О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№…………………………………2020
година, гр.Варна
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, XXIII- ти състав, в закрито
заседание на деветнадесети февруари 2020г.,
като разгледа докладваното от съдия Наталия Дичева
адм.д.№
486/20г. по
описа на съда, за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и
следв. от АПК във вр. с чл. 42, ал. 5
от ЗМСМА.
Образувано е по повод
постъпила с вх. № 2462/17.02.2020г. жалба от Я.Р.М. срещу Решение № 116-МИ/10.02.2020г.
на Общинска избирателна комисия–Вълчи дол, с което на основание 87, ал. 1, т. 1
от ИК и чл. 42, ал.
1, т. 5 във вр. с чл. 41, ал. 3
във вр. с ал. 1 от
ЗМСМА е отказано да бъдат прекратени предсрочно пълномощията на Г. М.
Т. като Кмет на община Вълчи дол, поради отсъствие на несъвместимост.
Жалбата е подадена от Я.Р.
на 11.02.2020г. в ЦИК и препратена до АС Варна по компетентност.
Жалбоподателката в качеството й на
кандидат за кмет на общ.Вълчи дол на изборите за общински съветници и кметове
на 27.10.2019г. оспорва Решение на ОИК за отказ да бъдат предсрочно прекратени
правомощията на избрания кмет като неправилно и незаконосъобразно.
Ответната страна Общинска
избирателна комисия-Вълчи дол не изразява становище по жалбата в писмото, с
което е препратила жалбата до съда с оспореното решение и преписката по издаването
му.
Жалбата е редовна, но не е
допустима за разглеждане.
Съгласно чл. 147, ал.
1 от АПК право да оспорват административният акт пред съда имат
гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са
нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. Предмет на
оспорване е акт, който е издаден по реда и на основание ЗМСМА, с който общинска
избирателна комисия отказва да прекрати предсрочно пълномощията на избран кмет
на кметство. Поради това следва да се има предвид уредбата в този специален закон за лицата, които
съгласно неговите разпоредби са носители на право на оспорване на този вид актове.
В чл. 42, ал.
1, т. 5 от ЗМСМА е посочено, че при неизпълнение на задължението по чл. 41, ал. 3
от ЗМСМА, пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно.
Съгласно чл. 42, ал. 3
от ЗМСМА, в тридневен срок от получаване на документите,
удостоверяващи обстоятелствата по чл. 42, ал.
1, т. 5 от ЗМСМА, ОИК уведомява кмета, който може да направи писмено
възражение пред комисията в тридневен срок от уведомяването му. В тридневен
срок от изтичането на срока за възражение ОИК приема решение. Когато установи,
че обстоятелствата за прекратяване на пълномощията са налице, ОИК прекратява
пълномощията на кмета. В чл. 42, ал. 5
от ЗМСМА е регламентирано, че решенията за предсрочно прекратяване
на правомощията на кмета и отказите на ОИК по чл. 42, ал. 3
от ЗМСМА може да се оспорват пред съответния административен съд от
заинтересуваните лица или от централните ръководства на партиите, компетентни
съгласно устава, и ръководствата на коалициите, компетентни съгласно решението
за образуване на коалицията, които са представени в общинския съвет или от
упълномощени от тях лица, по реда на чл. 459 от
Изборния кодекс.
При тази правна уредба в
чл. 42, ал. 5
от ЗМСМА жалбата на Я.М. срещу Решение № 116-МИ/10.02.2020г. на Общинска избирателна комисия – Вълчи дол се
явява недопустима, тъй като е депозирана в качеството й на кандидат за кмет Вълчи
дол на изборите за общински съветници и кметове на 27.10.2019г. и не е сред
кръга на лицата с право на оспорване на акта по чл. 42, ал. 3
от ЗМСМА. М. не е заинтересовано лице по смисъла на чл. 42, ал. 5
от ЗМСМА, тъй като Решение № 116-МИ/10.02.2020г. на
Общинска избирателна комисия – Вълчи дол не е акт, който да засяга или
застрашава нейни права, нито да поражда за нея задължения. Жалбата срещу
Решение № 116-МИ/10.02.2020г. на Общинска избирателна комисия – Вълчи дол не
е подадена от Я.М. като лице, което представлява партия или коалиция по устав
или решение за образуване на коалиция, които са представени в общинския съвет,
нито е упълномощен от такива. В този смисъл е произнасянето на съдилищата по
прилагано закона в Определение № 8418/05.06.2019 г. по адм. д. № 6175/2019 г.
на ВАС, Определение № 14635/30.11.2017 г. на ВАС по адм. д. № 12857/2017 г. и
др.
С оглед гореизложеното, доказателствата
по делото и разпоредбите на специалния закон – ЗМСМА, спрямо ИК, както и с
оглед общата уредба в чл.147, ал. 1
от АПК, в случая за М. не е налице пряк и личен правен интерес да
обжалва Решение № 116-МИ/10.02.2020г. на
Общинска избирателна комисия – Вълчи дол, с което на основание 87, ал. 1, т. 1
от ИК и чл. 42, ал.
1, т. 5 във вр. с чл. 41, ал. 3
във вр. с ал. 1 от
ЗМСМА е отказано да бъдат прекратени пълномощията на Г. Т. като Кмет
на община Вълчи дол , избран с Решение № 93-МИ/28.10.2019 г. на ОИК-Въчли дол
поради отсъствие на несъвместимост. Предвид на това са налице предпоставките на
чл. 159, т. 4
от АПК за оставяне на жалбата й без разглеждане като процесуално
недопустима и за прекратяване на производството по делото.
Водим от това и на основание чл. 159, т. 4
и чл. 160 от АПК, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх.
№ 2462/17.02.2020г. от Я.Р.М. срещу Решение № 116-МИ/10.02.2020г. на Общинска
избирателна комисия–Вълчи дол, с което на основание 87, ал. 1, т. 1 от ИК
и чл. 42, ал. 1, т. 5 във вр. с чл. 41,
ал. 3 във вр. с ал. 1 от ЗМСМА е отказано да бъдат прекратени предсрочно пълномощията
на Г. М. Т. като Кмет на община Вълчи дол.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 486 по
описа за 2020 г. на Административен съд – Варна.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му пред Върховен
административен съд- София по реда на глава ХІІІ от
АПК.
СЪДИЯ: