Решение по дело №856/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2
Дата: 4 януари 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20227240700856
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

2                                                  04.01.2023г.                                  Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

         На трети януари две хиляди двадесет и трета година в открито заседание в следния състав:

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №856 по описа за 2023г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.128 и сл. от АПК вр. с чл.27 ал.6 от Закона за закрила на детето, образувано по жалбата на С.М.А. против Заповед №ЗД/Д-СТ-Ч-017/06.12.20022г на Директор дирекция „Социално подпомагане“ град Чирпан, с която на основание чл.30а вр. с чл.29 т.8 и чл.27 ал.1 вр. с чл.26 ал.1, чл.5 ал.1, чл.4 ал.4 и чл.25 ал.1 т.2 от Закона за закрила на детето и чл.33 ал.1 от ППЗЗД е прекратено по административен ред настаняването на Т. С. А., с родители С.М.А.,*** и баща неизвестен, в професионалното приемно семейство на М. и С. Ч., с адрес село Свобода, ул. „Млада гвардия“ №80 и е разпоредено настаняване по административен ред в професионално приемно семейство на М. и Т. И. с адрес село Преславен, община Стара Загора.

        Мотивите за издаване на заповед за прекратяване на настаняването на малолетния Т. С. А., роден на ***г, в приемното семейство на М. и С. Ч. са следните: Спрямо малолетното дете и на 06.07.2022г, е предприета спешна мярка за закрила на основание Заповед №ЗД/Д-СТ-080/06.07.2022г на Директор дирекция „Социално подпомагане“ град Стара Загора – настаняване в професионалното приемно семейство на М. и С. Ч.. Мярката е потвърдена с Решение на РС Чирпан и се прилага от 06.07.2022г до настъпване на основания за прекратяване на настаняването. Семейство Ч. са изразили желание да осиновят детето, разяснена им е осиновителната процедура, съгласно действащото законодателство. На 24.11.2022г С. Ч.е подал заявление за припознаване на детето Т. в Община Стара Загора, въпреки че не би могъл да бъде биологичен баща на детето. С това действие се цели да бъде заобиколена осиновителната процедура.

     Факта на подаденото заявление за припознаване, въпреки че заявителя не е биологичен баща на детето е подведен правно под чл.33 ал.1 от ППЗЗД – спешно настаняване извън семейството се предприема при опасност за живота и здравето на детето; чл.30а от ЗЗД- при промяна на мярката за закрила се следва реда по чл.26-28; вр. с чл.29 т.8 – настаняването извън семейството се прекратява при промяна на мярката за закрила;  вр. с чл.27 ал.1  – настаняването на дете в приемно семейство се извършва със заповед на Директор дирекция „Социално подпомагане“; вр. с чл.26 ал.1 – настаняването на дете в приемно семейство се извършва от съда, а до произнасянето му дирекция „Социално подпомагане“ извършва временно настаняване по административен ред; вр. с  чл.5 ал.1 – специална закрила се осигурява на дете в риск; вр. с  чл.4 ал.4 – настаняването в приемно семейство е вид мярка за закрила; вр. с чл.25 ал.1 т.2 от ЗЗД – може да бъде настанено извън семейството дете, чиито родители трайно не полагат грижи за него.

      На 30.11.2022г е приет устен сигнал – самосезиране, за това, че С. Ч.е подал декларация за припознаване на детето в община Стара Загора с цел да бъде заобиколена осиновителна процедура. На 02.12.2022г е изготвен Доклад за оценка на сигнала, според който на 24.11.2022г е подадено заявление за припознаване с вх. І12-23-228/24.11.2022г от Ч., като на основание чл.66 ал.1 от СК, ДСП Чирпан прави възражение, тъй като счита, че лицето не може да е биологичен родител на детето Т.. Социалния работник М.У.в ОЕПГ Стара Загора, която работи с приемното семейство е уведомила дирекцията, че семейството е споделило желание да осинови детето. На 21.11.2022г семейството е посетило ОЗД/ДСП Чирпан и заявили желанието си, тъй като са се привързали много към него. Обяснено им е, че следва както те като съпрузи, така и детето да бъдат вписани в Регистъра за осиновяване, както и че на 06.01.2023г изтича 6-месечния срок от издаване на заповедта за настаняване на детето в приемното семейство, а до 13.01.2023г е необходимо да бъдат подадени документи на детето към РДСП Стара Загора за вписване, тъй като до момента майката не е заявила желание да полага грижи за него. На 24.11.2022г приемната майка М. Ч. е уведомила по телефона М.У., че съпругът й е подал заявление за припознаване. Информацията е потвърдена от служител при Община Стара Загора. Направено е възражение от страна на ДСП Чирпан, поради това, че Ч.не би могъл да е биологичен баща на детето. Подадена е сигнал и до РП Стара Загора. Констатиран е риск от нарушаване интересите на детето, поради което е необходимо да бъде изведено от приемното семейства на М. Ч.. С оглед осигуряване сигурността и най-добрия интерес на детето е предложено да бъде предприета нова спешна мярка за закрила, а именно временно настаняване в друго приемно семейство.

       В този доклад са направени констатации за битовите и социални условия, при които се отглежда детето при приемното семейство, които са възпроизведени в Доклад за оценка на случай и предприемане на мярка за закрила спрямо дете.

     На 05.12.2022г е изготвен Доклад за оценка на случай и предприемане на мярка за закрила спрямо детето Т. А. / стр.9/, изготвен от социален работник при Дирекция „Социално подпомагане“ град Чирпан до Директор дирекция „Социално подпомагане“ Чирпан. В доклада е посочено следното: От 06.07.2022г е предприета мярка за закрила спрямо новородения Т. С. А. – настаняване в приемното семейство на М. и С. Ч.. Мярката за закрила е определена по силата на  решение на РС Чирпан – стр.26 по делото, от мотивите на което се установява, че майката С.А. е изоставила детето в родилното отделение, няма роднини, които да се грижат за него, понастоящем е в затвора в град Сливен, като се установи, че същата е там в изпълнение на мярка за задържане под стража. Поради изоставяне на детето в родилното отделение от рождената му майка, установения й начин на живот и не желание да приеме подкрепа от какъвто и да е вид, както и не желанието на нейната баба да поеме грижите за третото й поред дете, е предприето на 06.07.2022г настаняване на новороденото в в приемното семейство на М. и С. Ч. до настъпване на основания за прекратяване на настаняването.

    Към момента на изготвяне на доклада -05.12.2022г, в приемното семейство на Ч. се полагат адекватни грижи за детето Т.. То получава индивидуална грижа и внимание, което се отразява благотворно на неговото развитие. Осигурени са основните жизнени потребности на детето от дом, адаптирано мляко, еднократни пелени, бебешки дрехи и принадлежности. На детето е осигурена бебешка кошара. Задоволени са емоционалните му потребности, приемните родители го гушкат и целуват, привързали са се много към него и то към тях. Личен лекар на новороденото е доктор С., с адрес в село Свобода. Детето е в добро общо състояние, с поставени задължителни до момента имунизации според задължителния календар на Република България. Физическите му показатели отговарят на календарната възраст, като то тежи 7.500кг, високо е 69см, обиколка на главата 44 см. Не се съобщава за алергични реакции, както и за претърпени оперативни интервенции или физически травми. Момченцето има малък хемангиом на ушната мида, който се нужда от инфилтрация с медикамент и наблюдение. Според специалистите УНГ състоянието не е спешно. Изградена е силна връзка между детето и приемното семейство Ч., които са изразили и желание да осиновят детето, но тъй като това все още не е възможно.

  Детето е на пет месеца, от мъжки пол, от ромски етнически произход. Родено от трета бременност на майката, естествено раждане, здраво и развито в норма за възрастта си.  Нуждае се и е зависим изцяло от грижите на възрастен, а единствения родител –майката С.А. не желае да полага грижи за него и е избягала от родилното отделение. Няма други близки или роднини, които да са готови да го отглеждат. Приемното семейство Ч. се грижи за Т. А. от 06.07.2022г, като освен дом, мляко, еднократни пелени, дрехи, принадлежности и кошара, е осигурена и адекватна закрила от вредни фактори и опасности от страна на приемното семейство. Изградена е силна връзка между бебето Т. и приемното семейство Ч., което е причината приемния родител С. Ч. да пожелае да го осинови и да направи опит да го припознае. Приемното семейство стимулира когнитивното развитие на детето с подходящи за възрастта занимания и играчки.

       Майката С.А. има още две деца с произход от баща, различен от произхода на Т. – баща на двете й по-големи момчета е А.И., който ги отглежда в село Бежаново, община Луковит. С.А. сочи за баща на Т. друг мъж, с когото е живяла на семейни начала, а към настоящия момент е с мярка за задържане под стража в затвора в град Сливен, без капацитет на най-близкия неин семеен кръг да полага грижи за новородения й син. Бащата на С.А. живее извън България, заедно с нейния брат Асен, а майка й е починала. Самата С.А. е отгледана от баба си, но тя не е заявила желание и възможност да приеме и Т.. С.А. е консултирана за възможностите да бъде подкрепена в грижите за бебето Т., за да не го изоставя и да не бъде настанявано в приемно семейство, а в последствие и вписано в регистъра за осиновяване, но тя категорично е отказала социални помощи и консултации в общността, както и предложението да бъде настанена в Звено „Майка и бебе“ в град Стара Загора. Въпреки оказаната подкрепа и консултации майката А. е отказала да се грижи за детето и съответно след раждането му е избягала от родилно отделение при УМБАЛ „Проф. Д-р Стоян Киркович“ Стара Загора.

     Семейство Ч. са се грижили за две деца,  преди да приемат Т.. В периода от 20.01.2020г до 24.03.2021г  са полагали грижи за  К.Д., който е реинтегриран при майка си и У.С.А., който е осиновен в чужбина. Семейството има две свои биологични деца от женски пол Р. на 20г и В. на 12г, която се отглежда от Ч.. Те самите имат добра здравна култура, проследяват здравословното състояние на момчето редовно и не живеят изолирано от общността. На 15.11.2022г приемното семейство е споделило със социалния работник М.У., че желаят да осиновят Т.. На 21.11.2022г са посетили ОЗД/ДСП Чирпан и заявили лично, че желаят осиновяване на детето, защото много са се привързали към него. Разяснена им е осиновителната процедура по Семейния кодекс и условието да бъдат вписани в Регистъра за осиновяване, както те като съпрузи, така е бебето Т.. На 06.01.2023г изтича 6-месечния срок от издаване на административния акт за настаняване на детето в приемното семейство, като до 13.01.2023г е необходимо да бъдат подадени документи на детето към РДСП Стара Загора за вписване, тъй като до момента майката не е заявила желание да полага грижи за него. На 24.11.2022г приемната майка М. Ч. е уведомила по телефона социалния работник М.У., че съпругът й С. Ч.е подал заявление вх. №12-23-228/24.11.2022г, поради което и на основание чл.66 ал.1 от СК, ДСП Чирпан е направила възражение против припознаването на Т. от лице, което не е негов биологичен баща.

            Крайната оценка за основните нужди на детето и рисковете е следната: Осигуряване на базисните потребности и сигурна среда за развитие, като е най-необходима здрава връзка със значим възрастен. Майката, освен криминалното минало и нестабилно поведение е съобщила за употреба на две кутии цигари на ден по време на бременността, както и на наркотични вещества, общува с асоциални групи, не се грижи за другите си две деца, а по сведения на баба й е станала и агресивна, съобщила е и с поведението си е обективирала не желание да се грижи и за детето Т..

      Рисковете: С предприетите от приемния родител действия по припознаване на детето се цели осуетяване на вписването му в регистъра за осиновяване след изтичане на 6-месеца, считано от момента на настаняването му в приемното семейство. Предвид тези факти Отдел „Закрила на детето“ в Дирекция „Социално подпомагане“ град Чирпан е взела становище, че с оглед осигуряване на най-добрия интерес на детето е целесъобразно спрямо него да бъде предприета спешна мярка за закрила – настаняване в друго приемно семейство на М. и Т. И., село Преславен, община Стара Загора.

      Изготвен е план за действие, чрез изпълнение на който да се постигне настаняване с краен съдебен акт в приемното семейство И., като е подаден и сигнал до РП Стара Загора за подаденото от С. Ч. заявление за припознаване.

     Заповед № ЗД/Д-СТ-Ч-017/06.12.2022г на Директор Дирекция „Социално подпомагане“ град Чирпан е съобщена на майката С.А. не по-рано от 08.12.2022г, съгласно известие за доставянето й на администрацията в затвора в град Сливен, без данни за деня, в който е връчена лично на А.. На приемните родители Ч. е съобщена на 06.12.2022г и не е постъпила жалба в 14-дневен срок от тях.

     Жалбата на А., подписана лично от нея е подадена на 19.12.2022г от приносител С. Ч., като жалбоподателката заяви, че е положила подписа си в Затвора в град Сливен, където е била посетена от адвокат. Майката като родител към настоящия момент на детето Т. С. А. има правен интерес да обжалва не само заповед с правно основание по чл.27 ал.1 от ЗЗД, но и административен акт, с който се упражняват правомощия по чл. 30 ал.2 от ЗЗД.

     Индивидуалните административни актове подлежат на съдебен контрол винаги, освен когато специален закон изключва правото да бъдат оспорени. Правния интерес на родителя на детето не подлежи на съмнение, независимо от поведението на майката по неговото изоставяне в родилното отделение, като изрично е признат и с разпоредбата на чл.27 ал.1 изречение второ от Закона за закрила на детето.

         Жалбоподателката иска от съда да бъде отменена заповедта за прекратяване настаняването на детето й в приемното семейство Ч. и настаняването му в друго приемно семейство това на И.. Заявява, че иска детето й да бъде при семейството на М. и С. Ч., но не желае да бъде припознавано от С. Ч., нито да бъде вписано в Регистъра за осиновяване, както и че след разрешаване на въпроса за наказателната й отговорност би се грижила за него, но до тогава счита, че то е най-добре да бъде при първото приемно семейство.  

      Ответника Директор Дирекция „Социално подпомагане“ град Чирпан, чрез процесуалния си представител иска от съда да бъде отхвърлена жалбата с доводи, че е изготвен Годишен доклад за утвърденото приемно семейство Ч., според който е предложено заличаването на семейството от Регистъра на приемните родители, тъй като са направили опит да заобиколят закона и да припознаят детето, поради което са предприети действия то да бъде изведено от техния дом. Считат, че опитът да се припознае детето е начин за неговото използване  с цел семейството да се сдобие с дете от мъжки пол. Представя Годишен доклад пред Комисията по приемна грижа към РДСП Стара Загора за утвърдено професионално приемно семейство, според който приемните родители са полагали необходимите грижи за детето, изградили са силна емоционална връзка със желание да го осиновят. Водило са го за консултации при необходимите специалисти – ОПЛ, педиатри, покривали са всички здравословни потребности. Приемната майка е основен обгрижващ възрастен, която е къпела детето всяка вечер и е следвала всички съвети за грижи за кожата на бебето, дадени от лекар. Забелязала е хемангиом на ушната мида по повод на който е консултирано с хирург на 29.11.2022г, който е съобщил, че следва да започнат манипулации на 30.11.2022г, поради резултатите от снимките на детето от настаняването на 06.07.2022г и към настощия момент, които са притеснителни. Проведен е телефонен разговор по този повод със социалния работник У., която е уведомила приемното семейство, че е нужно знание и становище на ОЗД Чирпан- Детето се развива нормално, захранено е с пюрета и каши, дрехите му се перат с бебешки прах за пране. Емоционалното му развитие и поведение е следното: майката не оставя детето да плаче, гушка го, милва го, приспива го, легнала до него и в резултат детето е спокойно, реагира на звук, когато му говорят, плаче когато е гладно, започнало е да се усмихва. Когато не може да докосне предмети и тези на телевизора се изнервя, иска да се изправи и приемната майка съобразява това като пуска музика на детето, без екран, за да не се ядосва то. Бебето се обръща от гръб на корем, повдига главата си. Обича да го къпят. Детето има умения да хваща играчки и пръстите на възрастните. Когато приемния баща се върне от работа, детето го търси с поглед, пърха с ръце и крачета, очаква да чуе гласа му. Обличано е с дрехи според възрастта и сезона, наричат го по име „Тунджи“ и му говорят на български език. Приемното семейство е сътрудничело през цялото време като се е включило в групи за подкрепа, надграждащи обучения, организирани от ОЕПГ, така и в изготвянето на план за грижи. Съдейства и за осъществяване на домашните посещения. Всички тези факти са установени от домашни посещения на социалния работник, като при проведено на 15.11.2022г приемното семейство е заявило желанието си да осинови детето. В последствие са направени постъпки за припознаване, които са осуетени от възражението на ДСП Чирпан. Предложено е семейството да бъде заличено от регистъра на приемните семейства, тъй като не би могло да предложи занапред адекватна грижа за друго дете.

          Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона намира за установено следното: Жалбата е основателна. Законът е приложен неправилно, поради липса на факти, имащи признаците по чл.33 ал.1 от ППЗЗД, при несъответствие с неговата цел за постигане на най-добрия интерес на детето, който е да бъде отглеждано в семейство, което го обича и има възможност и отговорност да се грижи за него. Няма забрана да бъде осиновено дете от приемно семейство, нито забрана приемното семейство да се привърже към детето, което е условие да се полагат не само формално физически  грижи, но и за емоционалните потребности на детето. Извеждането му от приемно семейство е наложено само поради опита на приемния родител да го припознае, но това не е факт, имащи признаците по чл.33 ал.1 от ППЗЗД и съответно липсва основание да бъде прекратена здравословната среда за неговото отглеждане и да бъде прекъсната връзка с онези възрастни, които са го заобичали. Осиновяването на детето е в него интерес, защото се предполага, че ще бъде отглеждано от възрастни, които желаят да бъдат негови родители, а не само да предоставят приемна грижа. Опита за припознаване не представлява опасност за живота и здравето на детето по смисъла на чл.33 ал.1 от ППЗЗД, нито към 06.12.2022г е съществувала опасност, създадена от приемните родители за вписване в Регистъра за осиновяване – предстои да изтече необходимия 6-месечен срок, в който родителите, без обективна основателна причина не желаят да полагат грижи за детето, за да бъде вписано. Оставането в същото приемно семейство с нищо не препятства изтичането на този срок, нито е пречка да бъде вписано в Регистъра за осиновяване по-късно, ако са налице условията за това. Нещо повече, от представения Годишен доклад за приемното семейство се установява, че на 22.11.2022г, преди подаване на заявлението за припознаване от 24.11.2022г, на семейството е разяснено, че най-вероятно няма да бъдат одобрени за осиновители, което ги е поставило в ситуация на несигурност относно връзката им с детето, която не е укорима.  Следователно действията им не са насочени към застрашаване живота и здравето на детето, а към запазване на връзката с него, а прекъсването й само, защото те го обичат и искат да го отглеждат е против неговите интереси. Поставено в нова среда, при хора, за които се предполага, че няма да имат емоционална връзка с него, се поставя под заплаха неговото емоционално и правилно физическо развитие. Приемното семейство е отглеждало две момчета и не е заявило желание да ги осинови, а напротив второто е осиновено в чужбина, което опровергава тезата, че те искат да осиновят детето само, защото е от мъжки пол. Освен това приемната майка е информирала първа социалния работник за подаденото заявление за припознаване, при което са известени от У., че ще поемат отговорност за действията си, но тя не включва извеждане на детето от благоприятна семейна среда с цел наказване на приемния родител.  Ако подаването на заявление за припознаване е нарушаване на условията на договора, сключен от приемното семейство, то първо следва да се прекрати този договор и с този факт да възникне основание за прекратяване на настаняването, при който да се съобрази има ли необходимост от упражняване на правомощията за прекратяване временно по административен ред и вземане на решение относно бъдещето отглеждане на детето в друго приемно семейство, което не е друга временна мярка, а същата по чл.4 т.4 от ЗЗД. В тази връзка, с оглед съдържанието на диспозитива на административния акт, настоящия състав на АС Стара Загора намира, че волеизявлението на Директор дирекция СП град Чирпан е по същността си упражняване на правомощия по чл.30 ал.2 от ЗЗД – разпоредените последици са същите като предписаните в тази разпоредба, основани на факта на подаване на заявление за припознаване, квалифициран неправилно по чл.33 ал.1 от ППЗЗД и взетото решение за настаняване в друго приемно семейство.   

     Конкретно: Заповед №ЗД/Д-СТ-Ч-017/06.12.2022г Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ град Чирпан обективира волеизявление по смисъла на чл.30 ал.2 от ЗЗД вр. с чл.33 ал.4 вр. с ал.1 от ППЗЗД, поради разпореждането за прекратяване на настаняването по административен ред в приемното семейство Ч. / независимо, че липсва „временно до произнасянето на съда/ и настаняването по административен ред в приемното семейство И.. Позоваването на чл. 33 ал.1 от ППЗЗД означава, че Директора на дирекция „Социално подпомагане“ град Чирпан е предприел спешно прекратяване на настаняването по административен ред, което следва да бъде за срок до произнасянето на съда по чл.30 ал.1 от ЗЗД, потвърдено и от изискването на чл.33 ал.5 от ППЗЗД – в едномесечен срок от издаването на заповедите по ал.2 и ал.4, трябва да се направи искане за налагане на мерките. В оспорената заповед липсва срок на действие, който е определен от чл.30 ал.2 от ЗЗД, а това е самостоятелно основание за отмяна на административния акт, тъй като представлява разпореждане за настъпване на правните последици окончателно.  Волеизявлението за настаняване на детето в друго приемно семейство е решение по смисъла на чл.30 ал.2 от ЗЗД за временна мярка на закрила, но отново липсва срок – до произнасянето на съда. Упражняването на правомощията по чл.30 ал.2 изречение второ от ЗЗД е последица от постановеното по административен ред временно прекратяване на настаняването на детето в приемното семейство на Ч. и не представлява самостоятелен административен акт за промяна на мярката за закрила по чл.30а вр. с чл.26-28 от ЗЗД.

      Издадената заповед е спрямо дете, което не е в риск и против неговия най-добър интерес.

          Съгласно разпоредбата на чл.33 ал.1 вр. с ал.4 от ППЗЗД, която доразвива разпоредбата и на чл.30 ал.2 от ЗЗД като посочва кога е налице необходимост от упражняване на предвидените при оперативна самостоятелност законови правомощия, а именно Директорът издава нова заповед за прекратяване на настаняването, когато е налице опасност за живота или здравето на детето.  Нито един факт, който да сочи на опасност за здравето и живота на детето не е посочен в мотивите към оспорената заповед, като подаденото от приемния родител заявление за припознаване, което не е удовлетворено поради оспорване от страна на Дирекция „СП“ Чирпан, за което е уведомена на същия ден от приемната майка М. Ч., не може да се определи по нито едно правило на логиката – правна, житейска и на опитните правила като застрашаващо живота на бебето. Напротив, с прекъсване на контакта между детето и значимия възрастен за него, а това е приемното семейство Ч. се накърняват интересите на детето, за да се „накаже“ приемния родител за изградената емоционална връзка, която стои в основата на психическото и здравословно развитие на детето. Това, че приемната майка е оставила бележки, съгласно представения в съдебно заседание Годишен доклад, касателно особености на бебето, потвърждава изложеното в цитирания по-горе Доклад за оценка на случая, че приемните родител, точно както е установено в доклада, се грижат за Т. като родители – не го оставят да плаче, приписват го, не го държат на екран, то се развива емоционално и умствено поради тази емоционална връзка. Целта на премахване на домовете за изоставени деца бе тъкмо тази – да не се отглеждат без емоционален контакт, без значим възрастен, който да ги подкрепя, за да не израснат без най-важното за един човек, а това са емоционалните и социални връзки с другите. Приемното семейство е отгледало в условията на приемна грижа още две момчета, но не са заявили желание да ги осиновят, което сочи на извод, че мотива им за осиновяване не е да имат дете от мъжки пол, а изявеното от тях самите изграждане на силна емоционална  привързаност, която е естествено да бъде създадена при поемане на грижите за новородено. Социалния работник, изготвил доклада е установил, че те се грижат за здравето на детето, не пропускат ваксини, създали са му битови условия, но най-вече дават му обич. Осиновяването не цели да сдобие с дете хората, които нямат деца, а обратното- да осигури на децата без родители, грижовна семейна среда, в която най-главното е да бъдат обичани. Следователно недопустимо е било в критичен за приемното семейство момент да се разяснява, че няма да имат възможност да бъдат осиновители на отглежданото от тях дете и да се изисква да изпълняват обективно и безпристрастно задълженията си по договора. Отглежда се човек, при което създаването на връзки, основани на обич е повече от естествено и когато се е случило, органите следва да подходят внимателно към случая за осигуряване най-добрия интерес на детето, а той е да бъде обичано, не да бъде осиновено от друго семейство, само защото привързаните към него възрастни са приемно. Да се прекъсне развилата се емоционална връзка между детето и приемното семейство, само защото приемния родител е поискал да припознае детето, но без да се обсъди обективно защо е направен този опит, а именно защото им е обяснено на 22.11.2022г, че те като приемни родители няма да са осиновители, установява приложение на ЗЗД в разрез с неговата цел. Не се установява никакво изследване на най-добрия интерес на детето, а той е да бъде отглеждано от хора, които го обичат и могат да се грижат адекватно за него и нищо друго. Вместо да се помогне на тази връзка, за да израсне едно изоставено дете в дом, в който ще бъде обичано, се предприемат мерки, в които да бъде „наказан“ приемния родител, тъй като е пожелал да стане родител. Нормата на чл.33 от ППЗЗД е ясна и безусловна – при опасност за живота и здравето на детето, Директора прекратява настаняването, но такива в случая няма.  Съществува ли такава опасност, детето без съмнение е в риск и то такъв, който изисква спешна намеса и за да бъде удовлетворено изискването на закона този риск да не се сбъдне и да се прекрати положението на детето, което е неблагоприятно за него, законодателя и в чл.30 ал.2 от ЗЗД и в чл.33 от ППЗЗД е предвидил правомощия на директора на Дирекция СП да издава заповед за временно прекратяване на настаняването. Заповедта е временна, защото е обезпечителна мярка, но на какво – само на интересите на детето. Прекратяване на настаняването в конкретно приемно семейство и настаняване в друго приемно семейство не е промяна на мярката на закрила – тя остава същата , а именно тази по чл.4 т.4 от ЗЗД, която е предприета по-рано спрямо детето. Следователно не правилна е правната квалификация на основанието за прекратяване на настаняването по чл.29 т.8 от ЗЗД, а то е и несъвместимо с посоченото в чл. 33 ал.1 от ППЗЗД.

          Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172 ал.2 АПК, Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И

         ОТМЕНЯ Заповед №ЗД/Д-СТ-Ч-017/06.12.2022г на Директор дирекция Социално подпомагане град Чирпан.

      ОСЪЖДА С.М.А. ЕГН: ********** да заплати сумата от 10лв / десет/, представляваща държавна такса за разглеждане на жалбата й против Заповед №ЗД/Д-СТ-Ч-017/06.12.2022г на Директор дирекция Социално подпомагане град Чирпан.

         Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му на страните пред ВАС на РБ.

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: