Решение по дело №582/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 500
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20197080700582
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 500

21.11.2019г.

 

Административен съд - Враца, в публичното съдебно заседание на дванадесети ноември, през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

        Членове: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                     ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря Даниела Ванчикова и с участието на прокурора Николай Лалов като разгледа докладваното от съдията БОЙЧЕВА адм.д.№582/2019г. по описа на Административен съд-Враца взе предвид следното:

Съдебното производство е по раздел ІІІ, глава 10 от АПК /чл.185-196 от АПК/ във връзка с Наредбата № 1 за обществения ред в Община Криводол, приета с Решение № 278/31.03.2010г. по Протокол№ 31 на Общински съвет - Криводол, изм. с Решение № 8/27.11.2015г. по Протокол№ 3, в сила от 01.12.2015г.

Делото е образувано по протест на Николай Лалов – прокурор в Окръжна Прокуратура - Враца против чл.60, т.2, чл.19, ал.3, чл.21, т.4 и чл.65 от  Наредбата №1 за обществения ред в Община Криводол. Поддържа се в протеста на ОП - Враца, че оспорените  разпоредби от Наредбата противоречат на ЗМСМА, Закона за хазарта/ЗХ/, Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиро-техническите изделия /ЗОБВВПИ/, Закона за административните нарушения и наказания/ЗАНН/. Иска се отмяната им като незаконосъобразни. Моли и за присъждане на разноските по делото. В съдебно заседание протестиращия прокурор поддържа протеста на ОП-Враца  и моли същият да бъде уважен по мотиви и съображения, изложени в него.

Ответникът - ОС - Криводол, чрез неговия председател - не се явява и не изпраща процесуален представител, не ангажира становище.

В съдебно заседание Окръжна прокуратура - Враца се представлява от прокурор Лалов, който  поддържа протеста и счита същия за основателен.

Административен съд - Враца, след преценка на събраните по делото писмени доказателства, становищата на страните и въз основа на закона, приема следното:

Доколкото оспорването на подзаконовите нормативни актове не е ограничено със срок, на основание чл.187, ал.1 от АПК и доколкото законът дава право на прокурора да протестира същите, на основание чл.186 ал.2 от АПК, протеста е подаден от легитимирано лице и е  допустим за разглеждане. Разгледан по същество е основателен, като съображенията за това на съда  са следните:

Оспорената  в настоящето производство  Наредба № 1 за обществения ред в Община Криводол е приета с решение № 278/31.03.2010 г.по  протокол № 31 на Общински съвет - Криводол, като последно е изменена с решение № 8/27.11.2015 година по протокол № 3, в сила от 01.12.2015 г. Публикувана е на интернет страницата на Община Криводол.

По разбиране на настоящата инстанция, основателно в протеста се поддържа, че разпоредбите на  чл.60, т.2 и чл.19, ал.3 от Наредбата противоречат на ЗМСМА и чл.110, ал.1 от ЗХ по отношение размера на санкциите и по отношение субектите на нарушения.

В разпоредбата на чл. 60, т.2 от Наредбата е посочено:„За нарушаване на разпоредбите на тази наредба на виновните физически и юридически лица се налагат глоби в следния размер: /по ЗМСМА - до 5000 лева за ФЛ и до 50 000 лева за ЮЛ/. 100 лева за нарушение на чл.9, ал.1, чл.14, ал.З, чл.15, чл.19, ал.З, чл.36, т.З и т.6, чл.39, чл.41, т.2, чл.43, ал.2, чл.56, ал.1,3 и 5. В разпоредбата на чл. 19, ал.3 от Наредбата е посочено :„Забранява се достъпът на лица под 18 - годишна възраст до игрални зали“. Разпоредбата на чл.110, ал.1 от Закона за хазарта гласи: „ За нарушение на чл. 45, ал.2 на организатора на хазартни игри се налага имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лева“. В разпоредбата на чл. 45, ал.2 от Закона за хазарта е посочено:

В игралните зали и в игралните казина не се допуска присъствието на лица:

1.              Ненавършили 18 - годишна възраст:

2.               Униформени, с изключение на тези които присъстват по служба:

3.               Въоръжени, с изключение на тези които присъстват по служба и длъжността им го изисква.

4.               Без документи, удостоверяващи тяхната самоличност.

5.               Нарушили вътрешния ред, включително лица в нетрезво състояние или под влияние на наркотични или други упойващи вещества.

6.               Които са създали опасност за реда и са смущавали провеждането на игрите и им е била наложена забрана от организатора да участват в хазартните

игри

              Основателно в протеста се поддържа, че разпоредбата на чл. 21, т.4 от Наредбата противоречи на разпоредбите на чл. 8, ал.2, т.1 и чл 48, ал.2, т.1 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, където са разписани категориите фойерверки и по детайлно на кои категории лица се забранява продажбата на фойерверки от съответната категория.

              Съгласно чл.21, ал.4 от Наредбата „Забранява се: продажбата на пиротехнически изделия /пиратки, ракети, пиротехнически батерии и други/, предназначени за увеселителни цели на лица под 18 - годишна възраст“.

              Съгласно чл. 8, ал.2, т. 1 от ЗОБВВПИ „Пиротехническите изделия според предназначението и степента на опасност се разделят на следните категории:

              Фойерверки:

              а)/изд. ДВ, бр. 37 от 2019 година/ категория F 1: фойерверки, при използването на които съществува много ниска степен на опасност и пренебрежимо ниско ниво на шум и които са предназначени за употреба в ограничени пространства, включително фойерверки, предназначени за употреба в жилищни сгради:

              б) /изд. ДВ, бр. 37 от 2019 година/ категория F 2: фойерверки, при използването на които съществува ниска степен на опасност и ниски нива на шум и които са предназначени за употреба на открито в обособени пространства:     

              в)/изд. ДВ, бр. 37 от 2019 година/ категория F 3: фойерверки, при използването на които съществува средно голяма степен на опасност, предназначени за употреба в обширни открити пространства чието ниво на шум не вреди на човешкото здраве:
               г)/изд. ДВ, бр. 37 от 2019 година/ категория
F 4: фойерверки, при използването на които съществува висока степен на опасност предназначени за употреба само от лица с придобита правоспособност за безопасност на труда при взривни работи /известни като“фойерверки за професионална употреба“/ и чието ниво на шум не вреди на човешкото здраве“. Съгласно чл. 48, ал.2, т.1 от ЗОБВВПИ „Забранява се: /изд. ДВ, бр. 37 от 2019 година/ продажбата на фойерверки от категориите F 1 на лица под 12 години, от категория F 2 - на лица под 16 години, и от категория F 3 - на лица под 18 години.

              Основателен е протеста и по отношение на протестираната  разпоредба на чл. 65 от Наредбата, която противоречи на членове от 59 до чл. 64 от Закона за административните нарушения и наказания, както и на решение № 1/01.03.2019 г. на КС по к.д. № 10/2011г.

              В чл.65 от наредбата е посочено: „Не подлежат на обжалване наказателните постановления, с които е наложена глоба до 100 лева включително,  или

имуществена санкция до 200 лева включително, или обезщетението да причини вреди на стойност до 1000 лева включително.“

              В ЗАНН няма ограничения за обжалване на наказателните постановления.

    При съблюдаване съответствието на оспорените разпоредби от наредбата с актове от по-висока степен, съдът намира, че оспорените разпоредби са в

противоречие с материално - правните норми на нормативни актове от по - висока степен, основание за отмяна, по смисъла на чл. 146, т.4 от Административно процесуалния кодекс.

              Съгласно чл.21, ал.2 от ЗМСМА в  изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. В този смисъл, наредбата е приета от компетентен орган, в предвидената от закона форма и не е нищожна. Доколкото протестираните разпоредби от наредбата противоречат на законови норми от по-висока степен, същите се явяват незаконосъобразни и следва да се отменят. Протестът, като основателен следва да бъде уважен.

              При направено искане за разноски от протестиращия прокурор при ОП-Враца, същите му се дължат с оглед изхода на делото. ОП-Враца е внесла държавна такса за обнародване на протеста в ДВ в размер на 20лв. ,които следва да й бъдат присъдени.

              Водим от гореизложените мотиви,  административният съд

Р      Е     Ш      И :

ОТМЕНЯ по протест на Николай Лалов –прокурор в Окръжна Прокуратура - Враца разпоредбите на  чл.60, т.2, чл.19, ал.3, чл.21, т.4 и чл.65 от Наредбата № 1 за обществения ред в Община Криводол.

ОСЪЖДА Общински съвет - Криводол да заплати на ОП - Враца разноски по делото в размер на 20/двадесет/лв., представляващи държавна такса за    обнародване в ДВ.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба/протест/ пред ВАС  в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                             

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

             ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                    2.