Решение по дело №320/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 182
Дата: 21 ноември 2023 г.
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20237280700320
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

182

Ямбол, 21.11.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административният съд - Ямбол - I състав, в съдебно заседание на шестнадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

 

При секретар К. ЮРУКОВА като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА административно дело 20237280700320 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 от АПК във вр. с чл. 459 от Изборния кодекс (ИК) и е образувано по жалба на М.М. Х. И. ***, кандидат за кмет на с. Трънково, против Решение

**-МИ/ Елхово от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия Елхово, с което за кмет на с. Трънково, община Елхово на първи тур е обявена за избрана Е.Ж.Т., издигната от ПП „Герб“, получила ** броя действителни гласове. Иска се обявяване на недействителност на избора, като се твърди, че още при съставянето на избирателните списъци са допуснати редица нарушения, като са вписани неправомерно лица, които нямат право да гласуват в това населено място, като в същото време други, които имат право, са извадени от списъците. Твърди се също, че се оспорва изцяло изборния резултат от гледна точка на това коя бюлетина от зачетения вот е приета за валидна и коя за невалидна, както и че са извършени поправки, които не са подписани от членовете на СИК.

В съдебно заседание жалбоподателката М. Х. И. участва лично и с упълномощения от нея процесуален представител адв. Р.А.. Последната поддържа жалбата изцяло на основанията, изложени в същата.

Ответната страна ОИК Елхово, чрез председателя си В. Д. и членовете Я. М. и а. З., оспорват подадената жалба, като изразяват становище за неоснователност на същата.

Заинтересованата страна Коалиция   „Продължаваме промяната   Демократична България“, чрез процесуалния си представител адв. К. А. изразява становище за основателност на жалбата, като счита, че в хода на изборния процес са допуснати съществени нарушения, които обуславят обявяване на недействителност на произведения избор.

Заинтересованите страни Е.Ж.Т. и ПП „ГЕРБ“, редовно призовани, не изпращат процесуални представители в съдебно заседание. Същите не вземат и писмено становище по депозираната жалба.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани и приложени към


делото доказателства, съдът намира жалбата за НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

Жалбоподателката М.И. – Х., видно от Решение № **-МИ от 25.09.2023 г. на ОИК Елхово, е регистрирана като кандидат за кмет на с. Трънково, предложена от Коалиция „Продължаваме промяната Демократична България“.

С Решение № **-МИ/30.10.2023 г., ОИК в Община Елхово, въз основа на получените данни от протоколите на СИК, е обявила за избран за кмет на кметство с. Трънково на първи тур Е.Ж.Т., издигната от ПП „ГЕРБ“, получила ** бр. действителни гласове.

По искане на заинтересованата страна Коалиция „Продължаваме промяната

Демократична България“, в проведеното на 09.11.2023 г. съдебно заседание е открито производство по чл. 193 от ГПК във връзка с оспорване на истинността на протокола на секционната избирателна комисия, протокола на общинската избирателна комисия, както и на избирателния списък в частта, касаеща вписване на лица по настоящ адрес и в частта за положените подписи на лицата, вписани под №№ **, ** и ** от избирателния списък, а именно С.П.А., С. Х. И. и С.М.М..

По делото в качеството на свидетели са разпитани Р.Г.Г., М.К.К. и М.Т.И., от показанията на които се установява, че много от лицата, които са вписани в избирателния списък не живеят в селото. Същите свидетели посочват още, че лицата С.П.А., С. Х. И. и С.М.М. са били в с. Трънково в изборния ден и са гласували.

Жалбоподателката твърди на първо място, че в избирателния списък са включени лица, които не са живяли шест месеца преди избора в населеното място, като изразява становище, че лицата, подали заявление за вписване в избирателния списък по настоящ адрес, неправилно са били вписани в същия. Съдът не споделя това становище.

Видно от разпоредбата на чл. 36, ал. 1 от ИК, избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден, а в ал. 2 от същия член е предвидено, че при избори за общински съветници и за кметове искането по ал. 1 се прави, при условие че избирателят има настоящ адрес през последните 6 месеца преди изборния ден в съответното населено място.

Видно от разпоредбата на чл. 396, ал. 1 от ИК, право да избират общински съветници и кметове имат българските граждани, които са навършили 18 години към изборния ден включително, не са поставени под запрещение, не изтърпяват наказание лишаване от свобода и са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място. Съгласно § 1, т. 4 от ДР на ИК, „живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място“ по смисъла на чл. 396 е:

а) български гражданин, които има адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на територията на съответната община или кметство;

б) български гражданин, който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства на територията на Република България;

в) гражданин на друга държава – членка на Европейския съюз, който има адрес на пребиваване на територията на съответната община или кметство,

към дата 6 месеца преди датата на произвеждане на изборите, като променилите адресната си регистрация след тази дата имат право да гласуват по


предишната си адресна регистрация, където са включени в избирателните списъци.

При тази уредба единственият извод, който може да се направи е, че законодателят не е поставил изискване за фактическо пребиваване в съответното населено място, а е поставил такова единствено за регистрация по постоянен и настоящ адрес.

В настоящия казус, видно от приложените към делото заявления за вписване в избирателния списък по настоящ адрес и от списъка на регистрираните към 28.04.2023 г. лица по настоящ адрес се установява, че всички подали заявление по чл. 36 от ИК са били с регистриран настоящ адрес *** повече от 6 месеца пред изборния ден, както следва:

1.                     И.С.С. от 28.10.2009 г.;

2.                     Ж.Г.Т. от 11.10.2010 г.;

3.                     В.Д.Х. от 15.10.2013 г.;

4.                     П. С. Х. от 15.10.2013 г.;

5.                     Ц.Щ.Т. от 15.04.2021 г.;

6.                     Д.Ж.Д. от 26.08.2014 г;

7.                     Г.М.И. от 10.08.2017 г.;

8.                     З.Я.К. от 23.10.2019 г.;

9.                     К.Д.Д. от 25.06.2021 г.;

10.                     Т.С.П. от 25.06.2021 г.;

11.                     П.П.П. от 10.02.2022 г.;

12.                     Н.Д.В. от 06.02.2023 г.;

13.                     И.Я. И. от 23.02.2023 г. и

14.                     Д.С.В. от 04.04.2023 г.

От приложения избирателен списък се установява също, че всички тези лица, с изключение на З.Я.К. и П.П.П. са упражнили правото си да гласуват, като подписите им в този избирателен списък не се оспорват от страна на жалбоподателя. Това прави безпредметно изследването на въпроса дали подписите върху заявленията по чл. 36 от ИК са положени от самите тях. Що се отнася до З.К. и П.П., които са подали заявления за гласуване по настоящ адрес следва да се отбележи, че същите не са гласували, поради което по никакъв начин включването им в избирателния списък всъщност не е повлияло на крайния резултат от гласуването.

По искане на жалбоподателя, в проведеното на 09.11.2023 открито съдебно заседание бе извършен преглед и преброяване на бюлетините, при което се установи пълно съответствие с данните, вписани в протокола, като възражения от страните относно броя и действителността на бюлетините не бяха направени. Единствено по отношение на една от бюлетините, върху която е отбелязано, че се гласува за № ** и която е отчетена от избирателната комисия като недействителна, страните заявиха единодушно, че същата е действителна. При това положение следва да се приеме, че гласовете за жалбоподателката М. Х. И. от ** стават **, но това не променя крайния резултат, тъй като избран за кмет, съобразно разпоредбата на чл. 452, ал. 3 от ИК е кандидатът, получил повече от половината действителни гласове.

Действителните гласове в настоящия случай са ** и при получени ** броя гласове за кандидата с № 7 Е.Ж.Т., правилно същата е обявена за избрана за кмет на с. Трънково.


Що се отнася до оспорването на истинността на протоколите на секционната и на общинската избирателни комисии , както и на избирателния списък в частта, касаеща вписване на лица по настоящ адрес и в частта за положените подписи на лицата, вписани под №№ **, ** и ** от избирателния списък, а именно С.П.А., С. Х. И. и С.М.М., следва да се има предвид следното:

Протоколите на СИК и на ОИК, както и избирателните списъци са официални удостоверителни документи по смисъла на чл. 179 от ГПК, тъй като са издадени от длъжностни лица, каквито са членовете на избирателните комисии, по установения ред и форма и съставляват доказателство за отразените в тях обстоятелства. За да бъде оборена материалната им доказателствена сила, тяхната истинност може да бъде оспорена по реда на чл. 193 от ГПК. Истинността има две форми автентичност (авторство, т.е. да носи подписа на издателя си) и вярност (съдържанието да съответства на действителното фактическо положение).

Доказателствената тежест се носи от страната, която оспорва официалния документ, като в конкретния случай това е заинтересованата страна Коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“, която въпреки дадените указания не успя да установи твърденията си. Поради това съдът намира, че оспорването на въпросните официални документи следва да бъде признато за недоказано.

С оглед всичко изложено съдът намира, че жалбата на М.М. Х. – И. ***, кандидат за кмет на с. Трънково, против Решение 97-МИ/ Елхово от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия Елхово за определяне на изборните резултати от проведените на 29.10.2023 г. избори за кмет на кметство с. Трънково, общ. Елхово, обл. Ямбол е неоснователна, и като такава, не следва да бъде уважавана.

Водим от горното, Я А С, първи състав

 

Р Е Ш И :

 

 

ПРИЗНАВА ЗА НЕДОКАЗАНО оспорването от заинтересованата страна Коалиция „Продължаваме промяната Демократична България“ на истинността на протоколите на секционната и на общинската избирателни комисии, както и на избирателния списък в частта, касаеща вписване на лица по настоящ адрес и в частта за положените подписи на лицата, вписани под №№ **, ** и ** от избирателния списък, а именно С.П.А., С. Х. И. и С.М.М..

ПОТВЪРЖДАВА Решение **-МИ/ Елхово от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия Елхово за определяне на изборните резултати от проведените на 29.10.2023 г. избори за кмет на кметство с. Трънково, общ. Елхово, обл. Ямбол.

Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване пред ВАС на РБ в 7 дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

СЪДИЯ:

/п/ не се чете