Р Е Ш Е Н И Е
№ 1284 12.06.2020 г. гр. Бургас
В
И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
БУРГАСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД ХХХІІ ГРАЖДАНСКИ
СЪСТАВ
На
осми юни две
хиляди и двадесета
година
в
публично заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТОЯН
МУТАФЧИЕВ
Секретар: Милена Манолова,
като
разгледа докладваното от съдия Мутафчиев
гр. дело № 50 по описа на БРС за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.310, ал.1, т.1 от ГПК и е образувано по повод искова молба от Н.И.К.
против Главна дирекция „Национална полиция“ за осъждане на ответника да заплати
сумата от 738 лева, представляваща допълнително възнаграждение за положен
извънреден труд в размер на 123 часа за периода от 01.10.2016 г. до 06.01.2020
г., получени след преизчисляване на положения от него нощен труд в дневен,
ведно със законната лихва от подаване на исковата молба, както и сумата от 90
лева мораторна лихва върху всяко едно дължимо допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд за процесуалния период, като размера на претенцията,
върху каква главница и за какъв период са уточнени в исковата молба.
В
законоустановения срок ответникът депозира писмен отговор, като намира исковете за неоснователни. Не оспорва, че
за процесния период ищецът е полагал 12-часови смени, при сумирано отчитане на
работното време. Не намира приложение Наредбата за структурата и организацията
на работната заплата, тъй като тя важи само за работници по трудово
правоотношение. Моли за отхвърляне на исковете.
В
проведеното на 18.05.2020 г. съдебно заседание съдът прие на основание чл.214
от ГПК изменение на размера на иска за главница чрез неговото увеличаване от
738 лева за положен извънреден труд от 123 часа на 1314,18
лева за положен извънреден труд от 194,48 часа, и на иска за мораторна лихва от
90 лева на 211,26 лева.
В съдебното
заседание, в което е даден ход на делото по същество, процесуалният
представител на ищеца моли съдът да уважи исковете и да присъди на страната
сторените по делото разноски.
В
съдебно заседание процесуален
представител на ответника не се явява.
Бургаският районен съд, след като взе предвид
събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна
следното:
От
твърденията в исковата молба и отговора на исковата молба следва, че страните
не спорят относно: ищецът е държавен служител, като за процесния период е
изпълнявал длъжността „***“ в група „Охрана на обекти“ в Зонално жандармерийско
управление – гр. Бургас; ищецът е полагал нощен труд в процесния период.
Спорни са следните факти: колко часа
нощен труд е полагал ищецът в периода 01.10.2016 г. – 06.01.2020 г.,
респективно изплатен ли той изцяло или не.
От
заключението на вещото лице по назначената съдебно-икономическа експертиза се
установява следното:
Според
приетите по делото протоколи за отчитане на работното време между 22.00 часа и
06.00 часа и платежни бележки за периода 01.10.2016 г. – 06.01.2020 г. ищецът е
положил общо 1360 часа нощен труд, който му е изплатен по 0,25 лева на час или
340 лева. Установява се, че за месеците октомври и ноември 2016 г. и за месец януари
2020 г. ищецът не е полагал нощен труд – аргумент от Приложение № 1 към
заключението на вещото лице, поради което за тези месеци не му е изплащано
възнаграждение за нощен труд, респективно не се дължи и лихва за забава.
Преизчислен
в дневен труд с коефициент 1,143 нощният труд става 1554,48 часа. Разликата
между преизчисления и отчетения по протоколи нощен труд възлиза на 194,48 часа.
Общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден труд за 194,48 часа
възлиза на 1314,18 лева. Лихвата за забава върху сумата от 1314,18 лева,
изчислена за всеки месец поотделно от последно число на месеца, следващ всяко
тримесечие, до датата, предхождаща датата на завеждане на исковата молба,
възлиза общо на 211,26 лева.
Съгласно
Заповед на министъра на вътрешните работи № 8121з-791/28.10.2014 г. за всеки
отработен нощен час или за част от него между 22,00 и 06,00 часа на държавните
служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25
лв. Тази заповед е отменена със заповед №
8121з-1429/23.11.2017 г. на министър на вътрешните работи, която обаче също
постановява, че за всеки отработен нощен час или за
част от него между 22,00 и 06,00 часа на държавните служители се изплаща
допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв.
Така
изложената фактическа обстановка съдът прие за
доказана въз основа на събраните по делото
писмени доказателства и на заключението
на вещото лице по назначената съдебно-икономическа експертиза.
При така установените факти съдът намира от правна
страна следното:
Предявените искове са с правно основание чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР и чл.86, ал.1 от ЗЗД. Ответникът надлежно заявява възражение за погасяване
по давност на иска за периода от 01.10.2016 г. до 06.01.2017 г.
По възражението на ответника за погасяване по давност на
част от претенцията на ищеца за периода 01.10.2016 г. – 06.01.2017 г.:
Според
чл.187, ал.1 от ЗМВР нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа
дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. За целия период 01.10.2016 г. до 06.01.2020 г., за който се
претендира заплащането на нощен труд, чрез преизчисляването му в дневен и отчитането му като извънреден,
са приложими разпоредбите на чл. 187 ЗМВР. В ал. 3, изр.1
на същия е посочено, че работното време на държавните служители се изчислява в
работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени –
сумирано за период от три месеца. Редакцията
на разпоредбата в тази й част е приложима от 14.10.2016 г., а преди това за
работещите на смени работното време се изчислява сумирано за едномесечен
период.
В
ал. 9 на чл.187 от ЗМВР е
предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи.
За
целия процесен период действа Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи, в сила от 02.08.2016
г., действаща до 10.01.2020 г. (за краткост
Наредбата). С нея се отменя Наредба № 8121з-407 от
2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи.
Според
разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредбата (в редакцията й към периода 02.08.2016
г. – 12.12.2016 г.), респективно чл.34, ал.3 от отменената наредба от 2014 г. възнагражденията за труд
извън редовното работно време се включват в месечното възнаграждение и се изплащат в месеца, следващ отчетния
период, който е месечен, при своевременно
предоставяне на протоколите във финансовите звена.
Както
вече се посочи, за месеците октомври и ноември 2016 г. ищецът не е полагал
нощен труд, поради което не му се дължи възнаграждение, т.е. няма вземане,
което да е погасено по давност. Възнаграждението за месец декември 2016 г. е дължимо и следва да бъде платено до
края на месец
януари 2017 г., а възнаграждението за месец януари 2017 г. е
дължимо и следва
да бъде платено до края на месец
април 2017 г., поради което вземането за тях не е погасено по давност
към момента на сезиране на съда на 06.01.2020 г.
По съществото на спора:
Както
вече се посочи, за процесния период е приложима Наредбата. Разпоредбата на чл.3, ал.3 от Наредбата гласи, че за държавните служители в МВР е
възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. В Наредбата
липсва изрично правило, аналогично на чл.31, ал.2 от Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който при сумирано отчитане на отработеното
време общият брой часове положен труд между 22,00 ч. и 6,00 ч. за отчетния период се
умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени
часове за отчетния период – т.е. часовете положен нощен труд се преизчисляват с
коефициент 1,143. Това не означава законово установена забрана за
преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а
празнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, която следва да бъде преодоляна чрез
субсидиарно приложение на
общата Наредба за
структурата и организацията на работната заплата (за краткост Наредба 2).
Според
чл.8 от Наредба 2 за всеки отработен нощен час или за
част от него между 22,00 ч. и 6,00 ч. на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,25
лева. В чл. 9, ал. 2 от Наредба 2 е предвидено при
сумирано изчисляване на работното време (както
е в процесния случай) нощните часове да се
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно
отчитане на работното време за съответното работно място.
Тези
разпоредби се прилагат едновременно, т. е. при сумирано изчисляване на
работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент „1,143“ и за същите тези нощни
часове се заплаща и допълнително трудово възнаграждение за нощен труд и добавка за извънреден труд за времето, с което се
превишава 8-часовия работен ден след превръщането на нощния труд в дневен. Часовете,
получени над определената за месец или
за тримесечие норма часове (след превръщането на
нощните часове в дневни по реда чл.9,
ал.2 от Наредба 2), са извънреден труд – аргумент от Решение № 540 от
7.07.2010 г. на ВКС по гр. д. № 895/2009 г., IV г. о.
Следва
да се отбележи, че нормата на чл.9 от Наредба 2 урежда различни хипотези.
Докато разпоредбите на ал.1 и ал.3 от нея визират условия за „увеличаване“ на
трудово възнаграждение с определен коефициент, разпоредбата на ал.2 се отнася
единствено до изчисляване на положения труд като стойност в часове при сумирано
изчисляване на работно време. Това правило е общо, а не специално, поради което
не може да се сподели тълкуването, че то е приложимо единствено при „трудово
възнаграждение, заработено по трудови норми“ и при „продължителност на нощното
време, по-малка от продължителността на дневното“.
Следователно
възражението на ответника, че със Заповед №
8121з-791/28.10.2014 г. на министър на
вътрешните работи и с отменящата я заповед от 2017 г. работодателят
компенсира положения нощен труд чрез допълнително възнаграждение, поради което превръщането на нощните часове в
дневни е неприложимо, е неоснователно. Не може да се сподели становището, че целта на този
коефициент е да определи така възнаграждението на работника или служителя, че
когато той работи 7 часа през нощта, да получава трудово възнаграждение за 8
часа, а в случая ищецът работи 8 часа през нощта, т.е. няма какво да се
„приравнява“. Ако това е вярно, то служител, който полага повече от 7 часа труд
през нощта, ще бъде поставен в по-неблагоприятно правно положение, защото за
него „приравняване“ няма да е налице, което е недопустимо. От друга страна,
липсата на приравняване ще постави в неравностойно
положение държавните служители в МВР спрямо работниците по трудови
правоотношения, чиито правоотношения се регулират от КТ. Допълнителен аргумент в тази насока е и разпоредбата на
чл.9а, ал.4 от Наредба за работното време, почивките
и отпуските според която, когато
се полага нощен труд, сборът от работните часове по графика на работника или
служителя се изчислява след превръщане на нощните часове в дневни за смените с
4 и повече от 4 часа нощен труд (ищецът
работи на смени с 8 часов нощен труд) с коефициента по
чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Ето
защо настоящият съдебен състав приема, че коефициентът е приложим (в този
смисъл множество решения на ОС – Варна и ОС – Бургас от 2019 г. по идентични казуси).
Установи
се, че разликата между начисления и платен нощен труд и преизчисления такъв с
коефициент 1,143 възлиза на 194,48 часа за периода 01.10.2016 г. – 06.01.2020
г., който е на стойност от 1314,18 лева. Това е така, защото този труд
представлява извънреден такъв. Както вече се посочи, за месеците октомври и
ноември 2016 г. и за месец януари 2020 г. ищецът не е полагал нощен труд,
поради което искът следва да бъде отхвърлен за периода 01.10.2016 г. –
30.11.2016 г. и за периода 01.01.2020 г. – 06.01.2020 г.
Възнаграждението за извънреден труд за месеците октомври
и ноември 2019 г. следва да бъде изплатено до края на месец януари 2020 г.,
т.е. падежът е настъпил след завеждане на исковата молба и това обстоятелство
следва да бъде взето предвид от съда на основание чл.235, ал.3 от ГПК. В този
смисъл искът следва да бъде уважен за периода 01.12.2016 г. – 31.12.2019 г. в
размера, както е предявен след изменението му.
Не следва да се постановява
предварително изпълнение на решението в частта за присъденото възнаграждение на
основание чл.243, ал.2 от ГПК, защото ответникът е държавно учреждение.
По
отношение на обезщетението за забава, съгласно чл.
86, ал. 1 ЗЗД при неизпълнение на парично задължение, длъжникът дължи
обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата. Същото се
претендира от последно число на месеца,
следващ всяко тримесечие, до датата, предхождаща датата на завеждане на
исковата молба.
Според
чл.33, ал.1 от Наредбата (в редакцията му към 13.12.2016 г.) възнагражденията
за труд извън редовното работно време се включват в месечното възнаграждение и
се изплащат в месеца, следващ отчетния период, при своевременно предоставяне на
протоколите във
финансовите звена. За месец октомври
2016 г., за месец ноември 2016 г. и за месец януари 2020 г. ищецът не е полагал нощен труд,
поради което и не му се дължи възнаграждение за положен такъв труд, приравнен към дневен и отчетен като
извънреден, респективно не му се дължи мораторна лихва върху такова
възнаграждение. След като отчетният период е тримесечен, то възнаграждението за
извънреден труд за месец декември 2016 г. следва да бъде изплатено през месец
януари 2017 г., възнаграждението за месеците януари, февруари и март 2017 г.
следва да бъде изплатено през месец април 2017 г. и така нататък.
Възнаграждението за извънреден труд за месеците октомври, ноември и декември 2019
г. следва да бъде изплатено до края на месец януари 2020 г., но се претендира
лихва за забава за период до 05.01.2020 г., т.е. преди падежа на задължението,
поради което искът за мораторна лихва върху възнаграждението за тези три месеца
следва да бъде отхвърлен.
Следователно
искът за присъждане на мораторна лихва следва да бъде уважен, както следва:
върху възнаграждението за положен нощен
труд, приравнен към дневен и отчетен като извънреден, в периода от 01.12.2016
г. до 30.09.2019 г., считано от първо число на месеца, следващ месеца
след изтичане на всяко отчетно тримесечие от този период, с начало 01.02.2017 г., до 05.01.2020 г. на стойност 180 лева,
изчислена от съда чрез общодостъпен софтуер, и отхвърлен за присъждане на
мораторна лихва върху възнаграждението за положен нощен труд, приравнен към
дневен и отчетен като извънреден, в периода 01.10.2016 г. – 30.11.2016 г. и в
периода 01.10.2019 г. – 06.01.2020 г., за разликата над присъдената сума до
пълния претендиран размер, както и за присъждане на мораторна лихва от последно
число на месеца, следващ всяко тримесечие, до датата, предхождаща датата на
завеждане на исковата молба.
По разноските:
Поради факта, че искът за мораторна
лихва бе отхвърлен частично, право на разноски имат и двете страни – аргумент
от 78, ал.3 от ГПК. Ищецът е
заплатил адвокатско възнаграждение в размер на 350 лева, чийто размер не е прекомерен
с оглед материалния интерес по делото.
Вярно е, че като последица от влизане в
сила на Решение № 5419 от
8.05.2020 г. на ВАС по адм. д. № 14384/2019 г., 5-членен с-в, считано от 15.05.2020 г., разпоредбата на чл.7, ал.1, т.1 от Наредба
№ 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, уреждаща минималният размер на
адвокатското възнаграждение при защита по трудови дела (каквото е настоящото
производство), е изменена. Договорът за правна защита и съдействие обаче е
сключен на 02.01.2020 г., когато действаща е разпоредбата на чл.7, ал.1, т.1 от
цитираната наредба, която обвързва минималният размер на адвокатското
възнаграждение с материалния интерес по делото – в случай минималният размер е
336 лева.
Спрямо
подзаконовия нормативен акт (какъвто
безспорно е цитираната наредба) законодателят е въвел
специална правна норма – чл.
195, ал. 1 АПК, съгласно която подзаконовият нормативен акт се смята за
отменен от деня на влизане в сила на съдебното решение. От посочената
разпоредба следва изводът, че за периода от приемане на подзаконовия нормативен
акт до неговата отмяна с влязло в сила съдебно решение, този акт се счита за
законосъобразен и поражда валидни правни последици – аргумент от Тълкувателно
решение № 2 от 27.06.2016 г. на ВАС по т. д. № 2/2015 г., ОСС, І и ІІ колегия.
Ето
защо до влизане в сила на Решение № 5419 от
8.05.2020 г. на ВАС по адм. д. № 14384/2019 г., 5-членен с-в на 15.05.2020 г.
действат старите редакции на наредбата от 2017 г., които съдът следва да
съобрази при произнасянето си на основание чл.78, ал.5 от ГПК за прекомерност
на изплатено адвокатско възнаграждение, защото те са действали към момента на
възникване на правоотношението.
В
този смисъл, размерът на изплатеното от ищеца адвокатско възнаграждение не е
прекомерен и следва да бъде взет предвид при изчисляване на дължимите на
страната разноски. С оглед отхвърлената част от исковете, ответникът дължи
на ищеца адвокатско възнаграждение в размер на 342,83 лева.
Ответникът е защитаван в процеса от
юрисконсулт, като на основание чл.78, ал.8 от ГПК съдът определя за справедливо
юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева на основание чл.25, ал.1 от
Наредба за заплащането на правната помощ. С оглед отхвърлената част от исковете
страната има право на такова възнаграждение в размер на 3,07 лева.
На основание чл.78, ал.6 от ГПК
ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на съда сумата от 102,57
лева, представляваща държавна такса за уважените искове, и сумата от 200 лева
разноски, представляваща възнаграждение за вещото лице по назначената
съдебно-икономическа експертиза, изплатено от бюджета на съда, защото исковете
бяха уважени.
Мотивиран от горното Бургаският районен
съд
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция“ към Министерството
на вътрешните работи, с адрес гр. София, бул. Александър Малинов, № 1, да заплати на Н.И.К., ЕГН – **********,
сумата от 1314,18 лева (хиляда триста и четиринадесет лева и осемнадесет
стотинки), представляваща
допълнително трудово възнаграждение за положен нощен труд от 194,48 часа за
периода от 01.12.2016 г. до 31.12.2019 г., които
часове са разликата между заплатен нощен труд и преизчисления такъв с
коефициент 1,143, отчетен като
извънреден, ведно със законната лихва върху присъдената сума от депозиране на
исковата молба на 06.01.2020 г. до окончателното й изплащане, като ОТХВЪРЛЯ
иска за периода 01.10.2016 г. – 30.11.2016 г. и за периода 01.01.2020 г. –
06.01.2020 г.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция“ към Министерството
на вътрешните работи, с адрес гр. София, бул. Александър Малинов, № 1, да заплати на Н.И.К., ЕГН – **********,
сумата от 180 (сто и осемдесет) лева, представляваща сбор от вземанията за мораторна
лихва, изчислена върху всяко едно допълнително месечно трудово възнаграждение
за положен нощен труд, приравнен към дневен и отчетен като извънреден, в
периода от 01.12.2016 г. до 30.09.2019 г., считано от първо число на месеца, следващ месеца след изтичане на
всяко отчетно тримесечие от този период,
с начало 01.02.2017 г., до 05.01.2020 г., като ОТХВЪРЛЯ иска за
присъждане на мораторна лихва върху възнаграждението за положен нощен труд,
приравнен към дневен и отчетен като извънреден, в периода 01.10.2016 г. –
30.11.2016 г. и в периода 01.10.2019 г. – 06.01.2020 г., за разликата над
присъдената сума до пълния претендиран размер от 211,26 лева, както и за
присъждане на мораторна лихва от последно число на месеца, следващ всяко
тримесечие, до датата, предхождаща датата на завеждане на исковата молба.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция“ към Министерството
на вътрешните работи, с адрес гр. София, бул. Александър Малинов, № 1, да заплати на Н.И.К., ЕГН – **********,
сумата от 342,83 лева (триста четиридесет и два лева и осемдесет и три
стотинки), представляваща разноски по делото, съобразно уважената част от
исковете.
ОСЪЖДА Н.И.К., ЕГН – **********, да заплати на Главна дирекция
„Национална полиция“ към Министерството на вътрешните работи, с адрес гр.
София, бул. Александър Малинов, № 1, сумата от 3,07 лева (три лева и седем
стотинки), представляваща разноски по делото, съобразно отхвърлената част от
исковете.
ОСЪЖДА на основание
чл.78, ал.6 от ГПК Главна дирекция „Национална полиция“ към Министерството на
вътрешните работи, с адрес гр. София, бул. Александър Малинов, № 1, да заплати по сметка на Бургаски
районен съд сумата от 102,57 лева (сто и два лева и петдесет и седем стотинки),
представляваща сбор от дължимите държавни такси за уважените искове, и сумата
от 200 (двеста) лева, представляваща
разноски за производството – изплатено от бюджета на съда възнаграждение за
вещото лице по съдебно-икономическа експертиза.
Решението подлежи на обжалване пред
Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок от датата на обявяването му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: (П)
Вярно с оригинала!
ММ