Решение по дело №511/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 октомври 2020 г. (в сила от 7 ноември 2020 г.)
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20207200700511
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе, 21.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VIII състав, в публично заседание на 20 октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

   

    СЪДИЯ: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

 

при секретаря       ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА    като разгледа докладваното от съдия           БАСАРБОЛИЕВА           адм. дело № 511 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 186, ал. 4 от ЗДДС, вр. с чл. 145 АПК.

Образувано е по жалба на „ИХТИАНДЪР 2017“ ЕООД, с ЕИК ********* ,със седалище и адрес на управление: гр. Русе, ул. „Мария Луиза“ 22, представлявано от управителя  Е.Ц.В., срещу Заповед за налагане на ПАМ № 209-ФК/11.08.2020 г., издадена от началник на отдел ОП – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която на дружеството е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – кулинарен магазин, находящ се гр. Русе, ул. „Мария Луиза“ 22, стопанисван от жалбоподателя, и забрана за достъп до него за срок от 14 (четиринадесет) дни на основание чл. 186, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС. В жалбата се релевират основания за незаконосъобразност на заповедта.  Жалбоподателят претендира съдът да я отмени в цялост.

Ответникът по жалбата – Началникът на Отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, чрез процесуален представител - главен юрисконсулт М.,  взема становище за неоснователност на оспорването.

Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

По фактите.

От представените с административната преписка писмени доказателства се установява, че на 04.08.2020 г. в 15,30  ч. е извършена проверка на търговски обект – кулинарен магазин, находящ се гр. Русе, ул. „Мария Луиза“ 22, стопанисван от жалбоподателя, при която е констатирано, че за извършена контролна покупка на 2 бр. пъстърва и 2 бр. филе от паламуд на обща стойност 22.00 лв., заплатена в брой, на място в обекта от органа по приходите на 04.08.2020 т. в 15:06 ч., не е издадена фискална касова бележка от наличния в обекта работещ ЕКФП модел TREMOL ZM-KL c ИН на ФУ ZK115566 и ПН на ФП 50156682.

Резултатите от проверката са материализирани в Протокол за извършена проверка сер. АА №0384501/04.08.2020 г. /л.6-л.10 от преписката/. В протокола и в оспорената ЗНПАМ е посочено, че нарушението се потвърждава от изведен  КЛЕН от фискалната памет на ФУ за дата 04.08.2020 г.   

С оспорената по делото Заповед за налагане на ПАМ № 209-ФК/11.08.2020 г.,  издадена  от началник на отдел ОП – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, на жалбоподателя е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект /горепосочения/, стопанисван от търговеца и забрана за достъп до него за срок от 14 (четиринадесет) дни на основание чл. 186, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС. В заповедта има изрично позоваване на горецитирания протокол за извършена проверка и изцяло е възприета описаната в него фактическа обстановка. Във връзка с констатациите при проверката от административния орган е прието, че  търговецът е извършил нарушение на чл. 25, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. с чл.118, ал.1, т.1, б.“А“ от ЗДДС.

По правото

Жалбата е процесуално допустима. Подадена e от надлежна страна – адресата на процесната ПАМ. Заповедта е получена лично от представляващия по закон търговското дружество – управителя Е.Ц. на 18.08.2020 г., видно от  подписана от него разписка. Жалбата до съда е подадена на 01.09.2020 г., с което е спазен законоустановения 14-дневен срок за оспорване по чл.149,ал.1 от АПК вр. чл.186,ал.4 ЗДДС.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен административен орган - в съответствие с разпоредбата на чл. 186, ал.3, предл. второ ЗДДС. Видно от съдържащата се в приобщената към делото административна преписка Заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП, на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за Националната агенция за приходите, чл. 186, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС и чл. 81, ал. 1 от АПК, Директорите на Дирекции „Контрол“ в Териториалните дирекции на НАП и Началниците на Отдели „Оперативни дейности“ в Дирекция „Оперативни дейности“ в Главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП са оправомощени да издават заповеди за налагане на принудителни административни мерки „Запечатване на обект“ по чл. 186 от ЗДДС /л. 18 и л.19 от преписката/.

 Спазена е изискуемата писмена форма - заповедта съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, включително фактически и правни основания за издаването й.  

Съгласно чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" ЗДДС, на която се позовава административния орган в процесната заповед, принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до един месец, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен документ за продажба, издаден по установения ред за доставка /продажба. В нормата на чл. 118, ал. 1, предл. първо от ЗДДС е предвидено задължение за лицата да регистрират и отчитат извършените от тях доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ.

 За издаването на индивидуалния административен акт по чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" ЗДДС е достатъчно да е установено, че е налице неспазване на предвидения в закона ред за отчитане на продажбите в търговския обект. Извършването на нарушението може да бъде доказано с всички доказателствени средства, предвидени в закона. В случая, в Протокол за извършена проверка сер. АА №0384501/04.08.2020 г. /л.6-л.10 от преписката/ приходната администрация е установила, че от дружеството-жалбоподател  не е изпълнено задължението за регистриране на извършена продажба на стока в стопанисвания от него търговски обект, чрез издаване на касова бележка от въведено и регистрирано фискално устройство. Протоколът, съставен по установения ред и форма от органите по приходите в кръга на правомощията им, се ползва с материална доказателствена сила за извършените от органите по приходите действия и за установените факти и обстоятелства, съгласно чл. 50, ал. 1 от ДОПК. Констатациите в протокола установяват нарушението, което е достатъчно условие органът по приходите да наложи ПАМ. С неиздаване на фискална касова бележка, което безспорно се установява от доказателствата по делото, а не спори и от жалбоподателя /предвид дадените в съдебното заседание на 20.10.2020 г. обяснения от управителя на ТД/, е налице хипотезата на  чл. 186, ал. 3 във вр. с ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС и ответникът, в условията на обвързана компетентност, е издал процесната заповед за налагане на ПАМ в съответствие на материалния закон.

Съдът приема, че срокът от 14 дни за запечатване на обекта, ориентиран към средата на максималния предвиден в закона  30-дневен, отговаря на тежестта на нарушението и е съобразен с целите предвидени в чл. 22 от ЗАНН за налагане на ПАМ. В оспорения акт са изложени съображения относно срока, за който се прилага принудителната административна мярка. При определяне продължителността му административният орган действа при условията на оперативна самостоятелност, като съобразява същия с всички факти и обстоятелства за конкретния случай. В случая е съобразен видът и местоположението на обекта /за продажба на хранителни стоки, в централна част на гр.Русе/. Срокът правилно е обоснован и с това, че въпреки констатирано нарушение от същия вид на 04.12.2019 г., за което е наложена имуществена санкция с издадено НП от 06.02.2020 г. /л.17 от делото/, търговецът е продължил да неизпълнява  вменените му от закона задължения и да упражнява търговската си дейност в отклонение от данъчното облагане. Мотивите на административния орган почиват на конкретни фактически основания и съвпадат с целта на самата принудителна административна мярка, която е с преустановителен и превантивен характер, т. е. цели осуетяване възможността на дееца да извърши други подобни нарушения. Без значение за налагането на ПАМ е обстоятелството, че нарушението е допуснато от продавач в обекта и в отсъствието на управителя на търговското дружество, в какъвто смисъл навежда доводи оспорващия. Задължението на търговеца е да организира дейността на стопанисвания от него обект в съответствие със законовите изисквания, вкл. и чрез наетия от него персонал.

 С оглед гореизложеното съдът приема, че жалбата срещу заповедта за прилагане на ПАМ е неоснователна.

 Водим от горното, съдът

 

                               Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата  на „ИХТИАНДЪР 2017“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Русе, ул. „Мария Луиза“ 22, представлявано от управителя  Е.Ц.В., срещу Заповед за налагане на ПАМ №209 -ФК/11.08.2020 г., издадена от началник на отдел ОП – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която на дружеството е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – кулинарен магазин, находящ се гр. Русе, ул. „Мария Луиза“ 22, стопанисван от ИХТИАНДЪР 2017“ ЕООД, с ЕИК *********, и забрана за достъп до него за срок от 14 (четиринадесет) дни на основание чл. 186, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС.  

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

                                                                             СЪДИЯ: