Решение по дело №171/2020 на Районен съд - Велики Преслав

Номер на акта: 260023
Дата: 2 февруари 2021 г. (в сила от 23 април 2021 г.)
Съдия: Дияна Димова Петрова
Дело: 20203610200171
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

02.02.2021 год.

 

Номер 260023                                   Година 2021                         Град Велики Преслав

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Великопреславският районен съд                                                           първи състав

На 09 (девети) септември                                                              Година 2020

В публично съдебно заседание, в следния състав:

          Председател Дияна Петрова

Секретар Женя Проданова,

Прокурор . . . . . . . . . . . . . . .,

като разгледа докладваното от съдия Петрова

АНД дело номер 171 по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН, образувано въз основа на жалба от  М.Х.В. с ЕГН ********** и адрес *** срещу Наказателно постановление №**********/21.05.2020 г., издадено от Директора на Регионална дирекция по горите гр.Шумен.

В жалбата се излага, че наказателното постановление е незаконосъобразно и неправилно, издадено в нарушение на процесуалните и материалноправните норми  и следва да бъде отменено. Прави възражение за изтекла погасителна давност. Предвид изложеното се иска от съда наказателното постановление да бъде отменено изцяло като неправилно, необосновано и незаконосъобразно, поради маловажност на извършеното нарушение.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се и представлява.

Въззиваемата страна – Регионална дирекция по гори гр.Шумен се представлява в съдебно заседание от редовно упълномощен юрисконсулт, който счита жалбата за неоснователна. Моли обжалваното НП да бъде потвърдено изцяло, като законосъобразно и правилно.

Съдът, като обсъди материалите по приложената административнонаказателна преписка и събраните по тях, и в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, прецени ги поотделно и в тяхната съвкупност, установи от фактическа страна следното:

Жалбоподателят М.Х.В., в качеството си на лице упражняващо лесовъдска практика на 28.08.2019г. не е изпълнила задължението си да следи за спазване на одобрения технологичен план на отдел 10, подотдел „з“, в землището на гр.Смядово, за което имала издадено позволително за сеч № 0505004 от 20.06.2019г., като в технологичния план било указано, че извоза ще се извършва на къси секции, а на терен е констатирано, че се осъществява на дълги секции от сечището и рампиран на временен склад, различен от указаните в одобрения технологичен план. Поради бездействието на жалбоподателката юридическото лице „***“ЕООД при добив на дървесина от посочения участък е допуснало нарушения на одобрения технологичен план. Нарушението е констатирано при извършена проверка на 28.08.2019г. от служители на РДГ – Шумен – св.Н.Н. и А.Д.,***, държавна горска територия в отдел 10, подотдел „з“, в землището на гр.Смядово, обл.Шумен. За извършената проверка и констатациите от нея св.Н.Н. съставил констативен протокол и доклад до Директора на РДГ-Шумен. След което въз основа на събраните писмени доказателства, на жалбоподателя за установеното административно нарушение бил съставени АУАН №104050/27.11.2019 г.  С:ДООА 2017г. за административно нарушение по чл. 257, ал.1, т.1 от Закона за горите вр. с чл. 12б, ал.1, т.7 от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии. Въз основа на акта било издадено обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение по чл. 257, ал.1 от Закона за горите вр. с чл. 257, ал.1, пр.2, т.1 от Закона за горите вр. с чл.12б, ал.1, т.7 от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, на жалбоподателя било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300.00 лв.

Изложеното се установи от показанията на свидетелите П.Ж., А.Д. и Н.Н., , които съдът кредитира изцяло, като последователни, логични и непротиворечиви. Показанията на свидетелите се подкрепят и от писмените доказателства-превозен билет, технологичен план, карнет-опис, сортиментни ведомости.

При така установените фактически положения, съдът намира от правна страна следното:

По допустимостта на жалбата: Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, и в установения от закона седмодневен срок от връчването му (съгласно входящия номер в деловодството на административнонаказващия орган).Ето защо е допустима.

Относно основателността на жалбата:

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА. В тази насока, съдът взе предвид следното:

Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са съставени от компетентни органи по смисъла на чл.274, ал.1, т.2 от ЗГ и чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ и Заповед №РД-49-199/16.05.2011 г. на Министъра на земеделието и храните. При съставянето на акта и издаване на наказателното постановление са спазени сроковете по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН и не са допуснати съществени нарушения на административно наказателнопроцесуалните правила.

Спазени са предвидената форма и процесуален ред, същите съдържат всички изискуеми реквизити, съобразно изискванията на чл. 42, респ. 57 от ЗАНН. В АУАН и НП са описани извършените нарушения и обстоятелствата свързани с тях, посочени са дата и място на извършването им, както и правната им квалификация.

 

 

 

 

По отношение на приложението на материалния закон: Обжалваното НП е законосъобразно и от материалноправна страна, съобразно дадената правна квалификация на нарушението.

Съгласно разпоредбата на чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ, наказва се с глоба от 300 до 5000лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му както и решенията и предписанията, основани на тях.

В нормата на чл.108, ал.3 от ЗГ е предвидено, че лицето по ал.2 – лице, вписано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика (в конкретния случай жалбоподателят), на което е издадено позволителното за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на сечището.

Съгласно чл. 12 б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, лицата по чл. 108, ал. 2 от ЗГ, след получаването на позволителното за сеч са длъжни да следят за спазването на одобрения технологичен план и противопожарните норми и мерки при добива на дървесина.

Въз основа на събраните в хода на съдебното следствие писмени и гласни доказателства, съдът счита за безспорно доказано, че на инкриминираната дата и място жалбоподателят не е упражнил контрол по изпълнение на своите задължения. Факт са и категоричните показания на разпитаните по делото свидетели Ж., Д. и Н., които при проверка в процесния имот на 28.08.2019 г. са установили, че извоза на дървесина се извършва на дълги секции, а не по начина посочен в технологичния план и рампиране на временен склад, различен от указаните в технологичния план. А безспорно задължението да следи за спазване на одобрения технологичен план по силата на чл. 12б, ал.1, т.7 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии е адресирано в лицето на М.В. на чието име е издадено и позволителното за сеч. Установено в тази логическа последователност е виновното бездействие на жалбоподателя по отношение на това лично негово контролно задължение и с оглед на това осъщественото нарушение и неговия автор са категорично установени факти.

Нарушението е осъществено и от субективна страна. М.В. е действала виновно, като е съзнавала своите контролни задължения във връзка със сечта, като е могла да предвиди, че в резултат на бездействието й могат да настъпят съставомерни вреди. Жалбоподателката дори не е присъствала по време на сечта.

Предвид изложеното, съдът счита, че описаното в АУАН и НП деяние съдържа всички обективни и субективни признаци на административно нарушение на чл. 257, ал.1, т.1 от ЗГ вр. с чл. 12б. ал.1, т.7 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии, което нарушението е извършено от жалбоподателя, поради което правилно е била ангажирана административно- наказателна отговорност спрямо него.

Определеното административно наказание е в границите на предвиденото в закона за конкретното нарушение  и според настоящият състав, съответства на характера и тежестта на административното нарушение, предвид обществената опасност на конкретното нарушение, която съдът счита за висока, предвид опасността от увреждане на горите.

Съдът счита, че извършеното нарушение не е маловажен случай, за да бъде приложена разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Съгласно чл. 93, т. 9 от НК маловажен случай е този, при който извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на деяние от този вид. Съдът не счита, че конкретното нарушение, извършено от жалбоподателката, е с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на нарушения от този вид. В резултат на това нарушение, изразяващо се в бездействие, са причинени имуществени вреди. Поради което правилно наказващият орган не е приложил разпоредбата на чл. 28 ЗАНН. Освен това случаят не може да се квалифицира като маловажен, тъй като деянието е свързано с неизпълнение на професионалните задължения на лицето, което обективира, според съда по - високата му обществена опасност, в сравнение с др. подобни случаи. Разпоредбите на ЗГ и подзаконовите актове издадени по прилагането му регулират обществените отношения свързани с опазване на природното богатство-горите на РБългария.

Предвид изложеното съдът, счита че Наказателно постановление №*********/21.05.2020 г., издадено от Директора на Регионална дирекция по гори гр.Шумен е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.

При този изход на делото и на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, вр. с чл. 144 от АПК, вр. с чл. 78 от ГПК, чл. 37 от ЗПП, и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ, Л.Г., следва да бъде осъдено да заплати на въззиваемата страна, направени по делото разноски, за защита от юрисконсулт, в размер на 80.00лв.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

ПОТВЪРЖДАВА ИЗЦЯЛО наказателно Наказателно постановление №**********/21.05.2020 г., издадено от Директора на Регионална дирекция по горите гр.Шумен, с което на М.Х.В. с ЕГН ********** и адрес ***, за нарушение по чл. чл.12б, ал.1, т.7 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии и на основание чл.257, ал.1 от Закона за горите вр. чл.257, ал.1, пр.2, т.1 от Закона за горите е наложено административно наказание ”Глоба” в размер на 300.00  лева.

ОСЪЖДА М.Х.В. с ЕГН ********** и адрес *** да заплати на на Регионална дирекция по горите гр.Шумен, представлявано по закон от Директора инж.Е. Г., със седалище и адрес на управление *** направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 лв. /оседемдесет лева/.

            Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с жалба пред Административен съд гр. Шумен по реда на глава XII от Административнопроцесуалния кодекс, на касационните основания, предвидени в НПК.

 

           

 

                                                                                              Районен съдия: