Решение по дело №224/2019 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 130
Дата: 27 май 2019 г. (в сила от 4 октомври 2019 г.)
Съдия: Йорданка Георгиева Майска-Иванова
Дело: 20192150200224
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 130                                                  27.05.2019г.                          гр.Несебър

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

НЕСЕБЪРСКИ РАЙОНЕН СЪД                        НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

на осми май                                            две хиляди и деветнадесета година

в публично заседание в състав:

                                              Председател: Йорданка Майска-Иванова

секретар Красимира Любенова

като разгледа докладваното от съдия Майска

АНДело № 224 по описа за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото се движи по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод постъпила жалба от Б.Д.Д. с ЕГН-********** *** против Наказателно постановление № 43551/11.01.2019г. на Директора на КЗП, РД за областите Бургас, Сливен и Ямбол, с което за административно нарушение на чл.68г., ал.4, вр.чл.68д, ал.1, предл.1-во от Закон за защита на потребителите /ЗЗП/ и на осн.чл.210а  от Закона за туризма /ЗТ/ на жалбоподателя е наложена  глоба в размер на 1500лв. Моли се съдът да постанови решение, по силата на което да отмени  наказателното постановление като незаконосъобразно, с насрещно твърдение, че жалбоподателят не е рекламирал обекта, в който отдава под наем стаи през летния сезон, а това е било сторено от неговата дъщеря без негово знание и съгласие. Сочи гласни доказателства. Поддържа жалбата в с.з. лично.

         Процесуалният представител на КЗП, оспорва жалбата и моли атакуваното наказателно постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, а жалбата отхвърлена като неоснователна.

         След поотделна и съвокупна преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

         По повод постъпила в КЗП жалба от потребител Георги Кюлханов Николов от гр.Смолян за връщане на платено от него капаро от 100лв., изпартено по Еконт/вж.л.32 по дело/ от жалбоподателя, тъй като то е било платено от потребителя в следствие реклама в интернет на обекта като хотел „Д.М.“ гр.Обзор, ул.Ч. № 28, която се оказала невярна е извършена на 15.08.2018г. около 17,10ч. проверка в обекта от служители на КЗП.  По време на проверката в обекта и от представените документи е установено че физическото лице Б.Д. извършва търговска дейност в стопанисвания от него обект, категоризиран с Удостоверение № 4733 от 03.08.2010г. с утвърдена категория една звезда за самостоятелни стаи „Мая“ в гр.Обзор, ул.Ч. № 28. По време на проверката са посетени следните сайтове: http:/hotel-julymorning.blogspot.com; rezervaciq.com; pochivka.bg от които е установено, че обекта се рекламира в интернет пространството като хотел „Д.М.“.

На жалбоподателя е съставен акт № К-0043551/18.08.2018г. за това, че при извършена проверка на 15.08.2018г. на обект самостоятелни стаи „Мая“ в гр.Обзор, ул.Ч. № 28, стопанисван от жалбоподателя е установено, че търговецът извършва предоставя невярна информация относно вида на обекта, като посочва в рекламите, че е хотел, а в същност притежава удостоверение за утвърдена  категория за обект-самостоятелни стаи, което съставлява нелоялна, в частност заблуждаваща търговска практика по смисъла на чл.68в, чл.68г.ал.4, вр.чл.68д, ал.1 ЗЗП. В показанията си актосъставителя С. потвърждава изцяло гореустановеното по АУАН. Тази фактическа обстановка се потвърждава и от приложените към АНП констативни протоколи и разпечатки от посочените интернет сайтове, които между впрочем и към момента са активни, не се оспорва и от жалбоподателя. Последният обаче твърди, че рекламите в посочените сайтове са били направени от дъщеря му без негово знание и съгласие, докато тя е живеела при него преди около две-три години. Така в показанията си св.Мая Борисова Димитрова/дъщеря на жалбоподателя/, твърди, че тя лично е пуснала реклама на хотел „Д.М.“, че това е хотела за настаняване в гр.Обзор на баща й и е искала да помогне на баща си.

Административно-наказващият орган след като е проверил акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост, преценил е събраните доказателства, установил е, че нарушителят е извършил деянието виновно, и е издал обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл.68г, ал.4, вр.чл.68д, ал.1, предл.1-во от Закон за защита на потребителите /ЗЗП/ и на осн.чл.210а  от Закона за туризма /ЗТ/ на жалбоподателя е наложена  глоба в размер на 1500лв.. Същото е връчено на нарушителя срещу подпис в съответствие с императивната норма на чл.58 ал.1 от ЗАНН.  Цитираните акт и НП са редовни от външна страна, издадени са от компетентни лица в кръга на правомощията им, съдържат изискуемите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН реквизити. Не се констатират нарушения на материалния и процесуалния закон, тъй като деянието е правилно квалифицирано, няма нарушение на чл.52, ал.4 от ЗАНН, тъй като акта е законосъобразен – описанието на нарушението е ясно, административно-наказващият орган е спазил и разпоредбата на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН при издаване на атакуваното наказателно постановление, тъй като са описани нарушенията, посочена е датата и местото на извършване на нарушението, и за посочени законовите разпоредби които са нарушени.

Съгласно § 13, т. 23 от ДР на ЗЗП "търговска практика" е всяко действие, бездействие, поведение, търговска инициатива или търговско съобщение, включително реклама и маркетинг, от страна на търговец към потребител, което е пряко свързано с насърчаването, продажбата или доставката на стока или предоставянето на услуга на потребителите. С оглед защита на потребителите от нелоялни търговски практики и от техните вредни последици, разпоредбата на чл. 68 в ЗЗП забранява императивно използването на такава. Видно от чл. 68г, ал. 4 ЗЗП, нелоялни са и заблуждаващите и агресивните търговски практики по чл. 68д - 68к ЗЗП. В съответствие с чл. 68д, ал. 1 ЗЗП, търговска практика е заблуждаваща и когато по някакъв начин, включително чрез цялостното й представяне, заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение средния потребител и има за резултат или е възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което той не би взел без използването на търговската практика.

Фактическият състав на нарушението изисква кумулативно наличие на три обективни елемента: 1). Да е налице търговска практика, свързана с предлагането на стоки и услуги; 2). Тази търговска практика да съдържа невярна информация, която да е подвеждаща; 3). Тази търговска практика да има за резултат или да е възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което потребителят не би взел без използването на търговската практика. В конкретния случай е налице търговска практика свързана с предлагането на стоки.

Съгласно разпоредбата на чл.68в ЗЗП се забраняват нелоялните търговски практики. В чл.68г, ал.4 ЗЗП е посочено, че нелоялни търговски практики са и заблуждаващите такива по чл.68д-чл.68к ЗЗП. Чл. 68д, ал.1 ЗЗП посочва, че търговска практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация и следователно е подвеждаща или когато по някакъв начин, включително чрез цялостното й представяне, заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение средния потребител, дори и ако представената информация е фактически точна относно някое от обстоятелствата, посочени в ал. 2, и има за резултат или е възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което той не би взел без използването на търговската практика. В конкретния случай е налице нелоялна търговска заблуждаваща практика при която обект категоризиран с една звезда – самостоятелни стаи „Мая“ се рекламира в интернет пространството като хотел „Д.М.“, като изискванията за хотел са значително завишени по отношение на оборудване, обслужване, обзавеждане, качество на услугата и т.н. в сравнение с действителната категория на обекта в който се предлага туристическата услуга. Именно тази заблуждаваща търговска практика е мотивирала потребителя подал жалбата си до КЗП да заплати чрез куриер капаро от 100лв., което е прието от търговеца. Видно от разписката на Еконт за капарото вписани са имената и телефон за връзка с търговеца приемащ капарото, както и основанието за плащането. Съдът не дава вяра на твърденията на жалбоподателя, че неговата дъщеря е „пуснала“ рекламите за хотел „Д.М.“ без негово знание и съгласие, между впрочем тя и не твърди друго освен, че тя лично е рекламирала обекта като хотел. Независимо от горното и към момента на постановяване на решението рекламите с цени за хотел „Д.М.“ в гр.Обзор, ул.Ч. № 28, с посочен същия тел. /0889 522 822/ за връзка /какъвто е посочен и в разписката за внесено капаро от 100лв. от подалия жалба потребител/ са налични във всички горепосочени електронни страници, хотела има свой собствен сайт и собствена активна и към момента страница във Фейсбук.

 С оглед гореизложеното атакуваното НП подлежи на потвърждаване като правилно и законосъобразно, като за пълнота на изложението следва да се посочи и че с оглед данните по делото, размерът на наказанието се счита от настоящата инстанция за определен при условията на чл.27 от ЗАНН.

Мотивиран от изложените съображения, съдът

 

Р             Е             Ш             И :

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 43551/11.01.2019г. на Директора на КЗП, РД за областите Бургас, Сливен и Ямбол, с което на Б.Д.Д. с ЕГН-********** *** за административно нарушение на чл.68г., ал.4, вр.чл.68д, ал.1, предл.1-во от Закон за защита на потребителите /ЗЗП/ и на осн.чл.210а  от Закона за туризма /ЗТ/ е наложена  глоба в размер на 1500лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съдгр. Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: