Решение по дело №306/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 37
Дата: 3 февруари 2023 г. (в сила от 10 юли 2023 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20227080700306
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 37

 

гр. Враца,    03.02.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  пети състав, в публично заседание на 11.01.2023 г. /единадесети януари две хиляди двадесет и трета година/  в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря  Маргаритка Алипиева, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 306 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във  вр. с чл. 45, ал. 4 от Закона местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Образувано е по повод постъпило в съда оспорване от Областен управител на област Враца, обективирано в Заповед № ПО-07-13/18.05.2022 г. против т. 2 на Решение № 345, взето по Протокол № 39/29.04.2022 г. на Общински съвет – Борован, с която е прието тръжните и конкурсни процедури, които са започнали, но не са приключили до края на календарната 2021 г., следва да бъдат прекратени и възложени с нови пазарни оценки.

В заповедта, с която се оспорва решението, са изложени съображения за незаконосъобразност в тази му част, поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, уредени в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Борован, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Посочва се, че в т. 2 от решението, ОбС – Борован се е произнесъл по въпрос, който не е включен в дневния ред и систематично е неотносим към основния предмет: тръжните и конкурсни процедури, които са започнали, но не са приключили до края на календалната 2021 г., следва да бъдат прекратени и възложени с нови пазарни оценки. Твърди се, че така прието, решението противоречи и на разпоредби от Наредба № 4 за на придобиване, стопанисване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Борован, в която са уредени условията и реда за провеждане на търгове и конкурси за имоти – частна общинска собственост, чието администриране изцяло е в правомощията на кмета на общината и на назначената от него комисия. Иска се отмяна на оспореното решение в т. 2, като незаконосъобразно.

Ответникът – Общински съвет – Борован, редовно призован, не се представлява в с.з. и не изразява становище по оспорването.

След оспорване на Определение № 283 от 14.06.2022 г., с което настоящият състав на съда е приел, че оспорването следва да бъде оставено без разглеждане, а образуваното по делото производство - да бъде прекратено, ВАС, III Отделение, с Определение № 8141/27.09.2022 г., постановено по ч. адм. дело № 7908/2022 г., делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия, като основното съображение за това е Тълкувателно решение № 5 от 10.12.2008 г. на ВАС по т. д. № 20/2007 г. Определението на касационната инстанция е задължително за първоинстанционния съд, което обвързва съдебният състав да разгледа спора по същество.

Съдът, като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото доказателства и направената проверка за законосъобразност, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

На заседание на Общински съвет – Борован, проведено на 29.04.2022 г. по предложение на Кмета на Община – Борован, обективирано в Докладна записка изх. № 06-64/19.04.2022 г., е прието Решение № 345 по Протокол № 39, с което е актуализирана Годишната програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2022 г., приета с Решение № 307 от Протокол № 36/25.02.2022 г. на ОбС – Борован. В Раздел IV. Гори собственост на Община Борован е допълнена т.1- Продажба на стояща дървесина на корен – съсобственост на Община Борован и ТП „ДГС“ – Враца, находяща се в поземлени имоти – общинска собственост, като в табличен вид подробно са описани шест обекта, с конкретни идентификационни номера, местонахождение и начин на трайно ползване. В същия раздел е допълнена и т. 2, с която е прието, че тръжни и конкурсни процедури, които са започнали, но не са приключили до края на календарната 2021 г., следва да бъдат прекратени и възложени с нови пазарни оценки. Решението е взето на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 12 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 9, т. 2 и при мотиви в докладната записка, като при кворум от 13 общински съветници, „ЗА“ са гласували 8, „ПРОТИВ“ – няма и „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ – 5.

Като доказателства по делото е приета и приобщена предоставената от ответника преписка по приемане на оспореното решение.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Правомощието на областния управител, да оспорва незаконосъобразни актове на общинските съвети е законово регламентирано в разпоредбите на чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията /ЗА/ и чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА. Протокол № 39/29.04.2022 г. от проведеното закрито заседание на Общински съвет – Борован е получен в Областна администрация Враца на 05.05.2022 г., а оспорването против т. 2 от Решение 345, взето по този протокол, е предявено в съда на 19.05.2022 г., поради което е допустимо, като подадено от лице с активна процесуална легитимация и в установения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен срок. Разгледано по същество е неоснователно по следните съображения:

            При осъществяване на своята дейност общинският съвет на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 12 от ЗМСМА е овластен да приема решения, с които да управлява и се разпорежда с имоти общинска собственост, в интерес на гражданите на съответната община, както и да приема стратегии, прогнози, програми и планове за развитие на общината, които отразяват и европейските политики за развитие на местните общности. Волята на законодателя  за това - придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, да се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет, е отразена и в разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от Закона за общинската собственост. Атакуваната т. 2 е от Решение № 345, взето на заседание на ОбС – Борован и представлява акт на управление от страна на общинския съвет с имоти - общинска собственост, които са на територията на Община – Борован. Следователно оспореното решение, представлява акт, приет от компетентен орган, в рамките на неговата материална и териториална компетентност и не страда от порок по смисъла на чл. 146, т. 1 то АПК, който да го прави незаконосъобразен.

Решението на общинския съвет е прието в изискуемата писмена форма за валидност и съдържа фактически и правни основания за издаването му. Иначе казано, спазени са изискванията на форма и не е налице основание за отмяна на процесния акт като незаконосъобразен поради наличието на порок по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

Не се установява нарушение на процедурата по приемане на т. 2 от решението и твърденията в оспорването, че общинският съвет се е произнесъл по въпрос, който не е включен в дневния ред и систематично е неотносим към основния предмет, с което е нарушил разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Борован, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, са неоснователни.

Видно от Протокол № 39/29.04.2022 г. преди откриване на заседанието, в съответствие с разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от цитирания Правилник е извършена проверка на кворума, като в протокола е записано, че присъстват 13 общински съветници. В съответствие с повелята на чл. 61, ал. 1 от същия подзаконов нормативен, в началото на заседанието от председателя на ОбС е предложен проект на дневен ред, като е предложено да се извършат корекции в следствие на допуснати технически грешки. Предложено е още в точка „Докладни“ да се промени последователността на докладните, като Докладна записка на Кмета на Община Борован относно: Актуализация на Годишната програма за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Борован през 2022 г., се разгледа преди друга Докладна записка на кмета относно: Актуализация на ценоразпис на начални цени за тръжни процедури за продажба на стояща дървесина от дървесен вид топола. Предложението е обсъдено, подложено на гласуване и прието, като с Решение № 325 е приет дневен ред на заседанието на ОбС – Борован, проведено на 29.04.2022 г.  При кворум от 13 общински съветници, гласували „ЗА“ са 10, „ПРОТИВ“ – няма, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ – 3. В т. 14 от този дневен ред е решено да се обсъдят 10 докладни записки внесени от Кмета на Общ. Борован, като след приетите корекции, на осма позиция е Докладна записка изх. № 06-64/19.04.2022 г., относно Актуализация на Годишната програма за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Борован през 2022 г. /л. 88 от делото/. Именно в тази докладна записка е предложено Раздел IV Гори собственост на общината да се допълни с: т. 1. Продажба на стояща дървесина на корен – съсобственост на Община Борован и ТП „ДГС“ – Враца, находяща се в поземлени имоти – общинска собственост и т. 2 Тръжни и конкурсни процедури, които са започнали, но не са приключили до края на календарната 2021 г., следва да бъдат прекратени и възложени с нови пазарни оценки.

При това положение не може да се приеме, че вземайки решение и по т. 2 от докладната, общинския съвет се е произнесъл по въпрос, който не е включен в дневния ред. Доколкото програмата отразява намеренията на Община Борован за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост и същата е в изпълнение на Стратегията за управление на общинската собственост по чл. 8, ал. 8 от ЗОС, не може да се приеме също, че тръжните и конкурсните процедури за такива имоти са неотносими към актуализацията на годишната програма за управлението им.

Липсва и противоречие с материалноправните норми при приемане на решението и оспорената т. 2 от него, каквито твърдения се съдържат в оспорването.

Безспорно разпоредбите на чл. 16, чл. 17, чл. 85 и чл. 88 от Наредба № 4 за на придобиване, стопанисване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Борован, нормативно регламентират правомощията на кмета на общината във връзка с организацията, контрола и управлението на имоти – частна общинска собственост, отдаването им под наем, както и условията и реда за провеждане на търгове и конкурси. Вярно е също, че според волята на местния нормотворчески орган, изразена в разпоредбата на чл. 88 от Наредбата, при възникване на обстоятелства, които правят невъзможно откриването на търга или неговото приключване, назначената от кмета комисия съставя протокол, въз основа на който кметът на общината със заповед определя провеждането на нов търг. Съгласно формулировката на текста от оспорената т. 2 от Решението №345 на ОбС, тръжните и конкурсни процедури, които са започнали, но не са приключили до края на календарната 2021 г., следва да бъдат прекратени и възложени с нови пазарни оценки, т.е. общински съвет нито прекратява неприключилите процедури, нито възлага нови такива, а излага мнение, препоръка това да бъде извършено.

С така приетия текст, общинския съвет не надхвърля рамките на предоставената му в закона компетентност, нито противоправно се намесва в оперативната самостоятелност на кмета и в свободата на волята му, като административен орган, в какъвто смисъл са изложените в оспорването възражения. Житейски логично е, с оглед променените в рамките на годината пазарни условия при динамично променящата се финансово-икономическа обстановка, новите тръжни и конкурсни процедури да стартират при актуализирани пазарни оценки, каквато е и целта на проведеното обсъждане и гласуване по докладната записка на кмета, а именно: Актуализация на Годишната програма за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Борован през 2022 г. Такова поведение на колективния административен орган е и правно обосновано, с оглед разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 12 от ЗМСМА, овластяващи го да приема решения, с които да управлява и се разпорежда с имоти общинска собственост, както и разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от ЗОС, съгласно която придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет. Същото е израз на управленческата стратегия за  развитие на общинската собственост и стопанската дейност, в интерес на жителите на общината и е по предложение на кмета, каквото е изискването на чл. 8, ал. 8 от ЗОС. В изпълнение на правомощията, дадени от общинския съвет в разпоредбата на чл. 88 от Наредба № 4 за придобиване, стопанисване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Борован, кмета на общината, по отношение на неприключилите търгове, със своя заповед ще определи провеждането на нови такива, при съобразяване с актуализираната по негово искане програма, като това правомощие нито се отрича, нито се отнема с оспорената т. 2 от решението на Общински съвет – Борован.

Нещо повече, видно от докладната записка, сам кметът на общината е предложил обсъждане и гласуване на така формулираното решение.

По изтъкнатите съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорената т. 2 от Решение № 345, взето по Протокол № 39/29.04.2022 г. на Общински съвет – Борован, е приета от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, същата е в съответствие с приложимите материалноправни норми и с целта на закона, поради което оспорването срещу нея следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

От страните по делото не са претендирани разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Областен управител на Област - Враца, обективирано в Заповед № ПО-07-13/18.05.2022 г. против т. 2 на Решение № 345, взето по Протокол № 39/29.04.2022 г. на Общински съвет - Борован.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба чрез АдмС – Враца,  пред  ВАС – София,  в  14-дневен срок  от  съобщаването му на страните.    

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: