Решение по дело №1535/2018 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 юли 2019 г. (в сила от 17 октомври 2019 г.)
Съдия: Светлана Кирилова Димова
Дело: 20182230201535
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    370

  гр. Сливен, 31.07.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение ІІІ-ти нак. състав, в публично заседание на двадесет и пети юни през 2019 година, в състав:

 

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТЛАНА ДИМОВА

 

при секретаря Илка Жекова, след като разгледа докладваното от председателя АНД № 1535 по описа за 2018 г., за да се произнесе, съобрази:

 

    Производството е образувано по повод жалба на М.Д.С., ЕГН: **********, против НП издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-гр.София, с което на жалбоподателката е наложена глоба в размер на 200 лева за нарушение на чл. 3, ал. 2 във вр. чл. 17, ал. 1 от ЗСч.

            В с.з. жалбоподателката се явява лично ведно с процесуален представител, който моли за отмяна на НП.  

В с.з.административно – наказващият орган, редовно призован, изпраща свой представител.

От събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

 "Водоснабдяване и канализация-Сливен" ООД гр. Сливен е регистрирано с решение на Сливенски Окръжен Съд по фирмено дело номер 270 от 1989 г. Дружеството е със смесено държавно и общинско участие в управлението и стопанисването на производствените мощности и запазени основни дейности - водоснабдяване, канализация, пречистване на битови отпадни води, услуги на фирми и граждани, търговска дейност, проектиране и инвеститорски контрол при изграждане на водоснабдителни обекти. Производствената му дейност се развива върху територията на общините от Сливенска област — Сливен, Нова Загора, Котел и Твърдица.Съгласно чл.2, т.1 от ЗСч., за целите на този закон предприятия са търговците по смисъла на Търговския закон.

При направената проверка по време на финансовата инспекция било установено ,че  за периода от 01.01.2018 г. до 31.03.2018 година, от "В и К-Сливен" ООД, гр. Сливен са извършени реконструкции на вътрешни водопроводи на 3 улици в гр. Нова Загора, а именно:

1.1. Реконструкция на водопроводна мрежа по ул. „Цар Освободител“, гр. Нова Загора, Община Нова Загора.

Реконструкцията е извършена по стопански начин от „В и К - Сливен" ООД, като вложените през първото тримесечие на 2018 г. разходи за материали, са осчетоводени по сметка 613 „Разходи за придобиване на ДА“, по партидата на обекта.

При проверката било  установено, че за първото тримесечие на 2018 г. осчетоводените разходи за материали по Д-та на сметка 613 „ Разходи за придобиване на ДА“, за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Цар Освободител“, гр. Нова Загора са в размер на 4 378,18 лева без ДДС, документално обосновани, както следва: За обекта са изготвени 6 бр. аварийни листи № 1/03.01.2018 г.; № 4/03.01.2018 г.; без №/10.03.2018 г.; № 3-17/16.03.2018 г.; № 3-18/17.03.2018 г.; № 3-23/19.03.2018 г. Във аварийните листи е налична информация относно: адрес; дата и час на получаване на сигнала; дата и час на проверката на сигнала; дата и час на започване на ремонтните дейности; дата и час на приключване на ремонтните дейности; продължителност на ремонтните дейности; вид на аварията; загуба на вода; материал на тръбата; тип на водопровода; причина за аварията; начин на отстраняване; вложен труд на лицата с брой и часове; механизацията с брой и часове/км.; описани всички вложени материали с мярка, количество, склад и номер на искането за отпускане на материалите и схема /чертеж/ на мястото на аварията, разходите за вложения труд /ФРЗ и осигуровки/ и разходите за ползваната механизация за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Цар Освободител“, гр. Нова Загора.

Вложените материали са документално обосновани с 5 бр. искане за отпускане на материални ценности от склада на „В и К - Сливен“ ООД, а именно  № 2546/03.01.2018 г.; № 2554/03.01.2018 г.; 2684/23.03.2018 г.; 2685/23.03.2018 г. и 2706/30.03.2018 г.

            Отчетните документи са подписвани от Вълчо Георгиев Динев - технически ръководител на район Нова Загора и от Иван Енев Иванов - ръководител район Нова Загора.

Исканията за отпускане на материални ценности от склада са подписани от: Аксения И. - домакин, лице отпуснало материалите от склад № 3 - Нова Загора КОП - черна; разрешил Р-л район Нова Загора Иван Енев Иванов; Технически ръководител Вълчо Динев и краен получател Деян Динев - работник в район Нова Загора.

 При проверката било  установено, че към 31.03.2018 г., във връзка с разходите при ползваната механизация и труда за реконструкцията на водопровода за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Цар Освободител“, гр. Нова Загора за първото тримесечие на 2018 г. са въведени в програмен продукт 6 бр. аварийни листи № 1/03.01.2018 г.; № 4/03.01.2018 г.; без №/10.03.2018 г.; № 3-17/16.03.2018 г.; № 3-18/17.03.2018 г.; № 3-23/19.03.2018 г., в които е налична информация за разходите за вложения труд /ФРЗ и осигуровки/ и разходите за ползваната механизация за обекта.

В резултат на извършената проверка и въз основа на писмените доказателства контролните органи са приели,че  към момента на проверката /30.04.2018 г/  няма изготвена КСС за вложените разходи за труд и за механизация и към 31.03.2018 г. разходите за вложения труд /ФРЗ и осигуровки/ и разходите за ползваната механизация за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Цар Освободител“, гр. Нова Загора не са начислени текущо към момента на възникването им и не са осчетоводени по Д-т сметка 613 „Разходи за придобиване на ДА“, по партидата на обекта.

1.2. Разходи за реконструкция на водопроводна мрежа по ул. „Кънчо Чамов“, гр. Нова Загора, Община Нова Загора.

Реконструкцията е извършена по стопански начин от „В и К - Сливен ООД“, като вложените през първото тримесечие на 2018 г. разходи за материали, са осчетоводени по сметка 613 „Разходи за придобиване на ДА“, по партидата на обекта.

 При проверката било установено, че за първото тримесечие на 2018 г. осчетоводените разходи за материали по Д-та на сметка 613 „ Разходи за придобиване на ДА“, за обект ..Реконструкция водопроводна мрежа  на ул. „Кънчо Чамов“, гр. Нова Загора са в размер на  3 294,49 лева без ДДС и са  документално обосновани ,въз основа на 23 бр. аварийни листи № 12/03.02.2018 г.; № 13/06.02.2018 г.; № 14/06.02.2018 г.; № 15/07.02.2018 г.; № 16/08.02.2018 г.; № 27/09.02.2018 г.; № 24/10.02.2018 г.; № 18/11.02.2018 г.; № 19/13.02.2018 г.; № 28/14.02.2018 г.; № 29/15.02.2018 г.; № 30/16.02.2018 г.; № 31/19.02.2018 г. № 32/20.02.2018 г.; № 33/21.02.2018 г.; № 34/23.02.2018 г.; № 3- 5/07.03.2018 г.; № 3-8/09.03.2018 г.; № 3-12/21.03.2018 г.; № 3-14/22.03.2018 г.; № 3- 19/27.03.2018 г.; № 3-21/28.03.2018 г. и № 3-25/30.03.2018 г. В аварийните листи е налична информация относно: адрес; дата и час на получаване на сигнала; дата и час на проверката на сигнала; дата и час на започване на ремонтните дейности; дата и час на приключване на ремонтните дейности; продължителност на ремонтните дейности; вид на аварията; загуба на вода; материал на тръбата; тип на водопровода; причина за аварията; начин на отстраняване; вложен труд на лицата с брой и часове; механизацията с брой и часове/км.; описани всички вложени материали с мярка, количество, склад и номер на искането за отпускане на материалите и схема /чертеж/ на мястото на аварията, разходите за вложения труд /ФРЗ и осигуровки/ и разходите за ползваната механизация за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Кънчо Чамов“, гр. Нова Загора.

          В аварийните листи за отстраняване на аварията са описани вложените материали  по видове, количество и номер като същите са  подписани от  Вълчо Георгиев Динев - технически ръководител на район Нова Загора. Вложените материали са документално обосновани с 23 бр. искане за отпускане на материални ценности от склада на „В и К - Сливен“ ООД, а именно : № 2608/05.02.2018 г.; №      2609/06.02.2018    г.;      2610/06.02.2018          г.; 2620/07.02.2018         г.; 2621/08.02.2018 г.; 2622/09.02.2018 г.;   2624/15.02.2018          г.;2623/13.02.2018 г.;      2631/14.02.2018    г.; 2632/15.02.2018 г.; 2633/16.02.2018 г.;          2636/19.02.2018    г.;      2641/20.02.2018    г.;  642/21.02.2018 г.; 2646/23.02.2018 г.; 2659/07.03.2018 г.;         2662/08.03.2018    г.;      2686/21.03.2018    г.;      2687/22.03.2018    г.; 2694/27.03.2018 г.; 2697/28.03.2018 г. и 2700/30.03.2018 г.

 Във връзка с разходите при ползваната механизация и труда за реконструкцията на водопровода за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Кънчо Чамов“, гр. Нова Загора, Община Нова Загора се установи, че няма изготвена КСС за вложените разходи за труд и за механизация. Въпреки изготвените и въведените в счетоводния програмен продукт 23 бр. аварийни листи № 12/03.02.2018 г.; № 13/06.02.2018 г.; № 14/06.02.2018 г.; № 15/07.02.2018 г.; № 16/08.02.2018 г.; № 27/09.02.2018 г.; № 24/10.02.2018 г.; № 18/11.02.2018 г.; № 19/13.02.2018 г.; № 28/14.02.2018 г.; № 29/15.02.2018 г.; № 30/16.02.2018 г.; № 31/19.02.2018 г. № 32/20.02.2018 г.; № 33/21.02.2018 г.; № 34/23.02.2018 г.; № 3-5/07.03.2018 г.; № 3-8/09.03.2018 г.; № 3- 12/21.03.2018 г.; № 3-14/22.03.2018 г.; № 3-19/27.03.2018 г.; № 3-21/28.03.2018 г. и № 3- 25/30.03.2018 г., в които е налична информация за разходите за вложения труд /ФРЗ и осигуровки/ и разходите за ползваната механизация за обекта.

Въз основа на така посоченото контролните органи са приели ,че въпреки наличните аварийни листи за извършени ремонтни работи през първото тримесечие на 2018 г. към момента на проверката /30.04.2018 г/  няма изготвена КСС за вложените разходи за труд и за механизация и към 31.03.2018 г. разходите за вложения труд /ФРЗ и осигуровки/ и разходите за ползваната механизация за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Кънчо Чамов“, гр. Нова Загора не са начислени текущо към момента на възникването им и не са осчетоводени по Д-т сметка 613 „Разходи за придобиване на ДА“, по партидата на обекта.

1.3.Разходи за реконструкция на водопроводна мрежа по ул. „Марица“, гр. Нова Загора, Община Нова Загора.

Реконструкцията е извършена по стопански начин от „В и К - Сливен ООД“, като вложените през първото тримесечие на 2018 г. разходи за материали, са осчетоводени по сметка 613 „Разходи за придобиване на ДА“, по партидата на обекта.

 При проверката било  установено, че за първото тримесечие на 2018 г. осчетоводените разходи за материали по Д-та на сметка 613 „ Разходи за придобиване на ДА“, за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Марица“, гр. Нова Загора са в размер на 25,36 лева без ДДС, документално обосновани, както следва:

За първото тримесечие е издаден 1 бр. авариен лист № 3-24/30.03.2018 г., в който е налична информация относно: адрес; дата и час на получаване на сигнала; дата и час на проверката на сигнала; дата и час на започване на ремонтните дейности; дата и час на приключване на ремонтните дейности; продължителност на ремонтните дейности; вид на аварията; загуба на вода; материал на тръбата; тип на водопровода; причина за аварията; начин на отстраняване; вложен труд на лицата с брой и часове; механизацията с брой и часове/км.; описани всички вложени материали с мярка, количество, склад и номер на искането за отпускане на материалите и схема /чертеж/ на мястото на аварията, разходите за вложения труд /ФРЗ и осигуровки/ и разходите за ползваната механизация за обект „Реконструкция водопроводна мрежа от ул. „Марица“, гр. Нова Загора.

В аварийния лист за отстраняване на аварията са описани вложените материали, по видове, количество и номер на искане за отписване на материалите. Аварийният лист е подписан от от Вълчо Георгиев Динев - технически ръководител на район Нова Загора. Вложените материали са документално обосновани с 1 бр. искане за отпускане на материални ценности от склада на „В и К - Сливен“ ООД № 2703/30.03.2018г.

               В резултат на извършената проверка контролните органи са приели,че  наличните аварийни листи за извършени ремонтни работи през първото тримесечие на 2018 г. по трите улици в гр. Нова Загора, към момента на проверката /30.04.2018 г/ се установи, че няма изготвена КСС за вложените разходи за труд и за механизация и към 31.03.2018 г. разходите за вложения труд /ФРЗ и осигуровки/ и разходите за ползваната механизация при реконструкциите на улиците, гр. Нова Загора не са начислени текущо към момента на възникването им и не са осчетоводени по Д-т сметка 613 „Разходи за придобиване на ДА“, по партидите на конкретните обекти.

               Въз основа на така установеното АНО е приел,че към 31.03.2018 г. във "В и К-Сливен" ООД, гр. Сливен, М.Д.С. в качеството си на главен счетоводител на “В и К - Сливен“ ООД и съставител на междинните, годишните и консолидираните отчети на предприятието, е нарушила Закон за счетоводството, като при наличие на законово задължение за това, не е осъществила текущо счетоводно отчитане на всички стопански операции, които водят до изменения на имущественото и финансовото състояние на дружеството, финансовите резултати от дейността, паричните потоци и собствения капитал, в хронологичен ред.

              За така посоченото нарушение на жалбоподателката е съставен АУАН и е издадено НП като е прието ,че с деянието си  виновно е нарушила разпоредбата на чл. 3, ал. 2 във връзка с чл. 17, ал. 1 от Закона за счетоводството.

              Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена въз основа на събраните по делото доказателства, взети в тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото .

    Съдът кредитира свидетелските показания на всички разпитаните  по делото свидетели С.И. , Наташа И. и Маргарита С.,тъй като са в отношение на допълване както помежду си така и с писмените доказателства по делото.  

    Съдът дава вяра на събраните по делото писмени доказателства, приложени  и приобщени по съответния процесуален ред като напълно безпротиворечиви и в съответствие на събраните по делото гласни доказателства .

    Съдът дава вяра и на изготвената по делото съдебно –счетоводна експертиза ,тъй като няма основания да се съмнява в некомпетентността и безпристрастността на вещото лице.

              Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът изведе следните правни изводи:

              Жалбата е допустима, подадена от лице, което има правен интерес от обжалването , а разгледана по същество  е основателна.

 Както в акта, така и в наказателното постановление, е описано нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при, които е извършено и доказателствата събрани в хода на проверката.Посочени са и законовите разпоредби, които АНО е счел за  нарушени.

         Съдът, обаче счита, че АНО неправилно,   след като е събрал голям обем доказателствен материал е приел,че е налице осъществено нарушение на чл. 3, ал. 2 във връзка с чл. 17, ал. 1 от Закона за счетоводството.

          Безспорно се установи от събраните по делото писмени и гласни доказателства, че за периода от 01.01.18г. до 31.03.18г. от „ВИК – Сливен”ООД-гр. Сливен са извършени реконструкции на вътрешни водопроводи на три улици в Община Нова Загора , описани подробно по –горе .Реконструкцията е извършена по стопански начин като за всеки един от обектите са издадени аварийни листи в които са описани разходите за вложени материали с марка , количество, склад и номер на искането за отпускане на материалите , разходите за вложен труд на лица с брой и часове и разходите за ползваната механизация с брой и часове /км.и гориво/.

          Въз основа на изготвената по делото съдебно –счетоводна експертиза , съдът прие за установено ,че в счетоводството на дружеството са осчетоводени разходи за реконструкцията на водопроводната мрежа на трите улици в размер общо на 31 920,37лв.

         В хода на  съдебното следствие се установи безспорно/включително чрез свидетелски показания / ,че разходите за реконструкция на трите посочени в обстоятелствената част улици се установяват чрез извършените разходи посочени в аварийните листи ,в които са описани подробно вложените материали , часовете  и използваната механизация.

        Въз основа на свидетелските показания снети в хода на съдебното следствие ,съдът прие за установено ,че информацията за направените разходи се получава в счетоводството когато обектът е приключил работата и  данните се въведат в   програмата на реконструкцията от страна на длъжностното лице Атанас Буюклиев. Приема за установено и това ,че към 31.03.18г. тази информация не е била получена в счетоводството,което е наложило на един по – късен етап /след получаване на необходимата информация в счетоводството на дружеството / да се извърши сторниране и правилно осчетоводяване  на разходите по сметка 613”Разходи за придобиване на ДА”.

         Разходите за труд и механизация през тримесечието от 01.01.2018г. до 31.03.2018г. са осчетоводени в сметка 604 „Разходи за заплати" - труд и в сметка 601"Разходи за материали" са осчетоводени  горивата,  след което  са отразени в тримесечния отчет като разходи на предприятието.

През м.април разходите за труд и механизация са отчетени счетоводно при условията на чл. 11 ал. 1 т.4 от ЗСч. като „Разходи за придобиване на ДА" и на по-късен етап са прехвърлени по партидите на съответните обекти както следва:

По партидата на обект ул. "Цар Освободител" в размер на 6280,32 лв. в.ч.: разходи за горива - 3292,30 лв,; разходи за заплати 2506,31 лв,; разходи за социални и здравни осигуровки - 481,71лв.

По партидата на обект ул. "Кънчо Чамов" в размер на 17 576,81 лв. в.ч.: разходи за горива - 7684.67 лв,; разходи за заплати 8297.40 лв,; разходи за социални и здравни осигуровки - 1594,74 лв.

По партидата на обект ул. "Марица" в размер на 267,62 лв. . в.ч.: разходи за горива - 149,43 лв. лв,; разходи за заплати 99,14 лв,; разходи за социални и здравни осигуровки - 19.05 лв.

        В ход на съдебното следствие е изготвена и приета  съдебно –счетоводната експертиза от заключението на която е видно,че при така установените обстоятелства жалбоподателката правилно и законосъобразно в    съответствие с разпоредбата на чл. 11 , ал. 1 т. 4 от ЗСч е извършила осчетоводяването на направените разходи, поради което съдът счита ,че АНО неправилно е ангажирал административно –наказателната й отговорност .

         Ръководен от гореизложеното и на осн. чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът прие,че следва да отмени атакуваното НП като незаконосъобразно ,поради което

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ  НП № 11-01-409/19.11.2018 г., на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-гр.София, с което на М.Д.С., ЕГН: **********, с адрес: ***, с месторабота - „В и К - Сливен“ ООД, е наложена „ГЛОБА” в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение на чл. 3, ал. 2 във вр. чл. 17, ал. 1 от ЗСч като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр. Сливен в 14-дневен срок от получаването му от страните.  

 

        

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: