Решение по дело №364/2018 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 139
Дата: 29 август 2019 г. (в сила от 17 септември 2019 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20187130700364
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                 №….

 

                                               гр. Ловеч, 29.08.2019 г.

 

                                                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесет и втори юли  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

                                                                   

при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков адм. дело № 364/2018 г., за да се произнесе, взе предвид  следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка със Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

 Образувано е по жалба от Кмета на община Ловеч срещу Решение № 831/13.09.2018 г. на Общински съвет Ловеч по протокол № 51/13.09.2018 г.

Твърди се, че оспореното решение  съдържа радикални основни недостатъци, засягащи компетентността на органът издал акта (липса на компетентност), неспазване на установената форма и противоречие с материалноправни разпоредби, поради което се иска обявяването му за нищожно и присъждане на направените разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощник поддържа жалбата. Представя писмени бележки по същество на правния спор.

Ответникът по делото – Общински съвет (ОбС) Ловеч в съдебно заседание се представлява от неговия Председател, който заявява, че не може да каже, че поддържа решението. Не може да каже и че го оспорва, тъй като на практика няма формирано становище на ОбС Ловеч. Счита, че общото прилагане на т.23 на чл.21, ал.1 от ЗМСМА излиза извън обхвата на действие на ОбС Ловеч и че не може един орган на местна власт, какъвто е ОбС да дублира или да иззема функции на орган на изпълнителната власт, какъвто е Кмета на общината.

От доказателствата по делото се установява, че Общински съвет Ловеч с обжалвания административен акт е решил:

Възлага на Кмета на община Ловеч да извърши проверка на реално заеманата площ от всички заведения на площад „Тодор Кирков“, както и да задължи собствениците на търговски обекти да декларират брой маси и столове, които разполагат върху заеманата от тях площ.

В обжалваното Решение е отбелязано, че е взето, след като е обсъдено предложение с вх. № ОС-663/29.08.2018 г. на общинския съветник Ц.Б.. В това предложение е отразено, че са постъпили сигнали до нея, че някои от заведенията за обществено хранене на пл.“Тодор Кирков“ ползват площ в пъти по-голяма от посочената в справката от общината, поради което предлага на основание чл. 21, ал.1, т.23 и ал.2 от ЗМСМА ОбС Ловеч да реши възлагане на Кмета на община Ловеч да извърши проверка на реално заеманата площ от всички заведения на пл.“Тодор Кирков“, както и да задължи собствениците на търговски обекти да декларират брой маси и столове, които разполагат върху заеманата от тях площ.

Във връзка с така направеното предложение Кметът на община Ловеч с писмо изх. № Р – ОС- 358-1/10.09.2018 г., заведено с вх. № ОС-663/2/10.09.2018 г.  е уведомил общинския съветник Ц.Б., че масите пред заведенията се поставят след разрешение за поставяне по ред, установен с Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти и елементи на градското обзавеждане на територията на община Ловеч и въз основа на схема, одобрена от Главния архитект на община Ловеч (арг. от чл. 56, ал.2 от ЗУТ). Служителите от контрол на строителството в общината извършват проверка относно спазване изискванията за поставяне на горепосочените обекти, а от компетентността на Кмета е да издаде заповед за премахването им (арг. от чл. 57 а, ал.2 и ал.3 от ЗУТ).

Към административната преписка е приложено становище на постоянната комисия по общинска собственост, устройство на територията, комунални дейности, екология и транспорт до Общински съвет Ловеч с вх. № 797/1/10.09.2018 г., в което е посочено, че поради липса на кворум не е проведено заседание на комисията.

Общински съвет Ловеч с писмо с изх. №  ОС-830/20.09.2018 г., заведено в община Ловеч с № Р-ОС-399/20.09.2018 г. е изпратил на Кмета на община Ловеч обжалваното решение.

Кметът на община Ловеч с писмо изх. № Р-ОС-400/26.09.2018 г. до Общински съвет Ловеч е постановил връщане на решението за ново обсъждане от ОбС Ловеч, като е приел, че същото е незаконосъобразно, поради липса на компетентност и противоречие с материалноправните разпоредби.

Във връзка с върнатото за ново обсъждане решение, Председателят на ОбС Ловеч с писмо изх. № ОС-840/1/ от 10.10.2018 г. е депозирал предложение до Общински съвет Ловеч да приеме решение, като е посочил два варианта:

1.Отменя върнатото от Кмета на община Ловеч за ново обсъждане Решение № 831/13.09.2018 г. на ОбС Ловеч.

2.Приема повторно върнатото от Кмета на община Ловеч решение за ново обсъждане.

На 11.10.2018 г. е проведено петдесет и третото заседание на ОбС Ловеч.

От представения Протокол № 53 от същата дата е видно, че в дневния ред на това заседание не е фигурирала точка за ново обсъждане на върнатото от Кмета на община Ловеч Решение на ОбС Ловеч. По тази причина и ОбС Ловеч не се е произнесъл по него.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата на Кмета на община Ловеч е процесуално допустима.

Съгласно чл. 45, ал.5 от ЗМСМА, Кметът на общината може да върне за ново обсъждане незаконосъобразните или нецелесъобразните актове на Общинския съвет или да оспорва незаконосъобразните актове пред съответния административен съд, т.е. дадена е алтернативна възможност на Кмета на общината – да върне акта на Общинския съвет за ново разглеждане или да го оспори направо пред Административния съд. В ал.6 е регламентирано, че върнатият за ново обсъждане акт заедно с мотивите за връщането му се изпраща на председателя на общинския съвет в 7-дневен срок от получаването му. Според ал.7, върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила и се разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му. Ал.8 постановява, че върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал.7, ако в този срок общинският съвет не се произнесе по него.

 Обжалваното Решение № 831/13.09.2018 г. на ОбС Ловеч е изпратено на Кмета на Община Ловеч на 20.09.2018 г. и е заведено в деловодството на община Ловеч на същата дата.

 Кметът на Община Ловеч е върнал на ОбС Ловеч решението за ново обсъждане  с писмо изх. № Р-ОС-400/26.09.2018 г. до Общински съвет Ловеч, което е заведено на следващия ден 27.09.2018 г.

ОбС Ловеч в рамките на 14-дневния срок по 45, ал.7 от ЗМСМА на проведеното на 11.10.2018 г. не се е произнесъл по върнатото от Кмета на община Ловеч решение. 14-дневния срок по ал.7 на чл. 45 от ЗМСМА е изтекъл на 11.10.2018 г. От тази дата е започнал да тече 7-дневния срок по чл. 45, ал.8 за оспорване на върнатия за ново обсъждане акт и е изтекъл на 18.10.2019 г.

Жалбата на Кмета на община Ловеч до Административен съд Ловеч с изх. № Р-ОС-400-1/29.10.2018 г. е подадена чрез ОбС Ловеч, където е заведена с вх. № ОС-801/29.10.2018 г.  -  единадесет дни след изтичане на срока по чл. 45, ал.8 от ЗМСМА и е недопустима за разглеждане по отношение на основанията за незаконосъобразност, тъй като е подадена след законоустановения срок по ЗМСМА. Тя обаче е допустима по отношение искането за обявяването й за нищожна, тъй като същото може да бъде направено и след изтичане на срока за обжалване на актовете като незаконосъобразни.

Настоящият съдебен състав намира подадената жалба с искане за обявяване за нищожно на Решението на ОбС Ловеч за основателна.

Оспореното Решение е издадено от Общински съвет Ловеч, който  е орган на местно самоуправление на територията на община Ловеч и решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност, детайлно уредени в чл. 21 от ЗМСМА.

Правата и задълженията на Кмета на общината в отношенията му с  Общинския съвет са определени по императивен начин, доколкото се касае за регулиране на публично правни отношения. Общинският съвет е орган на местното самоуправление по смисъла на чл. 18 от ЗМСМА, а Кметът на общината - териториален орган на изпълнителната власт съгласно чл. 38 от ЗМСМА. Между двата органа липсва пряка йерархическа връзка, т.е няма отношения на власт и вътрешноведомствено подчинение, въз основа на които  Общинският съвет  може да вменява на  Кмета на общината задължения извън законово регламентираните такива в отношенията им. Кметът на общината организира изпълнението на актовете на общинския съвет" по силата на чл. 44, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА и изпраща на Общинския съвет административните актове, както и договорите и техните изменения и допълнения, издадени в изпълнение на актовете, приети от съвета в тридневен срок от издаването или подписването им съгласно чл. 44, ал. 1, т. 18 от ЗМСМА, но задълженията на Кмета на общината  във връзка с изпълнението на приетите от Общинския съвет актове са със законово установено предметно съдържание.
В случая с оспореното решение ОбС Ловеч
е възложил на Кмета на община Ловеч да извърши проверка на реално заеманата площ от  заведения и да задължи собствениците на търговски обекти да декларират брой маси и столове, които разполагат върху заеманата от тях площ.

Като правни основания в обжалваното решение са посочени чл. 21, ал.1, т.23 и ал.2 от ЗМСМА.

Съгласно чл. 21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, Общинският съвет решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителна компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен ден на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител.

Според чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, в изпълнение на правомощията си по ал.1 Общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.

В чл. 1, ал.1 от Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти и елементи на градското обзавеждане на територията на община Ловеч(наричана за краткост Наредбата), приета от Общински съвет Ловеч е регламентирано, че тя определя видовете, предназначението, изискванията към оформлението, поставянето и премахването на преместваеми обекти по чл. 56 и чл. 57 а от ЗУТ и определя правомощията на отделните звена на община Ловеч относно реда за тяхното разрешаване. Според ал.2, тази Наредба урежда реда за поставяне и премахване на преместваеми обекти върху терени общинска, държавна и частна собственост. Съгласно чл. 5, ал.1, т.1, буква „в“ от Наредбата, по своето предназначение и вид, преместваеми  обекти са масите пред заведенията. Съобразно чл.2, ал.1 от Наредбата, върху поземлени имоти могат да се поставят преместваеми увеселителни обекти и преместваеми обекти за търговски и други обслужващи дейности, и други елементи на градското обзавеждане. В ал.2 е предвидено, че преместваеми обекти по ал.1 могат да се поставят върху части от тротоари, части от площадни пространства, както и върху свободни площи и имоти, без това да пречи на основното предназначение на терените, върху които се поставят.

Съгласно чл. 3 от Наредбата,          за преместваемите обекти се издава разрешение на Гл.архитект на общината за поставяне въз основа на одобрена от него схема за разполагане при спазване на градоустройствените, архитектурно-художествените, инженерно-техническите и санитарно-хигиенните норми и изисквания за формиране на благоприятна жизнена среда.

Според чл. 27, ал.1 от Наредбата, обекти по чл.5, ал.1 и ал.2 се премахват, когато:

1.са поставени без разрешение или в противоречие с издаденото разрешение;2.са поставени в чужд имот без правно основание или правното основание за издаване на разрешението за поставянето е отпаднало;3.не отговарят на правилата и нормативите за устройство на територията; 5. представляват реклама, забранена със закон; 6. срокът на разрешението за поставяне е изтекъл; 7.не отговарят на други изисквания, определени в Наредбата.

В ал.2 е регламентирано, че обстоятелствата по ал.1 се установяват с констативен акт, съставен от служителите по чл. 223, ал.2 от ЗУТ в 7-дневен срок от констатиране на нарушението. Констативния акт се връчва на собствениците на обектите по ал.1, които могат да направят възражения в тридневен срок от връчването му.

Служителите по чл. 223, ал.2 от ЗУТ са служителите за контрол по строителството в администрацията на всяка община.

Съобразно чл. 27, ал.3 от Наредбата, в 7-дневен срок от връчване на констативния акт по ал.2, Кметът на общината издава заповед за премахване на обекта по ал.1.

От анализа на посочените разпоредби може да се направи извод, че извършването на проверки на реално заеманата площ от заведения за обществено хранене и задължаване на  собствениците на търговски обекти да декларират брой маси и столове, които разполагат върху заеманата от тях площ не е от правомощията на Общински съвет. Тази дейност е изцяло в правомощията на Кмета на общината, поради което ОбС Ловеч е излязъл извън нормативно установената си компетентност, изземвайки правомощията на Кмета на община Ловеч и игнорирайки правните норми, регламентиращи тази дейност.  Случаите, при които в компетентността на общинския съвет е да определя правомощия на кмета на общината, в т.ч. и чрез възлагане на конкретни задължения са изрично регламентирани в ЗМСМА. Правомощията на Кмета, като представляващ общината не могат да се преуреждат от Общинския съвет, доколкото законът не допуска такава възможност. Липсва законова разпоредба, която да оправомощаваща  ОбС Ловеч да приеме оспореното решение, с оглед на което последното се явява без каквото и да е материално-правно основание. В Наредбата е регламентирано, че субект на посочените дейности е Кметът на общината, но не и Общинският съвет. 

При тези съображения, настоящият съдебен състав приема че оспореното решение е издадено от некомпетентен орган в нарушение на материалния закон, които са тежки пороци на акта, обуславящи неговата нищожност, което налага прогласяването й от съдът.

При този изход на производството и с оглед направеното в законоустановения срок искане от жалбоподателят за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение , същото следва да бъде уважено.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал.2, предл.1-ро  и чл. 143, ал.1 от АПК във връзка с чл. 78, ал.8 от ГПК, чл. 37, ал.1 от Закона за правната помощ и т.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА за нищожно Решение № 831/13.09.2018 г. на Общински съвет Ловеч по протокол № 51/13.09.2018 г.

ОСЪЖДА Общински съвет Ловеч да заплати  на Кмета на Община Ловеч сумата от 100 (сто) лева разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните на основание чл. 138 от АПК.

 

                                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: