Определение по дело №677/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 ноември 2020 г. (в сила от 2 декември 2020 г.)
Съдия: Михаил Александров Малчев
Дело: 20207160700677
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 263

 

гр. Перник,

 

Административен съд – Перник, в закрито заседание на четвърти ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                                 Съдия: Михаил Малчев

 

като разгледа докладваното от съдия Малчев административно дело № 677 по описа на Административен съд – Перник за 2020 година, за да се произнесе  взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145178 от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от А.Е.И. с ЕГН:********** срещу мълчалив отказ за произнасяне по жалба с вх. №115800-8895 от 24.07.2020 г. на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Перник, с последната е поискано да бъде отменен фиш за налагане на глоба серия Н №32723 от 11.09.2018г., издаден на основание чл. 186 , ал. 1 ЗДвП срещу жалбоподателя за нарушение на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП.

Съдът, след като се запозна с представените от жалбоподателя доказателства, както и с приложените към административната преписка доказателства, намира за установено следното:  

С фиш серия Н №32723 от 11.09.2018 г., издаден от мл. автоконтрольор при ОДМВР – Перник, сектор „Пътна полиция“  на А.Е.И. е наложена глоба в размер на 200 лв. на основание чл. 186 от ЗДвП във вр. с чл. 145, ал. 2 от ЗДвП, за това, че физическото лице, приобретател на регистрирано ППС, не го е регистрирал в едномесечен срок в службата за регистрация на ППС по постоянен адрес.

От представената справка от 16.07.2020 г., изготвена от началник сектор "Пътна полиция" при ОДМВР – Перник, се установява, че на 17.09.2020 г. в сектор "Пътна полиция" при ОДМВР – Перник е постъпило жалба, депозирана от А.Е.И. против наложената му глоба в размер на 200 лв. с фиш серия Н №32723 от 11.09.2018 г., адресирана до Районен съд – Перник.

С определение № 1053/17.10.2018 г. Районен съд – Перник е оставил без разглеждане жалбата срещу фиш серия Н №32723 от 11.09.2018 г., прекратил е административно-наказателното производството по делото. Районният съд е изложил мотиви, че фишът е надлежно връчен на жалбоподателя, глобата в законово установения срок не е заплатена, като срокът за плащане е изтекъл на 18.09.2018 г. Към този момент не е било осъществено оспорване на същия. Налице е хипотезата на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП, а депозираната жалба на 05.10.2018 г. е срещу влязъл в сила фиш за налагане на глоба, поради което е недопустимо нейното разглеждане. Посоченото определение на съда не е обжалвано пред АС – Перник и следователно е влязло в сила.

Във връзка с вмененото му нарушение на ЗДвП жалбоподателят е подал

в ОДМВР – Перник жалба с вх. №115800-8895 от 24.07.2020 г., с която е поискано да бъде отменен фиш за налагане на глоба серия Н №32723 от 11.09.2018г., издаден на основание чл. 186 , ал. 1 ЗДвП срещу жалбоподателя за нарушение на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП.

            С писмо с рег. № 115800-9144/29.07.2020 г. на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Перник на А.Е.И. е отговорено, че фиш серия Н №32723 от 11.09.2018 г. е съставен в присъствието на нарушителя и подписан от последния, като същият не е бил оспорен от него. Ето защо не е налице хипотезата на чл. 186, ал. 2 ЗДвП вр. с чл. 39, ал. 3 от ЗАНН и подадената жалба за отмяна на фиша се явява недопустима. Няма данни в административната преписка посоченото писмо да е връчено на жалбоподателя.

При извършената проверка на допустимостта на жалбата, съдът намира, че оспорването е недопустимо, поради което производството по делото следва да бъде прекратено, а оспорването бъде оставено без разглеждане, по следните съображения:

Предмет на настоящето производство е търсената от жалбоподателя защита срещу мълчалив отказ на началник сектор "Пътна полиция" при ОДМВР – Перник да отмени фиш за налагане на глоба серия Н №32723 от 11.09.2018г., издаден на основание чл. 186 , ал. 1 ЗДвП срещу жалбоподателя за нарушение на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП.

При така въведеното оспорване до съда и изложените в жалбата фактически твърдения, съдът намира, че в конкретния случай е невъзможно формирането на мълчалив отказ от страна на началник сектор "Пътна полиция" при ОДМВР.

ЗАНН определя общите правила за административните нарушения и наказания, реда за установяване на административните нарушения, за налагане и изпълнение на административните наказания и осигурява необходимите гаранции за защита правата и законните интереси на гражданите и организациите.

АПК урежда издаването, оспорването и изпълнението на административните актове, както и оспорването по съдебен ред на подзаконови нормативни актове; разглеждането и решаването на сигналите и предложенията на гражданите и организациите; производството за обезщетение за вреди от незаконни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица; разглеждането на искания да се задължи административен орган да извърши или да се въздържи от определено действие; дейността по уеднаквяване на съдебната практика по административни дела; изпълнението на административните и на съдебните актове по административни дела; извършването на комплексно административно обслужване, споразумението и административния договор. Съгласно чл. 21 от АПК индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Индивидуален административен акт е и волеизявлението, с което се декларират или констатират вече възникнали права или задължения, когато волеизявлението е от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. Индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ. Индивидуален административен акт е и отказът на административен орган да извърши или да се въздържи от определено действие. Не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове. Не са индивидуални административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за участие в състезателно административно производство по издаването на индивидуални административни актове, освен ако в специален закон е предвидено друго. Съгласно чл. 58, ал. 1 от АПК непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се издаде актът.

Съгласно ЗАНН за маловажни случаи на административни нарушения, установени при извършването им, когато това е предвидено в закон или указ, овластените контролни органи могат да налагат на местонарушението глоби в размер от 10 до 50 лв. В случая процесният фиш е съставен по реда на ЗДвП. Начинът за оспорване му е уреден в чл. 186 от ЗДвП, като в случая съдът констатира, че фиша е влязъл в сила и не е бил оспорен в законоустановения срок.

Нормите на ЗАНН, респективно нормата на чл. 186 от ЗДвП и нормите на АПК уреждат различна материя, относима към различни обществени отношения. ЗАНН урежда производството по издаване на НП и фиш, с които на лице извършило административно нарушение се налага административно наказание от компетентен орган, нормата на чл. 186 от ЗДвП урежда случай на издаване на фиш, реда за оспорването му, докато АПК урежда издаването на административни актове, измежду които, както вече беше посочено не е НП.

Мълчаливият отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК съставлява законно презумирано отрицателно по съдържание волеизявление от страна на административния орган по отправеното до него искане за издаване на административен акт с конкретно предписано съдържание. Т. е. мълчалив отказ по чл. 145, ал. 2, т. 1, вр. чл. 58, ал. 1 от АПК е налице при неизпълнение в сроковете по чл. 57 от АПК на задължение на административния орган да разгледа по същество отправено до него искане и да издаде индивидуален административен акт, акт измежду тези посочени в разпоредбата на чл. 21 от АПК. В случая се оспорва мълчалив отказ за отмяна на фиш и издаване на АУАН, който се издава по реда на ЗАНН или в случая по ЗДвП в хода на административно наказателно производство. С оглед на това не може да бъде формиран мълчалив отказ по смисъла на АПК за отмяна на фиш и издаване на АУАН.

Правите последици на фиша, с който се санкционира извършителят на административно нарушение, се пораждат само ако нарушителят не оспори извършването на нарушението или наложеното административно наказание и подпише фиша. Правораздавателният характер на фиша може да се прояви само ако не е налице спор между издателя му и нарушителя относно извършването на нарушението и наложеното за него административно наказание, чрез отказ на нарушителя да подпише фиша или чрез отправяне на възражение. При наличието на оспорване или отказ административно-наказателната отговорност се извършва по общия ред, предвиден в ЗАНН, а именно чрез съставяне на АУАН. В тези случаи издаденият фиш не поражда предвидените в закона последици, поради което и при ненастъпване на предпоставките на чл. 187, ал. 7 от ЗДвП, той не може да бъде приравнен на влязло в сила наказателно постановление.

За по-голяма ясно следва да бъде посочено и че съгласно чл. 186, ал. 1 от ЗДвП за административни нарушения, които са установени в момента на извършването им и за които не е предвидено наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, на мястото на нарушението може да бъде наложена с фиш глоба или в минималния размер, или в размера, посочен в административно-наказателната разпоредба за съответното нарушение. Издаденият за наложената глоба фиш трябва да съдържа следните данни: за самоличността на служителя, наложил глобата; за самоличността на нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане. Фишът се подписва от служителя, наложил глобата, и от нарушителя, когато е съгласен да плати глобата. Образецът на бланката на фиша се утвърждава от министъра на вътрешните работи и указанията в нея са на български и английски език. Алинея 2 на нормата предвижда, че на лице, което оспорва извършеното от него нарушение или размера на наложената му глоба или откаже да подпише фиша, се съставя акт. С други думи, при оспорване на нарушението по реда на чл. 186, ал. 2 от ЗДвП или отказа да се подпише фиша, не възниква задължение за органа да отмени глобата или да "анулира" фиша.

В хипотезата на чл. 186, ал. 2 от ЗДвП, която очевидно жалбоподателят счита, че е налице в случая, предполага издаването на АУАН за нарушението, предмет на оспорения или неподписан фиш, каквато хипотеза в случая фактически не е налице. Актът за установяване на административно нарушение е част от административно-наказателното производство по установяване на административно нарушение и ангажиране на административно-наказателна отговорност чрез налагане на административно наказание с наказателно постановление, което е правораздавателен акт. АУАН не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Актът за установяване на административно нарушение се съставя по реда на чл. 40 и сл. от ЗАНН и част от производството по издаване на НП, като от издаването на АУАН не възникват непосредствени неблагоприятни последици за лицето, на което се ангажира административно-наказателната отговорност. В този смисъл реализирането на правомощията на началник сектор "Пътна полиция" при ОДМВР – Перник, дали да приеме, че не е налице осъществено нарушение на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП и да прекрати административната преписка, или да състави АУАН и впоследствие да наложи административно наказание на жалбоподателя с НП, е изцяло в преценката на АНО.

Следва да се изтъкне също така, че с определение № 1053/17.10.2018 г. по АНД № 1817/2018 г. по описа на Районен съд – Перник, съдът не е изпратил на началник сектор "Пътна полиция" при ОДМВР – Перник жалбата на А.Е.И. против фиша, а е констатирал хипотезата на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП и на това основание е оставил без разглеждане обжалването му.

Липсата на изявление на съответния административно наказващ орган, с което да се отмени издаден фиш за глоба по реда на чл. 186 от ЗДвП или неиздаването на АУАН не съставлява мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 АПК, както и не представлява бездействие или неизвършване на фактическо действие по чл. 256 АПК. В този смисъл е и установената съдебна практика - определение № 902 от 21.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 14561/2019 г., VII о.; определение № 9034 от 13.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 6592/2019 г., VII о.; определение № 2308 от 22.10.2019 г. на Административен съд - Бургас по адм. дело № 2329/2019 г.; определение № 784/25.03.2019 г. по адм. д. № 1989/2018 г. по описа на Административен съд – Варна.

В заключение, ако жалбоподателят счита, че не дължи заплащането на наложената му глоба, при положение, че спрямо него е образувано производство по принудително събиране на това вземане, то същият би могъл да реализира правата си в изпълнителното производство или чрез успешното провеждане на отрицателен установителен иск по реда на чл. 124 от ГПК.

По изложените съображения съдът намира, че процесната жалба се явява недопустима, поради липса на предмет и липса на правен интерес от оспорването, респ. съдебно-административният контрол е недопустим, поради което следва жалбата да бъде оставена без разглеждане и образуваното съдебно производство бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК Административен съд - Перник,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.Е.И. с ЕГН:********** срещу мълчалив отказ за произнасяне по жалба с вх. №115800-8895 от 24.07.2020 г. на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Перник.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 677/2020 г. по описа на Административен съд - Перник.

 

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба чрез административния съд пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от него по реда на чл. 137 от АПК.

СЪДИЯ: /п/