Решение по дело №4/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 март 2020 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20207090700004
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

16

Габрово, 06.03.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ГАБРОВО в открито съдебно заседание проведено на дванадесети февруари, две хиляди и двадесета година  в състав:

                                              

           ПРЕДСЕДАТЕЛ :      СВЕТЛОЗАР  РАЧЕВ

                                                                      ЧЛЕНОВЕ:      ГАЛИН  КОСЕВ

ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА

                                                                                               

при секретаря Мариела Караджова и с участието на прокурор Стоян Петков от  Окръжна прокуратура Габрово, като разгледа докладваното от съдията КИРОВА к.а.н.д. № 4 от 2020 година по описа на същия съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

 

 

Производството е по чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/. Образувано е въз основа на жалба вх. № СДА-01-38 от 9.01.2020 г., подадена от С.Т.С. ***, с ЕГН: **********,  против съдебно Решение № 25 от 19.09.2019 г., постановено по н.а.х.д. № 83 от 2019 г. по описа на Районен съд Дряново /РСД/, с искане за неговата отмяна, както и за отмяна на потвърденото с него НП.

С атакуваното съдебно решение е потвърден Електронен фиш /ЕФ/ серия К, № 1988653, издаден от ОД на МВР - Габрово, с който на касатора е наложена глоба в размер на 100.00 /сто/ лв. на основание чл. 182, ал. 2, т. 3 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ за нарушение на чл. 21, ал. 2, във вр. с ал. 1 от същия нормативен акт.

Нарушението, за което е издадено процесното НП, се изразява в следното:

На 5.02.2018 г. в 17.06 ч. на ПП-5, км. 122+688 м, в посока гр. Дряново, с описано МПС по марка и контролен номер, с автоматизирано техническо средство TFR1-М 625 е засечена скорост на движение от 87 км/ч при разрешена такава от 60 км/ч или е установено надвишаване над максимално допустимата скорост от 27 км/ч, което съставлява нарушение на горепосочената правна норма, за което е наложена и посочената по-горе санкция.

В законния срок привлеченото към административно-наказателна отговорност лице подава жалба до районния съд, с която моли за отмяна на процесния ЕФ. Общо се твърди допуснати нарушения в процедурата по издаването му, както и такива на материалния закон.  

За да постанови съдебния си акт, РСД е счел, че деянието, извършителят и вината на последния са установени по несъмнен начин, а санкцията е законосъобразно определена. Съдът е отчел, че фактическите констатации, отразени в ЕФ, не са обект на спор, жалбоподателят не е представил такива твърдения и доказателства, с които ги оспорва. Те се явяват и установени по категоричен начин от събраните в хода на делото доказателства –справки, протоколи, заповед за утвърждаване образци на ЕФ, приложена разпечатка от видеоклип, протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система. Санкцията е също правилно индивидуализирана.

В законния срок касаторът е оспорил първоинстанционния съдебен акт, с искане за неговата отмяна в едно с отмяната на потвърденото с него НП. В жалбата си излага следните съображения: Първоинстанционният съд не е изпълнил задължението си да провери изцяло правилността на обжалвания акт, но не е конкретизирал в какво се изразява този пропуск. Липса на компетентност на лицето, издало ЕФ, като според касатора санкции могат да се налагат само от компетентни органи, без значение от средствата, с които нарушението е установено. В ЗДвП не е посочен орган, компетентен да издава ЕФ, но това не е акт, който се издава без човешка намеса, поради което той следва да съдържа информация за своя автор, с посочване на имената и длъжността му. Не е установена и компетентността на лицето, обработващо цифровия материал, с който е заснето твърдяното нарушение. Според чл. 90, ал. 2 от Инструкция № 8121з-749 нарушенията, заснети с АТСС, се обработват само от служители с полицейски правомощия, но в случая не е установено нито лицето, обработвало твърдяното нарушение, нито дали то има такива правомощия. Не е установено спазването на инструкцията на производителя за работа на АТС, с което се твърди, че е извършено нарушението, такава инструкция не е представена и приложена. Като електронно изявление ЕФ е опорочен, тъй като не отговаря на изискванията на чл. 4 от ЗЕДЕУУ – липсва автор.

В проведеното по делото открито съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. С писмено молба поддържа депозираната жалба.      

Ответникът, редовно призован, не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура Габрово намира жалбата за неоснователна и моли за оставяне в сила на атакуваното с нея съдебното решение.

Като подадена в законния срок и от заинтересовано лице, жалбата се явява редовна и допустима. Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

ЕФ, с които се установяват административни нарушения и, едновременно с това, се  налагат и административни наказания, се издават на основание специална нормативна разпоредба - чл. 189, ал. 4 – 12 от ЗДвП, която се прилага с предимство пред общите такива на ЗАНН и ЗЕДЕУУ. Съгласно ал. 4 при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, какъвто е настоящият случай, се издава ЕФ в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. За вида нарушение, отразено в процесния ЕФ, е наложена санкцията,предвидена по закон – чл. 182, ал. 2,т. 3 от ЗДвП предвижда, че водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: … за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 100 лв. Нарушението е извън населено място и превишението на скоростта е 27 кв/ч, поради което глобата от 100.00 лв. съответства на законовото предвиждане.

Същата правна норма конкретно, изчерпателно и по специален начин регламентира съдържанието на ЕФ. Според нея той следва да съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано то, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Всички реквизити са налице. След като в тази специална разпоредба законодателят не предвижда посочване на автор – физическо лице, то липсата на такъв реквизит не съставлява нарушение на изискванията за форма на акта. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи, а приложеният по делото такъв съответства на този образец.

Не са налице данни за обстоятелства, налагащи анулиране на ЕФ по чл. 189, ал. 6 от ЗДвП.

АСГ намира, че по делото са събрани достатъчно доказателства, които жалбоподателят не е оборил и те установяват, че АТС, с което е измерена скоростта, е работещо в изправност. В тази връзка поделото е приложено Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, като същото е било валидно към датата, на която е измерена превишената скорост. Приложена е и Заповед № 8121з – 172 от 29.02.2016 г. на министъра на вътрешните работи, от която е видно какъв е образецът на ЕФ и той съответства по форма и реквизити на процесния. От Клип № 6809, Радар  № 625 се установява, че посоченият в ЕФ автомобил е бил засечен именно на визираните място, дата и час и че измерените скорост на движение, ограничение на скоростта и отклонение съответстват на посочените в ЕФ. АСГ е приложил към касационното дело и Техническо описание и Инструкция за експлоатация от 2010- г. на Мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1 – М, но касаторът не сочи и не доказва нарушения на тази Инструкция. Освен това съдът следва да напомни, че Инструкцията, като нормативен акт, не регламентира права и задължения на физически и юридически лица, нито на административни органи спрямо тях, а с нея висшестоящ орган дава указания до подчинени нему органи относно прилагане на нормативен акт, който той е издал или чието изпълнение трябва да осигури, поради което тя се явява вътрешен нормативен акт и евентуални нейни нарушения не водят пряко до изводите за нарушени правни норми, имащи отношение към административнонаказателната отговорност.

В заключение настоящият съдебен състав намира, че процесният ЕФ е законосъобразен, издаден при спазване на процесуалните правила, в съответствие на материалния закон от оправомощена за това администрация и като го е потвърдил, първоинстанционният съд се е произнесъл със законосъобразен съдебен акт, който следва да се остави в сила.

 

 

Въз основа на горното и на основание чл.221, ал.1, предл. първо от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Съдебно решение № 25 от 19.09.2019 г., постановено по н.а.х.д. № 83 от 2019 г. по описа на Районен съд Дряново, с което е потвърден Електронен фиш /ЕФ/ серия К, № 1988653, издаден от ОД на МВР - Габрово, с който на С.Т.С. ***, с ЕГН: ********** е наложена глоба в размер на 100.00 /сто/ лв. на основание чл. 182, ал. 2, т. 3 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ за нарушение на чл. 21, ал. 2, във вр. с ал. 1 от същия нормативен акт, като мотивирано и законосъобразно.

           

Решението е окончателно. 

           

Препис от решението следва да се връчи на страните в едно със съобщението.

 

 

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                               

 

                                                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                       

 

                                                                                                             2.