Разпореждане по дело №844/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1941
Дата: 14 септември 2022 г.
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20227150700844
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 2 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

№1941/14.9.2022г.

 

гр. Пазарджик,

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VI административен състав, в закрито съдебно заседание  на четиринадесети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                   СЪДИЯ: СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Бабаков адм. дело № 844 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 250чл. 254 от АПК.

Образувано е по искане на „Ормус ГмбХ“, Австрия, представлявано от управителя си К.Л. съдът да разпореди на   Директора на РИОСВ Пазарджик /респективно служители в РИОСВ Пазарджик/ да прекрати извършването на неоснователни действия, които не се основават на административен акт или на закона, изразяващи се в ежедневно извършване без правно основание на проверки, устно разпоредени от Директора на РИОСВ Пазарджик, съвместно със служители на РУ Панагюрище, както и действия по спиране на МПС-та и челен товарач и изземване на пътни документи и документи на товари.

С Разпореждане на съдията – докладчик, е задължен административния орган незабавно да представи данни за основанието на извършените действия, както и РУ Панагюрище, на основание чл. 252 ал.3 от АПК да извърши проверка.

В изпълнение на задължението му по чл. 252, ал. 2 от АПК административния орган – Директора на РИОСВ Пазарджик, е изразил становище по отношение на искането с писмо постъпило в съда на 09.09.2022 г., като допълнително са представени и писмени доказателства- писмо, изх. № Е-26-2-214 от 17.06.21 г. на Заместник- министър на енергетиката; решение № ПК-31-ПР/21 на Директора на РИОСВ Пазарджик  за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС; писмо изх. № КД-07-51/07.06.2022 г. на  Директора на РИОСВ Пазарджик; Заповед № РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик; докладна записка Вх.№ РД-15-49/04.08.2022 г. на Директора дирекция КОС; чек листове за извършени проверки в изпълнение на  Заповед № РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик.

В изпълнение на задължението му по чл. 252 ал.3 от АПК, Началникът на РУ Панагюрище е извършил проверка и за резултатите от нея е уведомил съда с писмо рег. № 310000-6088/13.09.2022 г.

Съдът, като прецени събраните данните събрани от проверката, представените по делото доказателства и доводите на искателя, намира за установено следното:

В конкретния случай, искателят твърди, че e собственик на движими вещи  „скални остатъци и земни маси“, находящи се в закрито находище „Влайков връх“, местност „Червеница“ в землището на с. Елшица. Искателят е инициирал процедура в съответствие с разпоредбите на чл. 4 и чл. 24  и сл. от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и е внесло Уведомление вх. № РД-17-442/08.08.2022 г. до Директора на РИОСВ Пазарджик, с което е информирало административния орган, че възнамерява да извършва стопанска дейност, изразяваща се в „транспортиране на депонирани скални отпадъци и земни маси“ до различни обекти на дружеството, включително и извън област Пазарджик. Дружеството счита, че законодателят не е посочил изрично дейността „транспортиране“  в разпоредбата на §1 т.17 от ДР на ЗООС, т.е. за извършването на тази дейност не се изисква уведомление по  §1 т.17 от ДР на ЗООС, т.е. не е нужно да се извършва регистрация в регистъра за осъществяване на дейност, нито разрешително по смисъла на Глава VI, раздел III от ЗООС. Твърди, че на 29.08.2022 г., без да е уведомен представител на дружеството е извършена проверка на обекта, като е спрян камион на дружеството, иззет е пътен лист, а по устно нареждане на директора на РИОСВ Пазарджик до органите на РУ Панагюрище е спряно и друго МПС за проверка на товара . В крайна сметка се иска съдът да разпореди на Директора на РИОСВ Пазарджик /респективно служители в РИОСВ Пазарджик/ да преустанови извършването на неоснователни фактически действия, които не се основават на административен акт или на закона, изразяващи се в ежедневно извършване без правно основание на проверки, устно разпоредени от Директора на РИОСВ Пазарджик, съвместно с РУ Панагюрище, както и действия по спиране на МПС-та и челен товарач и изземване на пътни документи и документи на товари.

Съдът намира искането за местно и родово подсъдно на Административен съд Пазарджик. Същото е допустимо, като подадено от лице, което има правен интерес, но разгледано по същество е неоснователно.

Производството по чл. 250254 от АПК касае извършването на фактически действия от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Съгласно разпоредбата на чл. 252, ал. 1 от АПК, съдът е длъжен да разгледа искането за прекратяването на фактическите действия незабавно, а съгласно чл. 253, ал. 1 от АПК той трябва да се произнесе веднага след приключване на проверката, като се  основава на събраните от нея данни и представените от страните доказателства.

Не са налице твърдените в искането действия на директора на РИОСВ Пазарджик /респективно служители в тази дирекция/, които не се основават на административен акт или на закона. Очевидно е, че е налице правен спор между дружеството- искател и РИОСВ Пазарджик дали за дейността  „транспортиране на депонирани скални отпадъци и земни маси“ е необходимо да бъде подадено уведомление по  §1 т.17 от ДР на ЗООС и да бъде проведена процедура по ОВОС. Този спор обаче няма как да бъда разрешен в настоящото производство, доколкото дейността по „транспортиране на депонирани скални остатъци и земни маси“ е съпътстваща дейност, която е част от предмета на решение ПК-31-ПР/21 за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС на Директора на РИОСВ Пазарджик, във връзка с направено инвестиционно предложение от дружеството- искател. Посоченото решение е обжалвано пред АССГ, като е образувано адм. д. 10165/21 г., което към момента е висящо пред съда. Ето защо към настоящия момент не е налице одобрено инвестиционно предложение, в което е включена и дейността „транспортиране на скални остатъци и земни маси“, поради което няма как тази стопанска дейност да се извършва от дружеството само въз основа на  уведомление по чл. 24 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Само за пълнота следва да се отбележи, че съгласно мотивите на решение ПК-31-ПР/21 на Директора на РИОСВ Пазарджик, процесите по транспортиране на скалните остатъци и земна маса са част от процеса на третиране, който включва като предхождащи действия изгребване на скалната маса от насипа и товаренето й на съответните МПС-та, с които товарът ще бъде извозен. Всяко изгребване на т.нар. „технологичен отпадък“  ще доведе до увеличаване на площта на самия отпадък, а оттам и до увеличение на неговата способност да отделя опасни компоненти в околната среда.

От друга страна, няма как да се приеме, че действията на служители на РИОСВ Пазарджик  не се основават на административен акт или на закона. Напротив- на основание чл. 148 ал.3 от ЗООС и чл. 154 ал.2 от ЗООС е издадена заповед № РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик, с която директорът на дирекция „КОС“ изрично е оправомощен да извършва ежедневни проверки на обекта за контрол. Посочените нормативни разпоредби  изрично предвиждат, че контролът върху компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат се извършва на регионално ниво от директора на съответната РИОСВ, както и че текущия контрол се изразява в проверки на място и по документи, наблюдения и изследвания. Въз основа на заповед № РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик, са извършени проверки, като резултатите от тях са обективирани в приложени по преписката чек листове. При извършените проверки не са установени нарушения. На посочената от искателя дата 29.08.2022 г. проверка изобщо не е извършвана и липсва приложен чек лист, като в този смисъл е и писмото на директора на РИОСВ Пазарджик. Твърденията на искателя в противния смисъл са необосновани и доказателствено неподкрепени.

Голословни са и твърденията, че заповед № РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик е антидатирана и съставена за целите на настоящото производство. Същата е официален документ, издаден от компетентния съгласно чл.148 ал.3 от ЗООС орган и съдържа всички изискуеми реквизити, включително дата и номер, с който е заведена в деловодните регистри на РИОСВ Пазарджик. Ако се твърди антидатираност на този документ, трябваше да бъдат ангажирани съответните доказателства в тази насока, каквито обаче по преписката липсват.

Действията на служители на РУ Панагюрище са извършени във връзка с писмо рег. № изх. № КД-07-51/07.06.2022 г. на Директора на РИОСВ, с което е поискано съдействие при извършване на текущия контрол от оправомощените  със заповед № РД-08-72/18.07.2022 г. служители на РИОСВ Пазарджик. Следва да се отбележи, че съгласно чл. 149 ал.3 от ЗООС, органите на изпълнителната власт. /включително и полицейските органи/ са длъжни да оказват съдействие  на органите осъществяващи контрол по изпълнение на техните функции

 

Предвид всичко по-горе изложено, съдът намира, че в случая действията на административния орган, се основават на закона и не са налице основания да се разпореди прекратяване на обжалваните действия. Искането се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

Воден от горното и на основание чл. 253, ал. 2 от АПК, съдът

 

РАЗПОРЕДИ:

           ОТХВЪРЛЯ искане на „Ормус ГмбХ“, Австрия, представлявано от управителя си К. Л., съдът да разпореди на   Директора на РИОСВ Пазарджик /респективно служители в РИОСВ Пазарджик/ да прекрати извършването на неоснователни действия, които не се основават на административен акт или на закона, изразяващи се в ежедневно извършване без правно основание на проверки, устно разпоредени от Директора на РИОСВ Пазарджик, съвместно със служители на РУ Панагюрище, както и действия по спиране на МПС-та и челен товарач и изземване на пътни документи и документи на товари.

           Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба в 3-дневен срок от издаването му пред Върховния административен съд.

          Да се връчи на страните препис от настоящето разпореждане.

                                                                         СЪДИЯ:/п/