Решение по дело №649/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1324
Дата: 22 юли 2020 г.
Съдия: Мариана Михайлова Михайлова
Дело: 20207180700649
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

               1111.jpg

                 

 

 

      Р Е Ш Е Н И Е

 

 

           № 1324

 

 

           гр. Пловдив, 22.07.2020 год.

 

 

               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІХ касационен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети юни през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

         ЧЛЕНОВЕ: МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                            ТАТЯНА ПЕТРОВА

                                               

при секретаря РОЗАЛИЯ ПЕТРОВА участието на прокурора ГЕОРГИ ПЕНЕВ, като разгледа докладваното от член съдията МАРИАНА МИХАЙЛОВА касационно АНД № 649 описа за 2020год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл. 63, ал.1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от И.К.П., ЕГН **********, постоянен адрес: ***, чрез упълномощения си представител адв. М.Д., съдебен адрес:***н, срещу Решение № 15 от 13.01.2020 г. на Карловски районен съд, постановено по АНД № 428  по описа на същия съд за 2019г., с което е потвърдено Наказателно постановление № 35/27.05.2019 г. на ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛЕН ПАРК ЦЕНТРАЛЕН БАЛКАН“, с което на И.К.П., на основание чл. 81 ал. 3 вр. чл. 81 ал. 1 т. 1  от ЗЗТ  е  наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева за нарушение на  чл. 21 т. 16 предл. 2-ро от ЗЗТ във вр. т. 14 пр. 3-то от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл. 21 т. 16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025г. С решението на КРС е осъден И.К.П. да заплати на ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛЕН ПАРК ЦЕНТРАЛЕН БАЛКАН“, направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 240.00 (двеста и четиридесет) лева.

Релевираните касационни основания се субсумират в доводите, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен. Счита се, че нарушението следва да се приеме за маловажно по смисъла на чл. 81, ал.3 във вр. с чл. 81, ал.1, т. 1 от ЗЗТ и да се намали размера на наложената глоба до минималния предвиден в закона. Иска се първоинстанционното решение да бъде отменено, като бъде отменено и наказателното постановление. Претендират се разноски.

3. Ответникът по касационната жалба – ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛЕН ПАРК ЦЕНТРАЛЕН БАЛКАН“, редовно призован, не изпраща представител и не е изразил становище по касационната жалба.  

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

 

ІІ. За допустимостта :

5. Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява процесуално ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите :

6. Предмет на производството пред първоинстанционния съд е било Наказателно постановление № 35/27.05.2019 г. на ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛЕН ПАРК ЦЕНТРАЛЕН БАЛКАН“, с което на И.К.П., на основание чл. 81 ал. 3 вр. чл. 81 ал. 1 т. 1  от ЗЗТ  е  наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева за нарушение на  чл. 21 т. 16 предл. 2-ро от ЗЗТ във вр. т. 14 пр. 3-то от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл. 21 т. 16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025г.

НП е постановено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 30112 от 30.01.2019 г., съставен от И. Н., на длъжност главен специалист в отдел „Контрол и охрана“, ПУ Калофер, при Дирекция „Национален парк Централен Балкан“ (ДНПЦБ.)

Първоинстанционния съд е възприел обективираните в актовете на административнонаказателното производство фактически констатации, като е приел за установена следната фактическа обстановка :

На 25.11.2018 г., в 12,00 ч. на територията на „Национален парк Централен Балкан“,  Парков участък Калофер, охранителен участък Юрушка грамада, местност Червенковец по път № 60 Паниците – връх Ботев, землище на гр. Калофер, общ. Карлово, на място с GPS координати  N 42º40´06´´  E  24º59´45´´ И.К.П. е паркирал лек автомобил марка Фолксваген модел Поло с рег. № ***, бял на цвят, с прикачено към него ремарке, зелено на цвят с рег. № ***, извън определените и обозначени за тази цел паркинги със свободен достъп от Приложение № 3.2.3 без писмено съгласуване по реда на  § 7 от ПЗР на ЗЗТ. Посочено е, че по този начин П. е нарушил забрана, въведена с разпоредбата на чл. 21 т. 16 от Закона за защитените територии във връзка с т. 14 от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл. 21 т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 г., а именно: „На основание на чл. 21 т. 16 от ЗЗТ за цялата територия на Национален парк Централен Балкан за всички зони, с изключение на зона Резервати, се забранява: ...т. 14. Движение, престой и паркиране на МПС (вкл. ATV и UTV от всички класове) извън определените и обозначените за тази цел пътища и паркинги със свободен достъп от Приложение № 3.2.3., без писмено съгласуване по реда на §7 от ПЗР на ЗЗТ”. Посочено е също, че проверката е продължила от 12,30 часа до 12,35 часа и е използван служебен фотоапарат марка SONY модел DSC-HX60V, с който са направени 5 бр. снимки.

Процесното  административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета в пълнота от административнонаказващия орган и възпроизведена и в спорното наказателно постановление.

7. В хода на първоинстанционното производство е разпитан съставителя на АУАН И. Н., и свидетеля Д.А.-свидетел-очевидец на нарушението и посочен като свидетел в АУАН, които са потвърдили фактическите констатации в АУАН.

8. С обжалваното пред настоящата инстанция решение, първоинстанционният съд е потвърдил процесното наказателно постановление. За да постанови посочения резултат районният съд е приел, въз основа на събраните по делото и писмени и гласни доказателства, че от страна на касатора е осъществен състава на визираното в АУАН и НП административно нарушение, изразяващо се в нарушение на разпоредбата на чл. 21 т. 16 от Закона за защитените територии във връзка с т. 14 от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл. 21 т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 г. Съдът е приел също така, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни органи в предвидената форма и при пълно изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, като при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, и е дадена правилна правна квалификация на нарушението. По отношение на вида и размера на наложеното наказание съдът е приел, че  определеното наказание глоба в размер на 100 лв. е съобразено с изискванията на чл.27 ал.2 от ЗАНН. Изложени са мотиви, че същото съответства на обществената опасност на нарушението, тъй като паркирането извън определените и обозначените за тази цел пътища и паркинги със свободен достъп от Приложение №3.2.3, без съответната преценка и съгласуване от страна на ДНПЦБ е забранено, уврежда природните ресурси и равновесието на екосистемите, накърнява сериозно обществените интереси. Прието е, че с оглед постигането на целта в чл. 2 ал.2 от ЗЗТ е установен принципът за предимство на опазването на природата в защитените територии пред други дейности в тях.

 

IV. За правото :

9. Решението е правилно. Като е стигнал до изводи за законосъобразност на наказателното постановление районният съд е постановил правилен – обоснован и законосъобразен съдебен акт. В решението са изложени подробни и задълбочени мотиви относно законосъобразността на наказателното постановление. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота събраните гласни и писмени доказателства по делото.

Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени законосъобразни изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция.Мотивите на решението са изключително подробни и на основание чл. 221, ал. 2, предложение последно АПК не е необходимо да бъдат повтаряни.

10. В случая изводите на административнонаказващия орган и на първоинстанционния съд, че касаторът е осъществил състава на  визираното  в АУАН и НП административно нарушение по чл. 21 т. 16 от Закона за защитените територии във връзка с т. 14 от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл. 21 т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 г., са обосновани и законосъобразни, като същите изцяло съответстват на събраните по делото писмени и гласни доказателства, които първоинстанционния съд правилно е оценил.

11. Съставеният АУАН е съобразен с изискванията на закона. Нарушението е установено по несъмнен начин, индивидуализиран е нарушителя и му е дадена възможност да направи възражение във връзка с констатираното нарушение съгласно чл. 42 - 44 от ЗАНН. Въз основа на акта е издадено и процесното наказателно постановление, което от своя страна е изцяло съобразено с изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.

Наложеното административно наказание за процесното административно нарушение, е определено в съответствие с изискванията на чл.27 от ЗАНН, като е съответно на тежестта на извършеното нарушение и на степента на обществената му опасност и тази на нарушителя, и като такова същото е справедливо и способстващо в най - пълна степен за изпълнение на целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН.

В този контекст и по отношение на доводите на касатора следва в случая да се посочи, че в разпоредбата на  чл. 81, ал. 3 от ЗЗТ е предвидена санкция в по-нисък размер от обичайния за нарушения по ал. 1, които са маловажни. Нормата на чл. 81, ал. 3 от ЗЗТ е специална спрямо чл. 28 от ЗАНН, като предвид значимостта на обществените отношения, които регулира ЗЗТ, законодателят е регламентирал да се наказват дори маловажните нарушения по чл. 81, ал. 1, но с много по-ниски санкции.

НПЦБ е защитена територия по см. на чл. 5, т.2 ЗЗТ, категоризиран след т.1 – резервати и с оглед установената конституционна закрила на околната среда, живата природа и природните богатства по чл. 15 от Конституцията, регулираните със ЗЗТ значими обществени отношения са от висш порядък. В тази връзка, административно-наказателната отговорност е предвидена за дейност в нарушение на режима, определен както със заповед за обявяване на територията за защитена, така и в утвърден план. Независимо от обхвата на закрилата, в нормата на чл. 81 ЗЗТ не е изключена хипотезата на маловажни случаи, както и не са разграничени нарушенията на формални и резултатни, макар да е въведен специален състав.

12. Доказателства, които да подлагат на съмнение възприетите от районния съд изводи, не са ангажирани нито в първоинстанционното, нито в настоящото съдебно производство.

13. Изложеното до тук налага да се приеме, че касационната жалба е неоснователна на посочените в нея основания, а обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е правилно и законосъобразно. При постановяването му не са допуснати нарушения нито на материалния, нито на процесуалния закон, поради което и същото като валидно, допустимо и правилно, следва да бъде оставено в сила от настоящата инстанция.

Водим от горното, и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, Пловдивският административен съд, ХІХти касационен състав

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 15 от 13.01.2020 г. на Карловски районен съд,  постановено по АНД № 428 по описа на същия съд за 2019 г.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       ЧЛЕНОВЕ : 1.

                                                                                 

              

 

 

 

 

      2.