Решение по дело №280/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 423
Дата: 23 ноември 2021 г. (в сила от 21 декември 2021 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20217240700280
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№423                                         23.11.2021г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На двадесет и шести октомври 2021г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова  

        Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №280 по описа за 2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.128 и сл. от АПК вр. образувано по жалба от 29.04.21г, подадена от М.С.Д. против Уведомително писмо №02-240-6500/913 от 02.06.2020г издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие – РА, връчено на 16.04.2021г, съгласно известие за доставяне на стр.71 по делото. Жалбата е в срок и е подадена от лицето, на което е отказано подпомагане и са наложени санкции като пряка и непосредствена последица с оспорения административен акт. Допустима е .

          С уведомителното писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-.2020 за кампания 2018г, ДФЗ-РА уведомява Д., че за декларираната в заявлението за подпомагане за 2018г площ по мярката „Биологично растениевъдство“ идентификационен номер на деклариран парцел 58952-242-12 с декларирана площ от 3.27ха, е установена площ на парцела след административни проверки от 0.0ха, поради което наддекларираната му площ е 100% равна на 3-27ха. На основание чл.37 ал.2 от ЗПЗП, чл.28 и чл.29 от Регламент ЕО №809/2014г на Комисията от 17.07.2014г са извършени административните проверки, посочени в чл.74 от Регламент  ЕО №1306/2013г от 17.12.2013г, които включват кръстосани проверки, чрез автоматизирани компютърни средства. Кръстосаните проверки на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП по чл.24 от Наредба №105/22.08.2006г за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на  ИСАК в специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок по чл.14 от Наредба №105/22.08.2006г. Специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ за 2018г е одобрен със Заповед №РД09-229/01.03.2019г на Министъра на земеделието, храните и горите. В изпълнение на чл.16г ал.5 от Наредба №105 от 22.08.2006г въз основа на одобрения от Министъра на земеделието, храните и горите, специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“ РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година. На основание чл.16а ал.6 от Наредба №105 от 22.08.2006г и чл.43 ал.3 т.6 от ЗПЗП ДФ „Земеделие“ отказва частично или пълно плащанията на площ, тъй като кандидатът е заявил площ, попадаща извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ за 2018г. След прилагане на чл.2 §1 т.23 буква „Б“ от Делегиран регламент ЕС №640/2014г е определена площ в размер на 0.ха на декларирания парцел, за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ, преди налагане на намаления за не спазени базови изисквания, изисквания по управления и други изисквания, различни от размера на площите, съгласно Наредба №4/24.02.2015г и методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 „Биологично земеделие“, утвърдена на основание чл.13 от Наредба №4/24.02.2015г със Заповед №РД09-453 от 10.05.2019г на Министъра на земеделието, храните и горите. Съответно след прилагане на чл.2 §1 т.23 буква „Б“ от Делегиран Регламент ЕС №640/2014г е определено, че площта, за която са спазени изискванията относно размерите е равна на нула, а това определя целия размер на декларираната площ като над деклариран. Приложени са правилата на чл.18 и чл.19 от делегирания регламент №640/2019г –  когато процентно съотношение на недопустимата площ от 3.22 ха спрямо установената площ от 0.05ха е над 50%, тогава санкционираната площ е равна на установената, не се изплаща субсидия за годината и се налага санкция за бъдещ период три години до сума, равна на сумата, отговаряща на разликата между декларираната и установената – тоест над декларираната, която не е допустима аз подпомагане.  При ставка от 1089.3806лв за ха, санкцията е равна на 3562.27лв, колкото е размера на отказаното искане за плащане.

      С жалбата и в първо съдебно заседание се твърди, че към датата на подаване на заявлението 27.04.2018г / стр.29/, не е издадена Заповед № РД09-229/01.03.2019г, с която Министъра на земеделието храните и горите одобрява окончателен специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“  за Кампания 2018г като част от СИЗП, който е актуализиран за 2018г, чрез дешифрация на нова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018г, отразяване на резултатите от теренни проверки, извършени през годината от страна на Технически инспектора на Държавен фонд „Земеделие“-РА и областните и общински структури на МЗХГ, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на СИЗП одобрен със заповед №РД-46-504/12.12.2018г на Министъра на земеделието, храните и горите.  На следващо място, видно от сравнението между Заповед №РД09-229/01.02.2019г и Заповед № РД09-230/01.03.2019г на Министъра на земеделието, храните и горите, при одобряване на СИЗП за 2019г, изрично са посочени площите и имотите за изключване от слой Постоянно затревени площи. Жалбоподателката не може да установи, чрез публикуване текста на заповедта, че е засегната от нея и поради това да я обжалва, а при подаване на заявлението не е уведомена, че декларирания парцел с цялата му площ не попада в СИЗП за 2018г. Твърди, че няма основание декларираната площ да бъде изключена от СИЗП. Иска извършване на СТЕ, която да установи, че декларираната площ на парцела попада в СИЗП за 2018г, но не заплаща своевременно депозита за вещо лице, не се явява и не се представлява в откритите съдебни заседания по  съдебното дирене и по същество.

       Във връзка със спорния факт на изключване на декларираната площ на парцела от СИЗП за 2018г са представени удостоверителни писмени изявление от третото не участващо по делото лице – МЗХГ, че не е регистрирано обжалване на съответната част от Заповедта на Министъра, упражнено от жалбоподателката – стр.100 по делото.

        Ответника Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ се представлява от редовно упълномощен юрисконслут при ОД на ДФ „Земеделие“ град Пловдив, който в писмено становище посочва, че е подадено заявление за подпомагане за четвърта поредна година по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020г като по направлението е заявиле един парцел с площ от 3.27ха, код БР12- за биологично растениевъдство, трайни насаждения, лозя и маслодайна роза, съгласно ПРиложение 1 от Наредба №4/24.02.2015г за условията и реда за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020г Заявлението е за кампания 2018г и не е попаднало в извадката на Риск анализа за проверка на място и такава не е извършена, не са установени и площи, заявени от повече от един земеделски стопанин. На заявление за подпомагане УИН 24/130618/08559 са извършени административните проверки на основание чл.37 от ЗПЗП, резултатите от които са детайлно представени в изпратеното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярката за кампания 2018г За парцели с код БР 12 след извършване на административните проверки, установената недопустима за подпомагане площ е в размер на 3.27ха, поради което процентът на наддеклариране е 100%. Съгласно чл.19 от Делегиран регламент ЕС 640/2014г, ако се установи, че негодната за подпомагане площ е повече от 50%, не се изплаща субсидия за съответната година, като се налага санкция за бъдещ период до сума, равна на сумата, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ. За този код на дейност е наложена санкция за бъдещ период три години в размер ан 3 562.27лв – заявената за подпомагане сума. Наддекларирането се дължи на това, че заявената от бенефициера площ не е подходяща за подпомагане, съгласно представената със Заповед №РД09-229/01.03.2019г на министъра на земеделието, храните и горите, база от данни „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“, който е компетентен орган по създаването и поддържането на този слой, като част от СИЗП, съгласно чл.33 от ЗПЗП. Заповедта на министъра не е обжалвана и е влязла в сила. Претендира разноските по делото и прави възражение за прекомерност на възнаграждението на един адвокат. Страната не се възползва от предоставения по нейно искане срок за писмени бележки.

       Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

            Жалбата е неоснователна.

         Уведомително писмо № 02-240-6500/913/02.06.2020г е издадено от компетентен орган заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“-РА, на който, в условията на допустимо от чл.20а ал.2 закона  делегиране, са предоставени правомощия, които принадлежат на Изпълнителния директор – със своя Заповед №03-82/715/27.06.2017г делегира на Петя Димитрова Славчева – заместник изпълнителен директор правомощието да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл.1 от Наредба №5/27.02.2009г за условията и реда за подаване на заявление по схеми и мерки за директни плащания. Спазени са изискванията за съдържание на  административния акт като е посочено фактическото основание – не включване на площта на декларирания парцел в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г, чието наличие не оставя свободна преценка на ДФЗ –РА относно издаването на административен акт на основание чл.43 ал.3 т.6 от ЗПЗП в приложимата към 02.06.2020г редакция ДВ бр.40 от 2014г – заявените площи не са включени в специализирания слой по чл.33а ал.1 от ЗПЗП за съответната година. При сбъдване на това фактическо основание РА отказва или намалява размера на плащането по схемите за директни плащания в условията на обвързана компетентност – няма право на контрол върху заповедта на министъра на земеделието, храните и горите, с която се одобрява окончателния слой площи, допустими за подпомагане, а е длъжна да намали размера на плащането, съответно да откаже изцяло като приложи критериите, установени в законодателството на ЕС. Следователно, освен, че трябва да се позове фактически и правно на чл.43 ал.3 т.6 от ЗПЗП, ответния орган е длъжен в уведомителното писмо да посочи критериите и техния източник от законодателството на ЕС, които е приложил, за да постанови отказ и да наложи санкция за бъдещ период в конкретния случай. Изискването е изпълнено, съгласно цитираното по-горе съдържание на уведомителното писмо.

     На първо място възражението, че жалбоподателя не е имал възможност да узнае за изключването на площта на парцел 58951-12, е относимо към преценката за допустимост на жалбата против Заповед № РД09-229/01.03.2019г на Министъра на земеделието, храните и горите. Като се има предвид, че заповедта е публикувана в ДВ и жалбоподателя знае закона, то се налага извода, че считано от 08.03.2019г за него тече 14-дневен срок за оспорването й, който е изтекъл към датата на издаване на уведомителното писмо, без да е налице упражнено право на жалба. Предвид гореказаното не следва да се обсъжда и дали жалбоподателката се е запознала с проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г, за да представи възраженията си.

      Предвид изложеното, не намира приложение и правилото на 15 от Делегиран Регламент ЕС 640/2014г, доколкото разпоредбата предоставя възможност за поправяне на грешки в заявлението, включително и такива, които представляват факти, настъпили след подаването му, но до момент преди да бъде информиран, че ще бъде извършена проверка на място и преди да е установена грешката от самия компетентен орган – ДФЗ –РА. Министъра на земеделието, храните и горите служебно предоставя информацията за окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ като няма заявена от жалбоподателката преди този момент грешка в заявлението, за да се избегне налагането на санкции. С издаване на Уведомителното писмо жалбоподателката вече е уведомена от компетентния орган за несъответствия в заявлението спрямо действителното положение, такова каквото трябва да приеме за установено по силата на Заповедта на министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на окончателния слой по чл.33а ал.1 от ЗПЗП.

    Видно от представената карта на блокове на земеделско стопанство – Директни плащания 2018г на стр.61 по делото, заявения от жалбоподателката парцел 58951-12 с площ от 3.27ха е изцяло в бяло тоест не е включен в СИЗП по чл.33а ал.1 от ЗПЗП, а е заявен за подпомагане като същата е имала гарантирано право на участие в производството пред Министъра на земеделието, храните и горите да подаде възражение срещу проекта от 12.12.2018г, съответно да обжалва изключването на площта на заявения парцел от допустимия слой. Производството пред министъра на земеделието, храните и горите е преюдициално и поради това обусловеното приключва след предоставяне на базата данни за площите, включени в СИЗП по чл.33а ал.1 от ЗПЗП. Началния момент на двете производства не е определящ, поради което момента на одобряване на СИЗП за 2018г не е факт, който да вреди на правото на подпомагане. ДФЗ РА разрешава въпроса за правото на подпомагане и неговия размер по схемите за директни плащания след като се одобри окончателния слой площи, допустими за подпомагане. Поради това не може да се приеме, че поради действия на административни органи, жалбоподателката е поставена в позиция да търпи санкция, тъй като не е изненадана за изключването на площите с постановяване на обжалвания отказ, а след публикуването на заповедта на министъра на земеделието, храните и горите в Държавен вестник, същата е уведомена за този факт, който е основание за издаване на настоящия административен акт. В това производство следва да се провери дали след като цялата декларирана площ на заявения парцел е извън допустимия слой площи по чл.33а ал.1 от ЗПЗП, следва да се приложи разпоредбата на чл. 18 т.6 и чл.19 от Делегирания регламент. В случая установената площ по правилото на чл.2 пар.1 т.23 от буква Б от Делегирания регламент е равна на 0ха, тъй като след административните проверка едва 0.05ха от 3..27ха са включени в СИЗП. За мерките за подпомагане на площ „установена площ“ означава площта на участъците или парцелите, идентифицирани посредством административни проверки или проверки на място. Мерки за подпомагане на площ са мерките за развитие на селските райони, при които подпомагането се основава на размера на декларираните площи. При установената площ от 0ха по чл.2 т.23 от Регламента, правилото на чл.18 т.6 изречение първо от Делегиран Регламент ЕС 640/2014г изисква да се определи размер на помощта спрямо установената площ, но като се вземе предвид изречение второ при разлика между установена и декларирана площ по-малка  или равна на 0.1ха, за над декларирана се счита цялата заявена площ на парцела.  Правилно в колона 9 то таблицата на стр. 3 от уведомителното писмо е вписан този размер на наддекларирана площ. Оттук наддекларина се явява 100% от заявената площ на парцела и се прилага санкцията на чл.19 т.2 от Делегирания регламент.

     При този изход от спора на ответника се следва възнаграждение за юрисконсулт в размер на 100лв, на основание чл. 25 от Наредбата за правната помощ.

                Воден от тези мотиви, Административен съд Стара Загора   

Р Е Ш И

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.С.Д. против Уведомително писмо №02-240-6500/913/02.06.2020г на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие.

ОСЪЖДА М.С.Д. ЕГН ********** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ сумата от 100лв /100/, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

Решението  подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: