М О Т И В И към АНД 828/2020
год. на ВТРС
ОБВИНЕНИЕТО по постановление на ВТРП от 09.06.2020год., с предложение по
чл.78а от НК е срещу обвиняемия С.С.Ш.
- ЕГН: **********,***, за това, че на 15.11.2017 г. около 21:15 ч. на кръстовището
на ул. "Клокотница" с ул. "Янтра", гр. Полски Тръмбеш, при
управление на моторно превозно средство - лек автомобил "Фолксваген Голф 3"
с peг. ===по ул. "Янтра" в посока изток, нарушил правилата за
движение - чл. 5, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата, като с
поведението си на водач, участник в движението по пътищата, е поставил в
опасност живота и здравето на И.К.Г.от с., ул. и чл. 20, ал. 2 от Закона за
движение по пътищата, като при избиране на скорост на движение от 44.6 км./ч. не се съобразил
с характера и интензивността на движението - навлизаща в лентата за движение на
л. а., каруца с конски впряг, за да бъде в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие, в резултат на което, автомобилът не е спрял и се ударил
с дясната си челна част в дясната част на движеща се по ул. „Клокотница“ в
посока юг и управлявана от И.К.Г.от с., ул., като по непредпазливост причинил
на водача на каруцата - И.К.Г., средна телесна повреда - разстройство на
здравето, временно опасно за живота, със срок на лечение и възстановяване не по
- малък от осем месеца, поради причина закрита черепно - мозъчна травма,
изразена в счупване на основата на черепа, счупване на кост на черепния свод и
контузия на главния мозък - престъпление по чл. 343, ал. 1,б. „б“, пр. 2 вр.
чл. 342, ал. 1, пр. 3 вр. чл. 129, ал. 2, пр. 5, алт. 2 вр. с ал. 1 от НК вр.
чл. 5, ал. 1, т. 1 и чл. 20, ал. 2 от Закона за движение по пътищата.
В
съд.заседание прокурорът се явява и взема становище по същество. Счита
обвинението за безспорно доказано. Налице били предпоставките по чл.78 а от НК.
При определяне на наказанието съдът следва да се съобрази с това, че е налице
съпричиняване от страна на пострадалия.
Обвиняемият редовно призован на съдебния
адрес с препис на постановлението на ВТРП не се явява. Ш. не се признава за
виновен в ДП и не дава обяснения в присъствието на своя защитник - адв. Т.Т. от
ВТАК.
Съдът като обсъди събраните по делото
доказателства, намери за установена следната фактическа обстановка:
На 15.11.2017 г. около 21:15ч., на
кръстовището на ул. „Клокотница“ с ул. „Янтра“, гр. Полски Тръмбеш, И.К.Г.,
живеещ в с. Павел навлязъл в кръстовището с управляваната от него каруца с
конски впряг със скорост от 8.6
км/ч, като идвал от ул.“Клокотница“, не спрял на знак
“Стоп. Спри осигури предимство“ и навлязъл в лентата за движение на л. а.
„Фолксваген Голф 3“ с рег.№...., управляван от С.С.Ш.,***
в посока изток, към ПП I-5
със скорост от 44.6 км/ч
с включени светлини. Уличното осветление работело, нямало мъгла или влажност,
пътят бил сух. Обв.Ш. не успял да предприеме навременно спиране в рамките на
разстоянието, с което е разполагал и в което е имал достатъчно време да
възприеме опасността - навлизаща в кръстовището каруцата и да спре преди
мястото на удара, със скоростта, с която се е движил, като в резултат на това
настъпва пресичане на траекториите на МПС и ППС с животинска тяга и възниква
удар на лекият автомобил в каруцата. Каруцата с конският впряг се
обърнала върху лявата си страна на пътното платно на ул. „Янтра“, а л. а. спрял
до тротоара веднага след кръстовището с ул. „Клокотница“ на около метър от
каруцата. Конят, който е бил впрегнат в каруцата, останал легнал на тротоара до
автомобила, а от сблъсъка между л. а. и каруцата пострадалият И.Г.паднал от
каруцата на пътното платно, като останал между двете ППС, като в резултат на
падането получил закрита черепно - мозъчна травма, изразена в счупване на
основата на черепа и счупване на кост на черепния свод, както и контузия на
главния мозък и загубил съзнание.
Произшествието
е посетено от полицай OOP Ц.Г.и мл. автоконтрольор Н.Д.. При пристигането си на
място със служебен автомобил „Киа Сийд“ с peг. № СВ 1631 КК, служителите
установили, че са катастрофирали лек автомобил „Фолксваген Голф 3“ с peг. ===и
каруца с конски впряг, тип „гуменка“, като каруцата била обърната върху лявата
си страна на пътното платно на ул. „Янтра“, а л. а., бил спрян до тротоара
веднага след кръстовището с ул. „Клокотница“, на около метър от каруцата. На
място пристигнал и екип на ФСМП - Полски Тръмбеш, които оказвали спешна помощ
на пострадалия И.Г.., лежащ на пътното платно. Св.Димитров проверил документите
на водача на лекият автомобил и установил, че същият е С.С.Ш.,***. Св.Д.
извършил проверка на водача на л. а. за наличие на алкохол в кръвта с
техническо средство „Алкотест Дрегер 7410+“ с фабр. № ARSK 0252, като пробата
не отчела етилов алкохол в кръвта. Св.Г. снел писмено обяснение от С.Ш. относно
случилото се, като Ш. обяснил, че въобще не е видял каруцата. Първото му
усещане за катастрофата бил самият удар. Признал, че не бил намалил на
кръстовището, но карал бавно и бил на път с предимство и не бил очаквал точно
това да се случи.
В последствие
полицейските служители били уведомени от
ОДЧ, че на пострадалия Георгиев е била извършена проверка за алкохол с
техническо средство от служители на РУ - Велико Търново, като същата била
отчела 2.22 на хиляда алкохол в кръвта. Свидетелите Димитров и Гецов
обезопасили и запазили произшествието до пристигане на ДОГ, след като
докладвали за установеното на ОДЧ, като впоследствие на място е извършен оглед
на ПТП-то надлежно отразен в съответния протокол.
В хода на
разследването са разпитани всички лица, имащи информация относно престъпното
деяние. Извършен е оглед на местопроизшествието, назначени са съответните
експертизи. Разпитани са в качеството на свидетели Георгиев, Гецов, Милева,
Трифонова и пострадалия И.Г...
За
установяване на характера на нараняванията на Георгиев, получени при ПТП, е
назначена съдебно-медицинска експертиза по писмени данни. Според заключението
на вещото лице И.К.Г.е получил, в следствие на настъпилото ПТП, закрита черепно
- мозъчна травма, изразена в счупване на основата на черепа и счупване на кост
на черепния свод, както и контузия на главния мозък. Вещото лице е посочило, че
получените травми, са в резултат от удар с или върху тъп предмет и е счел за
възможно да са били получени по начина, описан в материалите по ДП.
Констатираните травми са причинили на Георгиев разстройство на здравето,
временно опасно за живота, със срок на лечение и възстановяване не по - малък
от 8 /осем/ месеца, което отговаря на средна телесна повреда, според
дефиницията в НК.
От
заключението на назначената техническата експертиза става ясно, че състоянието
на всички части, възли и агрегати от кормилната уредба, спирачната система,
колелата, лагерните връзки, гумите и осветителната система на лек автомобил "Фолксваген
Голф 3" с рег.№...., е било изправно и същите са били годни за
експлоатация и не са били в причинна връзка с настъпване на ПТП, като
автомобилът е бил технически изправен преди възникването на ПТП-то.
Изготвена е и
авто-техническа експертиза, в която са посочени механизма и причините за
настъпилото ПТП. От получената АТЕ, става ясно, че преди ПТП, л. а. "Фолксваген
Голф 3" с рег.№...., управляван от обв.Ш. *** в посока изток, към ПП I-5 със скорост от 44.6 км/ч. Каруцата с
конски впряг, тип „гуменка“ се е движела със скорост от 8.6 км/ч. по ул. „Клокотница“
в посока юг, към гр. Велико Търново. Водачът на л. а. "Фолксваген Голф 3"
с per. ===- обв.Ш. е можел да спре, при навременна реакция при движение със
скорост до 78 км/ч.
Като основна причина за настъпване на ПТП, от
експлоатационно техническа гледна точка, е пресичането на траекториите на МПС и
ППС с животинска тяга, както и ненавременно предприетото спиране от страна на
водача на МПС- обв.Ш., в рамките на разстоянието, с което е разполагал и в
което е имал достатъчно време да възприеме опасността, каруцата, и да спре
преди мястото на удара, със скоростта, с която се е движил.
И двамата водачи на ППС са имали техническата
възможност да предотвратят ПТП. За водачът на каруцата - пострадалия Георгиев,
възможността е била да не навлиза в лентата за движение на л. а. и да го
пропусне да премине. Налице е съпричиняване
от страна на пострадалото лице. За водача на л.а. обв.Ш., възможността е
била да реагира навреме след възникване на опасността и да спре преди мястото
на удара.
От справка за съдимостта на С.С.Ш. е видно, че
същият не е осъждан. От справка за
личността му, изготвена от служител на РУ - Бяла, е видно, че Ш. е
правоспособен водач и е завършил средно образование. Живее в с. П. Каравелово,
на постоянния си адрес, заедно със семейството си. Не е конфликтна личност и
няма данни да е извършвал противообществени прояви. Издържа се, чрез сезонна
работа извън територията на Република България. Семейството му е с нисък
социален статус. Обв.С.Ш. няма криминалистически и съдебни регистрации. Срещу
него не се водят преписки в РУ - П. Тръмбеш.
От справката на служител "Пътен контрол"
при РУ - П. Тръмбеш, става ясно, че Ш. е правоспособен водач от 2007 г., категории В, М, АМ
и BE. СУМПС е подновявано редовно, за последно на 12.03.2019 г. с валидност до
12.03.2029 г. СУМПС не е било отнемано на Ш.. На Ш. са издавани общо три броя
НП - през 2012 г.;
2013 г.
и 2015г., като са му налагани глоби, съответно 20 лв., 100 лв. и 100 лв., като
всички НП са влезли в сила, а глобите - платени. На Ш. са налагани общо 6 бр. глоби с фиш, като всички са платени. Срещу Ш. няма издавани ЗППАМ.
Относно управлявания от Ш. по
време на ПТП, автомобил, същият е л. а. «Фолксваген Голф 3» с peг. ===и рама № WVWZZZ1HZRW231478 и е
собственост на В.В.от с. Д., като
автомобилът бил закупен от обв.Ш., без да е прехвърлен документално по
надлежния ред.
От събраните в хода на
разследването доказателства е видно, че
С.Ш. е нарушил правилата на ЗДвП, а именно - визираното в чл. 20, ал. 2 от ЗДвП, задължение на водачите на МПС - да намалят скоростта и в случай на
необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението, поради което е
причинил ПТП, като е допуснал по непредпазливост, причиняването на средна
телесна повреда на И.К.Г., изразена в разстройство на здравето,
временно опасно за живота, със срок на лечение и възстановяване не по - малък
от 8 /осем/ месеца.
Пострадалия Георгиев също е нарушил правилата за движение по пътищата,
тъй като не е спрял на пътен знак „В 2“, при навлизане в ул. „Янтра“, като е
навлязъл в лентата за движение на л.а. управляван от обв.Ш..
От обективна страна безспорно е установено С.С.Ш. на 15.11.2017 г.
около 21:15 ч. на кръстовището на ул. «Клокотница» с ул. «Янтра», гр. Полски
Тръмбеш, при управление на моторно превозно средство - лек автомобил
«Фолксваген Голф 3» с peг. ===по ул. «Янтра» в посока изток, нарушил правилата за движение - чл.
5, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата, като с поведението си на
водач, участник в движението по пътищата, е поставил в опасност живота и
здравето на И.К.Г.от с., ул. и чл. 20, ал. 2 от Закона за движение по пътищата,
като при избиране на скорост на движение от 44.6 км./ч. не се съобразил
с характера и интензивността на движението - навлизаща в лентата за движение на
л. а., каруца с конски впряг, за да бъде в състояние да спрат пред всяко предвидимо
препятствие, в резултат на което, автомобилът не е спрял и се ударил с дясната
си челна част в дясната част на движеща се по ул. „Клокотница“ в посока юг и
управлявана от И.К.Г.от с., ул., като по непредпазливост причинил на водача на
каруцата - И.К.Г., средна телесна повреда - разстройство на здравето, временно
опасно за живота, със срок на лечение и възстановяване не по - малък ог осем
месеца, поради причина закрита черепно - мозъчна травма, изразена в счупване на
основата на черепа, счупване на кост на черепния свод и контузия на главния
мозък - престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“, пр. 2 вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3
вр. чл. 129, ал. 2, пр. 5, алт. 2 вр. с ал. 1 от НК вр. чл. 5, ал. 1, т. 1 и
чл. 20, ал. 2 от Закопа за движение по пътищата.
От субективна страна деянието е извършено
от привлечения виновно, с форма на вината непредпазливост / в случая
небрежност/ по смисъла на чл. 11, ал. 3 от НК - като водач на МПС,
правоспособен, той не е предвиждал настъпването на общественоопасните
последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.
Съдът, като взема предвид, че за извършеното
непредпазливо престъпление се предвижда
наказание лишаване от свобода до три години или пробация, че с деянието не са
причинени съставомерни имуществени вреди, както и че привлеченият не е осъждан
и не е освобождаван от наказателна отговорност по чл.78 А от НК към момента на
деянието, намира че са налице предпоставките за прилагането му.
Смекчаващи
наказателната отговорност обстоятелства: съпричиняване от страна на
пострадалия.
Отегчаващи
вината обстоятелства: няма.
С оглед
гореизложеното, настоящият състав счита, че следва да се наложат
административни наказания глоба и лишаване от право за управление на МПС към
минималния размер.
На основание
чл.78а ал.1 от НК следва да се наложи административно наказание глоба в
минимален размер на 1000 лева. На основание чл.78 а, ал.4, във вр. с чл.343 г
от НК на обвиняемия следва да бъде наложено наказание лишаване от право да
управлява МПС за срок от три месеца, считано от фактическо отнемане на СУМПС.
Следва да се
присъдят и направените по делото разноски до настоящия момент в размер на 646.30лв., които обвиняемият да заплати по
сметка на Районен съд гр.В.Търново.
По тези съображения съдът постанови решението
си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: