№ 861/17.11.2021г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, XIII състав, в открито заседание на осми
ноември през две хиляди двадесет и първа година в състав:
Председател: НИКОЛАЙ
ИНГИЛИЗОВ
при секретаря Янка Вукева, като разгледа
административно дело № 1101 по описа на съда за 2021 г., докладвано от съдия Ингилизов,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е
образувано по жалба на И.Е.Б.,*** против отказ за предоставяне на обществена
информация на кмета на Община Макреш, постановен по т. 4 от заявление на
жалбоподателя № 163118598986546/09.09.2021 г., обективиран в писмо изх. №
ВИ-4058/1 от 10.09.2021 г.
Жалбата се поддържа лично от жалбоподателя в проведеното открито съдебно заседание.
Излагат съображения за нейната допустимост и основателност. Жалбоподателят претендира присъждане на
направените разноски по делото.
Ответникът – кмета на Община
Макреш – оспорва
жалбата в писмено становище. Сочи доводи за нейната неоснователност.
Жалбата е допустима.
Налице е отказ, по заявление на жалбоподателя,
подадено на 09.09.2021 г. относно искането в т.4 от заявлението за предоставяне
на достъп до воден регистър на сключените договори в общината и предоставяне на
копие от регистъра за периода от 08.11.2019 г. до 08.09.2021 г., в случай че се
води такъв регистър. Ответникът е следвало да се произнесе по в 14-дневен срок,
съгласно чл. 28 от ЗДОИ и да уведоми писмено жалбоподателя за своето решение. Ответникът
е изпратил писмо с изх.
№ ВИ-4058/1 от 10.09.2021 г. от 10.09.2021 година (т.е. датата след подаване на заявлението), което е
било връчено на жалбоподателя. В писмото по искането в т.4 от заявлението е било
посочено, че не би могло да се предостави исканата информация без съгласието на
контрагентите по договорите. С оглед на това и жалбоподателят има правен
интерес да обжалва същия.
Жалбата против постановения отказ е основателна :
Разпоредбата на чл. 28 от ЗДОИ задължава
административния орган да вземе решение за предоставяне или за отказ от
предоставяне на достъп до исканата обществена информация и да уведоми писмено заявителя за своето решение. Тоест законът задължава
органът да се произнесе с изричен писмен акт и не допуска постановяване на
мълчалив отказ. Същият не следва да се произнася по същество по въпроса дали
жалбоподателят има правото да му бъде предоставен достъп да поисканата
информация, тъй като законът предвижда този въпрос първоначално да бъде решен
от административния орган с изрично писмено мотивирано решение, чиято
законосъобразност след това може да бъде проверена по съдебен ред. В конкретния
случай като основание за отказ е изтъкнат единствено аргумент за липсата на
съгласие на контрагентите по договорите. Не е спазена формата за решение за
отказ, като в писмото липсват данни, които за изпълват критериите на чл.38 от
ЗДОИ, а именно липсва посочване на правното и фактическото основание за
отказ по този закон, датата на приемане на решението и редът за неговото
обжалване. От друга страна не може да се приеме, че е налице основание
за отказ по смисъла на чл.37, ал.1, т.2 от ЗДОИ - достъпът засяга интересите на
трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация,
освен в случаите на надделяващ обществен интерес, тъй като не са ангажирани
никакви доказателства, които да водят на извод, че е било изпълнено изискването
на чл.31, ал.1 от ЗДОИ и е искано съгласие от третите лица от административния
орган.
Затова жалбата против отказа по т.4 от писмо с изх. № ВИ-4058/1
от 10.09.2021 г. от
10.09.2021 година следва да бъде уважена и преписката – да бъде върната на кмета на
Община Макреш, със задължителното указание да се произнесе в 14-дневен срок от
получаване на преписката с решение за предоставяне или за отказ от предоставяне
на достъп до исканата обществена информация по т. 4 от заявлението което да
отговаря на изискванията на чл.38 от ЗДОИ или в случай на предоставяне на
информацията на тези на чл.34, ал.1 от ЗДОИ и след изпълнение на изискванията
на чл.31 от ЗДОИ, след което да уведоми писмено заявителя за своето решение.
Предвид изхода на делото – отмяна на обжалвания акт
следва да се уважи искането на жалбоподателят за присъждане на разноски.
Предвид на доказаните разноски в общ размер на 510 лева, от които 500 лева за
адвокатски хонорар и 10 лева за държавна такса за завеждане на делото, следва
кмета на Община Макреш да бъде осъден да заплати на жалбоподателят И.Е.Б. тези
разноски.
Предвид гореизложеното съдът
Р Е
Ш И:
Отменя отказ за предоставяне на достъп до
обществена информация на кмета на Община Макреш, постановен по т. 4 от
заявление на И.Е.Б. с № 163118598986546/09.09.2021 г., обективиран в писмо изх.
№ ВИ-4058/1 от 10.09.2021 г.
Връща преписката на Кмета на Община Макреш за произнасяне при спазване
на указанията и срока, посочени в мотивите на това решение
Осъжда Кмета на Община Макреш да заплати на И.Е.Б. разноски
по делото в общ размер
на 510 лева, от които 500 лева за адвокатски хонорар и 10 лева за държавна
такса за завеждане на делото.
Решението на основание чл.40, ал.3 от ЗДОИ е
окончателно и не подлежи на обжалване.
Съдия: /п/