Решение по адм. дело №1369/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 август 2020 г.
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20197260701369
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 542

28.08.2020г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                                     в публичното заседание                                                                

на четиринадесети август                                             две хиляди и двадесета  година в следния състав:

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА 

                                               

Секретар Мария Койнова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№1369 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуален кодекс и е образувано по жалба от ООД Одессаинвест 2012 - Хасково, против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по Мярка 11 Биологично земеделие по Програма за развитие на селските райони за периода от 2014-2020г. за кампания 2016г. с №01-2600/7608#1 от 15.11.2019г. В жалбата се твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, не мотивиран, неправилен, постановен без съответствие на материалния закон. Сочи се, че актът не бил издаден от компетентен орган – изпълнителния директор. През стопанската 2014-2015г. жалбоподателят поел многогодишен ангажимент към ДФЗ въз основа на сключени между него и Община Стамболово и Хасково договори за наем на земи от общинския поземлен фонд. Срокът за земите в Община Стамболово бил 1 година, а за тези в Община Хасково – 10 години. Договорите с Община Стамболово били подновявани всяка година, като последното подновяване било през 2015г., а площите, които били очертани не се променяли – землището на с.Тънково, имоти с №№000431, 000477, 000480, 000497, 000517, 000518, 000053, 000055, 000062, 000058, 000069, 000111, 000115, 000125, 000738, 000699, 000694, 000687, 000675, 000529, 000175, 000176, 000311, 000315, 000329, 000371, 000375, 000378. С Допълнително споразумение №123/16.02.2015г. към договорите за наем от 07.05.2013г. срокът на договорите бил удължен с пет години. С писмо №С-41/05.01.2016г. от Община Стамболово било съобщено на жалбоподателя за несъответствие на сключените договори с разпоредбата на чл.37и от ЗСПЗЗ, а с друго писмо - №С-620/28.01.2016г. било съобщено и окончателно прекратяване на договорите поради това несъответствие. За тези имоти ДФЗ не бил приел, че не са открити нередности. Но за имотите в Община Хасково Зам.Директор на ДФЗ е решил, че не било доказано прекратяването на договорите. В акта били изброени номера на 7 имота, които били предмет на договори – за имот №83288-000-188 бил сключен договор за наем №322/14.05.2013г.; за имот №83288-000-191 - договор за наем №321/14.05.2013г.; за имот №83288-000-128 - договор за наем №324/14.05.2013г.; за имот №83288-000-181 - договор за наем №323/14.05.2013г.; за имот №83288-000-192 - договор за наем №320/14.05.2013г.; за имот №83288-000-249 - договор за наем №326/14.05.2013г.; за имот №83288-000-280 - договор за наем №318/14.05.2013г. По отношение на сключените договори с Община Хасково, то всеки от тях бил прекратен с предизвестие, както следва – договор за наем №318/14.05.2013г. с Предизвестие №53 О-108-8/24.02.2016г.; договор за наем №320/14.05.2013г. с Предизвестие №53 О-108-5/24.02.2016г.; договор за наем №321/14.05.2013г. с Предизвестие №53 О-108-3/24.02.2016г.; договор за наем №322/14.05.2013г. с Предизвестие №53 О-108-4/24.02.2016г.; договор за наем №323/14.05.2013г. - с Предизвестие №53 О-108-2/24.02.2016г.; договор за наем №324/14.05.2013г. - с Предизвестие №53 О-108-1/24.02.2016г.; договор за наем №326/14.05.2013г. - с Предизвестие №53 О-108-7/24.02.2016г. Посочени са и други два договора - №319 и №325, прекратени съответно с Предизвестие №53 О-108-6/24.02.2016г. и с Предизвестие №53 О-108-9/24.02.2016г. Тези документи били представени на ДФЗ, а впоследствие жалбоподателят изискал от Община Хасково и допълнително удостоверение №53 О-108-1 от 13.09.2019г. за едностранното прекратяване жалбоподателят уведомил ДФЗ с писмо №02-260-2600/166 от 13.02.2017г., като отговор не били получили. Повторно уведомили ДФЗ с писмо № 02-260-2600/1509 от 28.02.2017г., на което също не получили отговор. Счита се, че по поетия от жалбоподателя ангажимент възникнали форсмажорни, изключителни, извънредни и непредвидени обстоятелства, тъй като не е могло да бъде предвидено, че договорите ще бъдат прекратени едностранно. Това прекратяване представлявало отчуждаване на цялото стопанство на жалбоподателя, доколкото въпреки определените в договорите срокове за ползване на площите, владението и ползването върху тях били прекратени без съгласие от дружеството. Това прекратяване довело до ликвидиране на стопанството по отношение на ползваните площи и го лишило от възможност да очертава и заявява земеделски площи, тъй като всички ползвани били общински. Съответно след прекратяването на договорите вече дружеството нямало правни основания за ползване. Измененията в законодателството не можели да бъдат предвидени отнапред. Тези обстоятелства били предвидени и в ДР на Наредба №“/24.02.2015г. за прилагане на Мярка 11 Биологично земеделие по ПРСР за периода 2014-2020г. в пар.1, т.9, б.Е – отчуждаване на цялото стопанство или на голяма част от стопанството, ако това отчуждаване не е могло да бъде предвидено към деня на подаване на заявлението. Договорите с Община Стамболово били прекратени на същото основание и не ставало ясно защо било прието тяхното прекратяване, но не и това на част от имотите от Община Хасково. Не били искани от дружеството допълнително документи. Единствено било посочено, че е искана информация от Община Хасково, но не била получена, а това не изяснявало фактите и обстоятелствата. Иска се отмяна на оспорения акт.

Ответната страна - Заместник Изпълнителен Директор на Държавен фонд Земеделие, оспорва жалбата, като счита същата за неоснователна и недоказана и иска да бъдат присъдени направените разноски.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят ЕООД Одессаинвест 2012 – Хасково, е подал на 28.05.2015г. заявление за подпомагане за 2015г. с уникален регистрационен номер 604632 – л.44-54 от делото, за подпомагане по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), Схемата за преразпределително плащане (СПП), Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания (ЗДП), както и мярка Биологично земеделие (Мярка 11) и Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения /подмярка 13.2/НР2/, като е попълнил и съответните Таблица за използваните парцели 2015г. – общо 80,17 ха в землище с.Гълъбец, Тънково, широка поляна, както и Таблица за отглежданите животни 2015г.

Между страните няма спор, че от дружеството – жалбоподател, не е подавано заявление за плащане за 2016г.

Предвид поетия ангажимент по Мярка 11 и факта, че бенефициентът не е подал заявление за плащане за 2016г., ответникът е открил производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент, за което ЕООД Одессаинвест 2012 са уведомени с писмо изх.№01-2600/7608 от 15.12.2016г. – л.113. Изискани са и доказателства за едностранно прекратяване на договори за наем за земи от общинския и държавен поземлен фонд с оглед на влезлите в сила изменения на ЗСПЗЗ, като е определен 15 дневен срок за представянето. Посоченото писмо е получено от жалбоподателя на 24.01.2017г. – Известие за доставяне, л.112 от делото.

Видно от писмо вх.№02-260-2600/166 от 13.02.2017г. жалбоподателят представя пред ДФЗ 9 бр. предизвестия за прекратяване на договор за наем с Община Хасково, както и Заповед №203/09.08.2016г. на Община Стамболово и уведомително писмо от Община Стамболово – „за общо 37 имота“. В последващо писмо - вх.№02-260-2600/1509 от 28.02.2017г., жалбоподателят уведомява ДФЗ, че основанието за прекратяване на договорите за наем било изменение в нормативната уредба в ЗСПЗЗ – чл.37, ал.4, изискване на съотношение ЖЕ/ХА, поради което не можел да изпълни ангажиментите си, като намалението на площите било над 10 ха и над 10% от първоначално поетия ангажимент.

Като доказателство по делото е приета Заповед №203/09.08.2016г. на Кмет на Община, с която са прекратени сключените на 07.05.2014г. договори за наем на имоти, находящи се в с.Тънково, видно от която правното основание за прекратяването е чл.37и и сл. от ЗСПЗЗ. Същото се потвърждава и от писмо изх.№С-596/09.02.2017г. на Кмет на Община Стамболово – л.106 от делото.

От представените предизвестия – л.107 – 111, се установява, че Община Хасково на основание чл.20, ал.3 от сключените договори за наем между ЕООД Одессаинвест 2012 – Хасково, със съответни посочени номера - №№323324, 325, 326, 318319, 320, 321, 322, отправя едномесечно предизвестие за прекратяването им.

С оспорения по делото акт ответникът е отказал финансова помощ и е прекратил биологичен ангажимент по Мярка 11 Биологично земеделие с направление Биологично растениевъдство от ПРСР за периода 2014-2020 г. по отношение на бенефициента ЕООД Одессаинвест 2012. Изложил е мотиви относно неподаване на заявление за плащане за 2016г., което е задължително съгласно разпоредбата на чл.15, ал.3, т.4 от Наредба №4/24.02.2015г. за прилагане на мярка 11 Биологично земеделие от ПРСР за периода 2014-2020г., въпреки поетия от жалбоподателя ангажимент по направление Биологично растениевъдство през кампания 2016г. Изложено е и становище относно причините за прекратяване на договори за наем, сключени с Община Хасково, както и представените от жалбоподателя предизвестия, касаещи правното основание за прекратяване. Посочено е и че е извършено допълнително изясняване на фактите, като е изискано от Община Хасково да се посочи основанието за прекратяване, но отговор не е постъпил. Изпратено е и писмо до МЗХГ относно извършване на проверка за наличие на възможност от жалбоподателя да изчертае имотите от договорите за наем, като в отговора е посочено, че възможността е за не повече от 27,00 ха. Допълнително ДФЗ изключил всички кадастрални имоти, за които имало доказателства, че правото на ползване е прекратено на основание пар.15 и чл.37и, ал.1 от ЗСПЗЗ, като в резултат е определена нова референтна площ 18,21 ха, за която жалбоподателят има ангажимент и е можел да я заяви през кампания 2016г., но същите не били заявени за подпомагане. Изрично са посочени и конкретните имоти, за които е счетено, че не е доказана невъзможност да се спази ангажимент и не е заявено подпомагане. Предвид изложеното и на основание чл.63, т.1 във вр. с чл.77, т.4, б.В от Регламент /ЕС/ №1306 на ЕП и на Съвета от 17 декември 2013г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и на основание чл.15, ал.3, т.4 и чл.46, ал.1 от Наредба №4 от 24.02.2015г. ДФЗ-РА отказва финансова помощ и прекратява поетия от дружеството ангажимент по Мярка 11 Биологично земеделие.

По делото са представени и писмо изх.№02-260-2600/166 от 28.03.2019г. до МЗХГ, отговор от Зам.МЗХГ вх.№02-260-2600/166 от 23.07.2019г., както и изпратено писмо до Кмет на Община Хасково  изх.№02-260-2600/166 от 15.02.2019г. – всички с оглед изясняване фактите относно прекратяване на договорите за наем с дружеството. Допълнително са представени и писмо вх.№02-260-2600/ххх от 20.07.2016г. – л.154, както и договорите за наем на земеделска земя от ОПФ - договор за наем №318 и 319/14.05.2013г., договор за наем №320/14.05.2013г., договор за наем №321/14.05.2013г.; договор за наем №322/14.05.2013г.; договор за наем №323/14.05.2013г.; договор за наем №324 и 325/14.05.2013г. и договор за наем №326/14.05.2013г., както и издадени от Кмета на Община Хасково заповеди от 30.05.2016г. във връзка с възстановяване на суми по прекратените договори за наем. Изрично в писмото рег.индекс 11-36-39/17.03.2020г. Кметът на Община Хасково сочи, че договорите за наем са прекратени, тъй като жалбоподателят не разполагал с регистрирани животовъдни обекти. Представени са и документи, касаещи отдаването на имотите под наем през 2013г. – л.245 – 270, както и документи, свързани със сключването на договор за контрол и сертификация на биологично производство – л.35-43.

С оглед изясняване на делото от фактическа страна е назначена съдебнотехническа експертиза, по която вещото лице дава заключение възприето от съда напълно като изготвено компетентно и безпристрастно. Вещото лице дава заключение, че референтната площ за която ДФЗ счита, че не е доказана и не е заявена е 18,21 ха. Установено е и че референтните парцели са предоставените земи от ОПФ с договори от Община Хасково от 14.05.2013г. в землището на с.Широка поляна, прекратени с предизвестия от 25.02.2016г., както и че тази референтна площ се пресича с изрично посочените в оспорения акт имоти.     

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168 ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването е насочено против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, от легитимирано лице с правен интерес – адресат на Акт за прекратяване на биологичен ангажимент, чиито права са засегнати от този акт. Жалбата е подадена на 11.12.2019г., при дата на съобщаване на акта на 28.11.2019г. – отбелязване върху л.122, в установения от закона срок по чл.149 ал.1 от АПК. Поради това съдът приема за  жалбата, че е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от Зам.изпълнителен директор на ДФЗ при наличие на материална компетентност. Съгласно разпоредбата на чл.20а от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл.20а, ал.4 от ЗПЗП изп.директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор със Заповед №03-РД/2891 от 23.07.2019г. е делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на писма за откриване на производство по издаване на акт за прекратяване на ангажимент по Мярка 11 БЗ, както и да издава и подписва тези актове – т.4 и 7 от заповедта. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, а направеното в тази посока възражение от жалбоподателя не е основателно.

Оспореният акт е постановен в съответствие с изискванията на чл.146 от АПК при спазване изискванията  за установена форма, без да има нарушение на административнопроизводствените правила, както и при правилно приложение на материалноправните разпоредби. Съгласно приложимата разпоредба на чл.6, ал.1 от Наредба №4/24.02.2015г. за прилагане на Мярка 11 Биологично земеделие от ПРСР за периода 2014-2020г., биологичните направления се изпълняват за период от пет последователни години. Втората алинея на същия член прави уточнение, че срокът по ал.1 започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на заявлението за подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и заявление за плащане, като през всяка следваща година до изтичане на срока по ал.1 кандидатите за подпомагане подават заявление за плащане.

Безспорно е между страните, че  жалбоподателят не е подал заявление за плащане през втората година от поетия ангажимент - 2016г., което е обусловило издаването на процесния акт за прекратяване на биологичен ангажимент от ответника. Съгласно чл.15, ал.3, т.4 от Наредбата ДФЗ прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал.4, когато не са подали заявлението за плащане по чл.6, ал.2 за одобрени площи, животни и/или пчелни семейства и не са заявили площи и/или животни и/или пчелни семейства със съответния биологичен код на извършваните дейности по Приложение №1. Така ответникът правилно е приел, че неподаването на заявление плащане за 2016г. води до прекратяване на ангажимента по Мярка 11 на оспорващия. Описаните правни основания за издаване на атакувания акт съответстват на описаните в него фактически основания.

Във връзка с изложената от ЕООД Одессаинвест 2012 причина за неподаването на заявление за плащане за 2016г. – прекратяване на договорите за наем на основание чл.37и, ал.1 от ЗСПЗЗ, представляващо форсмажорни обстоятелства по смисъла на пар.1, т.9, б.Е от Наредба №4/24.02.2015г., следва да се отбележи, че от събраните доказателства се стига до безспорния извод, че дружеството изобщо не е подало заявление за плащане за кампания 2016г., а не само по отношение на имоти, за които се твърди, че са прекратени договорите за наем. В този смисъл е правилно приетото от ответната страна за наличие на прекратително основание по чл.15, ал.3, т.4 от Наредбата, както и правилно не е приложена разпоредбата на ал.5 на същия член, тъй като няма данни по реда и в сроковете по ал.6 оспорващият да е съобщил в писмена форма на ДФЗ РА за наличие на форсмажорни обстоятелства. Нещо повече – нормата на чл.6, ал.2 от Наредбата е императивна, а не диспозитивна, като няма изключения от това правило, и именно след подаване на заявлението за плащане и на основание чл.46 от Наредбата ДФЗ – РА ще одобри, намали или откаже изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности. От друга страна прекратяването на договорите за наем не може да бъде разглеждано като форсмажорно или изключително обстоятелство, тъй като в случая не се касае за отчуждаване на стопанството, а за прекратяване право на ползване /наем на имоти/, което пък се явява следствие от неизпълнение задължението на оспорващия по пар.15, ал.1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ – ДВ, бр.61 от 2015г. - ползвателите, сключили договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд преди 24.02.2015г., са длъжни в срок до 01.02.2016г. да приведат договорите в съответствие с изискванията на чл.37и, ал.1 и 4 от ЗСПЗЗ. Именно на това основание – пар.15, ал.3 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ, договорите за наем са били прекратени, но същото е несъотносимо към настоящия спор при така безспорно установения факт, че за 2016г. заявление за плащане не е било подавано. Наред с това следва да се има предвид и че наличието на форсмажорни или изключителни обстоятелства не игнорира прилагането на чл.15, ал.3, т.4 от Наредбата, а съгласно чл.15, ал.5 от същата касае само възстановяването на финансовата помощ, но пък понастоящем не е постановено възстановяването ѝ, а само е отказана финансова помощ и е прекратен поетия от жалбоподателя ангажимент.

С оглед на възражението на жалбоподателя, че има наличие на форсмажорни обстоятелства следва да бъде обсъдено и изложеното в мотивите на оспорения акт относно изрично посочена референтна площ. Последното не влече след себе си извод за нарушение на процесуалните правила, тъй като предмет на административното производство е неподаването на заявление за плащане и правните последици на този факт на основание чл.15, ал.3, т.4 от Наредбата. Предметът на производството е ясно и точно установен, а обсъждането на прекратените договорни отношения е въведено единствено по възраженията на оспорващия, както и с цел пълно изясняване на фактите в конкретния случай.

Поради изложеното съдът счита, че оспореният акт, с който е прекратен биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014-2020г. за кампания 2016г., е законосъобразен.

При крайния извод относно спора в полза на ответника следва да бъдат определени съобразно чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащане на правната помощ разноски за юрк. възнаграждение в размер на 100,00 лева, както и 100,00 лева – за експертиза.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата от ООД Одессаинвест 2012 – гр.Хасково, ЕИК ***, против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по Мярка 11 Биологично земеделие по Програма за развитие на селските райони за периода от 2014-2020г. за кампания 2016г. с №01-2600/7608#1 от 15.11.2019г.

ОСЪЖДА ООД Одессаинвест 2012 – гр.Х., ЕИК ***, да заплати на Държавен фонд Земеделие - София направените разноски в общ размер на 200,00 лева.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: