Решение по дело №19/2023 на Окръжен съд - Сливен

Номер на акта: 26
Дата: 8 февруари 2023 г.
Съдия: Мартин Данчев Данчев
Дело: 20232200200019
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 26
гр. Сливен, 08.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СЛИВЕН в публично заседание на осми февруари
през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Данчев
при участието на секретаря Ивайла Т. Куманова Г.а
в присъствието на прокурора В. Д. К.
като разгледа докладваното от Мартин Д. Данчев Административно
наказателно дело № 20232200200019 по описа за 2023 година
РЕШИ:

На основание чл. 78а от НК ОСВОБОЖДАВА обвиняемия С. Г. Г. -
роден на ****, българин, български гражданин, неженен, основно
образование – завършен 10 клас, безработен, с поС.ен адрес ****, адрес за
призоваване в страната ***, ЕГН **********, от наказателна отговорност,
тъй като на ***, в гр. Т., обл. Сливен, чрез ОСЗ – Сливен, офис Т., пред
Областна дирекция на ДФ „Земеделие“ – Сливен, в заявление за подпомагане
2021 г., Форма за физически лица с УИН № 20/210521/37547, УРН 568840, в
приложение „Таблица отглеждане на животни 2021“, съставляващо
неразделна част от заявлението, представил неверни сведения, че отглежда в
животновъден обект № 8914-0039, находящо се в с. Б., общ. Нова Загора, обл.
Сливен, с предназначение „мляко“ – 9 бр. говеда и 50 бр. биволи, порода
„Българска мура“, за да получи средства от фондове, принадлежащи на
Европейски съюз – от Европейски земеделски фонд за гарантиране в
земеделието, чрез подпомагане по Схема за обвързано подпомагане за млечни
крави /СМлК/ и Схема за обвързано подпомагане на биволи /Биволи/ -
престъпление по чл. 248а ал.2, вр. ал. 1 от НК и му НАЛАГА
1
административно наказание Глоба в полза на държавата по бюджета на
съдебната власт в размер на 1000 /хиляда/ лева.
Решението подлежи на обжалване и протестиране пред Бургаския
апелативен съд в 15-дневен срок, считано от днес.
Съдия при Окръжен съд – Сливен: _______________________
2

Съдържание на мотивите

М О Т И В И

към решение № 26/08.02.2023 г. по АНД № 19/2023 г. на СлОС

Съдебното производство е образувано по повод на внесено от Окръжна прокуратура
- Сливен постановление от 11.01.2023г. за внасяне на досъдебно производство №
109“ИП“/2021г. по описа на ОД на МВР - Сливен, вх.№ 1199/21г. и пор.№ 127/21г. на
Окръжна прокуратура - Сливен с предложение за освобождаване на обвиняемия С.Г.Г. от
гр.Т., обл.Сливен от наказателна отговорност за престъпление по чл.248а ал.2 във връзка с
ал.1 от НК с налагане на административно наказание по реда на чл.78а от НК.
Производството пред СлОС е по реда на глава двадесет и осма от НПК т.е.
освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание.
В с.з. представителят на Окръжна прокуратура - Сливен заявява, че се поддържа
обвинението против обвиняемия С.Г.Г. така както същото е било повдигнато срещу него в
хода на досъдебното производство като се предлага освобождаване от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание по реда на чл.78а от НК. Претендира
се налагане на административно наказание в предвидения в закона минимален размер от
1000 лв.
Обвиняемият С.Г.Г., редовно призован, се явява лично. Заявява, че се признава за
виновен по повдигнатото срещу него обвинение, като настоява за налагане на
административно наказание глоба в минимален размер. От извършения внимателен анализ
на събраните в хода на досъдебното производство писмени и гласни доказателства и
доказателствени средства, преценени по отделно и в съвкупността си, Сливенският окръжен
съд приема за установено от фактическа страна следното:
Обвиняемият С.Г.Г. е роден на ***. С настоящ адрес е в гр.Т., обл.Сливен.
Български гражданин е. Не е женен. Има завършено основно образование – 10-ти клас.
Безработен е. Не е осъждан.
В изпълнение на Общата стопанска политика на Европейския съюз, земеделските
стопани в страните-членки на Европейския съюз получават подкрепа на доходите си чрез
директни плащания от Европейския земеделски фонд за гарантиране в земеделието (ЕЗФГЗ).
Подпомагането на уязвими и приоритетни сектори се осъществява посредством прилагането
на схеми за обвързано с производството подпомагане по схеми за директни плащания. Сред
нотифицираните през 2021г. схеми за подпомагане са Схема за обвързано подпомагане за
млечни крави /СМлК/ и Схема за обвързано подпомагане на биволи /Биволи/.
Прилагането на схемите за директни плащания са регламентирани от Закона за
подпомагане на земеделските производители (обн. ДВ. бр. 58/1998г., в сила от 01.01.1999г),
като условията и редът за тяхното прилагане са детайлно уредени с Наредба № 3 от
17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания (обн., ДВ,
бр. 16 от 27.02.2015г., в сила от 27.02.2015г.). Съгласно Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за
условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания земеделските стопани,
кандидати по посочените схеми следва да са реализирали мляко и/или млечни продукти в
определеното с наредбата /чл.19 ал.4 и чл.24 ал.4/ минимално количество на допустимо
животно, както и да предоставят доказателства за реализираното минимално количество
мляко.
Финансовото подпомагане по посочените схеми се извършва от Държавен фонд
„Земеделие“, който изпълнява и функциите на Разплащателна агенция.
Според разпоредбата на чл.19 от Наредба № 3/17.02.2015г. на министъра на
земеделието и храните, право да кандидатстват за подпомагане по Схема за обвързано
1
подпомагане за млечни крави /СМлК/ имат земеделски стопани, регистрирани в регистъра
на земеделските стопани, които отглеждат в стопанството си 10 и повече млечни крави,
които са с предназначение за производство на мляко. Заявените за подпомагане по тази
схема животни следва да отговорят на посочените в чл.19 ал.2 от наредбата изисквания а
именно:
1. да са идентифицирани с по една ушна марка на всяко ухо, одобрена от БАБХ, с
еднакъв идентификационен номер;
2. да са въведени в Системата за идентификация и регистрация на животните на
БАБХ;
3. да са вписани в регистъра на животните в животновъдния обект, съгласно
изискванията на чл.132 ал.1 т.8 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВмД/;
4. да имат индивидуални паспорти за идентифициране, съгласно изискванията на
132 ал.1 т.9 от ЗВмД.
Земеделските стопани, кандидати по схемата /СМлК/, трябва да продължат да
отглеждат заявените млечни крави най-малко 80 дни от деня, следващ последния ден за
подаване на заявленията за подпомагане.
Съгласно чл.19, ал.6 от Наредба № 3 от 17.02.2015г. за условията и реда за
прилагане на схемите за директни плащания размерът на помощта по схемата за обвързано
подпомагане за млечни крави се определя на брой допустими за подпомагане животни, за
които земеделските стопани са реализирали минимално количество мляко, определено по
ал.4 на чл.19, и са предоставили доказателства за тази реализация.
Но силата на действащите през 2021г. нормативни актове - чл.24 от Наредба №
3/17.02.2015г. на министъра па земеделието и храните, право да кандидатстват за
подпомагане по Схемата за обвързано подпомагане за биволи имат земеделски стопани,
които отглеждат в стопанството си 10 и повече биволи.
За да са допустими за подпомагане по схема Биволи, животните трябва да отговарят
на следните изисквания:
1. да са идентифицирани с по една ушна марка на всяко ухо, одобрена от БАБХ, с
еднакъв идентификационен номер;
2. да са въведени в Системата за идентификация и регистрация па животните на
БАБХ;
3. да са вписани в регистъра на животните в животновъдния обект, съгласно
изискванията на чл.132 ал.1 т.8 от ЗВмД;
4. да имат индивидуални паспорти за идентифициране, съгласно изискванията на
132 ал.1 т.9 от ЗВмД.
Съгласно чл.24 ал.3 от Наредба № 3/17.02.2015г. на министъра на земеделието и
храните, земеделските стопани, кандидати по схемата Биволи, трябва да продължат да
отглеждат заявените биволи най-малко 80 дни от деня, следващ последния ден за подаване
на заявленията за подпомагане. Това означава, че заявените за подпомагане животни следва
да бъдат задържани в стопанството през този период.
Размерът на помощта по схемата за обвързано подпомагане за биволи се определя
на брой допустими за подпомагане животни, за които земеделските стопани са изпълнили
условието по чл.24. ал.4 от Наредба № 3 от 17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на
схемите за директни плащания.
За изпълнение на функциите на Разплащателната агенция е създадена Интегрирана
система за администриране и контрол (ИСАК), в която, в електронен вид, се поддържат
данните за регистрацията на кандидатите, на заявленията за подпомагане, заявките за
2
плащане, системата за идентификация на животните и земеделските парцели. При
първоначално въвеждане в регистъра кандидатите за подпомагане получават уникален
регистрационен номер (УРН), с който участват във всички схеми и мерки за подпомагане по
Общата стопанска политика.
Съгласно Наредба № 5/27.02.2009г. на министъра на земеделието и храните за
условията и реда на подаване на заявление по схеми и мерки за директни плащания,
кандидатите за подпомагане подават до териториалната структура на Разплащателната
агенция заявление за подпомагане по образец, като заявлението за подпомагане, ведно с
приложенията към него (по образец), се попълват в съответната Общинска служба по
земеделие по постоянния адрес на кандидата, ако е физическо лице и по адрес на
управление и седалище, ако е юридическо лице.
Заявлението за подпомагане съдържа данни за идентификация на кандидата, данни
за схемите и мерките, по които се кандидатства, таблица с данни за идентификацията на
животните, регистрирани в система за идентификация и регистрация на животните (СИРЖ)
по чл.30 ал.2 т.3 от ЗПЗП, поддържана от БАБХ, при кандидатстване по схемите за
подпомагане, обвързани с производство - таблица за животните, регистрирани в СИРЖ в
животновъден обект, собствен или нает от кандидата, към датата на подаване на
заявлението, с посочване на техния вид, категория, порода, предназначение, ушна
марка/паспорт/електронен идентификационен (ЕИД) номер за всяко животно (вж. чл.3 ал.1
от Наредба № 5 от 27.02.2009г.).
Служителят от съответната Общинска служба по земеделие е длъжен да въведе
информацията от представените заявления, да разпечата попълненото заявление и да го
предостави на кандидата. Кандидатът се запознава с него, извършва корекции, ако се
налагат такива, и чрез подписа си декларира верността на заявените данни и сведения. След
неговото подписване от кандидата служителят от ОСЗ е длъжен да го подаде в съответната
териториална структура на Разплащателната агенция.
В заявленията за подпомагане има текст, според който заявителят на сведенията е
запознат, че носи отговорност по чл.248а или по чл.313 от НК, в случай на заявени неверни
данни.
Обв. С.Г. от ***г. до ***г. бил регистриран като земеделски производител. Същият,
съгласно представената от ОД „Земеделие“ Сливен справка отглеждал животни - говеда,
биволи и овце, като стопанисвал и 19.7489 ха пасища и мери. Като земеделски производител
обв. С.Г. е кандидатствал за подпомагане със средства от фондове, принадлежащи на ЕС,
или предоставени от ЕС на българската държава, както и със средства, принадлежащи на
българската държава, с които се съфинансират проекти, финансирани със средства от тези
фондове.
Обв. С.Г. първоначално отглеждал животните в ЖО рег.№ 8890-0083 в гр.Т., ***,
който се водел в двора на къщата, в която живеел. Условията в така регистрирания обект не
отговаряли на установените в Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВмД/
изисквания. Това било констатирано при извършената през м. март 2020 г. от служители при
ОДБХ - Сливен проверка, която приключила с издаване на АУАН №16/13.03.2020г.
За да съобрази установените законови изисквания, обвиняемият наел поземлени
имоти в землището на с.Б., общ.Н.З., с изградени в тях селскостопански постройки и подал в
ОДБХ - Сливен необходимите документи за надлежното им регистриране като
животновъдни обекти. След извършена на ***г. проверка на обектите, от комисия в състав,
определен от директора на ОДБХ -Сливен, е било установено, че същите отговарят на
изискванията по ЗВмД. За констатациите е съставен констативен протокол, въз основа на
който от директора на ОДБХ - Сливен са издадени Удостоверение за регистрация на
животновъден обект № 2648/22.05.20г за ЖО № 8914-0039 и Удостоверение за регистрация
3
на животновъден обект № 2649/22.05.2020г за ЖО № 8914-0040. По повод на подадено от
обв. С.Г. заявление за пререгистрация на ЖО № 8914-0039 за отглеждане на 10 бр. говеда и
110 бр. биволи, от ОДБХ - Сливен е издадено Удостоверение за пререгистрация на
животновъден обект № 3692/02.04.21 г.
Видно от справка Изх.№ СН-4929/04.11.2022г. на ОДБХ – Сливен, на 10.03.2021г. с
ветеринарномедицинско свидетелство № BG 2021-010649, издадено от д-р Е.Г. - главен
експерт в ОДБХ - Сливен са придвижени 173 броя овце в ЖО № 8914-0040 в. с.Б., общ.Н.З..
На същата дата с ветеринарномедицинско свидетелство № BG 2021-010357, издадено от д-р
Е.Г. - главен експерт в ОДБХ - Сливен са придвижени 108 броя биволи и 9 броя говеда в
ЖО № 8914-0039 в. с.Б., общ.Н.З.. Според съдържащите се в справката данни, за издаването
на посочените ветеринарномедицински свидетелства са ползвани резултатите от извършена
физическа проверка в ЖО рег.№8890-0083, гр.Т., *** по заявление на С.Г. с изх. № СН-
6960/09.12.2020г.
Обв. С.Г. решил да кандидатства за подпомагане със средства от фондове,
принадлежащи на ЕС и през 2021г. За целта той отишъл на ***г. в ОСЗ - Сливен, офис Т., за
да подаде заявлението за подпомагане и приложените към него документи. Първото
подадено от обвиняемия Заявление за подпомагане за 2021г. е било започнато на ***г.,
когато е регистрирано с вх. № 19564306, но работата по заявлението е приключила на ***г.,
когато също е било подписано и подадено от кандидата. Обвиняемият е бил регистриран
като кандидат за подпомагане с УРН 568840.
Според установената процедура при подаване на заявления за подпомагане по
схемите за директни плащания,, след установяване самоличността на кандидата и банковата
сметка, по която лицето желае да получава субсидиите, служителят от ОСЗ чрез използване
на данните от системата ИСАК, зарежда таблицата за отглежданите животни, декларирани
за субсидиране през предходната година, както и таблица за отглежданите от кандидата
животни през текущата календарна година, данните по която са съобразени с
регистрираните в системата на БАБХ данни. В таблицата излизали всички мерки и схеми,
по които е налице възможност да се кандидатства. Програмата елиминирала животните, с
които кандидатът не може да кандидатства, а за животните, регистрирани в системата на
БАБХ, които са допустими за субсидиране, кандидатът имал възможност да заяви, че някои
от тях не желае да ги заявява за подпомагане. Служителят от ОСЗ уведомявал кандидата с
колко животни е възможно да кандидатства за субсидиране, като в случай, че той желае
някое от отглежданите животни да отпадне, посочвал номера на ушната му марка, за да се
отрази в таблицата. Съгласно утвърдената процедура, служителят от ОСЗ диктувал на
кандидата номерата на ушните марки на отглежданите животни, който заявявал дали
съответното животно да остане за субсидиране или не. След съгласуване броя на животните
и техните номера на ушни марки, както и на схемите и мерките, по които ще се
кандидатства за всяко от отглежданите животни, служителят от ОСЗ разпечатвал Таблицата
за отглежданите животни за съответната календарна година, предоставял я на кандидата, за
да провери вписаните данни и след като ги потвърди, разпечатвал цялото заявление,
таблицата за отглежданите животни, и всички декларации, които е необходимо да се
попълнят и подпишат. Заявлението и приложените към него документи се подписвали от
кандидата за подпомагане в присъствието на служителя от ОСЗ.
По така установената процедура обв. С.Г. попълнил с помощта на свид. С.К.А. -
ст.експерт в ОСЗ - Сливен, офис Т. Заявление за подпомагане за 2021г. вх. №
19564306/***г., което подписал в нейно присъствие, заедно с приложените към него
Таблици за отглежданите животни и декларации.
На ****г. обв. С.Г. отново отишъл в ОСЗ - Сливен, офис Т., за да подаде Заявление
за редакция на общото заявление за подпомагане за 2021г., което било попълнено и
подписано пред свид. С.К.А., която приела заявлението и въвела данните за извършената
4
редакция в системата ИСАК.
Видно от така подаденото заявление, схемите и мерките, финансирани със средства
от европейски фондове, по които обв. С.Г. е кандидатствал за подпомагане през 2021г. са:
Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП),
Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и
околната среда - зелени плащания (ЗДП), Схема за обвързано подпомагане за млечни крави
/СМлК/, Схема за обвързано подпомагане за биволи /Биволи/, Агроекология и климат
/Мярка 10/, Компенсационни плащания за други райони, засегнати от значителни природни
ограничения /Подмярка 13.2/НР2/, Компенсационни плащания в планински райони
(Подмярка 13.1/НР1).
Съгласно данните съдържащи се в попълнената и подписана от обв. С.Г. „Таблица
за отглеждани животни 2021“, съставляваща неразделна част от подаденото от него
Заявление за подпомагане за 2021г., обвиняемият е заявил за подпомагане по Схема за
обвързано подпомагане за биволи /Биволи/ 50 бивола, а по Схемата за обвързано
подпомагане за млечни крави /СМлК/ - 9 говеда. В съответната Таблица за отглеждани
животни 2021г., обв. С.Г. е посочил, че отглежда в ЖО № 8914-0039 така заявените
животни, индивидуализирани с номера на ушната им марка, с предназначение „мляко“.
Към момента на попълването и подаването на Заявление за подпомагане за 2021г.
обвиняемият е бил запознат с изискванията на схемите и мерките, за които кандидатства за
подпомагане и е декларирал, че се задължава да спазва през кампанията нормативно
установените правила, вкл. и тези установени с Наредба № 3 от 17.02.2015г. за условията и
реда за прилагане на схемите за директни плащания, които регламентират изискванията,
свързани със Схемата за обвързано подпомагане за биволи /Биволи/ и със Схемата за
обвързано подпомагане за млечни крави /СМлК/.
На ***г., в сектор „ПИП“ при ОД на МВР - Сливен постъпила оперативна
информация, за това, че регистрираният като земеделски производител, животновъд - С.Г. е
заявил пред ОД „Земеделие“ неверни обстоятелства и е кандидатствал за подпомагане с
европейски средства за животни, които в системата на БАБХ са заведени като виртуални, без
да са налични и да се отглеждат в съответния ЖО. Същият ден е извършена проверка от
служители на ОД на МВР - Сливен, съвместно с експерти от РТИ при ОД на ДФЗ - Ямбол на
регистрираните от обв. С.Г. животновъдни обекти - ЖО № 8914-0040 и ЖО Хе 8914-0039 в
с.Б., общ.Н.З.. За констатираното при извършената проверка, свид. Я.Я. - ст.експерт при РТИ
- Ямбол е изготвил два доклада за проверка на място, които са били изискани и приложени
към материалите на делото. В изготвения доклад, касаещ данните от проверката на ЖО №
8914-0039, в който обвиняемият е заявил, че отглежда с предназначение „мляко“ заявените
за подпомагане по Схема за обвързано подпомагане за биволи и Схема за обвързано
подпомагане за млечни крави животни, е посочено, че в хода на проверката не са установени
налични заявените животни, както и че липсват следи от отглеждането им. Според доклада,
сградите на ЖО са видимо неизползвани от много време за отглеждане на животни.
Разпитан в качеството на свидетел Я.Я. е потвърдил посочените в докладите констатации,
като е заявил, че и в двата ЖО, обект на проверка, не е имало следи от скорошно
пребиваване на животни, като нито в обектите, нито около тях е имало следи от стопанска
дейност - следи от тор, следи от храна или вода, млекосъбирателни уреди - вани, доилни
апарати и др.
Във връзка с констатираното, е извършен оглед на процесиите ЖО, като в
съставените протоколи за оглед на местопроизшествие са описани подробно установените
данни за всеки от обектите.
Видно от справка Изх.№ 02-200-0400/5878 от 07.10.2022г. на ОД ДФ “Земеделие“-
Сливен, С.Г.Г., в качеството си на кандидат по схеми за обвързано подпомагане за животни
не е предоставил документи пред ДФ “Земеделие“, удостоверяващи реализирани количества
5
мляко за 2021г., съгласно Наредба № 3 от 17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на
схемите за директни плащания.
В хода на разследването са събрани и гласни доказателства, според които през
календарната 2021г. обв. С.Г. не е доил отглежданите животни и не е реализирал каквото и
да е количество мляко. Същият не е ангажирал работници, които да извършват тази дейност,
нито е разполагал с необходимите млекосъбирателни уреди - вани, доилни апарати и др.
Видно от справка Изх.№ 02-200-0400/12187 от 29.11.2021г. на ДФ “Земеделие“,
С.Г.Г., УРН 568840, е подал заявление за подпомагане за кампания 2021 с УИН
20/210521/37547, като е заявил 9 бр. животни по схемата за обвързано подпомагане за
млечни крави /СМлК/, 50 бр. животни по схемата за обвързано подпомагане за биволи
/Биволи/, 173 бр. животни по схемата за преходна национална помощ за овце майки и/или
кози майки, обвързана с производство /ПНДЖЗ/ и 99 бр. животни по Мярка 10
„Агроекология и климат“. Като финансиращ фонд по заявените от кандидата схеми за
обвързано подпомагане за млечни крави и за биволи е посочен Европейски земеделски фонд
за гарантиране в земеделието /ЕЗФГЗ/. Според справка Изх.№ 02-200-0400/12187 от
22.12.2021г. на ДФ“Земеделие“ исканата сума по заявените от кандидата схеми за кампания
2021 е съответно - за СМлК в размер на 3 169.71 лв., а за Биволи в размер на 21 012.00 лв.
Така описаното непосредствено по-горе като фактическа обстановка настоящият
съд прие за установено по несъмнен и безспорен начин, в резултат на извършения от съда
внимателен и подробен анализ на всички събрани в хода на проведеното досъдебно
производство доказателства и доказателствени средства, съответно преценени както
поотделно, така и в съвкупността си..
Съдът намира, че следва да се кредитират показанията на разпитаните по делото
свидетели, доколкото същите са относими към предмета на доказване и допринасят за
изясняването на определени обстоятелства от него.
Съдът намира, че следва да се кредитират писмените доказателствени материали,
приобщени чрез прочитането им по реда на чл.283 от НПК. Протоколите за съответните
следствени действия са изготвени в съответствие както с общите изисквания на чл.100 и сл.
от НПК, така и на специалните изисквания за конкретното процесуално действие и
следователно са годни доказателствени средства по отношение на извършеното по време и
установено чрез тези действия. Тези писмени доказателствени материали не се оспорват от
страните.
При така установеното от фактическа страна и въз основа на обсъдените и
коментирани доказателствени материали, настоящият съд направи следните правни изводи:
С деянието си по гореописаната фактическа обстаповка обв. С.Г. е осъществил от
обективна и субективна страна престъпния състав на чл.248а ал.2 вр. ал.1 от НК, тъй като на
**** г. в гр.Т., обл.Сливен, чрез ОСЗ - Сливен, офис Т., пред Областна дирекция на ДФ
„Земеделие“ - Сливен, в Заявление за подпомагапе 2021 г., Форма за физически лица с УИН
20/210521/37547, УРН 568840, в приложение „Таблица за отглеждани животни 2021“,
съставляващо неразделна част от заявлението, представил неверни сведения, че отглежда в
животповъден обект № 8914-0039, находящ се в с.Б., общ.Н.З., обл.Сливен, с
предназначение „мляко“ - 9 бр. говеда и 50 бр. биволи, порода „Българска мура“, за да
получи средства от фондове, принадлежащи на Европейски съюз - от Европейски
земеделски фонд за гарантиране в земеделието, чрез подпомагане по Схема за обвързано
подпомагане за млечни крави /СМлК/ и Схема за обвързано подпомагане за биволи /Биволи/.
Деянието на обв. С.Г. е извършено с пряк умисъл. Той е съзнавал
обществепоопасния му характер, предвиждал е и е искал настъпването на
общественоопасните му последици.
Престъплението по чл.248а ал.2 вр. ал.1 от НК е на формално, на просто
6
извършване, и е довършено с подаването на заявление за подпомагане от физическото лице,
в което заявление са посочени неверни сведения, които обвиняемият съзнава, че са такива.
От доказателствената съвкупност по делото се установява, че нито към момента на подаване
на заявлението за подпомагане, нито след това, обв. С.Г. е отглеждал животни с
предназначение „мляко“, но въпреки това същият е посочил в „Таблица за отглеждани
животни 2021“, съставляваща неразделна част от заявлението, че отглежда в ЖО № 8914-
0039 с такова предназначение 9 бр. говеда и 50 бр. биволи, за да получи средства от
фондове, принадлежащи на Европейски съюз, чрез подпомагане по Схема за обвързано
подпомагане за млечни крави /СМлК/ и Схема за обвързано подпомагане за биволи /Биволи/.
Към момента на извършване на деянието, съгласно разпоредбата на чл.248а ал.2
вр.ал.1 от НК се предвижда наказание лишаване от свобода до 3 години и глоба от 1000 лв.
до 5000 лв.
С деянието не са причинени имуществени щети.
От справката за съдимост на обв. С.Г. е видно, че същия е бил неосъждан към датата
на извършване на деянието предмет на настоящото наказателно производство, както и не е
бил освобождаван от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по
реда на глава 28 от НПК.
С оглед на така изложеното съдът направи извода, че са налице основанията на
чл.78а от НК и обв. С.Г. следва да бъде освободен от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание.
При определянето на размера на наказанието глоба, което следва да бъде наложено
на обв. С.Г. за извършеното от него престъпление и с оглед на освобождаването му от
наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК съдът се съобрази с чистото му съдебно
минало към момента на извършване на деянието, възрастта му, формалния характер на
извършеното деяние, имущественото му състояние, липсата на имуществени вреди и
обстоятелството, че обвиняемият реално не е получил средства от фондовете на
Европейския съюз, направеното самопризнание.
При това положение настоящият съд прецени, че на обвиняемия С.Г.Г. следва да
бъде наложено наказание глоба в размер на минималния, а именно 1000 лв., което е
съответно на степента на обществена опасност на дееца и извършеното от него, както и на
целите на наказанието визирани в разпоредбата на чл.36 от НК.

Ръководен от изложеното, съдът постанови решението си.


ПРЕДСЕДАТЕЛ :


Мотивите са изготвени на 08.02.2023 г.
7