Р Е
Ш Е Н
И Е
11.11.2020 год.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Номер 2 0 2 0 година град Кюстендил
Кюстендилски
административен съд,
на четиринадесети октомври 2 0 2 0 година
в публично съдебно заседание в следния състав:
Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
Членове: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА
НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
Секретар: Антоанета Масларска и с участието на
Прокурора: Марияна Сиракова
Като разгледа докладваното от съдия Демиревски
Н.А.Х.Д. № 210 по описа на КнАС за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Петър Г. ***, обжалва Решение № 209 от 26.06.2020 г. на КРС по Н.А.Х.Д. № 1677/2019 г. по описа на същия съд за 2019 г.
Твърдят се подробни касационни основания, съгласно които решението на КнРС е неправилно, издадено в нарушение на материалния закон и е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и е необосновано. Иска се отмяната му, съответно потвърждаване изцяло на НП.
Ответникът по касационната жалба се представлява по делото от адв. П., която оспорва касационната жалба и моли да се остави в сила решението на районния съд.
Заключението на прокурора е, че решението на КнРС е правилно и законосъобразно, а жалбата неоснователна.
Касаторът е субект на правото на оспорване и е упражнил правото си надлежно, поради което жалбата е допустима.
Разгледана по същество, касационната жалба е неоснователна, като посочените в касационната жалба оплаквания са неоснователни.
Административният съд, на основание чл. 218 от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, след като обсъди посочените в жалбата пороци на решението и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, прие следното:
Предмет на касационна проверка е Решение № 209 от 26.06.2020 г. на КнРС по Н.А.Х.Д. № 1677 по описа на същия съд за 2019 г. С атакувания съдебен акт е отменено Наказателно постановление № 593/11.09.2019 г., издадено от Кмета на Община Кюстендил, с което на основание чл. 57 от Наредбата за обществения ред на територията на Община Кюстендил /НОРТОК/ е наложено административно наказание “глоба” в размер на 300 лв. на Г.М.Г. ***, за нарушение на чл. 8 от НОРТОК.
Отмененото от РС - Кюстендил наказателно постановление е заключителен акт в административно - наказателно производство, образувано с АУАН № 1910а - 1085/19/14.06.2019 г. срещу Г. М. Г. *** за това, че на 14.06.2019 г. около 01.00 ч. в гр. Кюстендил, ж.к. “Герена” № 171, вх. А, ет. 5, ап. 15, срещу бл. 167, горепосоченото лице пуска силна озвучителна и музикална уредба извън закрито помещение със сила на звука, нарушаваща спокойствието и отдиха на гражданите и съседите..
Нарушението е установено на 14.06.2019 г. Актосъставителят е приел, че е нарушена разпоредбата на чл. 8 от НОРТОК. Актът е връчен на нарушителя при отказ, като същият и е предявен при отказ на нарушителя. Въз основа на АУАН е издадено НП № 593/11.09.2019 г., в което е възприета фактическата обстановка от акта и на нарушителят е наложено административно наказание “глоба” в размер на 300 лв., за нарушение на чл. 8 от НОРТОК.
Първоинстанционният съд е приел, че в административно - наказателното производство са били нарушени чл. 52 – 58 от ЗАНН, като от представените доказателства не ставало ясно за какво точно нарушение е наказан Г..
Служебната проверка по чл. 218 ал. 2 от АПК не установи основания за нищожност и недопустимост на атакуваното решение, като настоящият състав намира основания за уважаване на касационната жалба и ще отмени решението на РС - Кюстендил. Съображенията за това са следните:
Отговорността на нарушителя е ангажирана за нарушение по чл. 8 от НОРТОК, която
разпоредба гласи, че се предвижда забрана за “пускането на музикални и озвучителни уредби извън жилищни сгради със сила на звука, нарушаваща спокойствието и отдиха на гражданите и съседите”, като за нарушение на забраната, на нарушителите се налага административно наказание “глоба” в размер до 5000 лева за физически лица, по силата на санкционната разпоредба на чл. 57 от Наредбата.
КРС е извършил преценка и съпоставка на събраните по делото доказателства, като е обсъдил същите, които не потвърждават описаната в АУАН и възприета в НП фактическа обстановка. КнАС приема, че съгласно изложените мотиви и приетите доказателства по делото, нарушението е недоказано.
Неправилна е преценката на КнРС, че Г. не е разбрал в какво точно е обвинен и съответно да предприеме съответната адекватна защита.
Съгласно чл. 3 ал. 2 т. 3 от Закона за защита от шума в околната среда, този закон не се прилага за шум,, предизвикан от съседи в жилищни сгради, като изискванията към шума, предизвикан от домошни дейности и от съседи в жилищни сгради, се определят с наредби на общинските съвети., приети по реда на ЗМСМА. Такава е Наредбата за обществения ред на територията на Община Кюстендил /Наредбата/, приета с Решение № 966/31.01.2019 г. на ОС - Кюстендил на основание чл. 21. ал. 2 от ЗМСМА. В чл. 3 от Наредбата се определят правомощията за констатиране и санкциониране на нарушенията от страна на служителите на Община Кюстенидл и служителите на РУ – МВР Кюстендил. Кметът на Община Кюстендил се явява компетентно наказващ орган по силата на чл. 47 ал. 1 б. „а“ от ЗАНН, така и съгласно чл. 65 ал. 2 от Наредбата.
В конкретният случай е налице както отказ от подписване на АУАН, така и отказ от получаване на препис от него, което е видно от отбелязванията в самия акт. Няма допуснато процесуално нарушение, като не е нарушен чл. 52 ал. 2 от ЗАНН. Жалбоподателят е отказал да подпише както акта, така и разписката за връчване на същия. Този отказ е удостоверен с подписа на свидетел, чиито имена и адрес са отбелязани в АУАН, с което е бил спазен чл. 43 ал. 2 от ЗАНН. Връчването на АУАН при отказ представлява редовно връчване след като е спазена процедурата по удостоверяване на отказа. Наказващият орган не е допуснал нарушение на процедурата по ангажиране на отговорността на лицето, ако не върне акта на актосъставителя, доколкото същия се счита за редовно предявен.
Не на последно място, съгласно § 4 от ПЗР на Наредбата, тя е влязла в законна сила на 08.02.2019 г. Нарушението е извършено на 14.06.2019 г., което сочи на правилно приложение на материалния закон.
Предвид посочените фактически и правни съображения, решението на КнРС се явява незаконосъобразно и като такова ще бъде отменено.
По см. на чл. 222 ал. 1 от АПК, решавайки спора по същество, съдът установява съставомерност на деянието като нарушение на чл. 8 от Наредба за обществения ред на територията на Община Кюстендил, поради което санкционирането му с издаденото НП е законосъобразно осъществено. Налагането на размера на наложената глаба обаче е в нарушение на критериите по чл. 27 ал. 2 – 3 от ЗАНН за справедливост и настоящия състав смята същата за завишена. С оглед обстоятелството, че нарушението е първо за лицето и не е налице по – висока степен на неговата обществена опасност по посочените по – горе критерии и с оглед целите по чл. 12 от ЗААН, касационният съд намира за справедлива глоба тази от 100 лева. В този смисъл съдът ще измени НП в частта за наложения размер на глобата, намалявайки същата от 300 на 100 лева.
Воден от горното и на основание чл. 221 ал. 2 във вр. с чл. 222 ал. 1 от АПК, Кюстендилският административен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 209 от 26.06.2020 г. на КнРС по Н.А.Х.Д. № 1677/2019 г. по описа на същия съд за 2019 г. И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:
ИЗМЕНЯ НП № 593/11.09.2019 г. на Кмета на Община Кюстендил, с което на Г.М.Г., с адрес: ***, ЕГН **********, е наложена глоба в размер на 300 лева, за нарушение на чл. 8 от Наредба за обществения ред на територията на Община Кюстендил, на основание чл. 57 от Наредбата, като НАМАЛЯВА размера на глобата от 300 /триста/ на 100 /сто/ лева.
Решението е окончателно.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: