Решение по дело №118/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 197
Дата: 11 април 2023 г. (в сила от 11 април 2023 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20237170700118
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

197

гр. Плевен, 11.04.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на тридесети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател: Снежина Иванова

при секретар Поля Цанева изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по адм. дело № 118 по описа за 2023 година на Административен съд – Плевен.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно -процесуалния кодекс (АПК) .

Административното дело е образувано по жалба на И.А.Г. *** чрез адв. Д.Н., съдебен адрес ***, офис 17  срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0938-001753/25.12.2020г. на мл. автоконтрольор при  сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Плевен, с която е отнето СУМПС за 18 месеца.

В жалбата се посочва, че заповедта е издадена от некомпетентен орган, тъй като не е посочен орган, който е издал заповед за оправомощаване от 2018 година и при неправилно прилагане на материалния закон, тъй като  не следва да  отнема СУМПС ,а да се приложи чл. 171, т. 4 от ЗДвП – изземване на СУМПС. Излага доводи относно връчване на заповедта и твърди, че не е връчена при отказ през 2020 година, а на 23.01.2023 година. Моли за отмяна  и присъждане на разноски по делото.

В съдебно заседание оспорващият - И.А.Г. ***, не се явява, представлява се от адв М., който поддържа жалбата и моли за отмяна на акта и присъждане на разноски. Представя писмена защита, в която се посочва че заповедта е връчена при отказ на 23.01.2023 година и е допустима, като процесната заповед е издадена от орган, който не е компетентен. Посочва, че неправилно е приложен законът и неправилно се отнема СУМПС, а на 23.01.2023 година и иззето СУМПС. Моли за отмяна.

В съдебно заседание ответникът – мл. автоконтрольор при  сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Плевен не се явява, не се представлява.

Административният съд - Плевен, шести състав, като обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията  на страните, и като извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено следното от фактическа страна:

На 25.12.2020 година е съставен акт за установяване на административно нарушение, серия  GА № 346352 (лист 15) по делото, тъй като при проверка на 24.12.2020 г. в с. Вълчитрън в 23.05 ч. по ул. „Балкан“ с посока на движение кръстовище с ул. „Тунджа“ Г. управлява лек автомобил ***, негова собственост и при проверка лъха на алкохол и след пристигане на автопатрул на сектор „Пътна полиция“  саботира извършването на проба с техническо средство, като не подава необходимо количество въздух и му е издаден талон за медицинско изследване и 8 бр. стикери.

 По делото е приложена и заповед № 316з-27/03.01.2018 г.  на директора на ОД на МВР Плевен (лист 20)  за компетентност на длъжностни лица от ОД на МВР – Плевен, да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т.2, т.2а, т. 4,  т.5 от ЗДвП, като в т. 1.7  такава компетентност имат и служители на длъжност „младши автоконтрольор“ в сектор "Пътна полиция“ при ОД на МВР Плевен за цялата територия на ОД на МВР.

Представено е удостоверение от 17.02.2023 година на началник сектор КАПОЧР при ОД на МВР Плевен, в което се посочва, че мл. инспектор Б.К., издал процесната заповед,  заема длъжността мл. автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР Плевен и с оглед заповед от 2018 година има компетентност да издава заповеди за прилагане на ПАМ по ЗДвП.

Със заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0938-001753/25.12.2020г.  на мл. автоконтрольор към сектор „ПП“ ОД на МВР Плевен, спрямо И.Г.  е наложена ПАМ - временно отнемане на свидетелство за управление на МПС до решаване на въпроса с отговорността, но не повече от 18 месеца поради отказа  да му бъде извършена проверка за установяване на алкохол в кръвта.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима като подадена в срок и от надлежна страна. По отношение на подаване на жалбата в срок, съдът в с.з. на 30.03.2023 година е изложил мотиви и е приел, че жалбата е подадена в срок.

Разгледана по същество е неоснователна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, тъй като съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2,  2а, 4 и т. 5, буква "а" и т. 6 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. По  делото е приложена заповед № 316з-27/03.01.2018 г.  на директора на ОД на МВР Плевен (лист 20)  за компетентност на длъжностни лица от ОД на МВР – Плевен, да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т.2, т.2а, т. 4,  т.5 от ЗДвП, като в т. 1.7  такава компетентност имат и служители на длъжност „младши автоконтрольор“ сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Плевен, а Конов с оглед удостоверение на л. 45 по делото е на длъжност „младши автоконтрольор“ в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Плевен и възражението на оспорващия за нищожност на акта е неоснователно.

Съдът  намира, че заповедта е издадена в установената форма и при спазване на административно-производствените правила и при правилно прилагане на закона.

Съгласно чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ "временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство", включително на водач, който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца. В случая по делото е безспорно установено, че Г. отказва проверка с техническо средство и са му издадени талон за медицински изследване и стикери, като не са ангажирани доказателства в срок да е дадена проба.

Обстоятелството, че оспорващият е управлявал моторното превозно средство и отказва проба, се установява от съставения АУАН , който като официален свидетелстващ документ се ползва с обвързваща съда материална доказателствена сила относно неговата вярност до доказване на противното по аргумент от чл. 189, ал. 2 ЗДвП, като не са ангажирани доказателства, които  да опровергават констатациите в АУАН.

Настоящият състав намира, че наложената принудителна административна мярка съответства и с целта на закона и с принципите за съразмерност по чл. 6 от АПК. Процесната принудителна административна мярка не цели да санкционира/накаже нарушителя и/или трети лица, а чрез неблагоприятни последици за адресата да се постигане правно определен резултат – подобряване на пътната обстановка в страната, ограничаване и намаляване броя на пътнотранспортните произшествия, на загиналите и ранените при пътни инциденти участници в движението. Временното отнемане на свидетелството за управление на МПС препятства възможността за водача да управлява МПС по пътищата, респ. възможността да бъде извършено ново и/или повторно нарушение. Предвидената мярка е израз на държавната политика за ограничаване и преустановяване управлението на МПС след употреба на алкохол, което е и обществено значима цел с оглед значителния брой жертви и пострадали. Предвид установените факти по делото съдът намира, че отмяната на процесната ПАМ би се явила в противоречие с целта на закона.

Неоснователни са доводите на оспорващия, че заповедта е  постановена при неправилно прилагане на закона, тъй като не е ясна волята на органа, който постановява временно отнемане на СУМПС, а на 23.01.2023 година му е иззето СУМПС. Предприетите действия от полицейски органи на 23.01.2023 година са предмет на друго производство и не следва да бъдат обсъждани от съда, като в настоящото производство правилно установените факти на отказа за проба за наличие на алкохол в кръвта са подведени под хипотезата на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП.

С оглед изложеното съдът счита, че оспорената заповед е постановена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалния закон и целта на закона и  следва оспорването да бъде отхвърлено.

Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 , предл. последно от АПК, Административен съд-Плевен, шести състав

 

РЕШИ:

 

Отхвърля жалба на И.А.Г. *** чрез адв. Д.Н., съдебен адрес ***, офис 17  срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0938-001753/25.12.2020г. на мл. автоконтрольор при  сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Плевен, с която е отнето СУМПС за 18 месеца

Преписи от решението да се изпратят на страните.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/