№ 198
гр. Благоевград, 14.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и втори март през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Владимир Ат. Пензов
при участието на секретаря Мария Г. Исидорова
като разгледа докладваното от Владимир Ат. Пензов Административно
наказателно дело № 20221210200169 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.58д и следващи от ЗАНН.
Образувано е по жалба на В. В. М. с ЕГН ... от .... против Наказателно
постановление № 244-2838 от 09.11.2021 г., издадено от Директора на
ОДМВР - Благоевград, с което на жалбоподателката за административно
нарушение по т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването във връзка с чл.209а, ал.1 от Закона за здравето във връзка с
чл.63 ал.4 от Закона за здравето, на основание чл.209а ал.4, пр.2 от Закона за
здравето във връзка с чл.209а ал.1 от Закона за здравето е наложено
административно наказание „Глоба“ в размер на 300 (триста) лева.
С жалбата се сочи, че наказателното постановление е
незаконосъобразно, необосновано и несъответстващо на фактическата
обстановка, издадено при неспазване на материалноправните и
процесуалноправните норми. Развиват се съображения за неяснота в
словесното описание на нарушението, както и че липсвала конкретизация за
противоепидемичната мярка, която е нарушена от жалбоподателката. Излагат
се съображения, че в случая се касае за маловажен случай, по смисъла на
чл.28 от ЗАНН. Иска се от съда да постанови съдебен акт, с който да отмени
обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно.
Жалбоподателката не се явява в съдебното заседание и не се
представлява от защитник. С жалбата се претендира присъждане на сторените
в производството разноски.
Административнонаказващият орган редовно и своевременно призован,
не ангажират свои представители по делото. Представено е становище от
1
гл.юрисконсулт Янева, с което се правят доказателствени искания и се взема
становище по същество, както и се претендират разноски в размер на 150 лева
за юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение, в случай на негативно за страната решение.
Районна прокуратура редовно призована не изпраща представител и не
ангажира становище по същество.
Районният съд, след като съобрази доводите на жалбоподателя,
събраният по делото доказателствен материал и закона, установи следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок и е процесуално
допустима. Разгледана по същество е основателна.
След анализ на събрания доказателствен материал, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
Съгласно т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването на територията на Република България, считано от
07.09.2021г. до 31.10.2021г. посещенията в заведенията за хранене и
развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма, игралните зали и
казина се допускат само в часовия интервал от 07,00 ч. до 23,00 ч. при
спазване на отстояние от 1,5 метра между облегалките на столовете на
съседните маси, допускане на не повече от 6 /шест/ души на една маса и
носене на защитни маски за лице от персонала.
На 18.09.2021г. свидетелите СВ. ИВ. СЛ. и ЕМ. ЛЮБ. М., двамата
служители на 01 РУ- Благоевград били включени в провеждана
специализирана полицейска операция във връзка със спазването на
въведените противоепидемични мерки на територията на Република България
и в частност, въведените такива със Заповед № РД-01- 748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването. Около 02.30 часа на същата дата СВ. ИВ. СЛ.
и ЕМ. ЛЮБ. М. извършили проверка в дискотека „Ъндърграунд“, находяща в
гр.Благоевград, ул. „Димитър Талев“ № 5. Полицейските служители
установили, че в заведението - обект на проверката има множество
посетители. При извършени проверка на документите за самоличност на
намиращите се в заведението лица, проверяващите установили, че един от
посетителите на заведението е и жалбоподателката В. В. М., която не била
служител на дискотеката. Свидетелят СВ. ИВ. СЛ. приела, че
жалбоподателката М., като клиент - посетител на дискотека „Ъндърграунд“ е
нарушила противоепидемичните мерки въведени в страната с т.15 от Заповед
№ РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, въведени за
периода от 07.09.2021г. до 31.10.2021г., като по този начин е извършила
административно нарушение по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето във връзка
с т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването
във връзка с чл.63 ал.4 от Закона за здравето, поради което в присъствието на
свидетеля при констатиране на нарушението ЕМ. ЛЮБ. М. и на
жалбоподателката В. В. М., съставила на последната Акта за установяване на
2
административно нарушение № 1899а-547, бланков № 005914 от 18.09.2021г.
Акта се връчили на жалбоподателката срещу подпис, непосредствено след
съставянето му, като същата не е отразила възражения. В законоустановения
срок постъпили писмени възражения срещу акта, с които се сочело, че
жалбоподателката практически към момента на вмененото й нарушение е
присъствала на събитие от частен характер – рожден ден, на което са
присъствали по-малко от 30 човека, като провеждането на такива събития се
допускат от т.16 от горецитираната заповед. Въз основа на така съставеният
акт, на 09.11.2021г. Директорът на ОДМВР - Благоевград издал обжалваното
Наказателно постановление № 244а-2838 от 09.11.2021г., с което на
жалбоподателката В. В. М., за административно нарушение по т.15 от Заповед
№ РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването във връзка с
чл.209а, ал.1 от Закона за здравето във връзка с чл.63 ал.4 от Закона за
здравето, на основание чл.209а ал.4, пр.2 от Закона за здравето във връзка с
чл.209а ал.1 от Закона за здравето било наложено административно наказание
„Глоба“ в размер на 300 (триста) лева. Наказателното постановление е
връчено лично на жалбоподателката срещу подпис и с разписка на 07.01.2022
година, като в законоустановения срок - 13.01.2022 година срещу него
постъпила и разглежданата в настоящото производство жалба.
Посочените фактически обстоятелства се установяват и от показанията
на разпитаните в хода на съдебното производство свидетели СВ. ИВ. СЛ. и
ЕМ. ЛЮБ. М., които с показанията си изцяло подкрепят изложената и
възприета от съда фактическа обстановка.
По делото е приложена Докладна записка с рег. № 1988р-20864 от
02.11.2021 г., изготвена от Мл.ПИ С.С., която е изготвена по настоящия
случай и със същата се предлага преписката по така съставеният АУАН да
бъде изпратена за вземане на отношение по компетентност на
административнонаказващият орган - Директор на ОДМВР - Благоевград.
От приложеното Становище с рег. № 1988р-20865 от 02.11.2021г.,
изготвено от Началник 01 РУ - Благоевград, е видно, че се предлага на
Директор на ОДМВР - Благоевград да издаде наказателно постановление по
така съставеният АУАН № 005914.
По делото е приложена Заповед № 244з-843 от 24.03.2020г. на Директор
ОДМВР - Благоевград, която удостоверява материалната компетентност на
съставителя на акта за установяване на административно нарушение.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа на показанията на разпитаните по делото свидетели, и от приложените
към административнонаказателната преписка и приети по делото писмени
доказателства, които са безпротиворечиви, относно подлежащите на
доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа
обстановка.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна
3
страна следното:
Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения от закона 7-
дневен срок от връчване на НП, поради което е допустима, разгледана по
същество е основателна, по следните съображения:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления
районният съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи
извършването на цялостна проверка относно правилното приложение на
материалния и процесуалния закон, независимо от посочените от
жалбоподателя основания. В изпълнение на това свое правомощие съдът
констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи - АУАН е
съставен от надлежно упълномощено на основание чл.209а, ал.3 от Закона за
здравето лице с приложената Заповед № 244з-843 от 24.03.2020г. на
Директора на ОДМВР - Благоевград, а атакуваното НП е издадено в
съответствие с разпоредбата на чл.209а ал.4 от Закона за здравето от
директора на съответната областна дирекция на МВР. В този смисъл
актосъставителят и наказващият орган са материално и териториално
компетентни да установят нарушението и да наложат за него
административно наказание. Процесният АУАН е съставен в присъствие на
нарушителя и му е връчен, като е подписан от него. Спазени са сроковете по
чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН, като двата документа съдържат установените с чл.42
и чл.57, ал.1 ЗАНН реквизити, като нарушението е описано подробно, с
посочване на мястото и начина на извършване, обстоятелствата по неговото
извършване и правната му квалификация. Релевантните за обективната
съставомерност на нарушението признаци са описани по ясен и конкретен
начин, като дадената правна квалификация съответства на словесното
описание.
Разпоредбата на чл.209а ал.1 от Закона за здравето е едновременно
санкционна и въвеждаща правило за поведение, а нейният бланкетен
диспозитив се запълва с посочването на конкретната заповед на министъра на
здравеопазването и противоепидемичната мярка, която в случая е приета за
нарушена от жалбоподателката. Съгласно т.15 от Заповед № РД-01-
748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, посещенията в
заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за
туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия интервал от
07,00 ч. до 23,00 часа при спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките
на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 /шест/ души на
една маса и носене на защитни маски за лице от персонала. На първо място
следва да се посочи, че дискотека „Ъндърграунд“, където е извършена
проверката от служителите на 01 РУ - Благоевград представлява заведение за
развлечение по смисъла на чл.124, ал.7, т.6 във връзка с ал.2, т. 5 от Закона за
туризма, поради което за същата е приложима въведената с т.15 от Заповед №
РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването забрана за
посещенията след 23.00ч. Настоящият съдебен състав счита обаче, че
4
наказващият орган неправилно е ангажирал административнонаказателната
отговорност на жалбоподателката за нарушение на посочената
противоепидемична мярка, чийто адресат не е жалбоподателката. От
лексикалното и граматическо тълкуване на текста на противоепидемичната
мярка, за нарушението на която е санкционирана жалбоподателката се
установява, че адресат на предвиденото с нея задължение в заведенията за
хранене и развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма, игралните
зали и казина да се допускат посещения само в часовия интервал от 07,00 ч.
до 23,00 ч. при спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките на
столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса
и носене на защитни маски за лице от персонала е дружеството, което
стопанисва съответното заведение за хранене и развлечение. Именно на
юридическото лице, стопанисващо заведението за хранене и развлечение е
вменено задължението да създаде необходимата организация да се допускат
посещения единствено в часовия интервал от 07.00 ч. до 23.00ч. при спазване
на останалите въведени с т.15 изисквания (В този смисъл Решение № 272 от
8.09.2021 г. на АдмС - Смолян по КНАХД № 106/2021 г., Решение № 302 от
30.09.2021 г. на АдмС - Смолян по КНАХД № 107/2021 г., Решение № 879 от
30.11.2021 г. на РС - Бургас по НАХД № 4212/2021 г., Решение № 1969 от
11.11.2021 г. на РС - Пловдив по НАХД № 3649/2021 г.). Ето защо при
установеното от контролните органи неизпълнение на това задължение, е
следвало да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на
дружеството, стопанисващо дискотека „Ъндърграунд“, а не на посетителите
на дискотеката, каквато е била и жалбоподателката, доколкото същата не е
адресат на въведеното с т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването задължение да допуска посещения в
проверената от контролните органи дискотека единствено в посочения с т.15
часови интервал от 07.00 ч. до 23.00 ч.
Изложените съображения обуславят извод, че наказващият орган
незаконосъобразно е наложил административно наказание на В. В. М. за
нарушение на противоепидемична мярка, която не въвежда задължение,
чийто адресат да е жалбоподателката, в качеството си на посетител на
заведение за развлечение.
Предвид изложеното, обжалваното наказателно постановление се явява
незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено изцяло.
В случая по делото липсват данни, жалбоподателката да е
представлявана от адвокат, както и да е заплащан и в съответен размер
адвокатски хонорар на такъв, като претенцията на В. В. М. за заплащане на
разноските по делото остана недоказана по основание и размер, поради което
и бе отхвърлено от съда, като неоснователна.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.2, т.1 във връзка с чл.58д от
ЗАНН, Благоевградски районен съд
5
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 244-2838 от 09.11.2021 г., издадено от Директора на
ОДМВР - Благоевград, с което на В. В. М. с ЕГН ********** от ...., за
административно нарушение по т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването във връзка с чл.209а, ал.1 от Закона за
здравето във връзка с чл.63 ал.4 от Закона за здравето, на основание чл.209а
ал.4, пр.2 от Закона за здравето във връзка с чл.209а ал.1 от Закона за
здравето е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300
(триста) лева.
Решението може да се обжалва пред Административен съд - Благоевград
в 14 - дневен срок, считано от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
6