Решение по дело №3094/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 230
Дата: 4 февруари 2021 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20207180703094
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

№ 230

 

гр. Пловдив, 04.02. 2021 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХХVI състав в открито заседание на четиринадесети януари през две хиляди двадесета и първа година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря М.Г.и участието на прокурора СВЕТЛОЗАР ЧЕРАДЖИЙСКИ, като разгледа докладваното от съдията ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело  № 3094 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от И.Д.И., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адв. Т.И., срещу решение № 260372 от 13.10.2020 г., постановено по а.н.д № 4747 по описа за 2020 г., на Районен съд – Пловдив, XXII - ри наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление № НП-813/2019 от 03.10.2019г. на началник на Четвърто РУ към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОДМВР/ - Пловдив, с което на оспорващия на основание чл.80, т.5 от Закона за българските лични документи /ЗБЛД/, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 50 лв. за извършено административно нарушение по чл.6 от ЗБЛД.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Твърди се, че в хода на административно производство са допуснати съществени процесуални нарушения, които засягат правото на защита на оспорващия. Сочи се порок в правната квалификация на деянието, поставящ пречка пред нарушителя да разбере с кои свои действия е извършил административно нарушение. Поддържа се, че са налице предпоставките деянието да бъде квалифицирано като маловажен случай. Претендира се  отмяна на обжалваното съдебно решение и на потвърденото с него наказателно постановление.  Иска се присъждане на съдебни разноски в размер на 300 лева за предходната инстанция.

3. Ответникът по касационната жалба – Четвърто Районно управление при ОДМВР – Пловдив, чрез своя началника, е представил отговор, в който се поддържа за неоснователност на жалбата. Прави се възражение за прекомерност на заявените от другата страна съдебни разноски.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, дава заключение, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

ІІ. За допустимостта:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Районният съд е бил сезиран с жалба предявена от касатора срещу НП № НП-813/2019 от 03.10.2019г., издадено от началник на Четвърто Районно управление при ОДМВР - Пловдив. Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № НП-813/06.09.2019 г., съставен от А.С.Д.– на старши полицай при Четвърто Районно управление към ОДМВР – Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

На 06.09.2019 г. около 23.50 часа в гр. Пловдив, на бул. ”Цар Борис ІІІ Обединител” № 67, при извършена полицейска проверка за установяване на самоличност, И.Д.И. не може да представи български документ за самоличност /лична карта/ или друг заместващ я документ. Деянието е квалифицирано като нарушение по чл. 6 от ЗБЛД.

Актът е връчен на нарушителя, който е вписал че няма възражения.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл.80, т.5 от ЗБЛД е наложил на нарушителя глоба в размер на петдесет лева.

7. В хода на съдебното производство пред районния съд е разпитан актосъставителят, който в показанията си потвърждава изложеното в акта.

8. При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че нарушението е установено безспорно като от обективна, така и от субективна страна без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът е изложили мотиви относно липсата на предпоставките нарушението да бъде квалифицирано като „маловажен случай“. Не е намерил и основания за намаляване размера на наложеното наказание.

ІV. За правото:

9. Въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения са неоснователни. Районният съд е обсъдил фактите по делото поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Нормата на чл. 6 от ЗБЛД поставя императивно задължение при поискване от компетентните длъжностни лица, определени със закон, гражданите да удостоверят своята самоличност.

В случая между страните не седи спор, че на посочените в акта за установяване на административно нарушение дата, място и част И.Д.И. не е могъл да представи документ за удостоверяване на своята самоличност пред органите на полицията. Това обстоятелство се потвърждава и от обясненията на нарушителя, вписани в акта. Непротиворечиво както в АУАН, така и в НП извършеното нарушение е квалифицирано като неизпълнение на задължението по чл.6 от ЗБЛД.  Доказателствата по делото сочат, че проверката на самоличността на нарушителя е извършена от компетентни органи при и по повод изпълнение на служебните им функции. При това положение за оспорващия е възникнало задължение да съдейства на проверката като удостовери своята самоличност. Като не е сторил това последният е реализирал състава на вмененото му административно нарушение. Именно за това деяние е приложена и санкцията, предвидена в чл. 80, т. 5 от ЗБЛД. Правото на нарушителя да разбере с кои сови действия е извършил деянието не е засегнато, нито е преградена възможността му да организира защитата си. Наказанието е определено в минимално допустимия от закона размер, поради което не подлежи на корекция от съда. Макар нарушението да се явява изолирано, обществената му опасност е типична за нарушенията от същия вид. Липсата или незначителността на вредните последици в случая не е достатъчна, за да разкрие по – ниска степен на обществена опасност. Това че нарушението е първо също не е достатъчно, за да го открои от типичните за случая правонарушения. При липсата на други смекчаващи обстоятелства, разкриващи по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид, процесното нарушение не може да бъде квалифицирано като „маловажен случай“.

От изложеното до тук следва, че като е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

10. Ответникът в настоящото производство не е отправил надлежна претенция за присъждане на съдебни разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХХVI състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  решение № 260372 от 13.10.2020 г., постановено по а.н.д № 4747 по описа за 2020 г., на Районен съд – Пловдив, XXII - ри наказателен състав.

Решението е окончателно.

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       

 

  ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                         

                     2.