. 16, ал. 10 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., дружеството, в качеството му на кандидат за средства от Механизма, подало Предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) с номер от ИСУН: BG-RRP-6.004-0585, се уведомява, че Оценителната комисия е извършила корекция в бюджета на финансиране на неговото ПИИ. Посочено е, че на основание чл. 16, ал. 8, т. 4 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., съгласно който Оценителната комисия може да извършва корекции в бюджета и/или размера на финансирането на предложение, в случай че при оценката се установи наличие на недопустими дейности или разходи, Оценителната комисия е направила корекция на разход за телескопичен повдигач МТ 1840 Easy с мощност 70-80 к.с. и с височина на повдигане 17,55 м. като недопустим за финансиране в размер на 200 416, 00 лева по подробно изложени съображения.
Частично оспореното по делото Уведомително писмо с изх. № 07-2600/8745 от 14.05.2024 г. е издадено от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в качеството му на ръководител на структура за наблюдение и докладване по смисъла на т.6 вр. т.7 от параграф 1 от ДР на Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. Това следва от представен по делото заверен препис от Договор № РД 50-305 от 20.12.2023 г. № 02-0400/391#1 от 19.12.2025 г., сключен между Министър на земеделието и Държавен Фонд „Земеделие“ за възлагане на дейности и функции на Структура за наблюдение и докладване, определени в чл. 8, ал. 1 от ПМС № 157 от 2022г. за изпълнение на инвестиция C6.I1 „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство“. Договорът е сключен на основание чл.84, ал.2 от ЗПЗП и чл.8, ал.2 от Постановление №157 на МС от 07.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнение на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции /Oбн., ДВ, бр. 54 от 12.07.2022 г./. Според последната цитирана разпоредба от постановлението - ръководителите на ведомствата по чл. 3, ал. 1, т. 3, в рамките на които е създадена структура за наблюдение и докладване, могат да възложат на друго ведомство – второстепенен разпоредител с бюджет към тях, дейности и/или функции на съответната структура за наблюдение и докладване, а в случая на Министерството на земеделието – на Държавен фонд "Земеделие", дейности и/или функции на съответната структура за наблюдение и докладване, а съгласно Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 3 от Постановление № 157 от 07.07.2022 г. на МС, отговорен за изпълнението на инвестицията C6.I1 „Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство, е Министерство на земеделието и храните.
При тези данни по спора и след като извърши проверка по допустимостта на жалбата, съдът намира, че липса годен за обжалване предмет.
На оспорване по реда на чл. 145, ал. 2 от АПК подлежат индивидуални административни актове, които по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК са властнически волеизявления на административен орган, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт.
Съгласно чл. 21, ал. 5 от АПК не са индивидуални административни актове волеизявленията и действията на административния орган, които са част от производството по издаване на индивидуални административни актове.
Уведомителното писмо, в оспорената му по делото част, както по своята форма, така и по своето съдържание, не може да се определи като властническо-разпоредително волеизявление, с което пряко се предизвиква промяна в правната сфера на неговия адресат.
УП е издадено в хода на провеждана процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции, регламентирана в Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., поради което има характеристиките на волеизявление по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК. То е изцяло с уведомителен характер и не проявява самостоятелно правни последици.
Уведомителното писмо, в раздел I, има за цел да уведоми кандидата за средства от Механизма за резултатите от дейността на оценителната комисия, и по-конкретно констатираното от помощния орган наличие на недопустим разход и следващата се въз основа на това на корекция в размера на финансирането на ПИИ на оспорващия. Законосъобразността на въпросната корекция би могла да бъде обект на преценка при оспорване на завършващия производството акт, а частично обжалваното уведомително писмо не се явява такъв. Действително, изложените в раздел I от УП факти и обстоятелства са от значение за определяне размера на финансиране на предложението на дружеството, но на по-късен етап, при издаване на финализиращ процедурата чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции акт. Изводът следва от разпоредбата на чл. 20, ал. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г., според която, в 7-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от представянето на доказателствата по чл. 19, ал. 2, ръководителят на структурата за наблюдение и докладване издава решение за предоставяне на средства от Механизма по всяко предложение, включено в списъка по чл. 18, ал. 1, т. 1. Този финализиращ производството акт има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и респективно при издаването му, той би представлявал годен предмет за обжалване и в хипотезата, в която на дружеството би било разрешено предоставяне на средства от Националния план за възстановяване и устойчивост на РБългария по Проектно предложение за изпълнение на инвестиция с рег. номер в ИСУН: BG-RRP-6.004-0585 в размер на 175 046, 78 лева, вместо за пълния заявен размер, включващ и разхода за телескопичен повдигач МТ 1840 Easy, приет от Оценителната комисия за недопустим. В този смисъл е практика на ВАС, намерила отражение в Решение № 8576 от 9.07.2024 г. на ВАС по адм. д. № 3784/2024 г., VII о.
По аргумент от чл. 21, т.1 и т.5 от АПК настоящият състав намира, че УП, в оспорената му част, няма белезите на индивидуален административен акт по смисъла на АПК, поради което липсва годен предмет на оспорване пред съда. Наличието на годен за обжалване административен акт е абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно производство, за чието съществуване съдът следи служебно. Липсата й обосновава извод за недопустимост на търсената съдебна защита. В този случай жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по нея - да се прекрати.
Предвид прекратяването на производството следва да бъде отменено протоколното определение, постановено в публично съдебно заседание на 14.08.2024 г., с което съдът е постановил отлагане на делото и насрочване му за разглеждане в открито съдебно заседание на 27.09.2024 г. от 9.30 часа.
Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК и чл.253 ГПК вр. чл.144 АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ протоколно определение, постановено в публично съдебно заседание на 14.08.2024 г. за отлагане на делото и насрочване му за разглеждане в открито съдебно заседание на 27.09.2024 г. от 9.30 часа.
Да се уведомят страните.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Зора-Агро 99“ ЕООД, със седалище: гр. Русе против Уведомително писмо за представяне на документи за проверка на изискванията за краен получател и за корекции в бюджета на финансиране на Предложение за изпълнение на инвестиция от Механизма за възстановяване и устойчивост по Процедура за предоставяне на средства на крайните получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ с изх. № 07-2600/8745 от 14.05.2024 г., издадено от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му по Раздел I, с която на основание чл. 16, ал. 10 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост дружеството, в качеството му на кандидат за средства от Механизма, подал Предложение за изпълнение на инвестиция с номер от ИСУН: BG-RRP-6.004-0585, се уведомява, че Оценителната комисия е извършила корекция в бюджета на финансиране на подаденото от него предложение за изпълнение на инвестиция.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 453/2024 г. по описа на Административен съд - Русе.
Определението, в прекратителната му част, може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.
Съдия: | |