Решение по дело №1071/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 5171
Дата: 9 юли 2024 г. (в сила от 9 юли 2024 г.)
Съдия: Тодор Икономов
Дело: 20247040701071
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5171

Бургас, 09.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XIV-ти тричленен състав, в съдебно заседание на девети юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ГАЛИНА РАДИКОВА
Членове: АТАНАСКА АТАНАСОВА
ТОДОР ИКОНОМОВ

При секретар ВИКТОРИЯ ТАШКОВА като разгледа докладваното от съдия ТОДОР ИКОНОМОВ административно дело № 20247040701071 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.73, ал.1, изр.2 от Изборния кодекс ИК)

Образувано е по жалба на М. И. И., кандидат за член на ЕП от ПП „Възраждане“, против Решение № 177-НС/06.06.2024 г. на Районна избирателна комисия (РИК) - 02 Изборен район – Бургаски, потвърдено с Решение № 3499-ЕП/НС/25.06.2024 г. на Централната избирателна комисия (ЦИК), с което е оставен без уважение сигнал с вх. № НС-5/31.05.2024 г. на жалбоподателя за нарушение на чл. 161, ал. 1 от ИК.

В жалбата са изложени доводи, че оспореното решение е незаконосъобразно, поради което се претендира отмяната му. Жалбоподателят счита, че след като проведеното заседание на Общински съвет - Сунгурларе на 27.05.2024 г. е водено от председателя Р. Х. и същият е кандидат за народен представител, издигнат от П. Д., то безспорно е налице нарушение на чл. 161, ал. 1 от ИК.

Ответникът – Централна избирателна комисия, изразява становище за недопустимост на подадената жалба.

Заинтересованата страна – Р. Х. Х., изразява становище за недопустимост на подадената жалба, а при условията на евентуалност – за неоснователност.

А. съд - Бургас, XIV-ти тричленен състав, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема следното:

С вх. № НС-5/31.05.2024 г. по описа на РИК – Бургас е подаден сигнал от М. И. - кандидат за член на ЕП от ПП „Възраждане“. В сигнала е посочено, че заседанието на Общински съвет – Сингурларе, проведено на 27.05.2024 г., е водено от П. на Общински съвет – С. Р. Х., като към тази дата същият е кандидат за народен представител от П. Д., което е в противоречие с чл. 161, ал. 1 от ИК. Изложено е, че извършените действия съставляват грубо погазване на изборното законодателство, като подателят очаква съответните действия от страна на РИК – Бургас. Към сигнала е приложен протокол № 8/27.05.2024 г. от проведеното заседание на Общ. съвет – Сунгурларе.

Н. 01.06.2024 г. е проведено заседание на РИК – Бургас, като в т. 2 от дневния ред е включен и подаденият от И. сигнал.

С Решение № 177-НС/01.06.2024 г. по т. 2 от дневния ред, на осн. чл. 72, ал. 1, т. 20 от ИК, РИК – Бургас е оставила без уважение подадения сигнал за нарушение на чл. 161, ал. 1 от ИК. Изложени са мотиви, че не е налице нито една от посочените хипотези на чл. 161, ал. 1 от ИК, тъй като общинският съвет е орган на местно управление, докато председателят на този орган не е нито местен орган, нито в служебно правоотношение с такъв орган. При вземане на решението е имало необходимия [жк], гласували са 10 души - 8 „за“ и 2“против“, поради което решението е прието.

Така постановеното решение е оспорено от И. в законоустановения срок пред ЦИК.

С Решение № 3499-ЕП/НС от 25.06.2024 г. ЦИК е потвърдила решение № 177-НС/01.06.2024 г. на РИК – Бургас.

С Решение № 3466-ЕП/16.06.2024 г. Централна избирателна комисия е обявила избраните за членове на ЕП от Република България.

С Решение № 3482-НС/14.06.2024 г. са обявени избраните народни представители в П. Н. събрание.

При извършена проверка на интернет страницата на ЦИК съдът установи, че Председателят на Общински съвет – Сунгуларе – Р. Х., не е сред кандидатите за членове на ЕП, издигнати от ПП „ДПС“.

Съгласно посоченото в чл. 73, ал. 1 от ИК, решенията на районната избирателна комисия може да се оспорват в тридневен срок от обявяването им пред Централната избирателна комисия, която се произнася в тридневен срок с решение. Решението на районната избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната избирателна комисия, подлежи на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната районната избирателна комисия.

В случая Централната избирателна комисия е потвърдила решението на районната избирателна комисия, поради което и по аргумент от чл. 73, ал. 1, изр. 2-ро от ИК и чл. 98, ал. 2 от АПК на оспорване подлежи първоначално постановеният административен акт, т. е. Решение № 177-НС/06.06.2024 г. на Районна избирателна комисия (РИК) - 02 Изборен район – Бургаски.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган - Районната избирателна комисия, съгласно чл. 72, ал. 1, т. 20 от ИК. Видно от посоченото в протокола по вземане на оспореното Решение, същото е взето с изискуемото се мнозинство по чл. 70, ал. 4 от ИК – гласували 10 човека, от които 8 гласа "За" и 2 гласа – "Против".

Решението е постановено в изскуемата от закона писмена форма, като съдържа фактически и правни основания за неговото приемане, мотивирано е, ясно е изразена волята на решаващия орган, поради което е валидно и разбираемо.

Съдът не установи наличие на съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Сигналът е подаден на 31.06.2024 г., като същият е разгледан на проведено заседание на 01.06.2024 г. в срок от 24 часа от постъпването му, съгласно чл. 72, т. 17 от ИК. Сигналът е вписан е електронен публичен регистър на жалбите и сигналите, подадени до РИК, видно от приложението на чл. 94 от делото. Спазена е процедурата по разглеждане на сигнала.

Правилно е приложен и материалният закон.

Съгласно чл. 161, ал. 1 от ИК, кандидат, който е държавен или местен орган или заема служба в администрацията на държавен или местен орган, с изключение на кандидат за общински съветник, задължително ползва по свой избор неплатен служебен отпуск или платен годишен отпуск за времето от регистрацията до обявяване на резултатите от изборите.

В цитираната разпоредба от ИК са налице две хипотези, при които кандидатът следва да ползва по свой избор неплатен служебен или платен годишен отпуск за времето от регистрацията до обявяване на резултатите от изборите. Първата е, когато кандидатът е държавен или местен орган, а втората – когато заема служба в администрацията на държавен или местен орган. Според настоящия съдебен състав на А. съд – Бургас, по отношение на председателя на Общински съвет - Сунгуларе не е налице нито една от двете хипотези, тъй като същият не е нито местен орган, нито заема служба в администрацията на държавен или местен орган.

Според глава седма от Конституцията на Република България (КРБ), органите на местното самоуправление и местната администрация в Република България са общинският съвет, кметът на общината и областният управител. Съгласно чл. 138, ал. 1 от глава седма на КРБ, орган на местното самоуправление в общината е общинският съвет, който се избира от населението на съответната община за срок от четири години по ред, определен със закон. Организацията и редът на дейността на органите на местното самоуправление и местната администрация се определят със Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), който урежда функциите и правомощията на общинския съвет и на кметовете. Съгласно чл. 18, ал. 1 от ЗМСМА, общинският съвет е орган на местното самоуправление и се избира от населението на общината при условия и по ред, определени от закона. Конституирането на общинския съвет като орган на местното самоуправление и на кмета на общината като орган на изпълнителната власт се извършва в съответствие с изискванията на Европейската харта за местно самоуправление – чрез свободни, тайни, равни, преки и общи избори.

В чл. 21 от ЗМСМА са регламентирани правомощията на Общинските съвети. В чл. 24, ал. 1 от ЗМСМА е посочено, че Общинският съвет избира от своя състав председател на съвета. Изборът се провежда с тайно гласуване. За избран се смята кандидатът, който е получил повече от половината от гласовете от общия брой на съветниците. В чл. 25 от същия закон са изброени правомощията на председателя на общинския съвет, които са: да свиква съвета на заседание, да ръководи подготовката на заседанията на съвета, да ръководи заседанията на съвета, да координира работата на постоянните комисии, да подпомага съветниците в тяхната дейност и да представлява съвета пред външни лица и организации. Предвид на цитираните разпоредби, председателят на Общински съвет, макар и с регламентирани по ЗМСМА представителни функции, не представлява самостоятелен орган на местното самоуправление, поради което правилно е прието, че не попада в хипотезата на чл. 161, ал. 1 от ИК.

Н. следващо място, следва да се посочи, че председателят на Общински съвет не заема и служба в администрацията на държавен или местен орган. Това е така, тъй като правоотношенията на общинските съветници възникват въз основа на избор и те осъществяват своите правомощия в качеството им на членове на органа на местно самоуправление. Съгласно трайната съдебна практика на ВАС, изборът на председателя на Общински съвет е суверенно право и въпрос на политическа воля, предоставен на преценката на Общинския съвет. Съгласно чл. 2 от ЗДСл, държавен служител е лице, което по силата на административен акт за назначаване заема платена щатна длъжност в държавната администрация и подпомага орган на държавната власт при упражняване на неговите правомощия. Ето защо служебното правоотношение възниква винаги въз основа на административен акт. За да е налице нарушение на чл. 161, ал. 1 от ИК, следва кандидатът да заема служба в местен или държавен орган, като правоотношението между кандидата и органа следва да е служебно. В случая правоотношението между Общински съвет и председателя е възникнало въз основа на пряк избор по реда на чл. 24 от ЗМСМА, а не служебно, с оглед на което правилно подаденият сигнал е оставен без уважение.

Предвид на изложеното, подадената жалба се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора съдът намира, че следва да уважи искането на заинтересованата страна за присъждане на разноски. Заинтересованата страна доказва направени разноски в размер на 3 000 лв. за адвокатско възнаграждение. Съдът намира, че този размер следва да бъде намален предвид направеното в тази насока възражение от жалбоподателя. Разноски следва да се присъдят в размер на 1 000 лв., който размер съдът намира за съответен на фактическата и правна сложност на делото, броя на проведените заседания и извършените процесуални действия от пълномощниците на заинтересованата страна.

Водим от горното, А. съд – Бургас, XIV състав

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М. И. И., кандидат за член на ЕП от ПП „Възраждане“, против Решение № 177-НС/06.06.2024 г. на Районна избирателна комисия - 02 Изборен район – Бургаски, потвърдено с Решение № 3499-ЕП/НС/25.06.2024 г. на Централната избирателна комисия, с което е оставен без уважение сигнал с вх. № НС-5/31.05.2024 г. на жалбоподателя за нарушение на чл. 161, ал. 1 от ИК.

ОСЪЖДА М. И. И., [ЕГН], да заплати на Р. Х. Х., [ЕГН], сумата от 1 000 (хиляда) лева, представляваща разноски по делото.

Решението не подлежи на обжалване.

Председател:
Членове: