Решение по дело №477/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 388
Дата: 6 ноември 2023 г. (в сила от 6 ноември 2023 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20237100700477
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 388 / 06.11.2023 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

                                                                                  

Административен съд - Добрич, в публично заседание на десети октомври, две хиляди двадесет и трета година, в касационен състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:     ЛЮБОМИР ГЕНОВ  

                                ЧЛЕНОВЕ:       НЕЛИ КАМЕНСКА 

                                                          ИВАНКА ИВАНОВА

 

при участието на секретаря, МАРИЯ МИХАЛЕВА и Окръжния прокурор при Окръжна прокуратура – Добрич, РАДОСЛАВ БУХЧЕВ, разгледа докладваното от съдия Каменска касационно дело с административно–наказателен характер № 477 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Добрич, бул.“3-ти март“ № 59, представлявано от изпълнителния директор С.К., срещу Решение № 47/ 04.05.2023г., постановено по нахд № 213/2022г. по описа на Районен съд – Каварна, с което е потвърдено Наказателно постановление № И-3-434-1В от 27.09.2022 г., издадено от името на директор на Регионална инспекция на околната среда и водите-Варна (РИОСВ), с което на основание чл.69, ал.1, ал.5 и ал.8, чл.69а, ал.1, т.4 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и чл.1, ал.1, чл.3, ал.2, т.2, чл.19 ал.1, ал.6, ал.7, ал.9 и ал.11 от Наредба за вида размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения на касатора е наложена текуща санкция в размер на 741 лева/месец за замърсяване на Сухо дере, вливащо се в Черно море, с пречистени отпадъчни води след ПСОВ Каварна, превишаващи индивидуалните емисионни ограничения, определени в Разрешително №2374 0002/ 25.07.2007г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти по показатели: общ азот и общ фосфор, считано от 10.08.2022г.

В касационната жалба са изложени съображения за незаконосъобразност на постановеното решение, поради допуснати съществени процесуални нарушения, нарушение на материалния закон и немотивираност. Оспорват се мотивите на съда, че не били допуснати  съществени процесуални нарушения при издаване НП. Посочва се, че съдът не е обсъдил всички направени от дружеството възражения и не е обследвал подробно и детайлно всички писмени доказателства. Изразява несъгласие със съдебно-техническата експертиза, като некомпетентна и необективна. Сочи липсата на мотиви относно неприложимост на чл.28 от ЗАНН. В съдебно заседание адв.К., пълномощник на касатора, поддържа жалбата и доводите в нея за неправилност на въззивното решение. Твърди, че няма как ВиК оператор да носи отговорност за пречиствателна станция, която му е предадена без изградени съоръжения за доочистване на азот и фосфор. Претендира сторените съдебни разноски по приложен списък.

Ответникът, директорът на РИОСВ-Варна, чрез процесуалния си редставител юрисконсулт К., оспорва касационната жалба като неоснователна. Счита за безспорно установено, че именно дружеството в качеството му на ВиК оператор въз основа на сключен договор с Асоциацията по ВиК за обособената територия, е допуснало превишение на ИЕО, регламентирани в разрешителното за заустване. Позовава се на дефиницията на понятието „услуга“, което включва и пречистване на отпадъчни води. Прави възражение за прекомерност на разноските на касатора. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Прокурорът при Окръжна прокуратура-Добрич счита касационната жалба за неоснователна. Изразява становище, че отразените в НП обстоятелства се потвърждават от събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства, които установяват извършено от дружеството нарушение на чл. 69, ал. 1 от ЗООС. Моли да се остави в сила решението на КРС.

Настоящият състав на Административен съд-Добрич, приема, че касационната жалба е подадена в законния срок от лице, участвало във въззивното производство, решението по което е неблагоприятно за него, поради което е допустима.

Разгледана по същество, в рамките на предявените касационни основания, съобразно правилото на чл. 218, ал. 1 от АПК, настоящият състав счита касационната жалба за неоснователна.

С Наказателно постановление № И-3-434-1В от 27.09.2022 г., Директор на РИОСВ-Варна е наложил текуща санкция, считано от 10.08.2022 г. в размер на 741 лева/месец за нарушаване на чл.69, ал.1, ал.5 и ал.8, чл.69а, ал.1, т.4 от ЗООС и чл.1, ал.1, чл.3, ал.2, т.2, чл.19 ал.1, ал.6, ал.7, ал.9 и ал.11 от Наредба за вида размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, приета с ПМС №247/30.08.2011 г., обн. ДВ бр.70/2011 г., наричана за краткост Наредбата.

С оспореното решение Районен съд – Каварна е потвърдил наказателното постановление като е приел, че е осъществен съставът на процесното административно нарушение.

Съдът е приел за доказана описаната в Констативен протокол (КП) № 0957-1/ 15.09.2022 г. (л.17 от нахд № 213/ 2022г.), в Предложението от 26.09.2022 г. и в НП фактическа обстановка.

Решението е правилно и законосъобразно и не страда от визираните в касационната жалба пороци.

Районният съд правилно е установил фактическата обстановка. В въззивното производство е установено, че при извършена на 10.08.2022 г. контролна проверка на канализационна система на гр.Каварна е съставен Протокол от проверка № 0957/10.08.2022 г. на РИОСВ-Варна (л.23 от нахд №213/ 2022г.), в който се сочи, че по време на проверката в 24-часов период на пробонабиране, от 13.00 часа на 09.08.2022 г. до 13.00 часа на 10.08.2022 г. е взета съставна средноденонощна проба от потока пречистени отпадъчни води на изход ПСОВ, непосредствено преди заустването им в Сухо дере, вливащо се в Черно море. След анализирането на пробите в акредитирана лаборатория Варна-4 към ИАОС е съставен  Протокол от изпитване № 04-0724/25.08.2022г. на Регионална лаборатория-Варна-04 към ИАОС (л.22 от нахд №213/ 2022г.), според който пречистените отпадъчни води от ПСОВ Каварна, стопанисвана от дружеството касатор, замърсяват Сухо дере, вливащо се в Черно море, като превишават индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО), регламентирани в Разрешително № 23740002/25.07.2007г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти, издадено от директора на Басейнова дирекция Черноморски район на община Каварна, по показатели, както следва: общ фосфор при ИЕО 2мг/дм3, се констатира 2,92 мг/дм3; -общ азот при ИЕО 15мг/ дм3, се констатира 23,2 мг/дм3.

Деянието е квалифицирано като нарушаване на чл.69, ал.1 и ал.8 от ЗООС, чл.1, ал.1, и чл.19 ал.1, ал.6, ал.7, ал.9 и ал.11 от Наредбата. Изготвено е Предложение от 26.09.2022г. по чл. 69а, ал. 1, т. 4 от ЗООС от гл. експерт в отдел „Атмосферен въздух, води и комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването“, Дирекция „Контрол на околната среда“ при РИОСВ-Варна, с приложени изчисления на размера на текуща санкция за превишаване на ИЕО (л.15-16 от нахд № 213/ 2022 г.)

Количеството на заустените отпадъчни води за 24-часовия период на пробонабиране от 13:00ч. на 09.08.2022г. до 13:00ч. на 10.08.2022г. е 1911м3, съгласно показанията на измервателното устройство в обекта.

На 27.09.2022 г. наказващият орган е издал обжалваното НП за посоченото нарушение.

Впоследствие „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД представило в РИОСВ - Варна протоколи от изпитване № ОВ 420/05.10.2022 г., № ОВ421/05.10.2022 г. и № ОВ 422/05.10.2022 г. и със Заповед № И-3-343-2В/ 18.10.2022 г. санкцията е отменена, поради преустановяване на замърсяването.

Касационният състав приема, че санкцията е била закоконосъобразно наложена като с НП е правилно определен субектът на нарушението. Нормата на чл. 69, ал. 1 от ЗООС предвижда ангажиране на имуществена отговорност на всеки, който уврежда или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми.

Правилно в мотивите на решението е отбелязано, че „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД, в качеството си на оператор, е сключило договор с Асоциацията по ВиК на обособената територия за стопанисване, поддържане и експлоатация на канализационната система на гр.Каварна, и че дружеството пречиства и зауства отпадъчните води в съответствие с Разрешително № 2374 0002/ 25.07.2007г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води и повърхностни води (л.24-27 от нахд №213/ 2022г.) и Решение №2 от 05.01.2021г. за продължаване и изменение на Разрешително № 2374 0002 (л.28-29 от нахд №213/ 2022г.).

Неоснователни са възраженията в касационната жалба, че дружеството не било субект на отговорността по чл.69, ал.1 от Закона за опазване на околната среда. В качеството си на В и К оператор "Водоснабдяване и канализация- Добрич" АД Добрич  има задължението да изпълнява и спазва всички условия и срокове, свързани с пречистването и заустването на отпадъчни води, определени в разрешителното.

 Санкционираното дружество е надлежен субект на нарушението, доколкото в Решение № 2/05.01.2021 г.за продължаване и изменение на Разрешително № 2374 0002/ 25.07.2007 г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води и повърхностни води, се установява, че независимо от това, че титуляр на обекта е Община Каварна, то "Водоснабдяване и канализация Добрич" АД е задължено да изпълнява и спазва всички условия и срокове, определени в разрешителното, свързани с пречистване и заустване на формираните отпадъчни води.

Законосъобразно в съответствие с приложените в преписката доказателства съдът е отхвърлил възраженията, че наказателното постановление не било издадено от компетентен орган.

Във въззивното производство е прието, че е спазен специалния ред за налагане на санкции по чл. 69а, ал. 1, т. 4, вр. с чл. 69, ал. 1 от ЗООС, които изводи се споделят от касационния състав. Касационният състав приема, че не е нарушено правото на защита на санкционираното дружество, тъй като съставения в хода на производството Констативен протокол № 0957-1/15.09.2022 г. е бил надлежно връчен негов представител, Маргарита Георгиева- ръководител направление административно при „Водоснабдяване и канализация-Добрич“ АД. Преди това е била връчена надлежно покана за съставянето на констативния протокол.

Извършването на деянието, обявено за наказуемо от чл.69, ал.1 от ЗООС е доказано.

Съобразно чл. 56, ал. 4 т. 3 и 4 от Закона за водите, разрешителното за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води съдържа индивидуални емисионни ограничения на всички характерни показатели на отпадъчните води по потоци и места на заустване и срок за достигане на индивидуалните емисионни ограничения.

Правилно съдът се е позовал на индивидуални емисионни ограничения на всички характерни показатели в издаденото разрешително и решението за неговото продължаване. В ЗООС ясно е определено кога и при кои обстоятелства се налагат санкции, а именно: при неспазване на определените индивидуални емисионни ограничения или норми, когато даден обект, съгласно издаденото му разрешително за заустване има индивидуално емисионно ограничение за определено замърсяващо вещество или показател, както е в случая.

Дружеството касатор не е оспорило съставения Протокол от изпитване с резултатите от изпитването, след като е узнало за тях.

Както въззивният съд е отбелязал, размерът на санкцията е фиксиран и определен съобразно нормативно установена формула, от която може да се проследи/изчисли всеки един показател от формулата и да се установи, че е правилно изчислен.

Споделят се съображенията на районния съд, че случаят не може да се определи като маловажен. В случая превишаването на определените емисионни норми и ограничения е свързано със недопустимо замърсяване на водните обекти, което във всички случаи уврежда флората и фауната, което е и неблагоприятно за здравето на населението.

С оглед гореизложените съображения, касационният състав приема, че решението на въззивния съд не страда от твърдените в жалбата пороци, обосноваващи нарушения на материалния и процесуалния закон, както и не констатира такива при извършената служебна проверка съгл. чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Не са налице и наведените касационни основания, представляващи предпоставки за неговата отмяна, поради което като законосъобразно и обосновано решението следва да бъде оставено в сила.

Основателно е искането на процесуалния представител на ответната страна за присъждане на разноските за юрисконсултско възнаграждение с оглед нормата на чл.63д, ал.4 от ЗАНН.

Мотивиран от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Добрич

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 47/04.05.2023 г., постановено от Районен съд Каварна по нахд № 20223240200213/2022 г..

ОСЪЖДАВодоснабдяване и канализация Добрич“ АД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Добрич, бул.“3-ти март“ № 59, представлявано от изпълнителния директор, С.К., да заплати на Регионална инспекция на околната среда и водите-Варна, сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща разноски пред касационната инстанция за юрисконсултско възнаграждение. 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: