Решение по дело №14716/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 765
Дата: 4 март 2022 г.
Съдия: Петя Николова Топалова
Дело: 20211110214716
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 765
гр. София, 04.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 121-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на първи февруари през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА
при участието на секретаря АНЕЛИЯ Б. ЛЮБЕНОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА Административно
наказателно дело № 20211110214716 по описа за 2021 година

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от „*******“ АД, гр. София 1540, бул. „*******, с ЕИК
******* срещу наказателно постановление №Р-10-744/21.09.2021 г. на зам. -
председател на Комисията за финансов надзор (КФН), ръководещ управление „Надзор
на инвестиционната дейност“, с което са му наложени 15 имуществени санкции, всяка
в размер на по 5 000 лв. на основание чл. 290 ал. 9 т. 2 пр. първо от Закона за пазарите
на финансови инструменти за 15 нарушения на чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2
ал. 1 б. "а" Регламент /ЕС/ 600/2014.
В жалбата се твърди, че НП е издадено при съществени нарушения на
материалния и процесуалния закон. Поддържа се, че заповедта, въз основа на която е
оправомощен актосъставителят да състави АУАН, не е известна и не е връчена на
жалбоподателя, поради което е ограничено правото на защита на нарушителя.
Наказващия орган не е изпълнил задълженията си по чл. 52 ал. 4 и чл. 53 ал. 1 ЗАНН,
тъй като преди да се произнесе по преписката, той е бил длъжен да да провери АУАН с
оглед неговата законосъобразност и обоснованост, а при необходимост да извърши
допълнително разследване на спорните обстоятелства. Поддържа се, че неправилно е
определена датата за някои от нарушенията. Нарушенията са и недоказани, тъй като от
страна на “*******” АД са представени отчети за посочените в обжалваното
наказателно постановление сделки в срока по чл. 26 пap. 1 ал. 1 от Регламент /ЕС/
600/2014, а именно до края на следващия работния ден от тяхното сключване. Член 26
пар. 1 ал. 1 съдържа общото задължение на инвестиционните посредници за подаване
1
на отчетите за сключените от тях сделки с финансови инструменти. При подаването на
отчетите те действат добросъвестно и с убеждението, че отразената информация в
отчета е пълна и прецизна. Отчетите преминават автоматично обработка от
автоматизираната система на КФН, по отношение пълнота и прецизност на
съдържанието им. След извършване на процес по валидация, чрез системата до
инвестиционния посредник се изпращат файлове - отговори /Feed Back Files/. В случая
са изпратени такива за установена грешка с код „412“. До получаването на тези
файлове - отговори обаче, поради липса на друга възможност за получаване на
информация, статуса на подадените отчети остава неопределен и “*******” АД не е
осведомено за допусната неточност или непрецизност в тях. Алтернативно са изложени
аргументи, че нарушенията представляват маловажен случай и следва да се
приложи чл. 28 ЗАНН. В съдебно заседание жалбата се поддържа от адв. Г., който
предлага на съда да отмени НП, представя писмени бележки, не претендира разноски.
Въззиваемата страна се представлява от ВАСИЛЕВА, която моли НП да бъде
потвърдено. Представя писмени бележки и моли за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата, приема за
установено следното:
Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна в преклузивния
срок. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
По делото е установена следната фактическа обстановка:
Контролните органи на въззиваемата страна при извършена проверка
установили, че за 15 сделки, преминали автоматична обработка от Системата по
отношение на пълнотата и съдържанието им, съответно след извършения процес по
валидация Системата е валидирала подадените отчети за сделки със статус
„REJECTED“ („ОТКАЗАН“). Във връзка с това чрез Системата до Посредника са
изпратени файлове отговори (Feed Back Files), като при по-детайлизиран преглед на
тези файлове отговори контролните органи установили, че за всяка от цитираните
сделки Системата е отхвърлила сделката, с код „412“, както следва:

1/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 във
връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 Делегиран
регламент №2017/590, да представи пред КФН най-късно до 12.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213740, сключена на 11.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 вр. параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 13.01.2021 г. в гр.
София;
2/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал.
1 във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, вр. чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 12.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
2
с референтен № 213747, сключена на 11.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1, ал. 1 вр. параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с
чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 13.01.2021 г. в
гр. София;
3/ „*******“ АД не е изпълнил задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 във
връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 12.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
с референтен № 213748, сключена на 11.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1, ал. 1 във връзка с параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във
връзка с чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на
13.01.2021 г. в гр. София;
4/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 във
връзка с параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014 във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
с референтен № 213861, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1 ал. 1 вр. параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент № 600/2014 вр. с чл. 1 ог
Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в гр.
София;
5/ ”*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал.
1 във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент №600/2014 вр. чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
е референтен №213864, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1, ал. 1 във връзка с параграф 2 ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във
връзка с чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на
15.01.2021 г. в гр. София;
6/ *******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 пар. 1 ал. 1 вр.
параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент №600/2014, във връзка е чл. 1 от Делегиран
регламент №2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213862, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1 ал. 1 във връзка е параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр.
чл. 1 от Делегиран регламент №2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в
гр. София;
7/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1 във
връзка с параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 от Делегиран
регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213865, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка
е чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г.
в гр. София;
8/ „*******“ АД не е изпълнил задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1 вр.
параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент №600/2014 вр. чл. 1 от Делегиран регламент №
2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен отчет,
3
включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с референтен №
213880, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26, параграф 1, ал. 1
във връзка е параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка е чл. 1
Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в гр.
София;
9/ ”*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр.
параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент №600/2014, във връзка с чл. 1 от Делегиран
регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен
отчет, включваш вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213881, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 вр. е пар. 2 ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл.
1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в гр.
София;
10/ *******“ АД не е изпълнил задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1 във
връзка с параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
е референтен № 213896, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2 ал. 1 буква „а“ Регламент № 600/2014, във връзка с
чл. 1 от Делегиран регламент №2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в
гр. София;
11/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26, параграф 1,
ал. 1 във връзка е параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 от
Делегиран регламент №2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
е референтен № 213897, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1 ал. 1 вр. с Делегиран регламент №2017/590. Нарушението е извършено на
15.01.2021 г. в гр. София;
12/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1
във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 от Делегиран
регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213899, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент №600/2014, във
връзка с чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на
15.01.2021 г. в гр. София;
13/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр.
параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. с чл. 1 от Делегиран регламент
№2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен отчет,
включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с референтен №
213900, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26 параграф 1 ал. 1
вр. с параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от Делегиран
регламент №2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в гр. София;
14/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1
във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 12.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
4
с референтен № 213750, сключена на 11.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, във
връзка с чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на
13.01.2021 г. в гр. София;
15/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал.
1 вр. пар. 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от Делегиран
регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 13.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213847, сключена на 12.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1, ал. 1 вр. параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1
от Делегиран регламент №2017/590. Нарушението е извършено на 14.01.2021 г. в гр.
София
На интернет страницата на ЕОЦКП, на адрес
https://www.esma.europa.eu/document/transaction-reporting-validation-rules-2018-update,
са поместени Правила за проверка на отчитането на сделки, включително и файл, във
формат .xlsx с наименование „ESMA65-8-2594 ANNEX 1 Ml FIR TRANSACTION
REPORTING VALIDATION RULES.XLSX, в който са посочени разяснения какво е
значението на всеки код за грешка. Конкретно за код на грешка „412“ е посочено, че
съгласно валидационните правила на ЕОЦКП инструментът, който подлежи на
отчитане, трябва да присъства в референтните данни за датата на търговия, ако
сделката се извършва на място за търговия в Европейското икономическо пространство
(MIC кодът в поле 36 принадлежи на място за търговия в Европейското икономическо
пространство). В случай че това правило не е изпълнено, Системата след извършване
на валидационния процес показва грешка с код „412“.
Контролните органи приели, че дружеството е извършило нарушения по смисъла
на чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2 ал. 1 б. "а" Регламент /ЕС/ 600/2014.
Свидетелят М.С. Ж. на длъжност „старши експерт“ в отдел „Надзор на инвестиционни
посредници, пазари на финансови инструменти и разследване на пазарни
злоупотреби“, дирекция „Надзор на инвестиционната дейност“, управление „Надзор на
инвестиционната дейност“ на КФН, съставил и връчил надлежно на пълномощник
АУАН №Р-06-259/26.03.2021 г.
Няма данни по преписката, жалбоподателят-ЮЛ да се е възползвал от
възможността, предоставена му по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Наказващият орган възприел изцяло установената от контролните органи
фактическа обстановка и издал атакуваното наказателно постановление.

Въз основа на горната фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
събраните по делото доказателства и доказателствени средства: гласни - показанията
на свидетеля М.С. Ж. - актосъставител и писмените доказателства, приобщени по реда
на чл. 283 НПК.
Съдът кредитира изцяло приобщените по делото доказателства и
доказателствени средства, в които не се наблюдават противоречия.
5
Приобщените по делото доказателствени източници, тълкувани поотделно и в
своята взаимовръзка, в пълнота сочат на възприетата от съда фактическа обстановка.
Предвид горното и по аргумент от противното от разпоредбата на чл. 305 ал. 3
НПК по-детайлен анализ на доказателствените материали съдът не дължи да излага.
При служебна проверка на АУАН и НП съдът констатира, че при тяхното
съставяне, респ. издаване, не са допуснати съществени процесуални нарушения,
нарушаващи правото на защита на наказаното лице, същите съдържат
законовоустановените реквизити, издадени са от компетентни органи, в предвидените
за това срокове, като в тази връзка възраженията в жалбата са неоснователни.
Възражението на жалбоподателя-ЮЛ, че не му е връчена Заповед № 3-
61/17.03.2021 г., с която М.С. Ж. е овластен да съставя АУАН, не влияе по никакъв
начин на процесуалната законосъобразност на НП. ЗАНН не предвижда задължение
нито за актосъставителя, нито за административнонаказващия орган да представят на
нарушителя препис от заповедта за оправомощаване на актосъставителя. На
нарушителя следва да бъде връчен единствено препис от АУАН, а с писмените
доказателства, каквото представлява и въпросната заповед, жалбоподателят разполага
с възможност да се запознае в хода на съдебното производство, което гарантира и
правото му на защита.
Установи се, че инвестиционен посредник „*******“ АД е дружество с издаден
от КФН лиценз с Решение №81-ИП от 01 февруари 2006 г. за предоставяне на
определени инвестиционни услуги и извършване на инвестиционна дейност по
смисъла на чл. 6 ал. 2 от Закона за пазарите на финансови инструменти и за
предоставянето на допълнителните инвестиционни услуги, уредени в чл. 6 ал. 3 ЗПФИ.
Спрямо дейността на това дружество са приложими всички нормативни изисквания,
които регулират предоставянето на инвестиционни услуги и извършването на
инвестиционна дейност, в това число и разпоредбите на Регламент (ЕС) №600/2014 на
Европейския парламент и на Съвета относно пазарите на финансови инструменти и за
изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012 („Регламент № 600/2014“, „MiFIR“).
Съгласно разпоредбата на чл. 26 параграф 1 ал. 1 Регламент 600/2014, всеки
инвестиционен посредник, който сключва сделки с финансови инструменти, следва да
представя пълен и прецизен отчет за тези сделки пред компетентния орган възможно
най-бързо и не по-късно от края на следващия работен ден.
В чл. 26 параграф 2 ал. 1 б. "а" Регламент 600/2014 е посочено, че
задължението по чл. 26 параграф 1 от Регламент 600/2014 се прилага по отношение на
финансови инструменти, които са допуснати до търговия или се търгуват на място на
търговия, или които са предмет на заявление за допускане до търговия.
В чл. 26 параграф 2 ал. 2 от Регламент 600/2014 е посочено, че задължението
по чл. 26 параграф 1 се прилага независимо дали тези сделки са извършени или не на
място на търговия. Съгласно пар. 1, т. 18 от ДР на ЗПФИ място на търговия е
регулиран пазар, многостранна система за търговия или организирана система за
6
търговия.
Данните, които се включват в отчетите за сделките съгласно чл. 26, параграф 1
ал. 1 от Регламент 600/2014 се подават в съответствие със стандартите и форматите,
посочени в Таблица 2 от Приложение I на Делегиран регламент/ЕС/ 2017/590 на
Комисията от 28.07.2016 г. в електронен и машинно четим вид и по общ образец във
формат. XML в съответствие с методиката по ISO 20022.
Събраните по делото доказателства несъмнено установяват, че по силата на чл.
26, параграф 1, ал. 1, вр. параграф 2, ал. 1, б "а" от Регламент 600/2014 за ИП е
възникнало задължението за докладване пред КФН на описаните по-горе 15 сделки
възможно най-бързо и не по-късно от следващия работен ден от сключването им.
На жалбоподателя са наложени 15 административни наказания, колкото са
извършените нарушения. Касае се за 15 отделни изпълнителни деяния, предвид че
задължението е за представяне на пълен и прецизен отчет по отношение на всяка една
сделка, като при това сделките са сключени на различни дати - съответно различен е
срокът, в който в КФН е следвало да бъде подаден прецизно попълнен отчет за всяка от
сделките. Различна е ш фактическата обстановка на извършване на всяко от деянията,
поради което непредставянето на надзорния орган на пълен и прецизен отчет за всяка
една от посочените в АУАН и НП 15 сделки, сключени от инвестиционния посредник,
осъществява съставите на 15 отделни административни нарушения, поради което и
съгл. чл. 18 ЗАНН законосъобразно са наложени отделни административни наказания
за всяко от нарушенията.
Действително, съдът споделя изложеното от жалбоподателя, че при подаването
на отчетите лицата принципно действат добросъвестно и с убеждението, че отразената
информация в отчета е пълна и прецизна. Отчетите преминават автоматично обработка
от автоматизираната система на КФН, по отношение пълнота и прецизност на
съдържанието и, като след извършване на процес по валидация, чрез системата до
инвестиционния посредник се изпращат файлове - отговори /Feed Back Files/, но в
конкретния случай са изпратени такива за установена грешка с код „412“.
До получаването на тези файлове - отговори действително статусът на
подадените отчети остава неопределен, но чл. 26 § 1 е императивна радзпоредба и
инвестиционният посредник е длъжен да положи всички възможни усилия, за да
изпълни задължението си точно - прецизно и в посочения срок, в т.ч. да установи, че е
налице допусната от него грешка с код „412”, поради грешно попълнен код. От
показанията на свидетеля-актостъставител се установява, че в деня на подаване на
всеки отчет или до края на следващия работен ден следва автоматизираната система на
КФН да извърши автоматизирана проверка за структурата и съдържанието на
подадения файл, като в същия срок системата следва да изпрати файл - отговор, от
който ИП да разбере статуса на конкретния отчет. Няма как логически ИП да не е
установил в определен момент, че неговият отчет е със статут „REJECTED“
(„ОТХВЪРЛЕН”)
7
Съдът приема, че от обективна страна „Евро финанс’’ АД е извършило 15
нарушения на чл. 26, параг. 1, ал. 1 във вр. с пар. 2, ал. 1 б. „а“ от Регламент (ЕС)
№600/2014 относно пазарите на финансови инструменти във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент (ЕС) № 2017/590.
С оглед на обстоятелството че нарушителят е юридическо лице, не следва да се
обсъжда въпросът за субективната страна на деянието, тъй като отговорността на
юридическите лица е обективна и безвиновна.
Съдът не споделя доводите на жалбоподателя за маловажност на нарушенията,
които не разкриват по-ниска степен на обществена опасност от други нарушения от
същия вид. Касае се за неуведомяване в срок за 15 сделки, като обществените
отношения, регулирани с Регламент 600/2014 са със засилена защита, тъй като
задължението за докладване на дава възможност на надзорния орган да следи
дейността на инвестиционните посредници с оглед гарантиране, че ще действат
почтено, безпристрастно и професионално по начин, който способства за целостта на
пазара.
Следва да се посочи, че 14 от нарушенията са отстранени на дата 11.03.2021 г. и
съответно на 09.03.2021 г., което е със закъснение повече от месец и половина след
срока за изпълнение на тези задължения. А при проверка от дата 01.09.2021 г. за сделка
с референтен №213896, сключена на 13.01.2021 г., въобще не е постъпил коригиран
отчет в Системата на КФН.
Не е налице и маловажен случай, тъй като конкретните нарушения по чл. 26 § 1
от Регламент № 600/2014 не са единствени за дружеството. С наказателно
постановление №Р-10-51/24.01.2020 г. са наложени административни наказания за
извършени 8 нарушения на чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр. параграф 2 ал. 1 б. „а“ от
Регламент № 600/2014, което е влязло в сила на 20.05.2021 г. потвърдено с Решение
№3316 от 20.05.2021 г. по дело №1422/2021 г. на V касационен състав на АССГ. С
наказателно постановление №Р-10-52/24.01.2020 г. са наложени административни
наказания за извършени 5 нарушения на чл. 26 параграф 1, ал. 1 вр. с параграф 2 ал. 1,
буква „а“ от Регламент № 600/2014, което е влязло в сила на 04.06.2021 г. потвърдено с
Решение №3641/ 04.06.2021 г. по дело № 11274/2020 г., на III касационен състав на
АССГ.
Нарушенията по чл. 26 параграф 1 ал. 1 от Регламент 600/2014 се санкционират
на основание чл. 290 ал. 1 т. 5 ЗПФИ, като в чл. 290 ал. 9 т. 2 ЗПФИ е предвиден
размерът на имуществената санкция за юридически лица.
За всяко от нарушенията е наложено минималното законоустановено
наказание имуществена санкция в размер на 5 000 лв., с оглед на което отсъстват
предпоставки за намаляването им.
С оглед изложеното НП като законосъобразно и правилно следва да бъде
потвърдено изцяло
При този изход на делото основателна е претенцията на въззиваемата страна на
основание чл.63д ал.4 ЗАНН за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като
същото следва да бъде определено в посочения размер в чл. 27е от Наредбата за
8
заплащане на правната помощ, издадена въз основа на законовата делегация по чл. 37
ЗПП размер на 150 лв.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 ал. 1 ЗАНН, съдът



РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №Р-10-744/21.09.2021 г. на зам.-
председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Надзор на
инвестиционната дейност“, с което на „*******“ АД, гр. София 1540, бул. „*******, с
ЕИК ******* срещу, са наложени 15 имуществени санкции, всяка в размер на по 5 000
лв. на основание чл. 290 ал. 9 т. 2 пр. първо от Закона за пазарите на финансови
инструменти за 15 нарушения на чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2 ал. 1 б. "а"
Регламент /ЕС/ 600/2014.
ОСЪЖДА „*******“ АД, гр. София 1540, бул. „*******, с ЕИК *******, да
заплати на Комисия по финансов надзор сума в размер на 150 лв. - юрисконсултско
възнаграждение за една инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд София-град.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9

Съдържание на мотивите Свали мотивите

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от „*******“ АД, гр. София 1540, ******* срещу
наказателно постановление №Р-10-744/21.09.2021 г. на зам. - председател на
Комисията за финансов надзор (КФН), ръководещ управление „Надзор на
инвестиционната дейност“, с което са му наложени 15 имуществени санкции, всяка в
размер на по 5 000 лв. на основание чл. 290 ал. 9 т. 2 пр. първо от Закона за пазарите на
финансови инструменти за 15 нарушения на чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2
ал. 1 б. "а" Регламент /ЕС/ 600/2014.
В жалбата се твърди, че НП е издадено при съществени нарушения на
материалния и процесуалния закон. Поддържа се, че заповедта, въз основа на която е
оправомощен актосъставителят да състави АУАН, не е известна и не е връчена на
жалбоподателя, поради което е ограничено правото на защита на нарушителя.
Наказващия орган не е изпълнил задълженията си по чл. 52 ал. 4 и чл. 53 ал. 1 ЗАНН,
тъй като преди да се произнесе по преписката, той е бил длъжен да да провери АУАН с
оглед неговата законосъобразност и обоснованост, а при необходимост да извърши
допълнително разследване на спорните обстоятелства. Поддържа се, че неправилно е
определена датата за някои от нарушенията. Нарушенията са и недоказани, тъй като от
страна на “*******” АД са представени отчети за посочените в обжалваното
наказателно постановление сделки в срока по чл. 26 пap. 1 ал. 1 от Регламент /ЕС/
600/2014, а именно до края на следващия работния ден от тяхното сключване. Член 26
пар. 1 ал. 1 съдържа общото задължение на инвестиционните посредници за подаване
на отчетите за сключените от тях сделки с финансови инструменти. При подаването на
отчетите те действат добросъвестно и с убеждението, че отразената информация в
отчета е пълна и прецизна. Отчетите преминават автоматично обработка от
автоматизираната система на КФН, по отношение пълнота и прецизност на
съдържанието им. След извършване на процес по валидация, чрез системата до
инвестиционния посредник се изпращат файлове - отговори /Feed Back Files/. В случая
са изпратени такива за установена грешка с код „412“. До получаването на тези
файлове - отговори обаче, поради липса на друга възможност за получаване на
информация, статуса на подадените отчети остава неопределен и “*******” АД не е
осведомено за допусната неточност или непрецизност в тях. Алтернативно са изложени
аргументи, че нарушенията представляват маловажен случай и следва да се
приложи чл. 28 ЗАНН. В съдебно заседание жалбата се поддържа от адв. ГЕОРГИЕВ,
който предлага на съда да отмени НП, представя писмени бележки, не претендира
разноски.
Въззиваемата страна се представлява от В., която моли НП да бъде потвърдено.
Представя писмени бележки и моли за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата, приема за
установено следното:
Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна в преклузивния
срок. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
По делото е установена следната фактическа обстановка:
Контролните органи на въззиваемата страна при извършена проверка
установили, че за 15 сделки, преминали автоматична обработка от Системата по
отношение на пълнотата и съдържанието им, съответно след извършения процес по
1
валидация Системата е валидирала подадените отчети за сделки със статус
„REJECTED“ („ОТКАЗАН“). Във връзка с това чрез Системата до Посредника са
изпратени файлове отговори (Feed Back Files), като при по-детайлизиран преглед на
тези файлове отговори контролните органи установили, че за всяка от цитираните
сделки Системата е отхвърлила сделката, с код „412“, както следва:

1/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 във
връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 Делегиран
регламент №2017/590, да представи пред КФН най-късно до 12.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213740, сключена на 11.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 вр. параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 13.01.2021 г. в гр.
София;
2/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал.
1 във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, вр. чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 12.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
с референтен № 213747, сключена на 11.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1, ал. 1 вр. параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с
чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 13.01.2021 г. в
гр. София;
3/ „*******“ АД не е изпълнил задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 във
връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 12.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
с референтен № 213748, сключена на 11.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1, ал. 1 във връзка с параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във
връзка с чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на
13.01.2021 г. в гр. София;
4/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 във
връзка с параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014 във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
с референтен № 213861, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1 ал. 1 вр. параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент № 600/2014 вр. с чл. 1 ог
Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в гр.
София;
5/ ”*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал.
1 във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент №600/2014 вр. чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
е референтен №213864, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1, ал. 1 във връзка с параграф 2 ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във
връзка с чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на
15.01.2021 г. в гр. София;
6/ *******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 пар. 1 ал. 1 вр.
2
параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент №600/2014, във връзка е чл. 1 от Делегиран
регламент №2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213862, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1 ал. 1 във връзка е параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр.
чл. 1 от Делегиран регламент №2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в
гр. София;
7/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1 във
връзка с параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 от Делегиран
регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213865, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка
е чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г.
в гр. София;
8/ „*******“ АД не е изпълнил задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1 вр.
параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент №600/2014 вр. чл. 1 от Делегиран регламент №
2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен отчет,
включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с референтен №
213880, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26, параграф 1, ал. 1
във връзка е параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка е чл. 1
Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в гр.
София;
9/ ”*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр.
параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент №600/2014, във връзка с чл. 1 от Делегиран
регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен
отчет, включваш вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213881, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 вр. е пар. 2 ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл.
1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в гр.
София;
10/ *******“ АД не е изпълнил задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1 във
връзка с параграф 2, ал. 1, буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
е референтен № 213896, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2 ал. 1 буква „а“ Регламент № 600/2014, във връзка с
чл. 1 от Делегиран регламент №2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в
гр. София;
11/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26, параграф 1,
ал. 1 във връзка е параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 от
Делегиран регламент №2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
е референтен № 213897, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1 ал. 1 вр. с Делегиран регламент №2017/590. Нарушението е извършено на
15.01.2021 г. в гр. София;
12/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1
3
във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. чл. 1 от Делегиран
регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213899, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент №600/2014, във
връзка с чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на
15.01.2021 г. в гр. София;
13/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр.
параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014 вр. с чл. 1 от Делегиран регламент
№2017/590, да представи пред КФН най-късно до 14.01.2021 г., прецизен отчет,
включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с референтен №
213900, сключена на 13.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26 параграф 1 ал. 1
вр. с параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от Делегиран
регламент №2017/590. Нарушението е извършено на 15.01.2021 г. в гр. София;
14/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26, параграф 1, ал. 1
във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 12.01.2021 г.,
прецизен отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка
с референтен № 213750, сключена на 11.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26,
параграф 1 ал. 1 във връзка с параграф 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, във
връзка с чл. 1 от Делегиран регламент № 2017/590. Нарушението е извършено на
13.01.2021 г. в гр. София;
15/ „*******“ АД не е изпълнило задължението си по чл. 26 параграф 1 ал.
1 вр. пар. 2 ал. 1 буква „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1 от Делегиран
регламент № 2017/590, да представи пред КФН най-късно до 13.01.2021 г., прецизен
отчет, включващ вярно попълнен MIC код на мястото на търговия, за сделка с
референтен № 213847, сключена на 12.01.2021 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 26
параграф 1, ал. 1 вр. параграф 2 ал. 1 б. „а“ от Регламент № 600/2014, във връзка с чл. 1
от Делегиран регламент №2017/590. Нарушението е извършено на 14.01.2021 г. в гр.
София
На интернет страницата на ЕОЦКП, на адрес
https://www.esma.europa.eu/document/transaction-reporting-validation-rules-2018-update,
са поместени Правила за проверка на отчитането на сделки, включително и файл, във
формат .xlsx с наименование „ESMA65-8-2594 ANNEX 1 Ml FIR TRANSACTION
REPORTING VALIDATION RULES.XLSX, в който са посочени разяснения какво е
значението на всеки код за грешка. Конкретно за код на грешка „412“ е посочено, че
съгласно валидационните правила на ЕОЦКП инструментът, който подлежи на
отчитане, трябва да присъства в референтните данни за датата на търговия, ако
сделката се извършва на място за търговия в Европейското икономическо пространство
(MIC кодът в поле 36 принадлежи на място за търговия в Европейското икономическо
пространство). В случай че това правило не е изпълнено, Системата след извършване
на валидационния процес показва грешка с код „412“.
Контролните органи приели, че дружеството е извършило нарушения по смисъла
на чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр. с параграф 2 ал. 1 б. "а" Регламент /ЕС/ 600/2014.
Свидетелят М.С. Ж. на длъжност „старши експерт“ в отдел „Надзор на инвестиционни
посредници, пазари на финансови инструменти и разследване на пазарни
злоупотреби“, дирекция „Надзор на инвестиционната дейност“, управление „Надзор на
4
инвестиционната дейност“ на КФН, съставил и връчил надлежно на пълномощник
АУАН №Р-06-259/26.03.2021 г.
Няма данни по преписката, жалбоподателят-ЮЛ да се е възползвал от
възможността, предоставена му по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Наказващият орган възприел изцяло установената от контролните органи
фактическа обстановка и издал атакуваното наказателно постановление.

Въз основа на горната фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
събраните по делото доказателства и доказателствени средства: гласни - показанията
на свидетеля М.С. Ж. - актосъставител и писмените доказателства, приобщени по реда
на чл. 283 НПК.
Съдът кредитира изцяло приобщените по делото доказателства и
доказателствени средства, в които не се наблюдават противоречия.
Приобщените по делото доказателствени източници, тълкувани поотделно и в
своята взаимовръзка, в пълнота сочат на възприетата от съда фактическа обстановка.
Предвид горното и по аргумент от противното от разпоредбата на чл. 305 ал. 3
НПК по-детайлен анализ на доказателствените материали съдът не дължи да излага.
При служебна проверка на АУАН и НП съдът констатира, че при тяхното
съставяне, респ. издаване, не са допуснати съществени процесуални нарушения,
нарушаващи правото на защита на наказаното лице, същите съдържат
законовоустановените реквизити, издадени са от компетентни органи, в предвидените
за това срокове, като в тази връзка възраженията в жалбата са неоснователни.
Възражението на жалбоподателя-ЮЛ, че не му е връчена Заповед № 3-
61/17.03.2021 г., с която М.С. Ж. е овластен да съставя АУАН, не влияе по никакъв
начин на процесуалната законосъобразност на НП. ЗАНН не предвижда задължение
нито за актосъставителя, нито за административнонаказващия орган да представят на
нарушителя препис от заповедта за оправомощаване на актосъставителя. На
нарушителя следва да бъде връчен единствено препис от АУАН, а с писмените
доказателства, каквото представлява и въпросната заповед, жалбоподателят разполага
с възможност да се запознае в хода на съдебното производство, което гарантира и
правото му на защита.
Установи се, че инвестиционен посредник „*******“ АД е дружество с издаден
от КФН лиценз с Решение №81-ИП от 01 февруари 2006 г. за предоставяне на
определени инвестиционни услуги и извършване на инвестиционна дейност по
смисъла на чл. 6 ал. 2 от Закона за пазарите на финансови инструменти и за
предоставянето на допълнителните инвестиционни услуги, уредени в чл. 6 ал. 3 ЗПФИ.
Спрямо дейността на това дружество са приложими всички нормативни изисквания,
които регулират предоставянето на инвестиционни услуги и извършването на
инвестиционна дейност, в това число и разпоредбите на Регламент (ЕС) №600/2014 на
Европейския парламент и на Съвета относно пазарите на финансови инструменти и за
изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012 („Регламент № 600/2014“, „MiFIR“).
Съгласно разпоредбата на чл. 26 параграф 1 ал. 1 Регламент 600/2014, всеки
5
инвестиционен посредник, който сключва сделки с финансови инструменти, следва да
представя пълен и прецизен отчет за тези сделки пред компетентния орган възможно
най-бързо и не по-късно от края на следващия работен ден.
В чл. 26 параграф 2 ал. 1 б. "а" Регламент 600/2014 е посочено, че
задължението по чл. 26 параграф 1 от Регламент 600/2014 се прилага по отношение на
финансови инструменти, които са допуснати до търговия или се търгуват на място на
търговия, или които са предмет на заявление за допускане до търговия.
В чл. 26 параграф 2 ал. 2 от Регламент 600/2014 е посочено, че задължението
по чл. 26 параграф 1 се прилага независимо дали тези сделки са извършени или не на
място на търговия. Съгласно пар. 1, т. 18 от ДР на ЗПФИ място на търговия е
регулиран пазар, многостранна система за търговия или организирана система за
търговия.
Данните, които се включват в отчетите за сделките съгласно чл. 26, параграф 1
ал. 1 от Регламент 600/2014 се подават в съответствие със стандартите и форматите,
посочени в Таблица 2 от Приложение I на Делегиран регламент/ЕС/ 2017/590 на
Комисията от 28.07.2016 г. в електронен и машинно четим вид и по общ образец във
формат. XML в съответствие с методиката по ISO 20022.
Събраните по делото доказателства несъмнено установяват, че по силата на чл.
26, параграф 1, ал. 1, вр. параграф 2, ал. 1, б "а" от Регламент 600/2014 за ИП е
възникнало задължението за докладване пред КФН на описаните по-горе 15 сделки
възможно най-бързо и не по-късно от следващия работен ден от сключването им.
На жалбоподателя са наложени 15 административни наказания, колкото са
извършените нарушения. Касае се за 15 отделни изпълнителни деяния, предвид че
задължението е за представяне на пълен и прецизен отчет по отношение на всяка една
сделка, като при това сделките са сключени на различни дати - съответно различен е
срокът, в който в КФН е следвало да бъде подаден прецизно попълнен отчет за всяка от
сделките. Различна е ш фактическата обстановка на извършване на всяко от деянията,
поради което непредставянето на надзорния орган на пълен и прецизен отчет за всяка
една от посочените в АУАН и НП 15 сделки, сключени от инвестиционния посредник,
осъществява съставите на 15 отделни административни нарушения, поради което и
съгл. чл. 18 ЗАНН законосъобразно са наложени отделни административни наказания
за всяко от нарушенията.
Действително, съдът споделя изложеното от жалбоподателя, че при подаването
на отчетите лицата принципно действат добросъвестно и с убеждението, че отразената
информация в отчета е пълна и прецизна. Отчетите преминават автоматично обработка
от автоматизираната система на КФН, по отношение пълнота и прецизност на
съдържанието и, като след извършване на процес по валидация, чрез системата до
инвестиционния посредник се изпращат файлове - отговори /Feed Back Files/, но в
конкретния случай са изпратени такива за установена грешка с код „412“.
До получаването на тези файлове - отговори действително статусът на
подадените отчети остава неопределен, но чл. 26 § 1 е императивна радзпоредба и
инвестиционният посредник е длъжен да положи всички възможни усилия, за да
изпълни задължението си точно - прецизно и в посочения срок, в т.ч. да установи, че е
налице допусната от него грешка с код „412”, поради грешно попълнен код. От
показанията на свидетеля-актостъставител се установява, че в деня на подаване на
всеки отчет или до края на следващия работен ден следва автоматизираната система на
КФН да извърши автоматизирана проверка за структурата и съдържанието на
6
подадения файл, като в същия срок системата следва да изпрати файл - отговор, от
който ИП да разбере статуса на конкретния отчет. Няма как логически ИП да не е
установил в определен момент, че неговият отчет е със статут „REJECTED“
(„ОТХВЪРЛЕН”)
Съдът приема, че от обективна страна „Евро финанс’’ АД е извършило 15
нарушения на чл. 26, параг. 1, ал. 1 във вр. с пар. 2, ал. 1 б. „а“ от Регламент (ЕС)
№600/2014 относно пазарите на финансови инструменти във връзка с чл. 1 от
Делегиран регламент (ЕС) № 2017/590.
С оглед на обстоятелството че нарушителят е юридическо лице, не следва да се
обсъжда въпросът за субективната страна на деянието, тъй като отговорността на
юридическите лица е обективна и безвиновна.
Съдът не споделя доводите на жалбоподателя за маловажност на нарушенията,
които не разкриват по-ниска степен на обществена опасност от други нарушения от
същия вид. Касае се за неуведомяване в срок за 15 сделки, като обществените
отношения, регулирани с Регламент 600/2014 са със засилена защита, тъй като
задължението за докладване на дава възможност на надзорния орган да следи
дейността на инвестиционните посредници с оглед гарантиране, че ще действат
почтено, безпристрастно и професионално по начин, който способства за целостта на
пазара.
Следва да се посочи, че 14 от нарушенията са отстранени на дата 11.03.2021 г. и
съответно на 09.03.2021 г., което е със закъснение повече от месец и половина след
срока за изпълнение на тези задължения. А при проверка от дата 01.09.2021 г. за сделка
с референтен №213896, сключена на 13.01.2021 г., въобще не е постъпил коригиран
отчет в Системата на КФН.
Не е налице и маловажен случай, тъй като конкретните нарушения по чл. 26 § 1
от Регламент № 600/2014 не са единствени за дружеството. С наказателно
постановление №Р-10-51/24.01.2020 г. са наложени административни наказания за
извършени 8 нарушения на чл. 26 параграф 1 ал. 1 вр. параграф 2 ал. 1 б. „а“ от
Регламент № 600/2014, което е влязло в сила на 20.05.2021 г. потвърдено с Решение
№3316 от 20.05.2021 г. по дело №1422/2021 г. на V касационен състав на АССГ. С
наказателно постановление №Р-10-52/24.01.2020 г. са наложени административни
наказания за извършени 5 нарушения на чл. 26 параграф 1, ал. 1 вр. с параграф 2 ал. 1,
буква „а“ от Регламент № 600/2014, което е влязло в сила на 04.06.2021 г. потвърдено с
Решение №3641/ 04.06.2021 г. по дело № 11274/2020 г., на III касационен състав на
АССГ.
Нарушенията по чл. 26 параграф 1 ал. 1 от Регламент 600/2014 се санкционират
на основание чл. 290 ал. 1 т. 5 ЗПФИ, като в чл. 290 ал. 9 т. 2 ЗПФИ е предвиден
размерът на имуществената санкция за юридически лица.
За всяко от нарушенията е наложено минималното законоустановено
наказание имуществена санкция в размер на 5 000 лв., с оглед на което отсъстват
предпоставки за намаляването им.
С оглед изложеното НП като законосъобразно и правилно следва да бъде
потвърдено изцяло
При този изход на делото основателна е претенцията на въззиваемата страна на
основание чл.63д ал.4 ЗАНН за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като
същото следва да бъде определено в посочения размер в чл. 27е от Наредбата за
7
заплащане на правната помощ, издадена въз основа на законовата делегация по чл. 37
ЗПП размер на 150 лв.
8