Р Е Ш
Е Н И Е №
гр. Сливен, 06.08.2020 г.
В И М
Е Т О Н А
Н А Р
О Д А
СЛИВЕНСКИЯТ
ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение, в
закрито заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НАДЕЖДА ЯНАКИЕВА
ЧЛЕНОВЕ: МАРТИН САНДУЛОВ
мл.с. ЮЛИАНА ТОЛЕВА
като
разгледа докладваното от Надежда
Янакиева в.ч.гр. д. N 446 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:
Чрез ЧСИ на 06.07.20г. е
постъпила жалба от длъжника против разпределение от 16.06.2020г., предявено на
03.07.20г. от ЧСИ на постъпила сума и се движи по реда на чл. 435 и сл. от ГПК вр.
чл. 463 от ГПК.
Жалбоподателят се оплаква,
че от разпределената вследствие на събрана
от наложен запор върху банковата му сметка сума – 25 391 лв., сумата 24 904, 26
лв. е несеквестируема, тъй като той е земеделски производител и тя е постъпила
чрез няколко вноски в сметката му от ДФ
„Земеделие“ по различни форми на подпомагане и са субсидии от държавния бюджет
и от бюджета/фондовете на ЕС. Последните представлявали публични финансови
средства, съгласно ТР2/15г. секвестеруеми са постъпленията по банкова сметка ***,
които са плащания по напълно несеквестируеми вземания или вземания, по които не
се допуска принудително изпълнение.
С оглед изложеното
жалбоподателят-длъжник исака от съда да отмени разпределението, извършено от
ЧСИ относно сумата 24 904, 26 лв. като незаконосъобразно.
Претендира разноски за това
производство.
Представя извлечение по
сметка, анкетна карта на производителя и 3 бр. справки от регистъра н
аземеделските стопани при МЗХГ.
Постъпило е в законовия
срок писмено възражение от взискателя, с което се оспорва изцяло жалбата като неоснователна.
Развиват се доводи за правилност и законосъобразност на извършеното
разпределение и спазването на всички нормативни изисквания. Твърди се, че
посочената от жалбоподателя сума не е несеквестируема, както защото той не е
физическо лице, така и понеже средствата, отпуснати от Европейски фондове не са
част от държавния бюджет. Развиват се подробни доводи в тази насока и се иска
жалбата да бъде оставена без уважение, а разпределението на ЧСИ – потвърдено.
Няма заявена претенция за разноски.
ЧСИ е представил писмено
становище, с което заявява, че
жалбата е допустима, но неоснователна, заявява, че изготвеното разпределение, предявено на 03.07.2020г. е изцяло съобразено с правилата на ГПК, поради което счита,
че жалбата не следва да бъде уважавана.
След като се запозна с
изпълнителното дело, доводите на жалбоподателя, възраженията на взискателя и
мотивите на ЧСИ, СлОС счита, че жалбата е допустима - подадена в законовия срок от процесуално
легитимиран субект, имащ правен интерес от обжалването, чрез издалия
постановлението СИ.
Разпределението е от кръга
на действията, за които правната норма изрично предвижда възможност да бъдат
обжалвани и всичко това прави подадената жалба допустима и подлежаща на
разглеждане.
Разгледана по същество
жалбата е неоснователна и следва да се остави без уважение.
Оплакването си жалбоподателят е основал на разпоредбата на
чл. 444 т. 8 от ГПК – че изпълнението е насочено срещу суми, предвидени в друг
закон като неподлежащи на принудително изпълнение.
Вярно е, че общата норма на чл. 444 от ГПК, уреждаща
правилата за несеквестируемост в изпълнителното производство се отнасят само за
длъжници – физически лица, а в случая длъжникът е ЮЛ – търговец. Позоваването
на привилегироваща норма по правилото на т. 8 от чл. 444 от ГПК би могло да
допусне изключение, при наличие на съответни законови условия.
Длъжникът се легитимира като земеделски производител, който,съгласно
разпоредбите на пар. 1 т. 1 от ДР на ЗПЗП може да е както физическо, така и
юридическо лице, произвеждащо непреработена и или преработена растителна и или
животинска продукция и такава от риба и аквакултури, предназначена за продажба.
Процесните суми, чийто произход е посочен както в
извлечението от сметката на жалбоподателя, така и в справката от ДФ „Земеделие“
са за 2015г. и 2016г., са преведени на основание СПП и СЕПП – тоест като форма
на подпомагане на земеделските стопани чрез средства от Европейския фонд загарантиране в земеделието.
Действително,
съгласно разпоредбите в ЗДБ на РБ за 2015г. и ЗДБ на РБ за 2016г. е предвидено,
съответно – в чл. 94 от първия и в чл. 95 от втория, че „целево предоставяните средства от държавния бюджет на нефинансовите предприятия и чрез
предоставени трансфери на общини за субсидии, компенсации и капиталови
трансфери не могат да се използват за
обезпечения., а средствата по предходната алинея не могат да се използват и за принудително погасяване на публични и
частни държавни вземания, както и на
вземания на трети лица.“ Характера и същността на дейността на земеделските
производители ги определя като „нефинансово предприятие“, поради тоето по
принцип те попадат в диспозицията на тези правни норми. От своя страна обаче в
ЗПФ изчерпателно и еднозначно е описана структурата на държавния бюджет и
начина на формирането му, като нормите на чл. 42 и чл. 43 от същия не подлежат
на разширително тълкуване. Средствата, отпуснати от Европейски фондове не
формират държавния бюджет, с изключение на тези, плащани от РБ като
страна-членка в общия бюджет на ЕС, за каквото не става дума в настоящия
случай.
Така е видно, че сумите,
постъпили през 2015г. и 2016г. по запорираната от ЧСИ сметка на длъжника,
представляват средства, изцяло осигурени от ЕС, а не представляват земеделски
субсидии от държавния бюджет, поради което не са защитени от законовата фикция за
несеквестируемост и подлежат на
принудително изпълнение. Може само да се отбележе, че в Р/ЕС 1306/13г. на който
се позовава жалбоподателя не е въвел забрана средствата на бенефициентите за
подпомагане н аземеделието да бъдат обект на принудително изпълнение.
По-нататък, доколкото при обжалване на разпределение
съдебният контрол не е ограничен от оплакванията на жалбоподателя и съдът
следва да провери всички законови изисквания, касаещи процедурата, уредена в
ГПК, в случая се наблюдава пълно съвпадение между очакваното от правните норми
и осъщественото от съдебния изпълнител. ЧСИ е изпълнил стриктно законовите
изисквания и разпоредби, регламентиращи начина и реда за извършване на
действията по разпределение на събраната в хода на принудителното изпълнение
сума от 25066,
90 лв.
По същество
разпределението е акт на съдебния изпълнител, с който се определя кои вземания
подлежат на удовлетворяване, какъв е редът за удовлетворяването им и каква сума
се полага за пълното или частично изплащане на всяко едно от тях. В
разпределението се включват тези вземания, които са били предявени до деня на
изготвянето му. СИ е длъжен да
отчете единствено вземания, възникнали и удостоверени документално към момента
на изготвяне на разпределението, като редът за
удовлетворяването им се определя
съобразно реда на привилегиите по чл. 136 от ЗЗД, а степента на
удовлетворяването им - от правилото за съразмерно удовлетворяване на вземания с
еднакъв ред /ал.
3 на чл. 136 от ЗЗД/. От
сумата, подлежаща на разпределение,
се отделя необходимото за пълното удовлетворяване на притезанието, което е
първо по ред. Остане ли свободна сума, тя се отделя за следващото притезание и
така до изчерпване на наличната сума или притезания. При недостатъчност на
сумата се удовлетворяват само първите по ред
притезания, а другите привилегировани и хирографарни притезания остават изобщо
неудовлетворени.
Приложени към конкретния случай горните
постановки намират пълното си проявление. Спазен е изцяло редът както на вида
на задълженията, които се погасяват, според основанието на тяхната дължимост,
така и на лицата, на които се следват сумите, според качеството им и наличието
или липсата на някакви привилегии, те са изрядно и точно посочени по прегледен,
ясен и недвусмислен начин. Изчисленията са правно обосновани и точни
математически.
Определени са вярно и дължимите по Тарифата за
таксите и разноските към ЗЧСИ такси, свързани с конкретния принудителен способ.
Предвид изложеното жалбата
се явява неоснователна и следва да бъде оставена без уважение. с оглед изхода
на спора разноски на жалбоподателя не следва да се присъждат, ответникът по
жалбата не е претендирал такива.
Ръководен от гореизложеното
съдът
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба вх.№ 17963/06.07.2020г. по изп.д. № 20168370400061 на ЧСИ рег.
№ 837 и район на действие района на СлОС, подадена от длъжника „Агро инвест“
ЕООД, гр. Сливен, против извършено на 16.06.2020г. и предявено на 03.07.2020г. разпределение
на постъпила сума, като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ПОТВЪРЖДАВА разпределение от
16.06.20202г. на ЧСИ рег. № 837 по изп.д. № 20168370400061 като
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на
обжалване с частна жалба по реда на чл. 274 от ГПК пред БАС в едноседмичен срок
от връчването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: