Р
А З П О Р Е Ж Д А Н Е
№1941/14.9.2022г.
гр.
Пазарджик,
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК, VIІI
административен състав, в закрито съдебно заседание на четиринадесети септември две хиляди
двадесет и втора година в състав:
СЪДИЯ: СВЕТОМИР БАБАКОВ
като разгледа докладваното от съдия
Бабаков адм. дело № 844 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 250 – чл. 254 от АПК.
Образувано е по искане на „Ормус ГмбХ“,
Австрия, представлявано от управителя си К.Л. съдът да разпореди на Директора на РИОСВ Пазарджик /респективно
служители в РИОСВ Пазарджик/ да прекрати извършването на неоснователни
действия, които не се основават на административен акт или на закона,
изразяващи се в ежедневно извършване без правно основание на проверки, устно
разпоредени от Директора на РИОСВ Пазарджик, съвместно със служители на РУ
Панагюрище, както и действия по спиране на МПС-та и челен товарач и изземване
на пътни документи и документи на товари.
С Разпореждане на съдията – докладчик, е
задължен административния орган незабавно да представи данни за основанието на
извършените действия, както и РУ Панагюрище, на основание чл. 252 ал.3 от АПК
да извърши проверка.
В изпълнение на задължението му по чл. 252, ал. 2 от АПК административния
орган – Директора на РИОСВ Пазарджик, е изразил становище по отношение на
искането с писмо постъпило в съда на 09.09.2022 г., като допълнително са
представени и писмени доказателства- писмо, изх. № Е-26-2-214 от 17.06.21 г. на
Заместник- министър на енергетиката; решение № ПК-31-ПР/21 на Директора на
РИОСВ Пазарджик за преценяване на
необходимостта от извършване на ОВОС; писмо изх. № КД-07-51/07.06.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик; Заповед №
РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик; докладна записка Вх.№
РД-15-49/04.08.2022 г. на Директора дирекция КОС; чек листове за извършени
проверки в изпълнение на Заповед №
РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик.
В изпълнение на задължението му по чл.
252 ал.3 от АПК, Началникът на РУ Панагюрище е извършил проверка и за
резултатите от нея е уведомил съда с писмо рег. № 310000-6088/13.09.2022 г.
Съдът, като прецени събраните данните
събрани от проверката, представените по делото доказателства и доводите на
искателя, намира за установено следното:
В конкретния случай, искателят твърди,
че e собственик на движими вещи „скални остатъци и земни маси“, находящи се в
закрито находище „Влайков връх“, местност „Червеница“ в землището на с. Елшица.
Искателят е инициирал процедура в съответствие с разпоредбите на чл. 4 и чл.
24 и сл. от Закона за ограничаване на административното
регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и е внесло
Уведомление вх. № РД-17-442/08.08.2022 г. до Директора на РИОСВ Пазарджик, с
което е информирало административния орган, че възнамерява да извършва
стопанска дейност, изразяваща се в „транспортиране на депонирани скални
отпадъци и земни маси“ до различни обекти на дружеството, включително и извън област
Пазарджик. Дружеството счита, че законодателят не е посочил изрично дейността
„транспортиране“ в разпоредбата на §1
т.17 от ДР на ЗООС, т.е. за извършването на тази дейност не се изисква
уведомление по §1 т.17 от ДР на ЗООС,
т.е. не е нужно да се извършва регистрация в регистъра за осъществяване на
дейност, нито разрешително по смисъла на Глава VI,
раздел III от ЗООС. Твърди, че на 29.08.2022 г., без да е
уведомен представител на дружеството е извършена проверка на обекта, като е
спрян камион на дружеството, иззет е пътен лист, а по устно нареждане на
директора на РИОСВ Пазарджик до органите на РУ Панагюрище е спряно и друго МПС
за проверка на товара . В крайна сметка се иска съдът да разпореди на Директора
на РИОСВ Пазарджик /респективно служители в РИОСВ Пазарджик/ да преустанови
извършването на неоснователни фактически действия, които не се основават на
административен акт или на закона, изразяващи се в ежедневно извършване без
правно основание на проверки, устно разпоредени от Директора на РИОСВ Пазарджик,
съвместно с РУ Панагюрище, както и действия по спиране на МПС-та и челен
товарач и изземване на пътни документи и документи на товари.
Съдът намира искането за местно и родово
подсъдно на Административен съд Пазарджик. Същото е допустимо, като подадено от
лице, което има правен интерес, но разгледано по същество е неоснователно.
Производството по чл. 250 – 254 от АПК касае
извършването на фактически действия от административен орган или длъжностно
лице, които не се основават на административен акт или на закона. Съгласно
разпоредбата на чл. 252, ал. 1 от АПК,
съдът е длъжен да разгледа искането за прекратяването на фактическите действия
незабавно, а съгласно чл. 253, ал. 1 от АПК той трябва да
се произнесе веднага след приключване на проверката, като се основава на събраните от нея данни и
представените от страните доказателства.
Не са налице твърдените в искането
действия на директора на РИОСВ Пазарджик /респективно служители в тази
дирекция/, които не се основават на административен акт или на закона. Очевидно
е, че е налице правен спор между дружеството- искател и РИОСВ Пазарджик дали за
дейността „транспортиране на депонирани
скални отпадъци и земни маси“ е необходимо да бъде подадено уведомление по §1 т.17 от ДР на ЗООС и да бъде проведена
процедура по ОВОС. Този спор обаче няма как да бъда разрешен в настоящото
производство, доколкото дейността по „транспортиране на депонирани скални остатъци
и земни маси“ е съпътстваща дейност, която е част от предмета на решение
ПК-31-ПР/21 за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС на Директора на
РИОСВ Пазарджик, във връзка с направено инвестиционно предложение от
дружеството- искател. Посоченото решение е обжалвано пред АССГ, като е
образувано адм. д. 10165/21 г., което към момента е висящо пред съда. Ето защо
към настоящия момент не е налице одобрено инвестиционно предложение, в което е
включена и дейността „транспортиране на скални остатъци и земни маси“, поради
което няма как тази стопанска дейност да се извършва от дружеството само въз
основа на уведомление по чл. 24 от
Закона за ограничаване на административното регулиране и административния
контрол върху стопанската дейност. Само за пълнота следва да се отбележи, че
съгласно мотивите на решение ПК-31-ПР/21 на Директора на РИОСВ Пазарджик,
процесите по транспортиране на скалните остатъци и земна маса са част от
процеса на третиране, който включва като предхождащи действия изгребване на
скалната маса от насипа и товаренето й на съответните МПС-та, с които товарът
ще бъде извозен. Всяко изгребване на т.нар. „технологичен отпадък“ ще доведе до увеличаване на площта на самия
отпадък, а оттам и до увеличение на неговата способност да отделя опасни
компоненти в околната среда.
От друга страна, няма как да се приеме,
че действията на служители на РИОСВ Пазарджик
не се основават на административен акт или на закона. Напротив- на
основание чл. 148 ал.3 от ЗООС и чл. 154 ал.2 от ЗООС е издадена заповед №
РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик, с която директорът на
дирекция „КОС“ изрично е оправомощен да извършва ежедневни проверки на обекта
за контрол. Посочените нормативни разпоредби изрично предвиждат, че контролът върху
компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат се извършва на
регионално ниво от директора на съответната РИОСВ, както и че текущия контрол
се изразява в проверки на място и по документи, наблюдения и изследвания. Въз
основа на заповед № РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик, са
извършени проверки, като резултатите от тях са обективирани в приложени по
преписката чек листове. При извършените проверки не са установени нарушения. На
посочената от искателя дата 29.08.2022 г. проверка изобщо не е извършвана и
липсва приложен чек лист, като в този смисъл е и писмото на директора на РИОСВ
Пазарджик. Твърденията на искателя в противния смисъл са необосновани и
доказателствено неподкрепени.
Голословни са и твърденията, че заповед
№ РД-08-72/18.07.2022 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик е антидатирана и
съставена за целите на настоящото производство. Същата е официален документ,
издаден от компетентния съгласно чл.148 ал.3 от ЗООС орган и съдържа всички изискуеми
реквизити, включително дата и номер, с който е заведена в деловодните регистри
на РИОСВ Пазарджик. Ако се твърди антидатираност на този документ, трябваше да
бъдат ангажирани съответните доказателства в тази насока, каквито обаче по
преписката липсват.
Действията на служители на РУ Панагюрище
са извършени във връзка с писмо рег. № изх. № КД-07-51/07.06.2022 г. на
Директора на РИОСВ, с което е поискано съдействие при извършване на текущия
контрол от оправомощените със заповед №
РД-08-72/18.07.2022 г. служители на РИОСВ Пазарджик. Следва да се отбележи, че
съгласно чл. 149 ал.3 от ЗООС, органите на изпълнителната власт. /включително и
полицейските органи/ са длъжни да оказват съдействие на органите осъществяващи контрол по
изпълнение на техните функции
Предвид всичко по-горе изложено, съдът
намира, че в случая действията на административния орган, се основават на
закона и не са налице основания да се разпореди прекратяване на обжалваните
действия. Искането се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено.
Воден от горното и на основание чл. 253, ал. 2 от АПК, съдът
РАЗПОРЕДИ:
ОТХВЪРЛЯ искане на „Ормус
ГмбХ“, Австрия, представлявано от управителя си К. Л., съдът да разпореди
на Директора на РИОСВ Пазарджик
/респективно служители в РИОСВ Пазарджик/ да прекрати извършването на
неоснователни действия, които не се основават на административен акт или на
закона, изразяващи се в ежедневно извършване без правно основание на проверки,
устно разпоредени от Директора на РИОСВ Пазарджик, съвместно със служители на
РУ Панагюрище, както и действия по спиране на МПС-та и челен товарач и
изземване на пътни документи и документи на товари.
Разпореждането подлежи на обжалване
с частна жалба в 3-дневен срок от издаването му пред Върховния административен
съд.
Да се връчи на страните препис от
настоящето разпореждане.
СЪДИЯ:/п/